تعداد بازدید: 5188

توصیه به دیگران 5

جمعه 22 فروردين 1393-2:30

حوزه هنری علیه پایتخت

جلسه ای که حاصل حسادت ها بود

گزارشی از نشست جانبدارانه و یک سویه حوزه هنری مازندران علیه سریال موفق پایتخت 3/مدیرکل صداوسیمای مازندران نشست را نیمه کاره ترک کرد/ تفکرات کارشناس ها مشابه هم و دخالت جانبدارانه مجری هم محسوس بود!


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، رضا شریعتی: عصر 21 فروردین ماه 93، هشت روز پس از پایان پخش سریال پایتخت 3، مسئولان حوزه هنری مازندران با دعوت از بهرام حمیدی -رییس سازمان صدا وسیمای مرکز مازندران که یک ساعت پس از آغاز نشست، مبادرت به ترک سالن کرد- در اقدامی تامل بر انگیز نشستی یک طرفه را با حضور مخالفان پایتخت 3 و بدون دعوت از موافقان برگزار کردند!

در این نشست به ظاهر نقد و بررسی و در باطن انتقام جویانه، که با تاخیری 20 دقیقه ای آغاز شد، از قرار مسئولان حوزه هنری استان از برخی کارکنان و وابستگان خود نیز خواستار شرکت اجباری شدند، به طوری که یکی از افراد شرکت کننده خطاب به فردی که کنارش نشسته بود می گفت :« به شهر... رفته بودم، از طرف سازمان زنگ زدند که هر طور هست باید در جلسه حاضر شوی، به همین دلیل آمدم»

درابتدای این نشست بابازاده -مجری برنامه- گفت: 4 نفر کارشناس شامل سینا دلشادی رییس حوزه هنری، مهدی رمضانی از فعالان تئاتر استان، علیرضا سعیدی کیاسری نویسنده و روزنامه نگار و نیز سید ولی هاشمی مدیر دفتر ادبیات و مطالعات پایداری حوزه هنری مازندران هر کدام در سه وقت 7 دقیقه ای حق صحبت خواهند داشت. البته در انتهای برنامه گفته های مجری برنامه تحقق نیافت و از طرفی خود او بارها با سخنان نسنجیده اش نشان داد که اصول بی طرفی مجری در این گونه برنامه ها را نمی داند .

 رییس حوزه هنری مازندران با بیان اینکه این نشست یک جلسه نقد وبررسی سنتی نیست، گفت:حوزه هنری بر اساس رسالت خود این جلسه را برگزار می کند وهدف از برگزاری این جلسه روشنگری در حد توان است.

وی تصریح کرد:گاهی مسائلی که حول یک موضوع ومحور اتفاق می افتد باعث دور شدن از اصل می شود.

رییس اراکی حوزه هنری که به دلیل ریاستش در این حوزه اولین سخنران و منتقد به این سریال بود، اظهار داشت: برای اینکه ببینیم پس از این سریال چه چیزی در ذهن مخاطب نهادینه می شود، باید به کلیت اشاره کنیم .

دلشادی با بیان اینکه وقتی ما در حوزه نماد ونشانه ورود کردیم نمی توانیم بگوییم منظوری نداشتیم، گفت:تاثیر رفتار دو برابر کلام است.

علیرضا سعیدی کیاسری هم با بیان اینکه پایتخت تلنگری برای مدیران ومسئولان ارشد استان است، اظهار داشت: آیا یک سریال با تمام نقاط مثبت ومنفی اش می تواند در جامعه اثر گذار باشد؟!

وی ادامه داد: یکی از عناصر مهم در جامعه شناسی و نگاه اصلی کشورهای توسعه یافته، توسعه فرهنگ است.

این فعال فرهنگی و هنری با بیان اینکه فرهنگ می تواند زیر بنا باشد، گفت:کشوری که سال 1404 را پیش رو دارد می تواند با گسترش وتوسعه فرهنگ بیاید بعضی موانع را بر طرف کند.

