تعداد بازدید: 4555

توصیه به دیگران 4

چهارشنبه 25 خرداد 1390-16:6

کارنامه اي نه چندان درخشان

 امید ما بر آن بود که انتخاب فرماندار بومی سوادکوه و شناخت استعدادها و مشکلات شهرستان زمینه تسریع در حل مشکلات را فراهم آورد که با نگاهی بر کارنامه فرماندار شهرستان سوادکوه(البته تاکنون)نمای روشنی از دست یابی به این هدف مشاهده نمی شود. (يادداشتي از عمران اکبرنژاد،خبرنگار-سوادکوه )


 سوادکوه از جمله شهرستان های وسیع با جمعیت کم است که حدود 10 درصد از مساحت و حدود 2 درصد از جمعیت استان را در اختيار دارد.

مدیریت این شهرستان با سابقه تمدنی زیاد و معتقد به اصول و ارزش های دینی و انقلابی، به تدبیر و آینده نگری و کلان نگری نیاز دارد که علاوه بر مسئولیت متعارف، توسعه نیافتگی بر جای مانده از گذشته، رقابت ناسالم بین شهری، استفاده از توان مندی های و استعدادهای گسترده توسعه شهرستانی را نیز باید تدبیر کند.

 فرماندار شهرستان سوادکوه با قدرت بیان قوی و علاقه مندی به سوادکوه- علی رغم مخالفت هایی که در سطح شهرستان و استان وجود داشت- با معرفی افرادی محترم پس از 109 روز سرپرستی به منصب مقام ارشد اين شهرستان دست یافت.

کارشناسان سیاسی شهرستان سوادکوه، حمایت قاطع طیفی از اصولگرایان شهرستان سوادکوه علی رغم مخالفت گروه های دیگر اصولگرایی و فعالان سیاسی شهرستان را از دلایل مهم انتخاب وی می دانند که این حمایت در سطح کشوری و در بخشی از بدنه مدیریتی استانداری و سطح شهرستان و در عرصه رسانه ای بوده است.

 دلایلی که مورد پسند طیف مورد نظر اصولگرایی و بخش دیگری از مردم برای این انتخاب قرار گرفته است؛ سابقه حضور مداوم در شهرستان، قدرت بیان همراه با نشان دادن دلبستگی به شهرستان و مورد حمایت بودن از سوي برخی از افراد مورد احترام بوده است.

 انتظار می رفت با توجه به نقطه نظرات بیان شده توسط ایشان شاهد توسعه ملموس شهرستان، رفع برخی از موانع مشخص توسعه، شهرستان گرایی، تدبیر و مدیریت در کنار هم قرار دادن نیروها و استعدادهای شهرستانی برای توسعه شهرستان باشیم که در بسیاری از موارد بالا موفق عمل نشده است.

مصوبات سفر هئیت دولت برای سوادکوه و کارنامه فرماندار

 مجموع مصوبات سفر اول و دوم دولت به استان مازندران، 466 مصوبه با اعتبار 110 هزار میلیارد ریال بوده است که سهم شهرستان سوادکوه از آن 23 مصوبه بود.

 برآورد ریالی مصوبات سفر سوم هیئت دولت به مازندران هشت هزار میلیارد تومان است که با توجه به طرح ها و برنامه های شهرستانی اختصاص خواهد یافت.

مصوباتی مانند احیای معادن البرز مرکزی و پروژه کک سازی، گازرسانی به همه شهرستان، احداث سالن ورزشی و سالن های سقف کوتاه ، احداث و یا تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی، ایجاد زیرساخت های توریستی و احداث مجموعه های خدماتی و رفاهی، مطالعه و احداث سد های آپن و کسلیان، مناطق نمونه گردشگری، احداث خانه معلم، احداث مجتمع فرهنگی هنری شیرگاه، مطالعه فاضلاب شهری، شهرک دامپروری و ... بخش هایی از مصوبات سفر اول و دوم هئیت دولت برای سوادکوه بوده است که یا به طور نیمه تمام و یا راکد موجود است و نمره فرماندار به عنوان پیگیر کننده انجام این مصوبات نمره قابل قبولی نخواهد یود.

