محدودیت، دوام ندارد
يادداشتي از شیخ عبدالله شاهینی، مدرس حوزه علمیه و دانشگاه های گرگان
مجال فکر و بیان سخن به آزادی / فضیلتی است که یزدان به نوع انسان داد
غلام همت آنم که دست از آن نکشید / و گر چه بایدش از جان و مال تاوان داد !
دنیای مدرن این گونه است که مخالفت تا به شکل مدنی و مسالمت آمیز است، مانع نمی گذارند و تحمّل می شود، اصل هم همین است که دولت مُدرن و توسعه یافته، مخالفان مسالمت جو را محدود نمی کند، که بماند، بلکه از نقد و انتقاد برای حل مشکلاتش بهره می گیرد، بگذریم از اینکه ممنون مخالفان و منتقدان نیز هستند که توانسته اند از راه های بی خسارت و زیان، مخالفت ها و و نارضایتی ها را به مسیر بی سر و صدائی هدایت کنند
مسئله اصلی این است که اگر در کشوری توده های مردم از سیاستی و روش هائی ناراضی باشند، نارضایتی خود را باید چگونه به گوش حکومتگران برسانند ؟!!....تنها یک راه وجود دارد اینکه راههای" ابراز مخالفت" باز گذاشته شود
وقتی "حق مخالفت ورزی" پاس داشته شد و حُرمت نهادند، آنگاه می توان گفت که آزادی هست و همه در ابراز نظر خود آزادند.
ابراز آشکار مخالفت به شکل مسالمت جویانه، نارضایتی ها را از زیر به سطح می آورد و مانع از انباشت آنها و تبدیل شدنشان به کینه و نفرت خواهد شد، نارضایتی و مخالفت هر گاه به شکل های مسالمت جویانه و قانونی ابراز شود، مانع از این نیز خواهد شد که عده ای دیگر با موج سواری بر آن مخالفت ها رو به سوی ساختارشکنی آورند و بخواهند که برای دُکّان خود مشتری جمع کنند و آن را پُر رونق کنند!
سیاست های جاری در یک کشور هیچگاه نتوانسته همه مردم را راضی نگه دارد، این طبیعی است اما به هر حال برای ناراضیان نیز راههای قانونی مخالفت را باز می گذارند تا مبادا آن مخالفت ها به سمت و سوی نارضایتی از ساختار سیاسی کشیده شود، افزون بر اینکه "حق اظهار نظر و عقیده" حق سلب نشدنی هر انسانی است
معادله روشنی است که هر چه امکان اظهار مخالفت برای منتقدان بیشتری فراهم باشد و امنیت شغلی و اجتماعی آنان پس از نقد و مخالفت محفوظ بماند به همان اندازه چسبندگی و دل بستگی آنان به اصل نظام سیاسی نیز بیشتر خواهد شد.
اینجانب در عجبم که چطور فهم این معادله ساده برای برخی دشوار و سخت است لذا طوری اند که هیج روزنه ای را برای ابراز مخالفت حتی در قالب های قانونی نیز باز نمی گذارند!
والله اینان در اشتباهند، نا گفته پیداست هر چه نارضایتی ها به شکل های سازمان یافته و مسالمت جویانه و با هدایت احزاب قانونی امکان بیشتری برای ابراز داشته باشند به همان اندازه نیز میزان رضایت بالا می رود
دولت مدرن و توسعه گرا به دنبال آن است که از درجه نارضایتی بکاهد و اگر هر میزان نارضایتی وجود دارد، امکان به زبان آوردن آن را نیز فراهم می کند و آزاد می گذارد که مخالفان میتینگ و تجمّع داشته باشند تا آن نارضایتی ها در قالب های قانونی طرح شود نه آنکه با محدود سازی جُرئت و جسارت برای دور هم جمع شدن هم گرفته شود!
محدود سازی دوامی ندارد، دیر یا زود همه باید تن به خواسته های حقوق بشری هم دیگر بدهیم
هیج شکی در این نیست که منع و حد و حصر ماندگار نیست، تجربه تاریخ این را به ما آموخته که هر چه آزادتر، ماندگارتر و هر چه محدودتر و بسته تر، در معرض اتفاقات غیر قابل پیش بینی ، مُهم آن است که همه به درجه فهم این مهم رسیده و ظرفیت های خود را بالا ببریم تا مبادا در فضای آزادی نسبی باز عده ای دیگر و با شعارهای دیگر بخواهند حق مخالفت هم نوعان خود را از آنان سلب کنند ...
چه سرنوشت عجیبی داریم ما آنگاه که دستی در قدرت ندارم از محدودی سازی می نالیم و آن روز که سوار بر اسب قدرتیم، مُدام و هر روز به بهانه ای برای مخالفان مرز و حصار می گذاریم، غافل از اینکه محدودیت، آن جا که حقوق بشر نادیده گرفته شود، دوامی ندارد.
