تعداد بازدید: 3606

توصیه به دیگران 1

پنجشنبه 8 آذر 1386-0:0

سوادکوه در باتلاق محرومیت

یادداشتی از: قاسم جند،نايب رئیس شورای شهر زیراب


 هوايي پاك ومرطوب، بوي درختان و جنگل و شاخه هاي درهم ،چشم انداز كلبه هاي زيباي لب جاده،عوامل مهم اقتصادى موجود شهرستان سوادکوه را نسبت به ديگر شهرستانهاى استان مازندران متمايز کرده است .

سوادکوه به دليل شرايط خاص طبيعي و استعدادهاي ذاتي همواره جايگاه خاصي در ميان ساير شهرستان های استان مازندران دارد. درحالي كه بررسي روند تحولات مختلف آن در سه دهه اخير، پيشرفت خاص و قابل توجهي را نشان نمي دهد .

سوادکوه، طي سه دهه اخير مورد كم لطفي و بي مهري مسؤولان و برنامه ريزان كشور قرار گرفته است. امروز سوادکوهی را داريم سرسبز و زيبايي خدادادي كه مانع از شناخت هويت واقعي آن مي شود.حتي اين جنگل زيبا نيز، به درد اين مردم نمي خورد.

سود آن به جيب شركتهاي بزرگ چوب بري مي رود كه خارج از استان هستند. حقيقت آن است كه در بخش صنعت كه پايه اقتصاد يك كشور و منطقه است، طي ۳ دهه اخير در سوادکوه هيچ سرمايه گذاري كلان نداشته ايم سوادكوه طبيعت بسيار زيبا دارد، اما بي توجهي درمسائل رفاهي و اشتغال ساكنان آن موجب مهاجرت مردم به قائم شهر و دیگر شهرهای استان مازندران شده است.

 امروزه در سوادكوه، چيزي به نام «صنعت» به معناي واحدي درآمدزا وجود ندارد. علاوه بر ذخاير عظيم زغال سنگ در اين شهرستان منابع ديگرى همچون فلورين، سيليس نيز ديگر ذخاير اين شهرستان است که متاسفانه اين منابع عظيم که روزى تامين کننده معاش بيش از 7 هزار نفر در سوادکوه بوده در حال حاضر به کمتر از پانصد نفر تعديل نيرو کرده است که با تعديل يا به عبارتى ورشکستگى اين شرکت بزرگ بيکارى در اين شهرستان رونق يافته است .

ميزان بيکارى در اين منطقه حدود ۲۰ درصد می باشد . که متاسفانه بيشتر اين بيکاران تحصيل کرده اند . کارخانه اشباع تراورس که به عنوان بزرگترين کارخانه تراورس چوب کشور با بيش از 800 پرسنل به شمار مى رفت امروز با حدود کمتر از 100 پرسنل وکارگر به حالت انفعال در آمده است.

سد البرز که بيش از 10 سال از آغاز به کار آن مى گذرد و از سوى برخى مسئولان بهانه ای برای توسعه و پيشرفت سوادکوه بوده خود از سوى ديگر عامل محروميت منطقه سوادکوه شده است . و با وجود گذشت ۱۰ سال از شروع کار احداث سد هنوز پیشرفت فیزیکی قابل ملاحظه ایی نداشته و تنها باعث مهاجرت بسیاری از جمعیت بومی منطقه به قائم شهر و خالی شدن بسیاری از روستاها شده است .

 به طوری که احداث این سد و نبود منابع اشتغال زا و امکانات رفاهى و بیکاری و دیگر عوامل گفته شده باعث شد که جمعيت سوادكوه، از ۹۸ هزار نفر در سال ۱۳۵۵ به حدود ۷۰ هزار نفر درسال ۱۳۸۶ رسيده است.

کارخانه کک سازی سوادکوه که قرار بود به عنوان یک شرکت مکمل در کنار کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی احداث شود پس از گذشت حدود ۵ سال از کلنگ زنی آن هنوز عملیات فیزیکی آن به بهانه های مختلف شروع نشده است.

نکته اى که ذکر آن ضرورى است اين است که توسعه ى هر شهرستان به اختصاص اعتبارات بر اساس شاخص جمعيتى آن است وکمبود جمعيت در اين منطقه باعث کاهش اعتبارات در اين شهرستان شده است تجهيز ونوسازى زمين هايى که در مسير و پشت سد البرز قرار دارد موضوع مهمى است که تاکنون فکرى براى آن نشده است ومردم اين روستاها که کشاورزى از منابع در آمدى آنها است با مشکلات فراوانى ساخته است.

با توجه به اين كه اين شهرستان از مواهب طبيعى بسيارى بر خوردار است اما متاسفانه هيچ بويى از توسعه در ابعاد مختلف نبرده است و مسئولان تنها به شعارى اكتفا مى كنند وبس.مسئولان مردم را تنها ريسمان ونردبانى براى رسيدن به اهداف و برنامه هاى خود مى خواهند و اين مردم اين شهرستان هستند كه با سعه ى صدر سختى ها را تحمل مى كنند.

 هيچ گونه حركت مثبتي (در سطح كلان) در صنعت توريسم سوادکوه و استان مازندران انجام نشده است. در سفر رئيس جمهور به مازندران كلنگ احداث پارك ملی جوارم در سوادکوه با حضور رحيم مشايي -معاون رييس جمهوري- به زمين زده شد و مجريان طرح در آن مقطع متعهد شدند ظرف 18 ماه آينده اين پارك به بهره برداري مي رسد. ولی متاسفانه پس از گذشت حدود 1۲ ماه از سفر رئيس جمهور تاكنون هيچ پيشرفت فيزيكي از مجريان اين پارك ملي ديده نشده است.

بحث توريسم، يك مقدار برمي گردد به فضاي فرهنگي جامعه ما و نوع نگرش آن نسبت به اين صنعت و يك مقدار هم برمي گردد به درآمدزايي توريسم براي اين كشور.

ما به دليل برخورداري از يك درآمد بیش از ۲۰، ميليارد دلاري نفت، هيچگاه احساس نياز جدي به اين صنعت (توريسم) نكرده ايم. شهرستان سوادکوه يکى از مهم ترين قطبهاى دامپرورى در استان است که از اين شغل به عنوان مشاغل اصلى خود ياد مى کنند.عملياتى کردن خروج د ام از جنگل نيز د امداران اين منطقه را نگران کرد به طورى پس از اجراى اين طرح توليد شير و مواد لبنى طبيعى در طى سالهاى گذشته کاهش چشمگيرى داشته است.

 اگر بخواهيم مجموعه ى قانون هاى موجود جنگل دارى را اجرا کنيم نه تنها موجب آبادانى جنگل نمى شود بلکه تخريب جنگلها را هم به دنبال دارد.

 با اين حال بايد گفت: آيا با توجه به شعار هاى عدالت محوری دولت و مسئولین نظام آیا سوادكوه كه بزرگترين ذخيره معادن کشور، جاذبه هاى گردشگرى ، استعدادهاى بالقوه ى کشاورزى ودامپرورى را در اختيار داردمى توانداز اين محروميت فاصله گيرد.

فرستنده:totendi


  • جواد بیژنیپاسخ به این دیدگاه 0 0
    جمعه 9 آذر 1386-0:0

    قسم آقای جند
    کجایی داداش دلمون برات تنگ شده
    یاد خاطرات دانشگاه به خیر!
    http://www.axkhane.blogfa.com


    ©2013 APG.ir