تعداد بازدید: 314

توصیه به دیگران 0

شنبه 2 فروردين 1399-19:11

موسیقی فراتر از «پایتخت»

غیر از موسیقی زیبای سریال که با همراهی ساز جلال محمدی و صدای زمان شکارچیان تولید شد، قسمت نخست پایتخت6 مایوس کننده، بدون ریتم، کشدار و خسته کننده نشان داد.


مازندنومه؛ سرویس فرهنگی و هنری، کلثوم فلاحی: پایتخت۶ کشدار و بی مزه آغاز شد. در قسمت نخست،بار اصلی روایت را ارسطو و رحمت روی موتور بر عهده دارند و از تصاویر تکراری و بعضا بی دلیل هوایی سوادکوه و حرکت قطار که بگذریم، کل قسمت نخست فصل ششم، یا ماشین سواری نقی و نماینده مجلس است، یا موتورسواری و کله پاچه خوری ارسطو و رحمت در کله پزی احمدکله پز!

در قسمت اول، هیچ اتفاق خنده داری در پایتخت ندیدیم و در مقایسه با سریال طنز "کامیون" که قسمت نخست آن دیشب از شبکه دو پخش شد، هیچ حرفی برای گفتن نداشت.

ظاهرا تغییر نویسنده به چارچوب پایتخت ضربه اساسی زده است، تا جایی که شوخی‌های تکراری و آشنای اجتماعی و سیاسی به سه رئیس جمهوری و نقل ️جمله های «من خودم هم صبح جمعه فهمیدم»، «هاله نور» و «تَکرار می‌کنم» هم نتوانست ذره ای از آب بندی، کند بودن قصه، لختی و یکنواختی و تخت بودن متن را بکاهد.

ضعف متن آغارین قسمت پایتخت۶ مشهود بود. محسن تنابنده با فرار به جلو پست گذاشته در اینستاگرام که "پخش تبلیغات بین سریال پایتخت خارج از اراده سازندگان و به عهده تلویزیون است و ما هم مانند شما از حجم تبلغ کلافه و دلخور هستیم!"

بینندگان هم می دانند تبلیغات وسط سریال به سازندگان آن ارتباطی ندارد، هرچند پیش از آغاز قسمت نخست، نقی و ارسطو هم روبیکا را تبلیغ کردند!

غیر از موسیقی زیبای سریال که با همراهی ساز جلال محمدی و صدای زمان شکارچیان تولید شد، پایتخت مایوس کننده، بدون ریتم، کشدار و خسته کننده نشان داد.

البته این نگاه قابل تعمیم به قسمت های بعدی نیست. منتظر قسمت های بعدی می مانیم تا بدانیم پایتخت نشینان پایتخت ساز، غیر از پول، به خنداندن و لذت بخشیدن به مخاطب هم فکر می کنند یا خیر؟

*موسیقی متفاوت

نخستین قسمت از سریال پایتخت ۶ اما با موسیقی متفاوتی پخش شد، موسیقی که شاید به گوش‌ها آشنا نبود.

سرپرست بخش موسیقی مازندرانی سریال پایتخت ۶ درباره موسیقی متفاوت این مجموعه به ایرنا گفت: هدف ما در مجموعه پایتخت، ارائه کار جدید و دوری از کار تکراری است.

سید جلال محمدی افزود: ساخت موسیقی پایتخت ۶ از بهمن ماه به سرپرستی آریا عظیم‌نژاد شروع شد و به دلیل اینکه به نظر می‌رسد که آخرین سری از مجموعه پایتخت است می‌خواستیم کاری نو ارائه کنیم.

وی درباره خواننده جدید در موسیقی پایتخت ۶ اظهار کرد: زمان شکارچیان، خواننده جدیدی است که در موسیقی پایتخت ۶ به کار گرفتیم و صدایی زیبا و دلنشین دارد.

محمدی با بیان اینکه زمان شکارچیان فرزند ارشد ارزمون شکارچیان و از بزرگان موسیقی مازندران است، تصریح کرد: موسیقی مازندران مدیون خانواده شکارچیان و قوم گودارها است.

وی با اشاره به اینکه برای ارائه موسیقی متفاوت ضمن توجه به سازهای مختلف باید خواننده را تغییر می‌دادیم، ادامه داد: زمان شکارچیان به خوبی توانست خود را با نیازهای موسیقی مجموعه پایتخت تطبیق دهد و آنچه که آهنگساز این مجموعه درنظر داشت را به خوبی ارائه کند.

سرپرست بخش موسیقی مازندرانی سریال پایتخت خاطرنشان کرد: مردم علاقه‌مند به صدای خوانندگان قدیمی هستند در حالی که ما به دنبال ارائه کار نو بودیم، در پایتخت چهار و پنج دوتارنوازی‌های بسیاری داشتم و حتی در پایتخت ۶ از دوتارنوازی‌های خودم هم کم کردم تا کار متفاوت به گوش مردم رسانده شود، ضمن اینکه از سازهای ابداعی جدید هم استفاده کردم.

محمدی با اشاره به استفاده از خواننده جدید در تیتراژ سریال پایتخت ۶، گفت: پذیرفتن طرح جدید از سوی جامعه، زمان‌بر است و یکی از اهداف ما در پایتخت، معرفی صداها و نواهای جدید به جامعه است.

وی با بیان اینکه در تهیه موسیقی پایتخت ۶ از نیروهای نوجوان و جوان استفاده بردیم، اظهار کرد: ضمن احترام به پیشکسوتان موسیقی مازندران، باید فضایی برای رشد جوانان و آینده موسیقیایی مازندران فراهم کنیم.

محمدی درباره شعر مجموعه پایتخت ۶ گفت: شعر مجموعه متشکل از الفاظ فارسی و مازندرانی است تا افراد بیشتری بتوانند مفهوم آن را متوجه شوند.

وی خاطرنشان کرد: آهنگسازی موسیقی پایتخت بر عهده آریا عظیم‌نژاد است و گروه موسیقی آوای تبری با این مجموعه همکاری کرد.

محمدی یادآور شد: سبحان‌الله چوپانی نوازنده للـه‌وا، محمدرضا محمدی نوازنده کمانچه، سرنا، غرنه، ضرب محلی و للـه‌وا، آرین لطفی‌پور نوازنده دوتار، رضا یوسفیان نوازنده عود، کیان شمس نوازنده دف و دایره، پارسا محمدی نوازنده نقاره هستند و حمیده محمدی به عنوان همخوان و نوازنده نقاره با ما همکاری کرد.



    ©2013 APG.ir