تعداد بازدید: 249

توصیه به دیگران 0

چهارشنبه 21 شهريور 1403-8:45

«لی‌بن»ِ درجه یک

در جلسه کارگروه ملی غارشناسی ایران، غار «لی‌بن» سوادکوه به عنوان غار درجه یک تصویب و معرفی شد.


مازندنومه، احمد باوند: غار «لی‌بن» در اطراف روستای اساس سوادکوه، بعد از دو سال پیگیری اینجانب، بازدید کارشناسان مختلف محیط زیست و برگزاری جلسات متعدد به عنوان غار درجه یک معرفی شد.

 جلسه کارگروه ملی غارشناسی ایران یکشنبه این هفته با همراهی فلاحی رییس اداره محیط زیست سوادکوه و اسماعیلی معاون زیستگاه طبیعی اداره کل محیط زیست، در سازمان محیط زیست کشور برگزار شد، باوند، مدیر بنیاد پژوهشهای فرهنگ و تاریخ سوادکوه درباره اهمیت و پتاسیل‌های غار «لی‌بن» توضیحاتی ارائه داد و پس از دو ساعت بحث و گفتگو، با  ۱۳ رای موافق و یک رای مخالف، «لی‌بن» به عنوان غار درجه یک تصویب و معرفی شد.

غار «لی‌بن» در منطقه حفاظت شده «اساس» سوادکوه، زیر نظر محیط زیست شهرستان قرار دارد و از نظر زیست جانوری به ویژه «خرس‌غار» اهمیت دارد.

از حدود دو سال پیش با پیگیری و نامه نگاری مدیر بنیاد پژوهش های فرهنگ و تاریخ سوادکوه به اداره محیط زیست شهرستان و استان، این موضوع در دستور کار قرار گرفت.



  نخستین جلسه کارگروه غار استان اسفندماه سال گذشته برگزار شد و اواخر خردادماه سال جاری نیز دو تن از کارشناسان محیط زیست کشور، خانم دکتر غفاری دبیر کارگروه ملی غار و دکتر هادی معاون زیستگاه طبیعی، همراه با دکتر توکلی نماینده سازمان نقشه برداری کشور و  جواد نظام دوست ریس انجمن غارشناسی ایران از این غار بازدید کردند.

این بازدید که ۹ ساعت پیاده روی رفت و برگشت را به همراه داشت، اتفاق بعدی را رقم زد و آن تشکیل جلسه کمیته فنی غار در سازمان محیط زیست کشور با حضور اعضای کمیته فنی و دفاع من از این غار بود. در این جلسه «لی‌بن» با ۸ رای موافق و یک رای مخالف به عنوان غار درجه یک به جلسه کارگروه ملی معرفی شد.

در نهایت در  جلسه ۱۸ شهریور امسال که در دفتر معاونت زیستگاه و تنوع ژنتیکی با حضور نمایندگان اداره ها و سازمان های دست‌اندرکار برگزار شد، از میان پنج غار که در دستور کار جلسه کارگروه ملی بود، تنها «لی بن» به عنوان غار درجه یک معرفی شد.

این غار زیستگاه خرس غار -خرس منقرض شده کودارو- بوده است. خرس کودارو گونه ای از خرس منقرض شده است که در سیبری و قفقاز زندگی می‌کرد. دندان این خرس در غار «لی بن» هم به دست آمد که نشان می‌دهد اینجا قلمرو این خرس تا بخش شمالی کوههای البرز بوده است که با گرم شدن زمین، منقرض شد.



این پوستر در بیست و یکمین همایش بین المللی خرس غار ۲۰۲۱ در پژوهشگاه موزه رایس انگلهورن مانهایم دانشگاه آلمان با همکاری سرتیم  خانم پرفسور مونسل(مونزل) -  دانشمند برتر جهان در حوزه خرس غار- منتشر شد.



    ©2013 APG.ir