دوشنبه 27 مهر 1388-0:0

سه شنبه ها با ملاقات

سه‌شنبه هر هفته روز ملاقات عمومي روساي ادارات دولتي با ارباب رجوع است اما آيا اين ملاقات‌ها تا چه حد از انتظارات را برآورده ساخته و تا چه حد كارسازي دارد؟


 هيچ شهر و شهروندي بدون مشكل و خواسته نيست، مردم براي آن كه بهتر و به طور مستقيم به مشكلات خود رسيدگي كنند، ترجيح مي‌دهند علاوه بر مراجعه مكرر به اداره و نهاد مربوط در روز ملاقات عمومي هم شخصا با مسئول مربوطه روبه‌رو شوند تا شايد به قول خودشان فرجي حاصل شود و گره از مشكل آنها باز شود.


بسياري از اين افراد عمدتا انتظار دارند در همان ساعت مراجعه، پرونده مشكل‌شان بسته شود، بعضي هم معتقدند حق با آنهاست و مسئول مربوطه رسيدگي نمي‌كند، بعضي هم معتقدند اين آمدن‌ها و رفتن‌ها دردي را دوا نمي‌كند و البته تعدادي معدودي كه به پايان خوش پرونده‌شان و رسيدگي از سوي مسئول مربوطه خوش‌بين هستند.


ابتدا به فرمانداري چالوس مراجعه كرده در گوشه‌اي از اتاق علي ردايي بخشدار و در گوشه‌اي ديگر علي‌نيا فرماندار در حال پاسخگويي به شهروندان هستند، به نظر مي‌رسد بسياري از آنها از عدم رسيدگي به مشكلات خود توسط ديگر ادارات گلايه دارند.


تورج علي‌نيا -فرماندار چالوس- با مثبت دانستن جلسات ملاقات عمومي اظهار داشت: ملاقات عمومي مي‌تواند ديوارهاي موجود بين مردم و مسئولان را بشكند.


‌وي با تأكيد بر مسئولان شهرستان به سبب پاسخگويي درست به مراجعه‌كنندگان گفت: ما در شوراي فرهنگي شهرستان بر آن شديم تا در راستاي طرح تكريم و ملاقات جمعه عمومي هر هفته در مصلا با هدف تقويت نماز جمعه و پاسخگويي به شهروندان از قبل اعلام مي‌كنيم و هر جمعه را به يكي از ادارات اختصاص مي‌دهيم كه با استقبال نيز مواجه شده است.


‌فرماندار چالوس بر ادامه اين روند تأكيد كرد و اظهار داشت: قطعاً شما خبرنگاران نقشي مهم در ايجاد و استحكام اين همدلي بين مردم و مسئولان ايفا مي‌كنيد، رسيدگي به مشكلات مردم در هر لباس و منصبي اجر اخروي را در پي خواهد داشت، معتقدم اگر هر ارباب رجوعي حتي پنج دقيقه پشت در اداره‌اي معطل شود، گناهش به گردن من فرماندار است، اما فرماندار به تنهايي نمي‌تواند به مشكلات رسيدگي كند و همكاري بيش از پيش مسئولان محترم را مي طلبد.


فرماندار چالوس با اقدامي شايسته روز ملاقات عمومي را بين شهرهاي چالوس، كلاردشت و مرزن آباد تقسيم كرده و شخصاً با حضور در دو شهر ديگر موجب مي‌شود تا مردم براي رفع مشكل خود مسير طولاني تا چالوس را طي نكنند.


علي ردايي -بخشدار چالوس- هم رسيدگي به مشكلات مردم به ويژه در روزهاي ملاقات عمومي را بسيار مهم خواند و گفت: ما هم خود از مردم هستيم اما بعضي از درخواست‌ها و مشكلات مي‌تواند در همان گام اول حل بشود و به اينجا نكشد، مسائل مطروحه متفاوت هستند، به نظر مي‌رسد مشكلات اجتماعي بسياري گريبانگير مردم است و ما موظفيم هر چند خارج از وظايف هم باشد، در برطرف ساختن آن به مردم ياري برسانيم.


به شهرداري نوشهر مراجعه مي‌كنيم، چند نفري در اتاق انتظار به سر مي‌برند، بين مراجعه‌كنندگان حضور جواني معلول نظرم را به خود جلب كرد، با او به گفتگو نشستم و متوجه شدم به شهرداري مراجعه كرد تا به او كار بدهند.


