تعداد بازدید: 6213

توصیه به دیگران 6

دوشنبه 26 دی 1390-23:41

آن کهنه سرباز

گزارش کهنه سرباز جنگ جهاني دوم که در سوادکوه تشييع شد:آيت الله مکارم او را شهيد دانسته است/اين سرباز وطن فرزندآقا فتح الله،از نوادگان حاج غلامعلي و پدر مرحوم استاد منوچهر فتحي است/او خيلي شجاع و دلير بود و وقتي شهيد شد بدنش را تکه تکه کردند/بستگان درجه اول آقافتحي به رحمت حق پیوسته اند و تنها يک نوه(دختر) از او باقي مانده است/من پيراهن اش را ديدم،هنوز لکه هاي خون روي آن وجود داشت.


"من شکست نخواهم خورد،ورزشکار شکست مي خورد،تاجر ورشکست مي شود،سياست مدار ناکام مي گردد،ولي من شکست نمي خورم.ايمان و دوست داشتن رويين تن ام کرده اند..."دکتر علي شريعتي-مجموعه آثار،جلد1،صص267-268

مازندنومه،سردبير:پس از آغاز جنگ جهانی دوم در ۹ شهریور ۱۳۱۸ (۱ سپتامبر ۱۹۳۹)، ایران بی‌طرفی خود را اعلام کرد، اما به دلیل گستردگی مرز ایران با اتحاد جماهیر شوروی و درگیری با آلمان این بی‌طرفی ناپایدار بود.

در ادامه ماجرا، ارتش متفقین به بهانه ي حضور جاسوسان آلمانی در ایران به اشغال کشور مبادرت ورزید.در روز ۳ شهریور ۱۳۲۰ نیروهای شوروی از شمال و شرق و نیروهای بریتانیایی از جنوب و غرب، از زمین و هوا به ایران حمله و شهرهای سر راه را اشغال کردند و به سمت تهران آمدند. ارتش ایران به سرعت متلاشی و رضاشاه ناچار به استعفا شد. متفقین هم با انتقال سلطنت به پسر و ولیعهد او -محمدرضا- موافقت کردند.

از جنگ جهاني دوم ما مازندراني ها خاطرات پل ورسک را در يادها داريم.پلي که در زمان حکومت پهلوي اول توسط آلمانی‌ها در طول جنگ جهانی دوم در شهرستان سوادکوه به رهبری سرمهندس اتریشی یعنی والتر اینگر ساخته شد.

از پل پيروزي-ورسک-که بگذريم،در نخستين روز هفته جاري،پس از 70 سال حال و هواي جنگ جهاني دوم شايد براي آخرين بار در مازندران(بخوانيد سوادکوه) زنده شد!

طنين جنگ جهاني دوم را اين بار در آخرين روزهاي دي ماه 90 شهيد کربلایی آقا فتحی-سرباز دلاور اهل روستاي کارمزد زيراب سوادکوه- به صدا درآورد.

*آقافتحي کيست؟

اگر نزد پيران کارمزدي بنشينيد و از سينه آن ها خاطرات کهن و حماسه هاي ايل و تبارشان را جست و جو کنيد،حتما" با افتخار از دلاوري هاي استوار يکم کربلایی آقا فتحی نام مي برند.

"او 100 سال پيش باسواد محل بود و با نفوذي که داشت مشکلات اهالي را رفع و رجوع مي کرد. این مرحوم حماسه ای را در جنگ عليه دشمن بيگانه خلق کرد که درنوع خود بی نظیراست"-اين را يکي از اهالي دهکده کوهستاني کارمزد مي گويد.

اين سرباز وطن فرزندآقا فتح الله،از نوادگان حاج غلامعلي و پدر مرحوم استاد منوچهر فتحي است که جملگي اهل روستاي کارمزد زيراب اند.

آقافتحي در 25 اسفندماه 1282 در همين روستا تولد يافت.ارتش شوروي اوايل شهريور 1320رسما"به خاک ميهن حمله کرد اما آقافتحي چندماه پيش از حمله متفقين در تاریخ 21 فروردین سال1320 در سن 38 سالگي در منطقه چات- مرز امروزی ایران و ترکمنستان-به شهادت رسيد.

نقل مي کنند که او را 11 همرزم در نبرد با دشمن بيگانه ياوري مي دادند که همگي تا آخرین فشنگ ایستادگی کردند و جان باختند.

يکي از کارمزدي ها مي گوید:"او خيلي شجاع و دلير بود و جلوي شوروي ها ايستاد و وقتي شهيد شد بدنش را تکه تکه کردند."

پیکر این سرباز دلاور توسط عشایر ترکمن در همان منطقه دفن و مقبره ای نیز برای او ساخته شد و به پاس دلاوری های او و همرزمانش ، پاسگاه مرزی چات نیز به نام کربلایی آقا فتحی نامگذاری شد.

بستگان درجه اول آقافتحي به رحمت حق پیوسته اند و تنها يک نوه(دختر) از او باقي مانده که روز شنبه 24 دي ماه 90 در آيين باشکوه تشييع جنازه پدربزرگش شرکت کرد.

