چهارشنبه 1 ارديبهشت 1389-0:0

گدوك به تهران رسيد

امور ثبتي روستاي گدوك از سوادكوه جدا و به فيروزكوه واگذار شد.


بنا بر خبر رسيده به مازندنومه با موافقت دكتر تویسركانی -معاون رئیس قوه قضائیه و رئیس سازمان ثبت اسناد و املاك كشور- امور ثبتی روستای گدوك از حوزه ثبتی شهرستان سواد كوه استان مازندران انتزاع و به دهستان پشتكوه بخش مركزی شهرستان فیروزكوه در استان تهران ملحق شد.

 در این موافقتنامه كه با توجه به ماده 14 قانون تعاریف و ضوابط تقسیمات كشوری مصوب سال 1362 ، ماده 23 آئین نامه اجرایی قانون مذكور مصوب سال 1363 و دستورالعمل های مربوطه صورت گرفته، بر رعایت كامل مقررات و ضوابط قانونی، مراعات محدوده قضایی، هماهنگی با واحدهای ذی ربط و مراجع محلی و رعایت كامل مقررات مربوطه نسبت به تحویل و تحول پرونده ها و مدارك و اسناد تاكید شده است.

به گزارش مازندنومه در دايره المعارف ويكي پديا درباره واژه گدوك آمده:

"روستای گدوک منطقیه‌ای می‌باشد که در استان مازندران و شهرستان سواد کوه واقع است، و نخستین بخشی از استان مازندران است که مسافران با طی جادهٔ فیروزکوه، از تهران به آن‌جا می‌رسند. این منطقه بلندترین بخش این مسیر می‌باشد، و در اغلب مواقع سال، برف‌گیر و سرد بوده و برای مسافران دشواری ایجاد می‌کند.

این منطقهٔ مرتفع، با زیبایی‌های خاص طبیعت مرتفع، گل‌های زیبای خودرو و دیگر ویژگی‌های آن، زینت‌بخش دیدهٔ مسافرانی است که به مازندران سفر می‌کن گدوک منطقه‌ای کوهستانی و قدیمی است و یکی از صدها نقطه زیبای استان مازندران است . گدوک به خاطر قرار داشتن در ارتفاع در تابستان نیز خنک است و حتی مدتها بعد از بهار نیز نشست برف در این محل نمایان است. بیشترین شهرت این منطقه به آش و دوغ آن است که همیشه نظر مسافران عزیز را به خود جلب می‌کند .

راه آهن سراسری ایران از این منطقه می‌گذرد که جلوه‌ای خاص به این منطقه بخشیده‌است و دارای تونل‌های متعددی است ودر واقع چیز دیگری که این منطقه بدان شهرت دارد یکی از تونل‌ها است که بسیار طویل است و به "تونل گدوک" مشهور است وساخت آن به دوران رضا شاه بر می‌گردد یک ااز محله‌های گدوک شوراب است ودارای یک آبشار فصلی است ودر منطقه نیز آش و دوغ وماست محلی عرضه می‌شود.

گدوک زمستان‌های نسبتا سردارد ولی هوای آن در بهار وتابستان بسیار دلپذیر است و ضمنا نشست سنگین برف در زمستان بسیار تماشایی است."