تعداد بازدید: 3025

توصیه به دیگران 1

سه شنبه 16 فروردين 1390-10:23

تفريح تمام شد

...هنگامی که به تیرهای چوبی قدیمی تلفن و برق می نگریم یادمان می آید که از گذشتگان شنیدیم شوروی سابق درختان صنعتی تولید می کرد که به سرعت رشد کرده و بیشترین درآمد داخل و صادرات را داشت ولی بسیاری از اراضی دولتی و غیردولتی استان بدون کشت باقی مانده است و شرکت های بهره بردار مشغول قطع درختان جنگلی هستند!(يادداشتي از رضا اصغري،کارشناس ارشد حقوق عمومي-قائم شهر)


 به نظر می رسد سال 1390 برای مازنی ها با پخش سريال طنز پايتخت و نقد عمومی و نيز حمایت از آن، پر چالش شروع شد. این گونه نقادی ها انسان را پخته تر نموده و موجب بلوغ فکری می شود. بگذریم.

 استراحت، تفریح و تحلیل های تفریحی تمام شد. نقشه راه را مهیا سازیم؛ آموزش های مقدماتی و تکمیلی را پایه ریزی کنیم؛ مهمات را به اندازه نیاز آماده سازیم؛ لوله های توپ، تانک و مسلسل را به سوی دشمن نشانه گیریم؛ کوله پشتی ها را ببندیم؛ فانسقه ها را محکم کنیم؛ به فرمان امام (ره) حتی در مقابل دشمن اگر امکان در آوردن پوتین نیست؛ باید وضو گرفته و نماز را خواند! و بالاخره فرمانده عزیز، نیروها را به گونه ای سازماندهی نماید که کمترین شهید را داشته، بیشترین تک را بزنیم و تحقق پاتک ها به حداقل برسد.

 ببخشید یادم نرود قرار است بعد از کلمه "جهاد" کلمه "اقتصادی" بیاید. پس باید برای افزایش سرعت برطرف نمودن ضعف اقتصاد، جهاد کنیم؛ آیا مگر می شود برای انجام انقلاب اقتصادی، از ابزار جهادی بهره گرفت؟ فکر کنم بشود؛ با یک نگاه می توان ادعا کرد همان بسیجیان تاکنون در بسیج سازندگی هم افتخار آفریدند؛ ولی از این ظرفیت تاکنون به صورت کامل استفاده نشد.

 گاهی هم شنیده شد آنها را روي دست پیمانکاران بومی گذاردند؛ در صورتی که می شد در جایی که اقبال عمومی از انجام کار کمتر بود فرستاد.

هنگامی که به تیرهای چوبی قدیمی تلفن و برق می نگریم یادمان می آید که از گذشتگان شنیدیم شوروی سابق درختان صنعتی تولید می کرد که به سرعت رشد کرده و بیشترین درآمد داخل و صادرات را داشت ولی بسیاری از اراضی دولتی و غیردولتی استان بدون کشت باقی مانده است و شرکت های بهره بردار مشغول قطع درختان جنگلی هستند!

 زمانی تولید نیشکر و کنف در استان ما رواج داشت؛ اما مدت ها است (برخلاف تولید صنایع مرتبط کشاورزی که حرکتی هرچند آهسته رو به جلو دارد) فراموش شده و ما برای استفاده، به خارجی ها رجوع می کنیم!

گاهی گوشه و کنار شنیده می شد نظام اداری در مقابل تحول اقتصادی مقاومت نشان می دهد؛ باید پرسید آیا نظام اداری توجیه بود که در این راه باید چه کار کند و چه ابزاری لازم است و نقشه راه کجاست؟ آیا گفتیم که در برابر فساد، پارتی بازی و ترجیح منافع عمومی بر خصوصی، نفوذناپذیریم؟

 به غیر بومی ها کاری نداریم؛ ولی با سابقه درخشانی که از تبری ها (به عنوان مرکز نخستین حکومت شیعی علوی) سراغ داریم مطمئنیم در این میدان تا پای مرگ می ایستند؛ سند ما هم سردارانی بودند که از دیگر استان ها پیشی گرفته و تا جایی پیش رفتند که لشکر ویژه و خط شکن 25 کربلا نمونه شد.