* او شهيد است

طي سال هاي گذشته برخي از اهالي به زيارت قبر دلاور کارمزد به چات رفته بودند،تا اين که يکي از روحاني هاي محل که در استان گلستان مسئوليتي را پذيرفته بود پا پيش گذاشت و واسطه شد که پيکر مرحوم به زادگاهش انتقال يابد.

در چهارم دي ماه امسال نامه اي به دفتر آيت الله مکارم شيرازي ارسال شد که در آن آمده بود:

"با سلام خدمت مرجع جهان تشيع حضرت آيت الله العظمي مکارم شيرازي؛

يک شخصي در پاسگاه مرزي شوروي سابق،سال 1320 حضور داشته،در قبال تجاوز شوروي سابق مقاومت کرده و کشته شده و حتي بعد از کشته شدن بدنش را مثله و پاره پاره کردند.آيا از نظر شرعي اين شخص را شهيد مي گويند؟ضمنا" تبعاتي هم ندارد و ورثه اي هم ندارد که طلبکار شوند."

و آيت الله مکارم در زير نامه نوشت:"باسمه تعالي،چنين فردي شهيد محسوب مي شود."

با وجود نظر صريح اين مرجع تقليداما دوستداران آقافتحي روز شنبه نتوانستند پيکرش را در کنار شهداي دفاع مقدس دفن کنند و ناگزير او را کنار حسينه کارمزد در بالاي قبرستان به خاک سپردند و بنياد شهيد نيز او را شهيد نمي داند.

البته آن چه روز شنبه به خاک سپرده شد آثاربه جا مانده از اين کهنه سربازایرانی جنگ جهانی دوم بود،از جمله لباس، فانسقه و پوتین اش.

"من پيراهن اش را ديدم،هنوز لکه هاي خون روي آن وجود داشت"-اين را يکي از اهالي کارمزد به ما گفت.

*تشييع سپيد

در مراسم تشييع پيکر آقافتحي امام جمعه شیرگاه و تني چند از مسوولان محلی و مردم منطقه حضور داشتند.اين تشييع سپيد روز شنبه 24 دي ماه در حالي که هوا بسيار سرد بود و برف شديدي هم در منطقه مي باريد،برگزار شد.

مراسم از حسینیه باب الحوائج آبندان سر قائم شهر شروع شد و سپس پيکر اين کهنه سرباز به روستای کارمزد زيراب انتقال یافت.

پیکر این فرمانده شجاع و دلاور در شهر زیرآب مورد استقبال مردم شهر قرارگرفت و از ایستگاه روستای کارمزد به سمت حسینیه اعظم تشییع شد.ریيس دانشگاه آزاد شیرگاه و امام جمعه اين شهر هم سخنرانی کردند.

دوستداران و بچه محل هاي آقافتحي برايش سنگ تمام گذاشتند و از چند روز قبل با چاپ اطلاعيه و نصب بنر،مراسم روز تشييع را اطلاع رساني کردند.در اطلاعيه مراسم اين اسطوره مرد کارمزدي ها آمده بود:

"بازگشت ملکوتي شهيد استواريکم کربلايي آقا فتحي

شهيد جنگ جهاني دوم

فرزندآقا فتح الله،از نوادگان حاج غلامعلي،پدر مرحوم استاد منوچهر فتحي

متولد 25/12/1282 روستاي کارمزد

تاريخ شهادت 21/1/1320

محل شهادت پاسگاه مرزي چات

مراسم تشييع و تدفين آن شهيد روز شنبه 24/10/90 همزمان با روز اربعين"

سوادکوهي ها را با منظومه هاي بزمي و رزمي "شاباجي"و"تقي و معصومه"و"هژبر سلطون"مي شناسند،آيا کسي هست براي آقافتحي نيز منظومه اي بسرايد؟

***

"مردن نيز خود هنريست مستلزم دانستن و آموختن؛نمايشي است سخت زيبا و عميق و تماشايي ترین صحنه زندگی.بسيار کم اند مردانی که زیبا مرده اند...بی شک آن هایی که می دانند چگونه باید مرد، می دانسته اند که چگونه باید زیست؛چه برای کسانی که زندگی کردن،تنها دم برآوردن نیست،جان دادن نیز تنها دم برآوردن نیست،خود یک کار است،کاری بزرگ،هم چون زندگی." دکتر علی شریعتی-مجموعه آثار،جلد 30،ص419


  • پنجشنبه 18 شهريور 1400-12:37

    درود خدا بر تمام شهدای وطن و شهدای روستای کارمزد.. خصوصا شهید بزرگ شهید آقا فتحی روحش شاد و یادش همیشه گرامی باد

    • شنبه 7 شهريور 1394-16:22

      وَ سَلَاـَم‌ٌ عَلَيْه‌ِ يَوْم‌َ وُلِدَ وَ يَوْم‌َ يَمُوت‌ُ وَ يَوْم‌َ يُبْعَث‌ُ حَيًّا ؛(مريم‌،15)
      وسلام بر او روزی که به دنیا آمد و روزی که از دنیا رفت و روزی که دوباره زنده خواهد شد.

      من از این دونان سنگستان نی ام
      زاده ی پر درد کوهستانی ام.