به نظر مي‌رسد بعضي افراد همانند اين شهروند نوشهري خارج از چارچوب وظايف شهرداري بدانجا مراجعه كردند.


حيدر رحيم زاده جوان 33 ساله معلول مي‌گويد: به فرمانداري هم مراجعه كردم، بهزيستي هم كمك چنداني نمي‌كند، كار ندارم و هزينه زندگي و داروهاي دياليزم بالاست، براستي شهردار نوشهر در ملاقات عمومي كه مربوط به رسيدگي مشكلات مربوط به شهر است چه كاري مي‌تواند براي اين جوان معلول بكند، ضمن اينكه اين مهم متوجه سازمان‌هاي ذي‌ربط است كه چاره‌اي براي مشكل اين دست از مردم بينديشند.


چند خانم كه براي رسيدگي به مشكل آب گرفتگي خيابان شاهد به شهردار مراجعه كرده بودند، از عدم رسيدگي به مشكل خود ابراز گلايه دارند و مي‌گويند: به هنگام بارندگي بچه‌هاي ما توان عبور از آب كوچه و خيابان را ندارند، بارها مراجعه كرديم و مي‌گويند كه نمي‌توانيم كاري بكنيم، در حالي كه مشغول رفع مشكل خيابان چمران، خيابان كنار شاهد هستند، مي‌خواهيم بدانيم چه تفاوتي بين شاهد و چمران است، به شورا هم مراجعه مي‌كنيم اما كسي از اعضاي شورا را نمي‌بينيم.


علي اماني هم با اشاره به حضور پررنگ مردم در روزهاي ملاقات عمومي در شهرداري نوشهر گفت: مردم از اقشار مختلف مي‌آيند و معمولاً مشكلاتي كه در واحدهاي اجرايي شهرداري و واحدهاي ستادي حل مي‌شود را به شهردار بازگو مي‌كنند.


وي با بيان اينكه درب اتاق ما هر روز براي مردم باز است، اظهار داشت: روز سه‌شنبه از اول وقت اداري در خدمت شهروندان هستم و پاسخگوي آنها خواهم بود، هر چند عوامل ما هماهنگ شده در نهايت توان كارها را جمع مي‌كنند و به سرانجام مي‌رسانند مگر در مواقع خاص كه يا هزينه بسيار سنگين دارد يا از مشكلات هميشگي شهر است و يا بايد برنامه‌ريزي اصولي براي آن صورت گيرد.


شهردار نوشهر معتقد است اول بايد مشكل شناسايي شود و بعد به فكر چاره افتاد، كمتر مراجعان مكرر داريم كه به دفعات زياد به شهردار مراجعه مي‌كنند و معمولاً مشكلات حل شده است.


وي در مورد مشكل يك مراجعه كننده از گردكل كه با هر بارندگي خانه‌اش را آب مي‌گيرد، گفت:فيزيك اين منطقه از بدو خلقت آنگونه بنا شد و ترميم آن بسيار زمان بر خواهد بود و هزينه گزافي خواهد داشت، هيچوقت نمي‌شود همه مشكلات مردم را به طور كامل حل كرد و به نوعي همه را راضي نگه داشت و اين طبيعت كار ماست.


به شهرداري چالوس مراجعه مي‌كنيم، جمعيت مراجعه‌كننده آن قدر زياد است كه اتاق انتظار دفتر شهردار و راهروي ورودي مملو از مراجعه كنندگاني است كه عمدتاً قبل از آنكه وارد اتاق شهردار شوند، ابراز گلايه دارند و معتقدند هيچ كاري برايشان نمي‌كنند.


مراجعه كننده‌اي از تجاوز به حريم خصوصي‌اش توسط همسايه گلايه دارد و مدعي‌ست كه بارها به شهرداري مراجعه كرده و نتيجه‌اي نگرفته و منتظر است تا به اتاق شهردار برود و با او مشكل خود را در ميان بگذرد.

‌خانمي به سبب تخريب دكه خواروبار فروشي همسرش واقع در روبه‌روي آتش‌نشاني و بيكار شدن همسرش به شهرداري مراجعه كرده و به شدت از اين كار گله‌مند است.


