پنجشنبه 26 آذر 1388-0:0

شایسته رویای خویش باش

دنیای امروز هنرمند نمی خواهد ، غیرتمند می خواهد.(يادداشتي از شکرالله ذبيحي،شاعر و هنرمند ساروي)


فکر جنگ را با فکر قوی تر صلح مقاومت کنیم .

 فکر نفرت را با فکر قوی تر عشق مقابله نماییم.

از زمان خود دور می شویم ، چیزی نمی بینیم و چشم مان را برآنچه هست می بندیم .

 رسالت هنرمند این است که انساني تمام و کمالی در عصر خودش باشد . آینه زمان خود بودن معنی اش این است ؛ نه آنکه فقط بازتاب آنچه که در این زمان می گذرد را بخواهد ارائه دهد که این نه کار هنرمند بلکه وظیفه خبرنگار است .

به نظر صحیح نمی آید هنرمندی رسالت پیغمبری داشته باشد اما از اعمال و رفتار انسانی به دور...

دنیای امروزمان را جنگ و خونریزی و نفاق گرفته و دود آتش اش به چشمم خودمان رفته است. هنرمند این عصر در لاک افکاری که حصارش کرده اند فرو رفته که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده .

ما بايد موجب آسایش و سرور باشیم . دردی را دوانمائیم ، درمان باشیم.

 متاسفانه تئوری های گذشته نمی توانند پاسخی به دردهای جامعه جهانی ارائه دهند . انسان امروز به قول کیشلوفسکی رنج می برد و می خواهد زودتر خودش را خلاص کند . اما به واقع چگونه می شود از رنج خلاصی جست ؟

دکتر ویکتور فرانکل بانی شاخه ای نو در روان شناسی به نام لوگوتراپی می گوید: انسان در پی قدرت ، لذت ، شهوت و مظاهر این چنینی نیست . انسان در جستجوی معنایی در زندگی ست و این معنا جدای از لذات ظاهره است .

انسان کیست ؟ در زمانی نه چندان دور نماد انسان امروز ماتریالیست ، مارکسیست، کمونیست، فاشیست ، نيهیلیست و مجموعه ای از ایست های دیگری که نه باعث تعالی بشری که باعث انحطاط نوع انسان بوده اند تلقی شده بود.

ایست ها و تعصبات کورکورانه ، جاهلیت مدرنی ست که در زمان حاضر چشم خودمان را کور کرده است .

یاد دیالوگی از فیلم سرب مسعود کیمیایی تازه ام می کند : دنیای امروز هنرمند نمی خواهد ، غیرتمند می خواهد .

غیرت هنرمند ما تعریفیست که از انسان امروز به دست می دهد. امروز انسان کسی است که خدمت عالم انسانی نماید. در این بیان رازی هست که همه ما آن را به خوبی می شناسیم . عشق، صلح، محبت ، برابری، آزادی را باید زندگی کرد .

در روزگار قبل این غایت بشری داستان ها شده و در کتاب های متعددی به ثبت رسیده، در داستان هایی دیگر تصویر شده و فیلم ها زندگی تازه ای برای مان پیش رو گذاردند؛ اما نکته امروز تنها عمل به تمام این رویاهاست .

 به قول اکتاو یوپاز: شایسته رویای خویش باش . به نظر من رسالت انسان مدرن .... بیرون می آیم و به زندگی درودی دوباره خواهم گفت.

ايميل نويسنده: zabihi_art@yahoo.com