وی اظهار داشت:اگر فرهنگ ما و مردم ما در نقاط مختلف با هم پیوند بخورند می توانیم نتیجه بگیریم.

سید ولی هاشمی -مدیر دفتر ادبیات و مطالعات پایداری حوزه هنری مازندران- با بیان اینکه تمام آن چه در پایتخت بود، بد نبوده، اظهار داشت:نگاه من نگاه اخلاق شناسی به فیلم است.

وی به صحبت دختر چینی به زبان مادری خود با امام هشتم اشاره کرد و افزود: گرچه اینکار پسندیده و زیبا بود، ولی اینکه شخصیت اصلی فیلم پس از توسل به امام هشتم گوی هشت را در بیاورد پسندیده نیست!

مهدی رمضانی هم با بیان اینکه این سریال با شیوه خاص سریال هایی که بنیان خانواده را از بین می برند حرکت کرده، گفت:بعضی از مردم ظاهر برنامه را می بینند و به زیر متن ها توجه نمی کنند.

وی با بیان اینکه عوامل این سریال گفته اند شخصیت ها ما به ازای بیرونی دارند وتخیلی نیستند، اظهار داشت: سازندگان به دنبال چه بودند وچه ما به ازایی را دیدند؟


در این موقع اردشیر تیموری -از هنرمندان تئاتر استان مازندران- با اشاره به جلسه ای که مدتی پیش در استانداری مازندران برگزار شد و انتقاد تند یکی از خبرنگاران رسانه به حمیدی وابراز پشیمانی دفاع جانانه خود از مدیرکل صداوسیمای مازندران، اظهار داشت:چرا باید در پایتخت ستون نادیده گرفته شود؟!

وی با بیان اینکه اسامی پنجعلی، ارسطو واسامی دیگر با هدف روی شخصیت های فیلم قرار گرفتند، گفت:نمی شود شخصی که نام یدالله دارد دزد باشد، ذات الله نزول خور باشد، همین طور نمی شود پیر یک جمعی الزایمر بگیرد!


دلشادی رییس حوزه هنری با بیان اینکه بخشی از سخنان تیموری را قبول دارم، ادامه داد: وقتی یک انگشتر را  عنصر فرهنگی نشان می دهیم مفهوم دارد.


وی با بیان اینکه من موافق ساخت سریال پایتخت 4 هستم، گفت :در صورتی که در این فیلم به شناخت افراد ناشناخته ومغفول پرداخته شود من هم موافق هستم.

رییس حوزه هنری تصریح کرد:دروغ حتی در قالب سورپرایز حرام است.

پس از این بخش از سخنان دلشادی، مدیرکل صداوسیمای مازندران جلسه را ترک کرد.

سعیدی کیاسری با اشاره به فیلم های رضا عطاران و زندگی مردم در جنوب شهر تهران اظهار داشت:در فیلم های عطاران به کسی بر نمی خورد ولی در این فیلم به فرهنگ ما توهین شده است، با این حال من از انها قدردانی می کنم که در کم ترین زمان فیلم را ساختند.


حرف های سعیدی کیاسری که تمام شد، خانمی از میان تعداد انگشت شمار بانوان با بیان اینکه چرا برای فصل های 1 و2 پایتخت نقد صورت نپذیرفته، این جلسه را غیرصادقانه خواند و از دلشادی توضیح خواست که پس از سکوت چند لحظه ای جمع، مجری به دفاع از رییس خود و تبرئه غیر بومی بودن دلشادی پرداخت.

در ادامه یکی از حاضران ضعف پایتخت را عدم استفاده از مازندرانی ها در سریال دانست که در پاسخ فرد دیگری از سلمان و عمارخطی نام برد.

