تعداد بازدید: 4999

توصیه به دیگران 2

چهارشنبه 7 آبان 1393-7:42

قتل‌عام پرندگان مهاجر در فریدونکنار

هفت‌سال است که در این منطقه برای نجات پرندگان از شکار فعالیت می‌کنیم. قتل عامی که دوشنبه‌شب اتفاق افتاد، در این هفت‌سال بی‌سابقه بود.


مازندنومه، سرویس محیط زیست و گردشگری: تورها هوا رفتند و قتل عام بزرگ آغاز شد. صدها غاز خاکستری، ٣٠ غاز پیشانی‌سفید، ٥٠ بوتیمار و دو‌هزار انواع اردک، روز خوب بازار پرندگان و روز شوم فریدونکنار را رقم زدند. می‌گویند، دیروز صبح، بیش از هر روز دیگری، انواع پرنده به بازار پرنده‌فروشی‌های فریدونکنار آمده بود، زنده و مرده.

تعداد مهاجرانی که دیروز برای فروش به بازار آورده شد، آن‌قدر زیاد بود که محمدعلی الله‌قلی فعال محیط‌زیست و حیات وحش، از آن با عنوان نسل‌کشی پرندگان مهاجر یاد می‌کند و می‌گوید: «اول فصل مهاجرت هستیم. بعد از هر بارش باران، دسته دسته پرنده وارد منطقه می‌شود.

دوشنبه‌شب هم، شبی بود که باران آمده بود و تالاب فریدونکنار میزبان مهاجران بسیاری شده بود. تعداد مهاجران زیاد بود و تعداد شکار هم زیاد. به همین دلیل معتقدم در اوج زمان نسل‌کشی پرندگان مهاجر قرار داریم.»

مدت‌هاست از تالاب فریدونکنار به‌عنوان سیاه‌چاله پرندگان مهاجر یاد می‌شود. مهاجران خسته و گونه‌های حفاظت‌شده‌ای که پس از طی هزاران کیلومتر راه به تالاب فریدونکنار می‌رسند و میهمان تورهایی هوایی می‌شوند که انتظار شکار آنها را می‌کشند.

خستگی راه و تنوع گونه‌ها، روزهای داغی را برای شکارچیان به ارمغان می‌آورد، اما فعالان محیط‌زیست از این روزهای داغ شکار، با عنوان نسل‌کشی گونه‌های مهاجر یاد می‌کنند.

الله‌قلی در این خصوص می‌گوید: «این فصل‌ سال تنوع گونه پرندگان بسیار زیاد است. پرندگان مهاجر بعد از طی هزاران کیلومتر سفر، بسیار گرسنه هستند. ضعیف و خسته به فریدونکنار می‌رسند و مجبورند در این منطقه فرود بیایند. از ٢٠ هر ماه قمری تا پنجم ماه بعد آن، ماه دیرتر به آسمان می‌آید و هوا تاریک‌تر از هر زمان دیگری است، متاسفانه شب‌های تاریک و بلند با روزهای مهاجرت همزمان شده و به همین دلیل پرنده بیشتری شکار می‌شود و به بازار پرندگان می‌آید.»

او ادامه می‌دهد: «هفت‌سال است که در این منطقه برای نجات پرندگان از شکار فعالیت می‌کنیم. قتل عامی که دوشنبه‌شب اتفاق افتاد، در این هفت‌سال بی‌سابقه بود.»

این فعال محیط‌زیست و حیات وحش با اشاره به شکاری که به بازار پرندگان آمده بود، می‌گوید: «٣٠ غاز پیشانی‌سفید، ٥٠ بوتیمار بزرگ، صدها غاز خاکستری، بیش از دو‌هزار بال انواع مرغابی، حواصیل، کشیم‌ها و چندین کفچه نوک صید شدند. گفته می‌شود که ٣٠ غاز و ٥٠ بوتیمار را باغ پرندگان فریدونکنار خریده است. برخی از این پرندگان به باغ‌وحش‌ها فروخته می‌شوند. برخی از آنها کشته شده و گوشت آنها در یک بازار و پوست آنها در بازاری دیگری برای تاکسیدرمی شدن به فروش می‌رسند. این درحالیست که برخی از این پرندگان همچون حواصیل حرام گوشت هستند اما باز هم گوشت آنها به فروش می‌رود.» این پرنده‌ها حمایت شده‌اند

