شنبه 14 آذر 1388-0:0

شهر روياها

در قائم شهر شايعه شده بين دو نماينده شهر اختلافاتي بروز داده است- سرمايه گذار ترک در تصميمش براي احياي نساجي مردد است و از وديعه گذاري در ايران خودداري کرده است- اشتغال 6هزارنفر در صنعت نساجي قائم شهر يك روياست.


 احياي نساجي مازندران شعار و وقول انتخاباتي عزت الله اکبري-يکي از نمايندگان مردم قائم شهر در مجلس وعضو کميسيون صنايع-است.

او آن قدر در تصميمش براي احيا(بدون توجه به اين که امروز ديگر صنعت نساجي سودآوري براي ايران ندارد و ما قادر به رقابت با قدرتمندان اين عرصه نيستيم) جدي بود که به سراغ يک سرمايه گذار ترک رفت و سعي کرد قراردادي با او ببندد.

چندي پيش روزنامه اعتماد گزارشي از برندهاي معروف نابودشده-از جمله همين برند نساجي مازندران-به چاپ رساند که عکس العمل اکبري را در پي داشت.او عليرضابهداد-خبرنگار اعتماد- را به قائم شهر آورد و او را به شرکت نساجي مازندران برد و برايش توضيح داد که نساجي را احياشده ببيند.

گزارش آن بازديد همزمان در مازندنومه و روزنامه اعتماد منتشر شد.اکبري آن روز پاسخي به يک سئوال ما داد که در آن گزارش منتشر نشد.او گفت که تا عيدفطر سال آينده(درست يکسال بعد از آن بازديد مشترک) حداقل دوهزار نفر در نساجي مشغول به کار خواهند شد و دوسوم بعدي به تدريج در اين شرکت کار خواهند کرد.

مصاحبه ها و پيگيري هاي عزت اکبري،ديگر نماينده اين شهر-علي ادياني راد-را نيز به تکاپو انداخت.در شهر شايعه شده سر همين اظهارات بين اين دو اختلافاتي بروز داده است؛اکبري احياي نساجي را حاصل تلاش هاي خود مي داند،اما ادياني-نماينده اصولگراي مجلس-باور دارد نساجي بر اساس مصوبات سفر احمدي نژاد قرار است رونق دوباره بگيرد.

اينک اما چند ماه پس از آن اظهارات،باخبر شديم سرمايه گذار ترک در تصميمش مردد است و از وديعه گذاري در ايران خودداري کرده است.

حالا نوبت ادياني است که به اظهارنظر بپردازد و از قافله احيا عقب نماند.وي گفته اين سرمايه‌گذار بايد بر اساس توافقنامه‌ صورت گرفته مبلغ 5/28 ميليون يورو را به عنوان نشانه و علامت اهتمام به اجراي كار در يكي از بانك‌هاي ايران به صورت آورده قرار دهد.


وي اين را هم گفته که علاوه بر اين بايد تعهدي براي انجام كار نزد بانك ملي ايران به وديعه گذارد كه تاكنون اقدام به اين كار نكرده است.


البته دبير مجمع نمايندگان استان مازندران با اشاره به اينكه انجام نشدن اين تعهدات به معناي عدم‌ علاقه‌مندي ترك‌ها به حضور در قائمشهر نيست،در گفت و گو با farsnews تصريح كرد مسئولان و نمايندگان در چارچوب وعده رئيس‌ جمهور، احيا و بازسازي نساجي‌هاي مازندران را بررسي مي‌كنند.


به گفته ادياني تعهدات و توافقات اوليه در خصوص اين طرح به معناي نهايي‌شدن آن نيست و حتي برخي مفاد اين موافقتنامه در مراحل بعدي اصلاح خواهد شد.


ادياني در خصوص تجمع اخير كارگران اين واحد نساجي درمورد عدم دريافت حقوق شان نيز گفت برحسب قانون هنوز واگذاري صورت نگرفته است و پرداخت حقوق اين كارگران بايد توسط شركت سرمايه‌گذاري بانك‌ملي صورت گيرد.


وي با بيان اينكه اين شركت بايد پاسخگوي تعهدات خود به اين واحد نساجي باشد، يادآور شد پرداخت مطالبات كارگران اين واحد صنعتي را سرمايه‌گذار ترك تعهد كرده است.


ادياني با اشاره به اينكه نقل‌قول‌هاي رسانه‌اي موجب برخي شائبه‌ها در دو طرف شده است، افزود برخي حرف و حديث‌ها موجب تعلل شركت سرمايه‌گذاري بانك ملي در پرداخت حقوق كارگران شده است.


وي با تاكيد بر اينكه در احياي نساجي و حضور سرمايه‌گذار خارجي بايد واقعيت‌‌ها گفته شود در خصوص ايجاد اشتغال 6‌ هزار نفري متعهد شده از سوي ترك‌ها در قائمشهر نيز گفت: اين ميزان ايجاد اشتغال براي قائمشهر يك روياست!او با اين اظهارنظر به عزت الله اکبري کنايه زده است و ادعاهايش را رويا مي داند.


اظهارات اين نماينده قائمشهر در حالي عنوان مي‌شود كه پيش از اين در مصاحبه‌هاي مختلف نماينده ديگر اين شهرستان خبر از اشتغال بيش از 6 ‌هزار نفر در نساجي‌هاي مازندران داده شده بود.

تا اين جاي کار احياي نساجي موضوع مورد علاقه دو نماينده مردم قائم شهر در مجلس است؛اما اکبري بعد از نساجي به سراغ کشتارگاه صنعتي مازندران هم رفت و طبق يکي ديگر از قول هاي انتخاباتي خود تلاش کرده کشتارگاهي در قائم شهر تاسيس کند.

او در دوره مهندس کريمي نتوانست کاري از پيش ببرد اما با استفاده از خلاء اطلاعاتي استاندار جديد،اکبري همراه چند قصاب همشهري نزد طاهايي مي رود و علي رغم مخالفت اداره هاي ذي ربط همچون اداره کل دامپزشکي استان،بدون رعايت تشريفات و طرح موضوع در کارگروه بهداشت وسلامت استان،نظر مساعد استاندار را جلب مي کند تا در قائم شهر کشتارگاهي راه اندازي کند.

اين در حاليست که تنها کشتارگاه صنعتي مازندران،واقع در جاده ساري به جويبار جوابگوي نياز چند شهر مرکزي استان است و اصلا" ضرورتي در تاسيس واحد جديد نيست.

کشتارگاه صنعتي مازندران براي حدود 400 نفر شغل ايجاد کرده و کاملا" با رعايت موارد بهداشتي و فني اداره مي شود.

عزت الله اکبري نمي داند که هنر، فقط تاسيس واحد صنعتي جديد نيست،بلکه حفظ کارگاه هاي توليدي هاي موجود در اولويت است.

مازندنومه درباره موضع گيري هاي پيش و پس از انتخابات اکبري درباره تنها کشتارگاه صنعتي و قابل قبول مازندران -که با چنگ و دندان مديرعامل کاردان آن سرپا نگه داشته شده- حرف ها ي زيادي براي گفتن دارد که آن را براي وقتي ديگر وامي گذارد.

کارنامه اکبري در اين زمينه چندان درخشان نيست.