یاد سپاه افتادیم؛ همین پاسداران که نماد مقاومت هستند آماده همکاری در این جهاد هستند. آنها هم تاکنون مدارج تحصیلی اقتصادی را طی نمودند و بزرگ ترین تشکل بسیج مردمی در اختیارشان است؛ کافی است گردان های عاشورا را اقتصادی کنیم؛حداقل کاری که می شود کرد بهره گیری از امکانات در اختیارشان است.

 وقتی به کیش می رویم در تعجب می مانیم که در آن خاک و آب و هوا چگونه صاحب درآمد میلیاردی شدند؛ ولی ما که در قدم قدم آن می توانیم داروهای گیاهی تولید کرده و صادر کنیم یا به افزایش تولید خوراک دام و طیور که گاهی از خارج کشور وارد می شود اهمیت دهیم و بستری بدون استفاده نداشته باشیم همچنان در حسرتیم!

یادمان نرود با آزادسازی نخستین مرحله نرخ نان که کاری شایسته بود و بیشترین اقبال عمومی را داشت (و نانوایان منتظرند کل گردش مراحل گندم تا نان به ویژه خرید آرد نیز بدین صورت شود)، برخی تولیدکنندگان طیور که برای خوراک استفاده می نمودند از نگهداری آن صرف نظر کردند. پس تولیدکنندگان دام و طیور روستایی باید براي تامين خوراک مورد نياز طیور و دام شان حمايت شوند.

 گاهی می توان از مدت خواب اراضی کشاورزی استفاده موقت مانند تولید اردک داشت ولی به دلیل ضعف در آموزش یا حمایت، این اتفاق نمی افتد.

در مواردی هنگام انتظار کشت برنج، می توان در آب، ماهی رها نمود ولی آموزش کافي و مواد اوليه( بچه ماهی) در آن زمان وجود ندارد.

گاهی اوقات به دلیل ضعف ارتباط الکترونیکی برای موجودی تولید استان ها در بازار، محصولی در استانی تولید شده و خراب می شود و محصولی به دلیل کمبود گران است.

 اگر بازدیدی از مراکز تحقیقات کشاورزی داشته باشیم درختان تنومندی را می بینیم که پیش از انقلاب برای نمونه و آزمايش در ایران کاشته شدند، ولی در حال حاضر تحقیق ژنتیکی کافی برای افزایش کیفی و کمی تولید مشهود نیست!

وقتی به رود هراز می نگریم و می بینیم تولیدکنندگان ماهی چطور آب جاری مسیر را به سودآوری رساندند می فهمیم می شود تولید را بیشتر و بیشتر کنیم تا به قسمتی از نیاز داخل یا حتی خارج پاسخ گوییم.

نظر به اينكه هنوز براي آزادسازي حريم رودخانه، تصميم استاني گرفته نشد، چه بسا هر چند سال، آماده اتفاق سيل نكا پيش آيد؛ علاوه بر اينكه مي‌توان ساخت و سازهايي كه اغلب غيرمجازند را به كشاورزي يا راه سازي يا مراكز پرورش ماهي يا ... بدل نمود.

چند پرسش؛برنامه‌مان براي استفاده بيشتر از دريا و ساحل چيست؟ آيا اين برنامه عملياتي است؟ ظرف چه مدتي به نتيجه قطعي مي‌رسد؟ برنامه دولت براي مالكين يا متصرفين حريم راه‌ها و ميراث فرهنگي چيست؟ آيا قصد تملك دارد يا براي سلب تسليط مالكيت، حمايت تهاتري دارد.