 افتتاح ادارات و نهادهای جدید حضور ادارات و نهادهای دولتی و غیر دولتی علاوه بر تسهیل خدمات دهی به عموم، موجب اختصاص بودجه های مستقل به فعلیت رساندن توان مندی های شهرستان در آن حوزه مي شود که کرسی مستقل استانی برای شهرستان را در پی دارد.

طبق روندي که از دوره دو فرماندار سابق شهرستان آغاز شده بود - که جای قدرداني دارد - اسقرار ادارات و نهادهایی چون صنایع و معادن، بنیاد مسکن، نمایندگی میراث فرهنگی، مسکن و شهرسازی و... بوده ایم و انتظار منطقی آن بود که علاوه بر استمرار حضور ادارات و نهادها شاهد حضور نهادهای مورد احتیاج شهرستان مانند اوقاف، آبیاری و... باشیم ولی با تعجب شاهد خروج ناحیه نفتی شهرستان و تنزل آن به نمایندگی هستیم؛ این در حالی است که سوادکوه به عنوان پایلوت استان مازندران و اولین شهرستان مازندران در این تزل رتبه ناحیه نفتی به نمایندگی و جزء چند ناحیه کشوری به این تنزل رسیده است و این در حالی است که بر طبق نظر هواشناسی استان، میانگین روزهای یخبندان سوادکوه تا 80 روز هم می رسد و کوهستانی بودن و وجود 700 کیلومتر راه روستایی سوادکوه و بهره مندنشدن بخش وسیعی از روستاها و نیز شهرهای پل سفید و الاشت از گاز و با یاد آوری بحران سرما سال 86 این تنزل را غیر منطقی نشان می دهد.

شواهد حاکی از نامه نگاری هایی از طرف فرمانداری حکایت می کند اما به وقوع پیوستن این اتفاق بیانگر نبود پیگیری جدی مسئول ارشد شهرستان و دفاع از حق سوادکوه در استفاده از وجود مدیریت مستقل در حوزه سوخت شهرستان است.

مدیران غیر بومی در ادارت و نهادهای شهرستان در خوشبینانه ترین بر آورد انجام شده بیش از 65 درصد از مدیران و مسئولان ادارات و نهادهای شهرستان سوادکوه غیر بومی هستند و نبود آنان در محل ماموریت به نفع توسعه شهرستان نیست.

 از طرف دیگر تاکید بر انتخاب مدیران بومی و ساکن برای شهرستان در برخی از انتصابات دیده نمی شود که مسئولان استان باید با توجه به اهمیت حضور مدیران توانمند و در دسترس برای شهرستان سوادکوه توجه جدی داشته باشند.

 انتقادات اصولگرایان از فرماندار شهرستان

هر چند اختصاص مسئولیت ها باید با شاخصه شایسته سالاری و توجه به تعهد و تخصص همراه باشد، قانون نانوشته سیاسی وجود دارد که گفتمانی که در دولت حاکم است در نصب و عزل ها نیز نقش اساسی  ایفا می کند و این رویداد در دوره های مختلف سیاسی حاکم بوده است.

 هرچند در انتخاب فرماندار سوادکوه بخشی ار اصولگرایان از این انتخای حمایت کرده اند، بخشی از اصولگرایان با بیان این دلایل که فرد مورد نظر از بدنه گفتمان اصولگرایی نیست، کارنامه قابل قبولی در مسئولیت های قبلی خود ندارد و تودیع فرماندار ارزشی و دارای کارنامه قابل دفاع سابق قابل قبول نیست و... با این انتخاب مخالفت کرده بودند و گزینه هایی را نیز معرفی و حمایت کردند.

 در حال حاضر نیز اقداماتی توسط فرماندار سوادکوه انجام گرفته است که به نظر می رسد"فرماندار سوادکوه اصولگرایان را دوست ندارد".