وی با بیان اینکه دروغ گفتن در سریال های مازندرانی نظیر برهان درو و نوروز مشهود است و لهجه نیز به تمسخر گرفته می شود، این جلسه را حاصل حسادت ها دانست.

این منتقد جلسه ادامه داد: ما باید از پایتخت درس بگیریم وحسادت نکنیم، چرا که فیلم نشان داده مازندرانی ها موارد مثبت زیادی دارند مثل چشم پاکی.

.وی ادامه داد:در مورد غذای سگ هم می توان گفت مصداق داروهای ماهواره ای هست که در جامعه رواج یافته است

هاشمی با بیان اینکه راست گفتن واجب نیست، ولی دروغ گفتن حرام است، اظهار داشت: برخی اتفاقات در مازندران افتاده است، نظیر کشتی چند سال پیش عسگری محمدیان در سالن سید رسول حسینی و مغلوب شدن به اشتباه وعدم امتیاز دهی به او  که با دفاع نماینده فیلا از او حق محمدیان ضایع نشد، ولی رسانه ای کردن این موارد خوب نیست.

وی سپس به تیمم غلط در فیلم نامه و مامور کم سواد در برخورد با نام سارا و نیکا اشاره کرد وگفتن i love you  در عروسک بچه ها را بد دانست .

وی سپس به یک دیالوگ بد در اپیزود فیلم نامه اشاره کرد ومدعی شد به دلیل شرم حضورآن را تکرار نمی کند!

این روحانی ضعف فیلم نامه را عدم حضور یک کارشناس مذهبی دانست.

در پایان این برنامه به اصطلاح نقد، خانم لطیفی که خود را از بازنشستگان سازمان صدا وسیما معرفی کرد، به انتقاد از دخالت مجری در بحث ونوع برگزاری نقد پرداخت و گفت:حالا که امکان حضور عوامل سریال نبود، باید برای برگزاری این جلسه از یک نویسنده، تهیه کننده و کارگردان دعوت می کردید

وی با اشاره به این که الان شرط اصلی ساخت فیلم داشتن اسپانسر است، اظهار داشت:حتی در مورد سریال امام علی که گفته می شود حاصل تلاش پژوهشی است 50درصد هم پژوهش نشد.

لطیفی با بیان اینکه ما در تلویزیون چیزی به نام طنز نداریم، گفت:در تلویزیون متاسفانه فکر می کنیم مخاطب فکر نمی کند وچیزی را به مخاطب القا می کنیم.

در این هنگام فردی که خود را استاد دانشگاه معرفی کرد، گفت:آیا با کاری که صورت پذیرفت فرزندان ما جرات یادگیری زبان مازندرانی را خواهند داشت ؟

لطیفی به ترک بودن خود وجوک های محلی اشاره کرد وگفت: لهجه هر قوم می تواند سلاح آن قوم باشد و لهجه شما خجالت ندارد.

این استاد دانشگاه در جواب گفت: ببخشید به شما برنخورد، ما در مازندران اصطلاحی داریم به نام «هن دله گوگزا» و دو زبان بودن شما باعث می شود به شما بر نخورد!

لطیفی ادامه داد: خیر، من سعی می کنم در مواقعی که در جمع همشهریانم هستم به زبان آنان سخن بگویم، در شهری از امریکا گروهی از مازندرانی ها به بچه های خود مازندرانی یاد می دهند، این حرکت چه عیبی دارد؟

در این هنگام رییس حوزه هنری با بیان اینکه وقت جلسه پایان یافته و بیش از این نمی توان بحث را ادامه داد، خواست جلسه تمام شود.

گفتنی است مهدی معصومی گرجی -معاون فرهنگی و هنری حوزه هنری مازندران-از علی صادقی -مدیرمسئول و سردبیر مازندنومه- نیز برای شرکت در این نشست دعوت کرده بود، که وی به دلیل مسافرت، ضمن عذرخواهی، پیشنهاد کرد که در این برنامه صدای موافقان و دوستداران پایتخت نیز شنیده شود، نقد وبررسی یک طرفه و جانبدارانه و شامل تنها مخالفان سریال نشود و به همه به یک اندازه فرصت و تایم برای اظهارنظر داده شود که البته این گونه نشد.

