تعداد بازدید: 2797

توصیه به دیگران 1

دوشنبه 3 خرداد 1389-0:0

براي افکار عمومي

پاسخي بر يک پاسخ؛توضيح مازندنومه بر جوابيه روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي بابل:نقل و قول ها به صورت فایل صوتی موجود است.


ديروز جوابيه روابط عمومي دانشگاه علوم پزشکي بابل را در مورد خبر فوت يک نوزاد يا جنين(!) عينا" نقل کرديم:(http://www.mazandnume.com/?PNID=V10741) قصد پاسخ و توضيح دوباره نداشتيم اما خبرنگار ما در بابل که خبر نخست را مخابره کرد،توضيحات زير را در راستاي تنوير افکار عمومي ارايه داده و پخش آن را بااهميت دانسته است.مازندنومه بار ديگر آمادگي داردپاسخ روابط عمومي دانشگاه را نسبت به اين توضيح نيز درج کند.

---------------------

براي آگاهی خوانندگان مازندنومه و افکار عمومی به برخی از مبهمات جوابیه که شاید از ضعف اطلاع رسانی و عدم ارتباط رسانه ها با خبرنگاران ناشي مي شود، این مطالب را جهت یادآوری ، باز بینی، بازخوانی وکنکاش بیشتر و حرفه ای ترمجددا شفاف سازی مي کنیم.

 باید اعلام کرد که کم کاری مسئولان در دستگاه ها به خصوص مراکز پزشکی و درمانی که با جان انسان سروکاردارند باعث سلب اعتماد افکار عمومی نسبت به بعضی از مراکز درمانی دولتی مي شود که باید رسانه ها به خصوص خبرنگاران به عنوان چشمان تیزبین مردم، نه باعث تشویش اذهان عمومی، بلکه این کم کاری ها را به مسئولان گوشزد و برای مردم افشاگری کنند.

 در جوابیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل آمده است که انجام رسالت حرفه ای و ارزشمند خبرنگار در انعکاس خبر و گزارش در حوزه درمان باید با همکاری یک کارشناس متخصص صورت پذیرد،که باید بیان کرد:اظهارات آن خبر از ناحیه پرسنل دانشگاه علوم پزشکی بابل بوده که خبرنگارما با آنها گفت و گو کرده است وباید این سوال از دانشگاهی که به آنها مجوز فعالیت درمانی داده و آنها را کارشناس نمی داند ،پرسیده شود.

 باید گفت که در متن آن خبر از کارشناسان و همکاران دانشگاه علوم پزشکی بابل بهره گيري شده بود و خبر با نام آن ها درج شده بود و نقل و قول ها به صورت فایل صوتی موجود است.

 در بند 1 جوابیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل نیز آمده است که براساس آخرین دستاوردهاي علم مامایی به دلیل عارضه کمتر برای مادر و جنین، اصرار به انجام زایمان طبیعی است، که باید یاد کرد گذشتگانی که با نام قابله فعالیت می کردند و نیز همه آقایان و خانم ها اصرار بر زایمان طبیعی داشتندو دارند،به اين امر وقوف دارند، اما بعضا مشاهده می شود تعدادی از کارشناسان در این زمینه تجربه ای کافی  را ندارند که منجر به مرگ،قبل از تولد شده است.

همچنین در بند 2 آمده تصمیم گیری با پزشک معالج است نه مسئولان مرکز درمانی بیمارستان؛ باید اعلام کرد همگان مطلعند که تولد زایمان طبیعی بر سزارين  ارجحيت دارد و به پزشکان توصيه شده که تا جايي که مقدور است زايمان ها به صورت طبيعي باشد؛در اين مورد خاص اصرار بیش از حد کادر پزشکی و پزشک محترم بر زايمان طبيعي بدون توجه به سن و وزن مادر و نخستین شکم وی، منجر به مرگ ،قبل از تولد شد.

 در مورد پاسخ به بند 3جوابیه دانشگاه که عنوان شده پیش از تولد را "جنین" می گویند و غیره باید گفت که معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بابل در گفت و گویش با خبرنگار چند بار از واژه بچه به جاي جنين  استفاده نموده که فایل صوتی نیز موجود است.

درجای دیگری از این جوابیه آمده است که تعداد9متخصص بیهوشی که پنج نفر آنها تمام وقت و نیز 16دستیار بیهوشی در تمام شبانه روز حضوردارند؛ اعلام می شود:نبودن متخصص بیهوشی در همان شب بوده است. اين که در چه ساعتی این بیمارستان اين همه متخصص را داراست مهم است که از ساعت 22شب به بعد  پزشک محترم از کنار این مسئله با پاسخ سطحی به مادر باردار و همراهان بیمار گذشته است.

 در جای دیگری از جوابیه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی آمده که بیمارستان آیت الله روحانی بابل دارای هشت پزشک متخصص زنان و زایمان است ؛ باید یادآورشد: این موضوع شايد در ساعت اداری وطبق نمودار سازماني شما صحيح باشد اما متاسفانه این قضيه در ساعت 22شب بدون حضور حتی یک متخصص رخ داده است.

 در بخش دیگری از این جوابیه عنوان شد که برای پیشگیری از خطرات احتمالی ،مادر و جنین برای چندین بار تحت مراقبت و کنترل قرار گرفته اند که يادآوري مي کنيم بعد از چندین بار معاینه مادر از طریق سونوگرافی و امثال آن آیا گواهی بر سلامت بچه وجود داشت یا اینکه حکایت از نبودسلامت آن بود که درمتن ارسالی قید نشده است.

 باید متذکر شد که همکاری ضعیف روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بابل باعث دوری رسانه ها از این دانشگاه شده است که از جمله می توان سفر با چراغ خاموش وزیر بهداشت وقت، درمان و آموزش پزشکی را بدون حضور خبرنگاران و در روزهای تعطیلی دانشجویان وکارکنان دانشگاه نام برد.


  • دوشنبه 3 خرداد 1389-0:0

    خوب بود؛ جوابیه یک دانشگاه که اینگونه غیره حرفه ای و...آبکی است وای به حال بیمارانش با پزشکان ....

    • یک شهروند مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 0 0
      دوشنبه 3 خرداد 1389-0:0

      با تشکر از پیگیری جدی مازندنومه
      با توکل به خدا فقط پیگیر حقوق مردم باشید. مدیران به اندازه کافی پیگیری کننده دارند.

      • یک مازندرانی پاسخ به این دیدگاه 0 0
        دوشنبه 3 خرداد 1389-0:0

        دمت گرم خبرنگار پیگیر،از پاسخگویی شما خوشم اومد.مسئولین باید بدانند خبرنگاران از زیرو بم کارهای آنها باخبرند و اگر ازدست هرکسی فرار کنند خبرنگاران آنها را به دام خواهند انداخت.


        ©2013 APG.ir