      «زنده باد میرزا
      زنده با جنگل»
      زنده باد سرزمین دوخورشید : سوادکوه، دیار سلحشوران علوی

      • حسنی کارمزدیپاسخ به این دیدگاه 1 0
        جمعه 30 دی 1390-0:0


        سوادکوهی
        بیا یکدم به کوهستان گذر کن
        به شهر لاله خیز من سفر کن
        چو بگذشتی زسرمای فیروزکوه
        نوشته برسر تابلو سوادکوه
        سوادکوه بیگمان درب بهشت است
        گل ایران بدون او چه زشت است
        سوادکوهی جماعت بی نظیرند
        همه رزم آور وقرص ودلیرند
        سوادکوهی چنان شیران بیشه
        مهیای نبردست اوهمیشه
        چونان کوهان سبزش راست قامت
        چونان آب و هوایش با کرامت
        اگر ایران همه بی آب باشد
        بدان که موطنم سیراب باشد
        به پر آبی در ایران شهره گردید
        خزر از جود او پر بهره گردید
        ره آهن ز شهر ما روان است
        به زیبایی ز اعجاز زمانست
        پلی مشهور دارد در جبالش
        دو دیده خیره ماند از کمالش
        دلت گر زین جهان تیره تنگست
        دیارم بهر تنهایان قشنگست
        به آنجا رو که شادی را ببویی
        گر از دنیای دودی شکوه گویی
        همه نعمت در آن زر پاره حاضر
        خدا را جملگی هستیم شاکر
        خداوندا نگاهت بر مگردان
        تو داری نزد ما عزت فراوان
        (شاعر:رضا حسین حسنی کارمزدی

        • بهنام پرسته : شیرگاه(سوادکوه)پاسخ به این دیدگاه 1 0
          سه شنبه 27 دی 1390-0:0

          با سلام- خیلی برام جالب بود -دست عزیزانی که پیگیر ماجرا بودند درد نکنه و خداوند ثواب اخروی برایشان عنایت فرماید-جالبه بدانیم هیچگاه گذشت زمان وغبار کهنه نمیتواند از رشادتها وازخودگذشتگی و وطن پرستی کسی که جانش را برای حفظ ایران عزیز فدا میکند کم کند - باید این ارزشها حفظ شوند و باید جوانان ایران علی الخصوص جوانان غیور سوادکوه به این پهلوان و این شهید سرباز وطن افتخار کنند.
          خواهش بنده ازارگانها مخصوصآ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سوادکوه این است که: بپاس قداست از این رزمنده دلیر از هنرمندان ،موسیقی دانان- تندیس سازان- نقاشان- شاعران و هنر مندان فیلم و سریال و .... دعوت بعمل آورده تا از زندگی و سرگذشت این شهید در شأن و مقامش بصورت داستان-فیلم - و منظومه ....کاری ارزشی و فرهنگی کرده باشیم تا دشمنان این مرز وبوم خوار و ذلیلتر شوند- برای شادی روح این سرباز شهید فاتحه

          • سه شنبه 27 دی 1390-0:0

            درود بر همه رزمندگان شهید وطن و درود بر شما با این گزارش جالبتان

            • غلامعلی رنجبرپاسخ به این دیدگاه 0 0
              سه شنبه 27 دی 1390-0:0

              با درود به روح پرفتوح دلاور شجاع آقای فتحی، من پدر بزرگم از اهالی سرخکلای زیراب بود و افتخار می کنم که چنین فردی از همشهریان پدربزرگم محسوب می شوند. اما نیروهای روس در جنگ جهانی اول و در فاصله بین جمگ جهانی اول و دوم تجاوز گسترده ای را به فرح آباد ساری انجام دادند که زادگاه پدرم و خودم است.
              در طی این تجاوز نه تنها مردم مظلوم شهر فرح آباد که بر حسب نقل تاریخی از یکی از مورخین و شرق شناسان ایتالیایی که در سفرنامه خود آورده است بیش از 50 هزار نفر جمعیت داشته و به لحاظ زیبایی با ونیز قابل قیاس بود را قتل عام کردند بلکه آثار باستانی آن را نیز با بمب و انفجار نابود کردند. خسارتی که فرح آباد از روس ها دید با هیچ خسارتی قابل مقایسه نیست و شبهات زیادی با قتل و غارت مغول و تاتار در نیشابور و کرمان داشت. منتهی در آن شهرها بازسازی با همت اطرافیان صورت گرفت ولی در فرح آباد دادرسی وجود نداشت و بعد از آن تا کنون رها شده است.

              • سه شنبه 27 دی 1390-0:0

                زنده باد نام و ياد شير مرد سوادكوهي

                • سوادکوهیپاسخ به این دیدگاه 0 0
                  سه شنبه 27 دی 1390-0:0

                  مرحبا به مردم دیارم که قدر جانباختگان و سرداران به خون خفته خود را اینطور ادا کردند

                  • سه شنبه 27 دی 1390-0:0

                    خدا رحمتش کند.چه واقعه جالب توجهی!!می شود از رویش فلیم هم ساخت


                    ©2013 APG.ir