 نحوه استفاده مطلوب از حريم راه‌آهن (مانند كاشت فضاي سبز)، محدوده مناطق چهارگانه حفاظت شده محيط‌زيست (مثل بازديدهاي تفريحي) چطور؟ ضمن رعایت حفظ محیط‌زیست، می‌توان کوه‌های سر به فلک کشیده را به بهره‌وری رساند؛ مگر مي‌شود؟ بلي؛ آيا نشنيديم ژاپن؛ كوه‌هاي آتشفشاني را به صورت مصنوعي تبديل به اراضي كشاورزي نمود؟ آيا هيچ نوع گياهي وجود ندارد كه با آن محيط سازگار باشد؟ با قدري پژوهش مي‌توان به آن رسيد.

 مي شود مالکیت را به دیگران ندهیم تا نگرانی در نحوه کاربری یا کاهش مالکیت یا درآمد دولت به وجود آید و در مواقع ضروری از قدرت دهیاری ها و شهرداری ها بهره گیریم.

با کمی تأمل متوجه می شویم دستگاه های استانی توان خیلی بالاتری دارند؛ یعنی اگر با توجه به قوانین و مقررات موجود به ویژه قانون توزیع عادلانه آب مصوب 1362، به کشاورزان برای تأمین آب کشاورزی یا در صورت نیاز احداث چاه آب کشاورزی برنامه می دادیم و به این نکته توجه می کردیم که آب کشاورزی پس از استفاده مجدد به سفره زیرزمینی بر می گردد و کمبود قابل توجهی ایجاد نمی شود، این گونه نمی شد که زمین حاصلخیز بیکار مانده و بر بیکاری استان افزوده و قانونگذار مجبور شود در سال گذشته قوانینی مانند قانون تعيين تكليف چاه هاي آب فاقد پروانه بهره‌برداري و قانون افزايش بهره‌وري بخش كشاورزي و منابع طبيعي را به تصویب برساند.

 چنانچه مدیران در برنامه ریزی ها دقت داشته و امکان برنامه ریزی را به مدیریت پایین دست بدهند؛ آسیب های وارده به حداقل می رسد.

 یکی از موانع موجود در روستاها، تسهیل در تغییر کارت سهمیه حمل و نقل عمومی است که چنانچه راننده ای قصد دارد خدمت رسانی را در مدتی یا حتی دایمی جابجا کند، با انتقال سهمیه به فوریت ممکن شود.

با این توصیف، نباید از توان یک سازمان برای ایفای وظایف به این مهمی انتظار پیشبرد داشت؛ به همین منظور لازم است حاکميت با یک مدیریت، تصمیم گیری، نظارت و تقسیم کار در خدمت مردم باشد.

از آنجایی که نظر سنجی و تدوین برنامه از سوی شورای برنامه ریزی و توسعه استان زمان بر است؛ بهترین پیشنهاد می تواند ارائه گزارش پیگیری مصوبات سفرهای استانی هیأت وزیران و نحوه هزینه کرد بودجه در استان باشد تا در صورت لزوم از همکاری مردم بهره مند شوند.

ايميل نويسنده: (rezapost@yahoo.com)


  • چهارشنبه 17 فروردين 1390-0:0

    ما که سرکار بودیم تازه می خوایم بریم تفریح.هنوز تمام نشده

    • چهارشنبه 17 فروردين 1390-0:0

      بهترين تفريح كاراست.(امام علي ع)بياييدمازندران رابسازيم تا همچنان نگين كشور بماند.

      • سه شنبه 16 فروردين 1390-0:0

        کار قشنگی بود؛ دولتی ها به هوش؛ دولتی ها به گوش!
        بودجه ما چه می شود؟
        چرا بودجه کشوری منتشر می گردد؛
        ولی بودجه استانی و شهرستانی را مردم نمی دانند؟
        امیدوارم پاسخی داشته باشند.
        هر چند این مطلب دلیل بر بی اعتمادی نیست؛
        بلکه مشارکت عمومی در تحلیل اولویت ها مدنظر است.


        ©2013 APG.ir