مخالفت با گزینه معرفی شده معاونت استانداری مازندران و رویارویی با آن که انرژی و توان چانه زنی شهرستان در استان را تحلیل داد و در این گیر و دار شهرستان از حضور نیروی نخبه و کاردان "مدیر سیاسی فرمانداری" در مسئولیت بالاتر محروم شد، مخالفت با انتصاب سرپرست یکی ازبخشداری های شهرستان و  حضور نيافتن در بسیاری از برنامه های این بخش، رایزنی استانی برای برکناری مدیر یکی از ادارات صنعتی شهرستان به دلیل حمایت از یکی از منتقدان و اولویت قرار گرفتن این بحث در مقطعی از زمان، تلاش در پراکندن برخی از چهره های مشخص اصولگرایی از پست های شهرستانی، نیز بخش دیگری از کارنامه فرماندار شهرستان سوادکوه است که تلاش در جهت توسعه سوادکوه در آن جایی ندارد.

 اظهار نظر عجیب یکی از دو نماینده سوادکوه در مجلس

 یکی از دو نماینده سوادکوه در مجلس در مراسم قرق شکنی سوادکوه، فرماندار سوادکوه را فرد موفقی توصیف کرده است که کارهای بر زمین مانده چندین ساله سوادکوه را به انجام رسانده است.

 موارد فوق بخشی از کارنامه ضعیف دهمین فرماندار سوادکوه بوده است که البته انتقال آب گلناب دره به سوادکوه را می توان از موفقیت های وی بر شمرد ولیکن کارهای بر زمین مانده زیادی وجود دارد که علی رغم تسهیل دولت برای اجرایی شدن آن هنوز شاهد راکد بودن آن هستیم و روان شدن فعالیت های مختلف در دولت نهم و دهم در هیچ دوره ای نبوده است که تزریق اعتبارات قابل توجه و اختصاص بودجه های کلان به طرح های کارشنناسی شده و... می توانست موجب توسعه جهشی شهرستان را موجب شود و فرماندار می توانست با استفاده از نفوذ متنفذین سیاسی اصولگرا و غیر اصولگرا و انتخاب مشاوران متعهد و کاردان جستجو در استعدادها و مشکلات شهرستان و بسیج همه امکانات در این مسیر گامهای بلندی را بردارد.

سرکشی به نامه های قدیمی و بیرون آوردن نامه ای به تاریخ اواخر سال 86، مبنی بر اینکه تنها فرماندار و بخشدار می توانند ماشین در اختیار داشته باشند و ماشن معاونت فرمانداری را به پارکینگ فرمانداری هدایت کنند نمی تواند در راستای برداشتن باری از دوش توسعه سوادکوه باشد.

 گستردگی جغرافیایی سوادکوه و پراکندگی جمعیتی آن، لزوم استفاده از همه امکانات و تجهیزات شهرستانی برای سرکشی را می طلبد و در ایامی که مسئول ارشد شهرستان تا یک هفته در مرخصی و یا همایش استانی یا کشوری باشد ایاب و ذهاب جانشین وی چگونه انجام گیرد؟

البته علت اجرایی نشدن این نامه با رایزنی مسئولان سابق با استان در راستای محرومیت شهرستان بوده است.

 بیان این جمله که"انتخاب معاونت فرمانداری بر طبق برخی مصلحت اندیشی ها بوده است" از موافقت نکردن وی با انتصاب معاونت بوده است و البته برخی اقدامات و تصمیمات ایشان چيزي جز فرصت سوزي نيست.

 رویارویی با نیروهای مختلف، بي اعتماد به مسئولان ارشد شهرستان، پرداختن نکردن به اولویت های توسعه شهرستان و دامن زده به نکات کم اهمیت و... توان مديریتی شهرستان را کم کرده است.