 


  • يکشنبه 9 آذر 1393-2:35

    ای بابا ۹سال مازندران زندگی کردم به حضرت عباس جز حسادت و آزار چیزی ندیدم ،اونجا دیگه کجاست؟!!!

    • دوشنبه 1 ارديبهشت 1393-11:57

      نه اینکه سایت جناب عالی اصلاجانبدارانه نبود الان خیلی ناراحت شدی.

      • بهمن کلبای پور پاسخ به این دیدگاه 1 0
        يکشنبه 31 فروردين 1393-8:23

        سلام دوستان . اگرخبر ترک جلسه از سوی اقای بهرام حمیدی مدیرکل صداوسیما صحت داشته باشد که یقینا هم دارد چون از اقا بهرام چنین حرکات کوبنده و. سازنده بعید نیست . محکمترین وکوبنده ترین وگویاترین پاسخ ممکن را به برپاکنندگان این میلص دادند ازاین بابت شهامتشان را میستاییم ودستا ن پرمهرشان را به گرمی میفشاریم عزت زیاد

        • شنبه 23 فروردين 1393-10:13

          4درود بر شما. توهین نباشه ولی تا آدم کم سواد و غیر متخصص توانایی نقد سریال وزینی مثل پایتخت را نخواهند داشت!!! دست از این حسادت بازی ها بر دارین! شما که عرضه ساخت چنین سریال هایی را که ندارین پس بذارید دوستان کار خودشونو انجام بدن.

          • یک هنرمند مازندرانیپاسخ به این دیدگاه 4 14
            شنبه 23 فروردين 1393-10:0

            آقای صادقی لطفا به اطلاع آقای دلشادی برسانید که برای سخنرانی پیش از خطبه های نمازجمعه شما ،!! برایمان پیامک آمد و اطلاع رسانی کردند تا هعنرمندان متعهد بیایند پای نصایح بنشینند اما چطور برای حضور در چنین جلسه ای هیچ اطلاعی نداشتیم ؟ معلوم است آنان نمی خواستند صدایی در بیاید و ثابت کند آقای ... تا هفته گذشته مخالف سریال پایتخت نبود یا آقایان دیگر درد بازی نکردن دارند

            • از خدا چه پنهانپاسخ به این دیدگاه 2 4
              شنبه 23 فروردين 1393-12:32

              آفرین به این هنرمند . درسته برای ما هم پیامک داده بودند که رییس حوزه هنری سخنران پیش از خطبه است بیایید . ولی در باره جلسه به اصطلاح نقد خبری درز نکرد . ما در استان کم مدیر هنری داریم که این شخص باید بیاید و بگویند سوپرایز یعنی دروغ و دروغ در اسلام کناه است ! خب عزیز من کدام لغت نامه چنین معنایی برای سوپرایز گذاشته است ؟ امروزه سرچ کردن کار ساده ایه لطفا یکبار دیگه حرف هاتونو مرور کنید شما که تمام مقالات و پایان نامه هایتان گوگلی هست چرا اینجا را دقت نکردید؟ خیلی به خود اطمینان داشته اید ؟ من شرمنده شدم این بود جلسه کارشناسی هنر!!!

            • اسدالله پورپاسخ به این دیدگاه 12 4
              شنبه 23 فروردين 1393-9:29

              همین که چنین نشست هایی برای پرداختن به مسائل فرهنگی استان برگزار می شود جای قدردانی دارد.

