سه شنبه 7 مهر 1388-0:0

لاريجاني عليه لاريجاني

علی لاریجانی از برادرش جواد لاریجانی انتقاد کرد.


tabnak به نقل از روزنامه تهران امروز نوشت: تهران یكی از خطاهای بزرگ بعد از انقلاب را مرتكب شد و جناح اصلاح‌طلب را به سمت تعارض با نظام حركت داد. جواد لاریجانی در ادامه سید حسن خمینی را مورد اشاره قرار داد و او را به سبب عدم همراهی با احمدی‌نژاد در مرقد حضرت امام خمینی(ره) مورد انتقاد شدید قرار داد. وی حسن خمینی را متهم به حمایت از میرحسین موسوی در انتخابات كرد و عنوان كرد كه وی بعد از انتخابات به محمود احمدی‌نژاد احترام نگذاشته است.

خبر اظهار‌نظر جواد لاریجانی خیلی زود به علی كه چند متر دورتر در حال بازدید از نمایشگاه بود رسید. قبل از آنكه خبرنگاران از او سوالی كنند، جواد لاریجانی به سمت برادر رفت و با خنده به او اطلاع داد كه حرف‌های تندی مطرح كرده است. علی لاریجانی اما از موضع جواد رضایت نداشت و در سخنانش نتوانست ناراحتی‌اش را پنهان كندو وقتی یكی از خبرنگاران نظر علی لاریجانی را در مورد سخنان برادر جویا شد وی سری به زیر انداخت و گفت: شما نظر ایشان را گرفته‌اید،

من دیگر چه بگویم. با این حال رئیس مجلس بدش نمی‌آمد كه جواب برادرش را با تلمیح و كنایه بدهد و از سخنان جواد ابراز نارضایتی كند. چنین بود كه در حاشیه نمایشگاه نجوم به مدیریت جواد لاریجانی در پاسخ به انتقادات برادر، گفت: ما امروز در عالم سیاست پیش از آنكه به رصد نجومی نیاز داشته باشیم به رصد سیاسی نیاز داریم تا در كهكشان سیاست مسائل را دقیق‌تر ببینیم و با مشی درست حركت كنیم. به این ترتیب علی لاریجانی مسئولیت نجومی جواد را مورد اشاره قرار داد تا تحلیل و اظهار نظر او را نجومی و نه سیاسی توصیف كند. وی كه هفته‌هاست بر لزوم خودداری از بیان سخنان تند و تیز تاكید می‌كند، در ادامه گرچه حاضر نشد سخنان جواد لاریجانی را مغایر با تاكیدات اخیر مبنی بر آرام كردن فضا عنوان كند، اما از فضای اتهام زنی انتقاد كرد و گفت: این قبیل اظهارنظرها و اتهام‌زنی‌ها كمكی به وحدت كشور نمی‌كند.


با مواضع اخیر مشخص شد كه در خانواده لاریجانی لااقل در مورد اتفاقات پس از انتخابات اختلاف نظر جدی وجود دارد. علی لاریجانی در هفته‌های گذشته از همه فعالان سیاسی خواسته بود مواضعی اتخاذ نكنند كه به تندتر شدن فضا منجر شود. با این حال اظهار نظر جواد نشان داد كه علی لاریجانی حتی برادر خود را نتوانسته مجاب كند كه مقابل رسانه‌ها از مقایسه‌های بحث برانگیز خودداری كند. از طرف دیگر به نظر می‌رسد علی لاریجانی از مواضع تند جواد در مورد اصلاح‌طلبان به خوبی آگاه بود كه پس از مواجهه با سوال خبرنگاران، در اظهار نظر برادر هیچ تشكیكی به عمل نیاورد و با پذیرش این موضع، تصمیم گرفت جواب دیپلماتیكی نثارش كند. اختلاف نظر جواد با علی چیزی نبود كه خود جواد هم آن را كتمان كند.

یكی از خبرنگاران با اشاره به تفاوت لحن دو برادر در مورد مسائل سیاسی روز، از جواد لاریجانی پرسید: این لاریجانی كجا و آن لاریجانی كجا!؟ شما چرا اینقدر مواضع‌تان با هم فرق می‌كند؟ جواد لاریجانی اختلاف نظرش با علی لاریجانی را به صورت تلویحی تایید كرد و گفت: بالاخره هر كدام از ما دیدگاهی داریم. با اینكه جواد لاریجانی انتقاد شدیدی از میرحسین موسوی و سید حسن خمینی به‌عمل آورد اما نكته جالب این‌جا بود كه وی نسبت به مهدی كروبی موضع نرم و ملایمی اتخاذ كرد؛ چنانكه در رابطه با مواضع دبیر كل حزب اعتماد ملی پس از انتخابات با لبخندی محبت‌آمیز گفت: آقای كروبی مرد باصفایی است و نباید در موردش سخت گرفت.

دیروز اما این فقط علی و جواد نبودند كه در صدر اخبار خبرگزاری‌ها قرار گرفتند، دورتر از ساختمان بهارستان، صادق آملی لاریجانی هم در جمع مسئولان شورای عالی قضایی به اتفاقات پس از انتخابات اشاره كرد و گفت: در رسیدگی به تخلفات و اغتشاشات پس از انتخابات باید به دقت آیین دادرسی رعایت شود و یكی از نكات مهم در این زمینه این است كه اقرار شخص نسبت به شخص دیگر دارای حجیت شرعی و قانونی نیست. وی كه هنگام بیان سخنان خود خبر نداشت كه در مجلس جواد لاریجانی چه اظهار نظری كرده است در سخنانی مشابه با سخنان علی لاریجانی خواستار این شد كه همه تلاش كنند تا فضای جامعه از تهمت و بدگمانی دور شود. به نظر می‌رسد با اظهار نظرهای صورت گرفته جلسه پنج شنبه شب آتی برادران لاریجانی، جلسه پر بحث و گفت‌وگویی شود.