تعداد بازدید: 2559

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 4 خرداد 1389-0:0

جمعه کرمانی ها،جمعه مازني ها

مازندران از نبود جشنواره هاي بومي-محلي در رنج است. (يادداشتي از عباس مهدوي،روزنامه نگار ساروي)


صبح جمعه گذشته،برنامه ای زنده از شبکه سوم سیما پخش شد که در نوع خود جالب توجه بود. شبکه سوم سیما آنتن خود را در بهترین ساعت پخش آن هم به مدت حدود 2 ساعت ،به جشنواره گل محمدی در بردسیر کرمان اختصاص داد.

برنامه ای که ماحصل برنامه ریزی مشترک صدا و سیمای مرکز کرمان ، سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی کرمان و فرمانداری بردسیر بود .

در این جشنواره قابلیت ها و توانمندی های کرمان با حضور هنرمندان ،مسولان ومردم استان و در قالب آيين هاي سنتي و بومي برای ایرانیان روایت شد و میلیون ها مخاطب با کرمان و بردسیرو داشته هایش آشنا شدند.

 اين رویکرد در مازندران بسیار کم رنگ است و نمونه اين جشنواره ها از سوی مسولان استان کمتر مورد توجه قرار گرفته است .

 امروزه چنین جشنواره هایی که با همکاری رسانه ملی برگزار می شود را در بسیاری از استانهای کشور شاهدیم .

هفته گذشته شاهد برگزاری همایش ملی نیما توسط سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی و دانشگاه مازندران بودیم .

این همایش با وجود اهمیتی که داشت و با اجرای شهرام ناظری در یوشیج همراه بود،اما بازتابی در رسانه ها و شبکه های سراسری نداشت .

پنجم و ششم خرداد ماه ،جشنواره توت فرنگی در مازندران بر پا می شود . تا این لحظه خبری از برنامه های جنبی و چگونگی بازتاب ملی این رویداد منتشر نشده است .

 از شواهد امر پیداست جشنواره توت فرنگی نیز به همان جمعیت حاضر در همایش ختم خواهد شد .

مازندران در مقایسته با سایر استانها،از قابلیت ها و توانمندیهای بهتر و بیشتری برای برگزاری جشنواره های مرتبط با فرهنگ بومی و محصولات کشاورزی برخوردار است ، که برای مخاطبان ملی و حتی فرا ملی پرجاذبه اند .

***

 موسسه فرهنگی و هنری پارپیرار،این هفته ، جشن تی تی (شکوفه) را در پارک ملت پایتخت برگزار کرد .

 جشنی که مازندرانی ها از طریق بخش خبری شبانگاهی شبکه سوم سیما از آن مطلع شدند و چند ثانیه ای از این خبر و تصاویرش لذت بردند.

 جشن تی تی با استقبال علاقه مندان روبرو شد و فضایی توام با نشاط را برای شهروندان حاضر در پارک ملت رقم زد.

موسسه پارپیرار را می توان موفقترین و فعال ترین مجموعه غیر دولتی در زمینه فرهنگ بومی توصیف کرد که آثار و رویدادهایش با اقبال مازندارانی ها همراه است.

عمده فعالیتهای این مجموعه در پایتخت متمرکز شده و مازندرانی ها مقیم تهران با برنامه های پر بار پارپیرار آشنایند.

 این انتقاد در سالیان مختلف به مسولان فرهنگی استان وارد بوده که چرا از استعدادها ، برنامه ها ، محصولات و شناخت پارپیرار در عرصه فرهنگ بومی برای عرضه آن به مردم استان و گردشگران بهره نبرده اند .

توانمندی پارپیرار در برگزاری جشن ها و آیین های سنتی مازندران ،شب های شعر و موسیقی و پژوهش های بومی به اثبات رسیده است .

احمد ناطق نوری نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی در جشن ارديبهشت مازندران اعلام کرد که با فرهود جلالی كندولوسي مدیر موسسه پارپیرار نشست داشته تا خانه فرهنگ و هنر مازندران در پایتخت ایجاد و راه اندازی شود.

درشرایطی که شاهد رونق فرهنگ بومی در پایتخت هستیم ،در دیارمان خوش ذوقی هایی همچون جشن تی تی با بی مهری روبروست .

