پنجشنبه 12 آذر 1388-0:0

يا علي گمه سو دکفه منه دل

روز پنج شنبه20 اميري خوان با هم رقابت کردند-عسکري آقاجانيان ميري، احمد محسن پور و دانا کبيري داوران جشنواره اميري خواني هستند-اميري به دليل اينکه به لحاظ توناليته چند پرده بالا از محدوده صداي خواننده اجرا مي شود، دشوارتر از ساير آوازهاي محلي است.


جشنواره اميري خواني از صبح روز پنج شنبه در سالن اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامي مازندران آغاز به کار کرد.

هادي ابراهيمي-مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران-  در جشنواره اميري خواني در ساري گفت: اميري  به دليل اشعاري که در مدح مولاي متقيان حضرت علي(ع) و فرزندان آن بزرگوار سروده مي شود، از قداست خاصي برخوردار است.

وي با بيان اينکه اين رخداد در شرايطي برگزار مي شود که آمادگي کافي براي اجراي آن وجود نداشت، گفت: اين نوع جشنواره ها که در راستاي فرهنگ بومي است همه ساله بايد با شرايط مناسب تر برگزار شود.

ابراهيمي خاطر نشان کرد: نمي توان از مراسمي که نشانگر هويت و فرهنگ مازندراني است به راحتي گذشت.

 اين مقام فرهنگي با تجليل از "امير پازواري" گفت: اين شاعر دلسوخته مازندراني با وجود بي بهرگي از سواد، اشعار وزيني در مدح حضرت علي(ع) سروده و زينت بخش اميري خواني شده است.

 بنا بر  خبر رسيده از سوي روابط عمومي اداره کل فرهنگ وارشاد استان به مازندنومه، استاد "عسکري آقاجانيان" مدرس و کارشناس موسيقي گفت: بيش از 62 اميري خوان به دبيرخانه اين جشنواره مراجعه کردند که پس از بررسي 20 تن از آنان به اجراي برنامه مي پردازند.

وي افزود: اميري خواني در اين رخداد به صورت تکخواني و بدون ساز برگزار خواهد شد و دو گروه نيز به اجراي برنامه مي پردازند.

 "دانا کبيري" يکي از داوران اين جشنواره نيز گفت: آواز اميري به لحاظ نوع اشعار و مدح حضرت علي(ع) از جايگاه رفيعي در ميان موسيقي مازندران برخوردار بوده و به لحاظ موسيقايي نيز ارزش خاصي داشته و در رديف استاد "ابو الحسن صبا" به عنوان يکي از گوشه هاي دشتي نگاشته شده است.

وي "کتولي"،"طالبا"،"نجما"،"چارواداري"،"نوروز خواني" و غيره را از ديگر آوازهاي محلي مازندراني دانست و افزود: اميري به دليل اينکه به لحاظ توناليته چند پرده بالا از محدوده صداي خواننده اجرا مي شود، دشوارتر از ساير آوازهاي محلي است.

وي افزود: با توجه به جايگاه موسيقايي اين آواز در موسيقي بومي و ملي، شايسته است اميري خواني نه تنها در مازندران بلکه در کل استان هاي کشور برگزار شده و مورد بحث و بررسي قرار بگيرد.

کبيري افزود: قرار بود که اميري خواني به صورت ارکسترال با حضور اميري خوانان برجسته همراه با ارکسترهاي بزرگ کشور برگزار شود اما به دليل عدم پيگيري هاي لازم، اين کار عملي نشد.

گفتني است عسکري آقاجانيان، احمد محسن پور و دانا کبيري داوري اين جشنواره را به عهده دارند.