 امید ما بر آن بودکه انتخاب فرماندار بومی شهرستان سوادکوه و شناخت استعدادها و مشکلات شهرستان زمینه تسریع در حل مشکلات را فراهم آورد که با نگاهی بر کارنامه فرماندار شهرستان سوادکوه(البته تا کنون)نمای روشنی از دست یابی به این هدف مشاهده نمی شود.

ايميل نويسنده: (akbarnjad.omranakbarnjad.omran@YAHOO.com)


  • چهارشنبه 9 مرداد 1392-0:0

    خيلي متاسفيم كه شهرستان سوادكوه هيچ بهره اي از بودجه هاي دولتهاي نهم و دهم نبرده است در حالي كه خيلي از شهرهاي كوچك سمنان كه به اندازه روستائي مثل سرخكلا هم نمي شود از بودجه هاي سرشاري استفاده كرده اند و ما به جاي اينكه با برنامه ريزي درست و جذب منابع پولي و اجراي طرحهاي اشتغالزااز هدررفت و مهاجرت نيروي تحصيلكرده و متخصص جلو گيري نمائيم هنوز بدنبال ميتينگ هاي داخلي و پز سياسي هستيم

    • سوادکوهی2آتیشهپاسخ به این دیدگاه 0 0
      يکشنبه 22 مرداد 1391-0:0

      سلام به همه ی سوادکوهیان عزیز و دوست داشتنی:من نمیخوام کسی رو تخریب کنم ولی در زمان آقای صمدیان فرمانداری سوادکوه رنگ و دیگه ای نسبت به الان داره الان فرمانداری مثه... که کسی نه حرفشو میگیره نه...به نظر من مقصر این امر آقای عزیزباقری فرماندار ماست اگه آقای باقری با سیاست بیشتری برخورد میکرد و دوستانه باکارها برخورد نمیکرد الان وضع سوادکوه ما این نبود. یه نمونه از کم کاری آقای باقری اینه که در مورد شهر زیراب هیچ عکس العملی نشون نمیده این کارش2حالت داره یا... ولی خداکنه که گزینه اولی درست باشه.آقایونی که دسترسی دارین به آقای باقری بهشون بگید ما سوادکوهی ها ازش انتظار100برار داریم چون آقای باقری خودشون سوادکوهین......... به امید روزی که سوادکوه ما آباد بشه

      • محمود هدایتیپاسخ به این دیدگاه 0 0
        شنبه 8 بهمن 1390-0:0

        جناب اکبرنزاد همیشه مرغ همسایه غازه اگر دایی عزیز ما بومی نبود تاج سر همه بود دایی عزیز از اول خدا رو داشت با توکل به خدا عملکردشو در اینده نزدیک میبینیم تا خواسته شما وبقیه دوستان هم انجام بشه انشاالله

        • يکشنبه 12 تير 1390-0:0

          چطور عمران اكبرنژاد ضعيف هست كه روزانه 2تا3خبر روي سايت خبرگزاري فارس و نشريان و سايتهاي معتبر استان داره؟
          من به شخصه روحيه تهاجمي و انتقادي صرف در برابر مسئولان را نمي پسندم اما اگر بد انتقاد كنيد باعث مي شه كه فرد مورد نظر قويتر بشه

          • جمعه 10 تير 1390-0:0

            سوادکوه بخاطر کوته فکری و اختلافات قومی و قبیله ایش به جایی نمی رسه و همیشه هم عقب می مونه

            • جمعه 10 تير 1390-0:0

              این دو خبرنگاری که ازشون توی نطرات نام بردید بخاطر اخبار کذبی و تنش زایی که می زنند از سوی مسئولان شهرستان سوادکوه مطرود هستند و کسی به اونها کارو خبری نمیده برای همین الان پاپیچ فرماندار ارزشی و با کفایت سوادکوه شدند . همین اکبرنژاد در زمانی که برای سوادکوه می خواستند فرماندار از بین چند گزینه انتخاب بکنند کلی اومد تحلیل و تمجید کرد که باقری بهترین گزینه برای این سمت است حالا چی شده بعد چند ماه تشنه به خونش شده و می گه این کار بلد نیست . همین بلا را سر عباسی رییس نگون بخت فرهنگ وارشادشهرستان اوردن و اون هم فاتحه اش خوانده شد