              • سوادکوهی کیجاپاسخ به این دیدگاه 6 11
                شنبه 23 فروردين 1393-9:14

                این تیتر به حدی جان کلام رو بیان کرد که دیگه جای صحبتی نیست ! به جای حسادت و حسادت بهتره برید پی اون کارهایی که تا به حال باید می کردید و عرضه نداشتید و ندارید!!! ادمای بی عرضه کاری جز حسادت و زیراب زدن ندارن

                • آشنا با عمویادگارپاسخ به این دیدگاه 4 14
                  جمعه 22 فروردين 1393-22:13

                  به نظرم گزارشتان پراکنده و جسته و گریخته بود شاید هم گزینش شده! با این حال دست کم مجری این برنامه را می شناسم هر وقت دفاعیات تعصب آمیز و غیر منطقی او را از فرهنگ مازندران می بینم از خودم به عنوان یک مازندرانی خجالت می کشم.

                  • علی رستمیپاسخ به این دیدگاه 13 18
                    جمعه 22 فروردين 1393-15:43

                    درد بعضی ها اینه که در پایتخت بازی گرفته نشدند مدیران چرا غفلت می نمایند نگاه کنید چی میگه :
                    وی با بیان اینکه اسامی پنجعلی، ارسطو واسامی دیگر با هدف روی شخصیت های فیلم قرار گرفتند، گفت:نمی شود شخصی که نام یدالله دارد دزد باشد، ذات الله نزول خور باشد، همین طور نمی شود پیر یک جمعی الزایمر بگیرد!
                    آقای ... برو زندان ببین چند نفر با اسم علی و محمد و ابوالفضل آدم کشتند و شنیع ترین کارها را کردند چقدر میخواهید با ظاهر سازی به جایی برسید . صادق باشید 160 میلیون به تو میرسه . قرارداد مستند آیت الله روحانی را که شما 160 میلیون خواستی تلویزیون با 12 میلیون می سازه . باید جلو تلویزیون موضع بگیری اصلا تا حالا چند فیلم درست کردی که برای یک مستند 160 میلیون خواستی این را در مقابل استاندار در همون روز گفتی تا بگیری !!!!!.
                    تقوی تقوی تقوی ....

                    • از خدا چه پنهانپاسخ به این دیدگاه 5 2
                      شنبه 23 فروردين 1393-12:36

                      آقای ... خجالت کشیدم . رزومه وو کارنامه ات در فیلم سازی چیه ؟ یه کلاس بزاری واسه 4 نفر جوان عاشق سینما بر اساس کدام مدرک تحصیلی ؟ مدیران بی کفایت کارشناسانی چون شما را لازم دارند . خودت میدانی که در کدوم هنر نرفتی ؟ همه جا هستی و هیچ تاثیری هم نداری ...

                      • جمعه 22 فروردين 1393-18:1

                        ممنون از آقای رستمی. حق مطلب را ادا کردید. در واقع برخی مثلا هنرمندان که هیچ رزومه ای هم در استان ندارند و فقط اسم هنرمندرا یدک می کشند چون در این سریال دعوت نشدند موضع گرفته اند. مثل آقای... که ذهن یکی از بزرگان استان را منحرف کرده و او را وادار به موضع گیری کرده که اصلا آن آقا اهل سریال دیدن نیست چه رسد به اینکه موضع بگیرد! یا مثل... و...که چون دعوت نشدند به سریال شدند منتقد. به این جمع بفرمایید یک خط رزومه هنری از خودشان بدهند که اسم شان را گذاشتند هنرمند! فیلم کوتاه یک دقیقه ای هم تا حالا نساختند!

                      • جمعه 22 فروردين 1393-12:43

                        محمدپور کجایی که یادت بخیر!

                        • جمعه 22 فروردين 1393-11:6

                          عجب جلسه بی طرفانه ای!! از حوزه هنری بعید بود که جو گیر بشه اینجوری.

                          • جمعه 22 فروردين 1393-10:28

                            جلسه ای که حاصل حسادت ها بود/:اللککی میگییییییییییییییی


                            ©2013 APG.ir