تعداد بازدید: 2514

توصیه به دیگران 1

يکشنبه 9 خرداد 1389-0:0

بخت سینایی کی باز می شود؟

...خسرو سينايي سالهاست فیلم نامه ای با موضوع مازندران نوشته که حدود سه دهه است موفق به ساخت آن نشده است.(يادداشتي از عباس مهدوي،روزنامه نگار-ساري)


 سینایی یکی از کارگردانان برجسته و کاربلد سینمای ایران محسوب می شود که در ساری متولد شده و علاقه بسیاری به زادگاهش دارد .

خسرو گاهی به مازندران سفر می کند و عضو شورای سیاستگذاری جشنواره سراسری فیلم کوتاه وارش نیز هست .

او سالهاست فیلم نامه ای با موضوع مازندران نوشته که حدود سه دهه است موفق به ساخت آن نشده است .

 این فیلنامه تاریخ یکصد ساله اخیر مازندران را روایت می کند و اجرایی ساختن آن نیازمند ، احداث یک شهرک سینمایی است .

 تاریخ مازندران و تولید فیلمی با این مضمون ، تاکنون تجربه نشده و مورد حمایت مسئولان قرار نگرفته است .

 گيلاني ها همواره با تولید آثار متعدد سینمایی و تلویزیونی به روایت شخصیت های تاریخی شان همچون میرزا کوچک خان جنگلی پرداخته اند که قسمت های آغازین مجموعه در حال پخش در چشم باد تازه ترین آن محسوب می شود .

متأسفانه هیچگونه سند تصویری که بازگو کننده تاریخ معاصر مازندران باشد و بتواند مخاطبان بسیاری را متوجه خود سازد ، موجود نیست .

محقق نمودن فیلم نامه کارگردان با تجربه و حرفه ای همچون سینایی ، یک ضرورت اساسی برای احیای هویت تاریخی مازندران محسوب می شود .

علاوه بر ارزش های مادی و معنوی فیلم تولیدی سینایی ، می توان از شهرک سینمایی – تاریخی این فیلم به عنوان یک فرصت کم نظیر در عرصه گردشگری بهره برد و بازدید کنندگان بسیاری را به این مکان کشاند .

چندی پیش سینایی به ساری آمد و در نشستی با موضوع سینما حضور یافت . در حاشیه این نشست از سینایی پرسیده شد که چرا در جنوب فیلم می سازد اما در مازندران نه ؟ فراهم بودن شرایط و امکانات لازم برای فیلمسازی در جنوب کشور ، پاسخی بود که سینایی عنوان کرد . وی باز هم از علاقه وافرش برای فیلمسازی در مازندران گفت .

با توجه به ره آوردهای ارزشمند و ماندگاری که فیلم سینایی برای تاریخ و هویت مازندران به ارمغان خواهد داشت ، موضوع را با معاون سیاسی و امنیتی مازندران که اهمیتی ویژه ای برای عرصه فرهنگ و هنر استان قائل است در میان گذاشتیم و از وی خواستیم تا آرزوی دیرین سینایی را که با تاریخ معاصر مازندران پیوند خورده است در قالب سفر آتی رئیس جمهور و هیئت دولت به مازندران پیگیر باشد .

 خوشبختانه ، هادی ابراهیمی ، مصاحبه با سینایی را در شبکه طبرستان دیده بود . معاون جوان استاندار ، از دغدغه ای که سالهای متمادی محقق نشده است ، ابراز ناراحتی کرد .

 وی از ساخت اثر سینایی که روایتگر تاریخ یکصد ساله اخیر مازندران است حمایت کرد و گفت : آمادگی داریم تا با سینایی پیرامون اجرایی ساختن اثرش ، نشستی داشته باشیم . ابراهیمی از استاندار مازندران به عنوان عنصری فرهنگی یاد کرد که برای چنین موضوعات مهمی وقت می گذارد . 

ايميل نويسنده: (abbas_mahdavi2009@yahoo.com)


  • دوشنبه 10 خرداد 1389-0:0

    آقای مهدوی عزیز نام فیلمنامه آقای سینایی (یک عمر .یک راه .یک شهر )بوده که بنده به آقای شجاعی مدیر کل وقت صداو سیمای مازندران سپردم ،آقای کشاورزیان(استاندار وقت) وبزرگ نیا (مدیر کل وقت ارشاد)توانستند 1100000000 ریال نیزدر کارگروه فرهنگ وهنر برای آن جذب کنند متاسفانه آن فیلمنامه توسط یکی از کارمندان تلویزیون مرکز ناپدید شد و آقای سینایی هم دیگر پیگیر آن اثر نشد .خوشحالم که دوباره این اتفاق خوب در حال شکل گیری است .

    • دوشنبه 10 خرداد 1389-0:0

      عباس اقا ياداشت مهمي براي فرهنگ و هنر استان است.ادامه بده تا سرانجام برسد.

      • يکشنبه 9 خرداد 1389-0:0

        1385 مثل یک قصه ( خسرو سینایی ) [تدوینگر-کارگردان-آهنگساز]

        1378 عروس آتش ( خسرو سینایی ) [کارگردان-آهنگساز-داستان نویس]

        1376 کوچه پاییز ( خسرو سینایی ) [تدوینگر-کارگردان-فیلمنامه نویس-طراح صحنه و لباس-]

        1369 در کوچه‌ های عشق ( خسرو سینایی ) [تدوینگر-کارگردان-فیلمنامه نویس-آهنگساز-تهیه کننده-صداگذار]

        1366 یار در خانه و ... ( خسرو سینایی ) [تدوینگر-کارگردان-فیلمنامه نویس-آهنگساز]

        1362 هیولای درون ( خسرو سینایی ) [کارگردان-فیلمنامه نویس-آهنگساز]

        1358 زنده باد ... ( خسرو سینایی ) [تدوینگر-کارگردان-فیلمنامه نویس]


        • يکشنبه 9 خرداد 1389-0:0

          اگر در سفر دكتر احمدي نژاد تنها همين پروژه فرهنگي محقق شود براي استان كافي است.اقاي ابراهيمي به خاطر استالن پيگير باش.


          ©2013 APG.ir