اثيري
معرفي فيلمي از محمد علي سجادي،کارگردان و شاعر آملي.
اثيرى
كارگردان: محمدعلى سجادى
بازيگران: خسرو شكيبايى، امين حيايى، هانيه توسلى
•داستان فيلم: خورشيد در شب عروسى خود با سمندر حال عجيبى پيدا مى كند و بعد از شب عروسى به تدريج حس مى كند يك روح مى خواهد با او ارتباط برقرار كند. او به دليل چيزهايى كه مى بيند و حس مى كند به ديوانگى متهم مى شود و با خانواده همسر خود دچار مشكل مى شود. از طرفى عموى سمندر اوضاع را به نفع خود نمى بيند. در آخر از راز يك قتل پرده برداشته مى شود.
•درباره فيلم: اگر به ديدن فيلم هاى ترسناك علاقه داريد آثار محمدعلى سجادى و از جمله اثيرى را امتحان كنيد، البته اين را بدانيد كه آن قدر ها هم نخواهيد ترسيد! نه آن قدر كه بتوان با خيال راحت به آنها فيلم ترسناك گفت. در واقع سجادى اين ژانر را در پيش روى مسير كارى خود قرار داده و از قضا يكى از معدود كارگردان هاى اين ژانر در ايران است. نمونه هاى ديگرى چون آثار جيرانى نيز وجود دارند اما سجادى بيشتر در ترس و جنايت وارد مى شود تا روانشناسى شخصيت ها. حتماً او را با شيفته، جنايت، رنگ شب و.... به ياد داريد. در «اثيرى» او ويژگى هاى يك فيلم ترسناك را با حال و هواى جنايت مى آميزد و يك شخصيت مديوم (خورشيد) مى سازد كه روح آزرده يك زن تنها با او مى تواند ارتباط برقرار كند. اشاره هاى روح از بدو ورود خورشيد به خانه همسرش آغاز مى شود و با حالات عجيبى كه در او ايجاد مى كند خانواده همسر را نسبت به سلامت عقلانى او بدبين مى كند و اين ميان جنايتى كه بايد رو شود زير سر همان شخصى است كه از ابتدا خود را نزديك ترين شخص به اين زوج معرفى مى كند. سجادى در اين فيلم سعى كرده صحنه هايى با نشانه هايى از عالم ارواح بسازد و به سايه و صداى مشكوك اكتفا نمى كند! سعى كرده تصوير روح را با گريم بسازد و نيروى آن را روى اجسام موجود در محل نشان دهد مثل بلند شدن خود به خود اشيا و غيره. پايان فيلم نيز پايان غيرمنتظره اى است، به طور كل محمدعلى سجادى براى شوكه كردن تماشاگر و رسيدن به حداكثر ميزان غافلگيرى، از پايان بندى غيرمتعارف نمى هراسد حتى اگر قهرمان خود را از دست بدهد.(sharghnewspaper)