              • دوشنبه 6 تير 1390-0:0

                دلمان برای صمد یان فرماندار ارزشی و ولایتی تنگ شده وجای خالیشا ن احساس می شود

                • پنجشنبه 2 تير 1390-0:0

                  هر چند طرح ابرسانی دراسله برای مردم اب داره اما برای عده ای نان داره چون یکی به خاطر این طرح معاون فرماندار بود شد فرماندار ودیگری کارمند جزه کمیته امداد بود شد بخشدار این طرح مرهون زحمتهای فرماندار سابق سواد کوست

                  • سه شنبه 31 خرداد 1390-0:0

                    اميدوارم همه خبرنگاران بتوانند با شجاعت انتقادات خود را بيان كنند.و مسئولان هم ظرفيت انتقاد پذيري داشته باشند نه اينكه از حضور خبرنگار در جلسه شوراي اداري شهرستان ممانعت كنند.براي ياداوري عرض مي كنم كه از ورود دو خبرنگار(اكبرنژاد-رسولي)كه از منقدين فرماندار سوادكوه هستند به جلسه شوراي اداري 30خرداد جلوگيري شد.

                    • احسان اميريپاسخ به این دیدگاه 0 0
                      دوشنبه 30 خرداد 1390-0:0

                      فرماندار سوادكوه مي توانست از كساني كه از او در انتخابش همكاري كردند و از او حمايت كردند، بهتر استفاده مي كرد و با مروري به رسانه ها مي توانيم حمايت قاطع و گسترده آنها را از ايشان مشاهده كنيم.مطالب كارنامه نه چندان درخشان را به وضوح در فرمانداري سوادكوه مي بينيم و كار تا جايي رسيده كه خبرنگار فوق الذكر - حمايت قاطع وي از فرماندار سوادكوه در دوران سرژرستي باعث انتقادات دوستانش را هم فراهم كرده بود- با اين ادبيات از وي انتقاد كند.

                      • b.pسوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                        يکشنبه 29 خرداد 1390-0:0

                        چرا جاذبه های توریستی در این منطقه ایجاد نمیشه-جاده زیراب به شیرگاه یک جایگاه توقف نداره که مسافری بتونه حاشیه جاده بایسته و تفریح کنه -در صورتی که میشود براحتی منبع در آمدی برای جوانان بیکار این منطقه باشه -چطور سر جاده تمشک میفروشند-تو این منطقه یک مسافر خونه پیدا نمیشه-

                        • شنبه 28 خرداد 1390-0:0

                          اشتباه نگیرید .آب دراسله را فرماندار نیاورد،بلکه مدیرکل آب وفاضلاب آورد.این پروژه را تماما آب وفاضلاب پیگیری کرده و پولش را داده. نه کس دیگه ای.آقای باقری فقط یکی از کلنگ زنندگان بودند.

                          • جمعه 27 خرداد 1390-0:0

                            همین که عزیز باقری در محیط متفرق سوادکوه با لجبازیهایی که فقط بذنبال سنک اندازی در انجام کارهای مسئولان توانسته یکسری گامهای خوب در بحث اب گلنابدره بردارد کلی هنر کرد. همین انتقال اب بخاطر کشمکشهای مردمی و قومی سالهای سال بر زمین مانده بود . عقب ماندگی سوادکوه از کوته نظری و قومی نگری مردمانش است و مسئولان از جمله باقری تمام تلاش خود را می کند

