سه شنبه 31 فروردين 1389-0:0

آیا دو بچه كافی نیست؟

در حاشیه اظهارات رییس جمهوری مبنی بر ضرورت افزایش جمعیت كشور؛ افزايش تعداد اولاد نه به مصلحت خانواده ها است ونه عقل سليم حكم مي كند.(یادداشتی از دكتر سیف الرضا شهابی-بابل)


  در دهه اول انقلاب دو حادثه مهم وسرنوشت ساز در اين مملكت روي داد كه هنوز بعداز گذشت متجاوز از 20سال تبعات منفي آن وجوددارد: اولي جنگ 8 ساله عراق با ايران بود كه در اين نوشتار فرصت و مجال پرداختن و تحليل كردن آن نمي باشد و دومي افزايش بي رويه جمعيت را مي توان ذكر كرد كه در دهه سوم تبعات ناگوار آن خودرا نشان داد و اگر كنترل جمعيت ادامه پيدا كند احتمالا تا چند سال آينده پي آمد هاي آن هم چنان گريبانگير جامعه وكشورخواهد بود .


    اگرافزايش بي رويه جمعيت را در دهه اول انقلاب ناشي از در هم ريختگي مملكت در زمان جنگ وتوجه خاص مسئولين به جنگ و بي تجربگي دست اندركاران در سال هاي نخستين انقلاب قلمداد كنيم تكرارآن در دهه سوم انقلاب اشتباهي بزرگ است كه خدا و خلق خدا نخواهند بخشيد.

   خداوند انسان را خلق فرمود تا چند صباحي را در اين دنياي فاني در آرامش و آسايش و رفاه نسبي زندگي را بگذراند و با خيالي راحت به عبادت خداوند تبارك و تعالي بپردازد و هر زمان كه به قول "حكيم عمر خيام"پيمانه پر شد بار سفر ببندد و دعوت حق را لبيك گويدبه ديار باقي بشتابد.هر گونه دغدغه اي كه اورا از ياد خالق هستي بازدارد به نفع انسان ها نخواهد بود و با فلسفه خلقت مغایرت دارد.

     در دنياي امروز كه هزاران مشكل اساسي و غير اساسي از اقتصاد گرفته تا مسائل آموزشي و آميزشي واجتماعي واخلاقي و تربيتي وخانوادگي و .... در پيش پاي انسان قرار دارد افزايش تعداد اولاد نه به مصلحت خانواده ها است ونه عقل سليم حكم مي كند.

 آرامش و استحكام خانواده در تعداد معقول فرزندان است كه با محاسبات امروزي حداكثر 2فرزندمي باشد.آيا منطقي است اولياي خانواده از صبح تا شام تلاش اقتصادي كنند تا مايحتاج فرزندان خودرا در اين شرايط تورمي وگراني كه فرياد همه را در آورده تامين كنند؟پس چه زماني از مواهب الهي و لذائذ مشروع زندگي سود ببرند و به خدا فكر كنند و به عبادت بپردازند؟

   طبق آمار اعلام شده از منابع رسمي كشور تعداد طلاق هاي ثبت شده در 11 ماه پارسال 13 %افزايش را نشان مي دهد و اين درحالي است كه در همين مقطع تعداد ازدواج هاي ثبت شده (با همه تبليغ و تشويق به ازدواج  كه انجام مي گيرد )5/2 % كاهش را نشان مي دهد واين مسئله بايد به طور عميق مورد بررسي و تحليل قرار گيرد.

    موضوع تشويق به افزايش جمعيت كه در روزهاي آغازين سال جديد توجه همگان را به خود معطوف داشته مسئوليت دست اندركاران مملكت خصوصا وزير محترمه بهداشت و درمان وكميسيون بهداري مجلس شورای اسلامی را براي مقابله با آن مضاعف مي كند و اميد است همه متوليان كشور به خطرات آن در آينده بيش از پيش توجه كنند.