‌وي مي‌گويد: با اين كار منبعي براي درآمد و خرج زندگي نداريم، چند نفر براي تخفيف عوارض، بعضي براي آب گرفتگي منازل و برخي نيز كسب جواز و پايان كار و عمدتا توقع دارند با رضايت كامل از اتاق شهردار خارج شوند، چه حق با آنها باشد چه نباشد.


وارد اتاق شهردار مي‌شوم و چند دقيقه‌اي شاهد رسيدگي به كار شهروندان توسط افتخاري مي‌شوم.
سيد اسماعيل افتخاري شهردار چالوس در پاسخ به اين سئوال كه چرا مردم در اتاق انتظار و قبل از ورود به اتاق مسئول مربوطه پيش داوري كرده و از عدم همكاري از سوي مسئول و همكارانشان مي‌گويند، اظهار داشت: هرگونه پيش داوري نسبت به هر پديده‌اي بايد تحليلي جامعه شناختي داشته باشد و آن عدم اطلاع از اختيارات مدير براي رفع آن خواسته و اجابتش در راستاي وظيفه و مصوبه‌اي كه در اختيار مدير است.

يكي از متقاضيان كه ساختماني پنج طبقه با 10 واحد ساخته به شدت از اينكه شهرداري به آن پايان كار نمي‌دهد ناراضي است.


شهردار چالوس در اين باره مي‌گويد: به استناد قانون شهرداري صدور پايان كار منوط به تسويه حساب مالي مالك آن ساختمان است. مالك مي‌گويد كه امكان تسويه حساب برايم وجود ندارد شما بايد پايان كار بدهيد، در اين بين خلاء و بحثي موجود است كه به آن توقع و نشناختن وظيفه و اختيارات شهردار و خود شهروند مي‌گوييم.


شهروند ديگري به اطمينان مي‌گويد: خلافي مرتكب نشدم اما كميسيون ماده صد راي تخريب داده، اعتراض كردم كميسيون دوم هم راي تخريب داده است شاهد بسياري هم دارم كه شهادت مي‌دهند توان مالي مناسبي ندارم.


شهردار چالوس در اين مورد مي‌گويد: ما هم تاييد مي‌كنيم كه به نظر اقتصادي وضعيت مناسبي ندارد اما چه اختياري براي مديري مانند شهردار وجود دارد، ساختماني كه راي تخريب دارد را به حالت قابل استفاده بودن درآورد، اين آسيب‌شناسي كه شما پيگير آن هستيد، به اين نتيجه مي‌رسيم كه عدم پل ارتباطي و اطلاع‌رساني صحيح بين توقع و وظيفه‌مندي شهرداري و اختيارات شهردار مي‌تواند مشكل ساز باشد.
شهروند ديگري با حضور در دفتر شهردار خواهان پروانه ساخت و جواز در محدوده داخل شهر است و مي‌گويد ارث پدري اوست.

‌‌افتخاري درباره اين مورد هم اظهار داشت: ما درباره چنين امري دچار محدوديت هستيم.


‌شهردار چالوس اجابت خواسته را بر اساس بودجه مي‌داند و مي‌گويد: بسياري خواهان آسفالت كوچه و خيابان خود هستند، بدون آنكه اطلاع داشته باشند، شهرداري بودجه‌اي براي اين كار ندارد يا مي‌خواهند ملك خود را به شهرداري بفروشند، در حالي كه بودجه‌اي براي آن نداريم، برخي از حاضران تقاضاي تخفيف عوارض را دارند و شهردار چالوس در اين رابطه مي‌گويد: بر اساس مصوبه مجلس، شهردار حق بخشودگي نداشته و شورا هم در اين خصوص اختياراتي ندارد، به نظر ما بايد بر اساس اختيارات تصميم گرفت.


به راستي ملاقات عمومي تا چه حد مي‌تواند انتظارات مردم از مسئولان و بالعكس را فراهم سازد.


‌ماهم معتقديم كه بايد به مشكل مردم رسيدگي و باري از دوش آنها برداشته شود اما اين را هم بپذيريم كه مسئول موظف است در محدوده قانون و اختيارات عمل كند و البته دركنار رعايت قانون عدالت را هم به اجرا درآورد.(farsnews)