 تابستان در راه است و گردشگران بسیاری را میزبان خواهیم بود . فرهنگ بومی استان از جاذبه های بسیاری برای ارایه به علاقه مندان برخوردار است . 

ايميل نويسنده: (abbas_mahdavi2009@yahoo.com)


  • مهران عزيزيپاسخ به این دیدگاه 0 0
    چهارشنبه 5 خرداد 1389-0:0

    قابل توجه اقاي ابراهيمي و شوراي اطاع رساني.پيگيري فرماييد چرا همچين جشني در استان برگزار نمي شود.اقاي رستمعلي كه از شوخي فرهنگي سخن مي گويد پيگير اجراي اين مراسم كه هويت ماست باشد.از مديران مرتبط توضيح بخواهيد.

    • غلامرضا رمضانپورپاسخ به این دیدگاه 0 0
      چهارشنبه 5 خرداد 1389-0:0

      با سلام من یک مازندرانی هستم که به اقتضای شغلم در استانهای مختلفی زندگی کردم و الان حدودا 3 سال است که میهمان کرمانی ها می باشم و در ادامه این نوشتار مطالبی است که فکر می کنم باید عنوان نمایم. 1- همیشه اینطور بوده است که انسانها قدر داشته های خود را به خوبی نمی دانستند و این در مورد همشهریان عزیز من نیز صدق می کند کاری به مسئولین استان و عملکرد قوی یا ضعیف ایشان ندارم روی سخنم با مردم عادی می باشد چرا ما باید خود را مهمان نواز بدانیم در حالی که مسافرین عزیزی که در حقیقت مشتریان مناطق زیبای توریستی ما هستند را آنچنان بنوازیم که بندگان خدا تا سالها خاطره نه چندان خوب خرید در مناطق ما را از یاد نبرند. اگر شما فقط چند متر بخاطر تفریح کنار ساحل هریک از شهر های مازندران سوار اسبهایی که برای کرایه آورده اند شوید باید 10 برابر دیگر استانها به صاحب اسب کرایه بپردازید همین کار باعث می شود که تقریبا کسی دست به اینکار نزند و صاحب آن در نتیجه پول زیادی کسب نکند این فقط نمونه بسیار کوچکی بود از بازار مازندران در فصلهای توریست پذیر ،آنقدر مشتریها زیاد به چشممان می آید که فکر می کنیم نباید هیچکاری برای بیشتر شدنشان انجام دهیم شاید جای جوانان بیکار استان در این بازار خالی باشد که مشتریها اینقدر زیاد دیده می شوند ؟ دبی یک هزارم مازندران زیبایی ندارد ولی با آنکه هزاران برابر آن توریست بین المللی دارد همچنان در پی بیشتر کردن ظرفیت خود برای جذب بیشتر است .ولی ما چون مسافران را مجبور به خرید می بینیم تا آنجا که جا دارد میخواهیم گران فروشی کنیم بعد داد سخن می دهیم که ما مهمان نوازیم ....!!!! 2- آنقدر چشمهایمان سبزی و خرمی دیده که برای این نعمت خدادادی ارزش واقعی آن را قائل نیستیم به راحتی از کنار مواردی که چهره این خرمی را خدشه دار می کند می گذریم در نگهداری و با شکوه جلوه دادن آن کوشش بایسته انجام نمی دهیم این خود کفران نعمت است و آنوقت انتظار داریم مسئولین که جزئی از مردم هستند بهای آنچنانی بدهند !! خوب آنها هم یکی مثل خودمان مسئولین که از کره مریخ نیامدند آنها هم روزی در همین جامعه با همین فرهنگ درس خواندند و رشد کردند . اینجا در دل کویر وقتی سبزه ای می روید همگی در تلاشند برای حفظ و افزایش آن، من خود در لاله زار و برد سیر بوده ام اینجا سبزی و خرمی مقدس است خوب این فکر گسترش می یابد به مسئولین هم می رسد از دوران طوفولیت یاد می گیرد که باید سعی در خفظ و ارزش نهادن به آن بنماید.
      3-چو تو خود کنی اختر خویش را بد مدار از فلک چشم نیک اختری را


      ©2013 APG.ir