سه شنبه 3 آذر 1388-0:0

دولت به ديابتي ها کمک نمي کند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: 50 درصد از بیماران دیابتی از وجود بیماری در خود اطلاع ندارند-نبود تحرک واستفاده از فست فودها سبب ابتلا به ديابت مي شود-شیوع بیماری دیابت در جامعه حدود 6 درصد است.


دکترعادله بهار  گفت : حدود 90 درصد از بیماران دارای دیابت نوع 2 هستند و عموما افزایش وزن در این افراد دیده می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در خصوص ریسک فاکتورهای دیابت به مازندنومه گفت : سن بیشتر یا مساوی 45 سال ، افزایش وزن ، سابقه فامیلی دیابت در بستگان درجه اول و ... از عوامل دیگر دیابت هستند.

 این فوق تخصص غدد و متابولیسم افزود:تغذیه مناسب به بیماران کمک می کند که قند خون ، چربی خون و فشار خون کنترل شده ای داشته باشند.

وی تاکید کرد : افراد دارای قندخون نرمال نیز هر 3 سال یک بار این آزمایش را انجام دهند.

بهار کاهش وزن ، ورزش ودرمان دارویی را از عوامل پیشگیری از دیابت ذکر کرد وافزود : مصرف سیگار ریسک دیابت را افزایش می دهد و سبب اختلال حساسیت به انسولین می شود و این خود سبب افزایش چربی شکمی شده که در نهایت باعث اختلال تحمل گلوکز می گردد.

عادله بهار عدم تحرک واستفاده از فست فودها را از علل دیابت عنوان و تصریح کرد : شیوع بیماری دیابت در جامعه حدود 6 درصد است.

 وی در خصوص ورزش بیماران دیابتی تصریح کرد : ورزش های هوازی مانند پیاده روی ، شنا ، دوچرخه سواری ، ایروبیک ، بسکتبال و والیبال از جمله ورزش های مناسب در بیماران دیابتی هستند .

 عادله بهار در رابطه با دیابت عصبی گفت : این یک اصطلاح اشتباه عامیانه است زیرا در تشخیص های دیابت نوع خاصی به نام دیابت عصبی وجود ندارد .

وی افزود : مطالعه اپیدمیولوژیک در زمینه بیماران دیابتی در سطح استان وجود ندارد و آماری از تعداد این بیماران در دست نیست، تخت خاصی به بیمارن دیابتی اختصاص ندارد و از نظر سیستم دولتی نیز کمکی به به این افراد نمی شود.