الله‌قلی با تأکید بر این‌که برخی از این پرنده در فهرست گونه‌های حفاظت‌شده قرار دارند، یادآور می‌شود: «نام معیشت بر کشتار پرندگان گذاشته‌اند که اگر بخواهیم این را بپذیریم نباید جلوی قاچاق درختان، قاچاق کالا از مرزها و... را بگیریم چرا که همه این افراد برای تأمین معاش دست به قاچاق چوب درختان و کالا می‌زنند. با قاچاقچیان چوب درختان برخورد می‌شود اما با سود میلیاردی شکارچیان پرندگان مهاجر برخورد جدی نمی‌شود. این حجم شکار با آبروی محیط‌زیست ایران بازی می‌کند، این گونه‌ها مهاجر هستند و تحت حمایت.» 

نخستین روزهای پاییز بود که سازمان حفاظت محیط‌زیست خبری خوش داد و اعلام کرد، یگان حفاظت این سازمان در تالاب فریدونکنار مستقر خواهد شد تا جلوی شکار پرندگان مهاجر را بگیرد. این خبر خوش در حد خبر ماند. از آن روز به بعد همچنان خبرهای شکار آمد و دیروز هم که خبر رکوردزنی شکار شنیده شد.

الله‌قلی در این خصوص می‌گوید: «دومین روز مهرماه بود که ماموران سازمان به فریدونکنار آمدند تا از گونه‌های مهاجر مراقبت کنند، اما شکارچیان با ماموران درگیر شدند و اجازه حضور به آنها ندادند. این درحالیست که این اقدام شکارچیان همچون شکار آنها جرم محسوب می‌شد اما جلوی آنها گرفته نشد. این اولین و آخرین حضور ماموران حفاظت محیط‌زیست برای حفاظت از پرنده‌های مهاجر در فریدونکنار بود.» 

او ادامه می‌دهد: «چندی پیش رئیس سازمان محیط‌زیست اعلام کرد که به استانداری مازندران برای همکاری شورای تأمین برای حفاظت از گونه‌های مهاجرت نامه داده است تا شورای تأمین به کمک محیط‌زیست بیاید. در ادامه مدیرکل محیط‌زیست مازندران هم گفت که مصوبه شورای تأمین استان برای همکاری گرفته شده است. محیط‌زیست قدم‌هایی برای حمایت برداشته حال باید سایر بخش‌ها به کمک بیایند اما متاسفانه بومی بودن مسئولان کار حمایت از گونه‌های مهاجر را سخت کرده است.»

مهاجران هر روز در تورها گیر می‌کنند و فعالان محیط‌زیست نگرانند که اگر این روند ادامه پیدا کند تا بهار که فصل خداحافظی گونه‌های مهاجر می‌آید، چند صد‌هزار پرنده شکار می‌شوند و چندین گونه در معرض انقراض قرار می‌گیرند.

*این گزارش در روزنامه امروز شهروند انتشار یافته است.باشگاه خبرنگاران نیز  اواسط مهرماه گزارشی را در این زمینه انتشار داده بود: قتل عام تکان دهنده پرندگان مهاجر در تالاب فریدونکنار مازندران

 

 


  • پنجشنبه 8 آبان 1393-22:22

    در کشورهای غیر مسلمان به پرندگان مهاجر آب و غذا میدهند ولی در ایران بطور ناجوانمردانه قتل عام میکنند.

    • چهارشنبه 7 آبان 1393-9:10

      همین آدمها بودند که خبرنگاران را زدند و سرشان را خونین کردند. حالا مدافع پرنده ها شده اند. وقتی خبرنگارها نامحرم می شوند، شکارچی محرم میشود.


      ©2013 APG.ir