                            • جمعه 27 خرداد 1390-0:0

                              آقای اکبرنژاد
                              تحلیل شما تا حدوی بر علیه آنچه که خود از آنها ایراد گرفتید می باشد. من نمی دانم چرا در یک متن کوتاه این همه از کلمه اصولگرایان استفاده کردید؟ یعنی در این شهرستان فقط همین افراد هستند؟ چون اسمشان را اصولگرایان گذاشتن پس باید هر چه دوست دارند بشود؟ شما از نخبه گفتید و ... آیا واقعا شما نگران سواد کوه هستید یا افراد و گروهها؟ من متاسفانه در سوادکوه نیستم در حال حاضر و این حق را به خود نمی دهم در باره عملکرد کسی نظر مثبت یا منفی بدهم ولی من آقای باقری را بهتر از هر کسی می شناسم. سالها با او بودم و با هم بزرگ شدیم و درس خواندیم ... ایشان انسانی شریف پاک توانا و قاطع ... هستند. متاسفم که نمی توانم به دلیل فاصله مکانی کمکش کنم. اشتباه نشود من نه نیازی به شغل و نه پست و ... ولی عاشق وطنم هستم. من نمی دانم مشاورانش چه کسانی هستند ولی به جای این گروه و آن گروه و نتیجه گیری از عملکرد ایشان در این مدت کوتاه به ایشان (در واقع به سوادکوه) کمک کنید حتی اگر نخواهد. با شناختی که از ایشان دارم به همه مشورتهای منطقی گوش می دهد و عمل می کند. دوست عزیز آنجه سوادکوه نیاز دارد ایجاد شغل است و بس! نه اصولگرایان و اصلاح طلبان و .... چون گرسنگی و فقر برابر با بی دینی خواهد بود! به عنوان نمونه با توجه به جاذبه های توریستی اگر همت شود و سرمایه جذب شود مهم نیست خصوصی باشد و ... هزاران شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد خواهد شد.
                              شاد باشید

                              • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                جمعه 27 خرداد 1390-0:0

                                چرا فرار جمعیتی سوادکوه آنقدر زیاد است که اگر همین الان آمار گیرند مستحق شهرستان شدن نیست!
                                پس بیاییم وحدت داشته باشیم تا پیشرفت کنیم.

                                • جمعه 27 خرداد 1390-0:0

                                  آقاي حسینی به نظر شما ... که ... و از نظر سواد علمی در سطح پاتیین قرار دارد از افراد نخبه به شمار می روند ؟‌اگر سوادکوه اینقدر بدبخت شده که نخبگانش اینها هستند وای به حالش

                                  • امیر حسینیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                                    پنجشنبه 26 خرداد 1390-0:0

                                    مطالب کارشناسی شده و جالب توجهی بود.عزیز باقری به امیدهای ما برای پیشرفت سوادکوه پشت پا زد و در فرماندارذی سوادکوه یک تیمی را تشکیل داد که کارنامه ضعیف آنان در گذشته سوادکوه وجود دارد و منافع خود را در اولویت کارها قرار دادهاند.مشاورین فرماندار انسانهای نخبه نیستند.کاش اصولگران به طیفهای نبوی-شورزند-احمدی تقسیم نمی شد تا از فرصتهای بوجود آمده بهتر استفاده می کردیم.

                                    • پنجشنبه 26 خرداد 1390-0:0

                                      همیشه گفته شده یکی ا زدلایل محروم مانده سوادکوه اختلافات قومی و قبیله ای است که دراین منطقه وجود دارد از ابتدای روی کار آمدن اقای باقری برای فرمانداری سوادکوه همین گیس و گیس کشیهای منطقه ای باعث شده بود که این شهرستان مدتهای مدیدی از داشتن فرماندار محروم بماند زیرا مردم زیراب خواهان امدن فردی از شهرشان بر این سمت بودند و مردم شیرگاه و پلسفید نیز چنین دیدگاهی داشته اند . و جالب به این است حتی الان هم دو نماینده مجلس قائمشهر ،‌سوادکوه و جویبار اصالتا از سوادکوه هستند افرادسوادکوهی از این دو نیروی ارزشی حمایت نمی کنند و همیشه در انجام کارها چوب لای چرخ میگذارند همچناننکه چوبو لای چرخ اقای فرماندار می گذارند


                                      ©2013 APG.ir