- يکشنبه 6 دی 1388-0:0
دوست گرامی سخنت بر دلم نشست فکر میکنم چون صادقانه گفتی با خواندن متن شما به این فکر افتادم که اقای منتظری رفت ولی منتظری های جوان در راهند و باور دارم که انچه ایشان کشتند به بار خواهد نشست و ایران اینده ای روشن در انتظارش است / سپاسگزارم از سعه صدربان
- يکشنبه 29 آذر 1388-0:0
درود بر آزادیخواهان چه شیخ باشند چه ملا چه کلاهی چه دانشجو و..و..و.. و نابود باد ...که با نادانی خود این مملکت را ...کشانده اند.
- جمعه 27 آذر 1388-0:0
آقايان چرا عصباني شده ايد؟ به سوالاتم جواب دهيد؟ ايشان عمامه به سر دارد پس خود را مبلغ اسلام مي داند. من مي بينم كه به اسلام جفا مي شود و ايشان سكوت كرده. و از ايشان سوالاتي را مطرح كردم. چرا شما موضوع را مي پيچانيد. چرا به جاي پاسخگويي صورت مساله را حذف مي كنيد. به هر حال سوالات من به جاست و منتظر جوابم. ايشان در مورد حذف اسلام از شعار اين گروهي كه حمايتش مي كند نظر دهد همين.
- پنجشنبه 26 آذر 1388-0:0
دانشجوی گرامی،
توجه به مراتب زیر به نفع شما خواهد بود:
1- تو خطاب کردن یک مدرس روحانی دانشگاه از ادب به دور است.
2- آقای شاهینی در انجام یک وظیفه شرعی،امر به معروف کرده و درباره یک واقعه بخصوص اظهار نظر نفرموده و ورود به این حیطه از جانب شما، نشانگر واکنش یک مومن(زبانم لال) نیست.
3- اگر با نظر خیرخواهانه علاقمند بحث با استاد بوده و قصد بر ارشاد ایشان دارید، از افترا و نسبت دادن رویدادهائی که در مقاله ایشان اشاره ای به آنها نشده، پرهیز بفرمائید،درغیر این صورت،مخاطب، در حسن نیت شما شک خواهد کرد.
4- نسبت ناروا دادن به یک مسلمان، به خصوص درجایگاه ایشان، نه تنها یک گناه بزرگ بلکه عملی ضد انقلابی و دشمنی با حکومت اسلامی است(باز هم زبانم لال).
خداوند همه ما را به صراط مستقیم هدایت فرماید.آمین
- پنجشنبه 26 آذر 1388-0:0
همیشه حقیقت تلخ بوده است.شیخ شاهینی هم حقیقت را گفت که به کام بعضیها تلخ و گران آمد.پس ما حرف هایش را می پذیریم.گناه این شیخ را با تهمتها و افترایتان کم نکنید.خواهشا"کمی تعقل،چقدر دگميت و کج فهمی!از گنبد.
- پنجشنبه 26 آذر 1388-0:0
درست نیست که به استاد شاهینی این گونه بتازیم.شما اگر می خواهی حزب بازی کنی و به اصولگراها اعتقاد داری خب برو تو حزب شون نه این که تهمت و ناسزا بگویی و الکی متهم کنی.اگر این آقایان تریبون هایی مثل ان چه شما دارید را داشتند که جواب امثال شما را می دادند اما دریغ از روزنامه و حتی سایتی.شما هم چشم تان را ببند و یکطرفه برو جلو!مطمئن باش به زودی به مانعی می خوری وداغون می شی.کمی عاقلانه فکر کن.
- پنجشنبه 26 آذر 1388-0:0
آقایی که در عجبی!! من در عجبم که تو هنوز نشناختی اینها چه می کنند. این مخالفت است یا قانون شکنی؟ آقای ملا جواب بده که آن دختر فراری را که سران شما به مجلس ختمش رفتند چرا زنده است!!؟ از چه کسی می خواستند انتقام بگیرند؟ آقای ملا تو که احتمالا چند کلاس بیشتر از من درس خوانده ای بگو " حد شرعی " کسی که به یک نظام اسلامی تهمت " زنا " بزند و بعد بگوید فلانی به من گفت و من هم گفتم ؛ چیست؟ آقای ملا تو بگو ! اگر تو ملا شدی باید حافظ اسلام باشی! آقای ملا چرا شعار جمهوری ایرانی می دهید؟ چرا شعار نه غزه می دهید؟ تو که ملایی و در حوزه استادی بگو این مخالفت با یک دولت است یا مخالفت با اصل اسلام؟ مخالفت با امام؟ آقای ملا نان اسلام می خوری چه بد بی حرمتی به اسلام می کنی!! آقای ملا به من جواب بده که اگر تو اسلام شناسی اگر مصالح اسلام را می دانی ؛ آیا وقت آن نرسیده که برگردیم به اسلام؟ به کجا می روی؟ آقای ملا چرا وقتی بی حرمتی به عکس امام شد مقاله ننوشتی؟ آقای ملا تو کجا بودی؟ تا کی می خواهید فکر کنید که مردم نمی فهمند. آقای ملا حرف زیاد است و مجال کوتاه! کمی فکر کن آقای ملا!
barforosh@gmail.com
hajinasri.blogfa.com)