سه شنبه 11 خرداد 1389-0:0

فقط حرف مي زنيم

معاون سياسي و امنيتي استاندار مازندران گفت:در خصوص شناي مختلط،طی سی سال اخیر بی توجهی صورت گرفته است-در سفر سوم دولت،متولي دريا را مشخص مي کنيم-می توانیم دریایی داشته باشیم که نشاط ایجاد کند.(گزارش مازندنومه از جلسه ستاد سالم سازي طرح دريا)


*دريا،فرصت يا تهديد؟

به گزارش خبرنگار مازندنومه در ساري، معاون سیاسی استانداری مازندران گفت:باید برای دریا در استان متولی پیدا کنیم و اعتبار مشخص داشته باشد.

 هادی ابراهیمی در جلسه ستاد سالم سازی طرح دریا اظهار داشت : دریا در مازندران خدمات ملی ارائه می دهد و برا یاین کار باید اعتبارات ملی لحاظ شود.

 وی با اشاره به شنای مختلط در برخی سواحل دریا تصریح کرد: در خصوص این موضوع طی سی سال اخیر بی توجهی صورت گرفته و باید رسیدگی شود.

ابراهیمی با بیان اینکه متولی دریا باید در سفر سوم رئیس جمهور مشخص شود،یادآور شد: این یکی از دغدغه های جدی ما است و در این مسائل نباید فرافکنی ایجاد کنیم .

 وی افزود: بسیار ناگوار است که آمار غرق شدگان در استان از 240 نفر تجاوز می کند .

ابراهیمی با اشاره به حضور نيافتن کمیته اطلاع رسانی در جلسه های ستاد سالم سازی طرح دریا خاطرنشان کرد: کمیته اطلاع رسانی حلقه مفقوده بین دریا و مردم است و بسیاري ازطرح های پیشگیرانه را می توان از طریق کمیته اطلاع رسانی اجرا کرد.

 معاون سیاسی استانداری مازندران گفت: امروز این دغدغه وجود دارد که دریا به جای تبدیل شدن به فرصت ، یک تهدید تلقي شود.

وی یادآور شد: مقوله استفاده از دریا نباید امنیت اخلاقی و جانی هوطنان را زیر سوال ببرد. ا

براهیمی با اشاره به اینکه باید از ظرفیت های استان کمک بگیریم اظهار داشت : می توانیم دریایی داشته باشیم که نشاط ایجاد کند و برای طرح های فرهنگی دریا نیز بودجه داریم و نباید در این زمینه دغدغه ای ایجاد شود.

وی با بیان اینکه در وزارت کشور به دنبال ایجاد نشاط اجتماعی هستیم،تصریح کرد: شهروندان بايد از برنامه های فرهنگی طرح دریا شاداب شوند.

 ابراهیمی گفت: اگر دریا در استان دیگری بود امروز به عنوان یک مرکز رشد اقتصادی از آن استفاده می شد.

وی با اشاره به اینکه هدف از طرح های دریا برقرار رضایت مندی اجتماعی است افزود: دریا باید در سه حوزه خدمات زیربنایی ، رفاهی و اجتماعی خدمات ارائه کند و برنامه ملی شدن دریا باید در سفر سوم رئیس جمهور نهادینه شود.

وی در خصوص حق الزحمه ناجیان غریق که در طرح سال گذشته فعالیت کرده و امسال دستمزد خود را دریافت کرده اند اظهار کرد: سقف بودجه ناجیان غریق را افزایش خواهم داد.

وي گفت:میزان اعتبار جهت در اختیار گرفتن ناجیان غریق 650 میلیون تومان عنوان شده که تاکنون فقط 50 میلیون تومان جذب شده است و بسیاری از ناجیان غریق حاضر به همکاری نیستند.

*بعد از نماز مغرب بيشتر غرق مي شوند!

 به گزارش مازندنومه،در اين جلسه فرماندار ساری با اشاره به اینکه متولی دریا در مسند پاسخگویی به مردم باید مشخص شود یادآور شد: هر فردی که در این حوزه مسئولیت دارد باید بتواند نسبت به مردم جوابگو باشد.

زارعي با بیان اینکه نیمی از غرقي هاي دریا در سال های گذشته پس از نماز مغرب و عشا اتفاق افتاده، تصریح کرد: باید جلوی شنای افراد در ساعات و مناطق ممنوعه گرفته شود.

وي با اشاره به نداشتن اعتبار در زمینه ارائه خدمات به نیروهای مستقر در طرح دریا افزود: در این زمینه یک ریال اعتبار دریافت نکرده ایم.

وی گفت: با کمک نیروی انتظامی و بسیج سازندگی می توان طرح دریا را اجرا کرد و به مردم نیز اجازه نداد که در مناطق ممنوعه شنا کنند.

 زارعی همچنین خاطرنشان کرد: سه سال است بر سر این مساله بحث می کنیم اما همچنان کسی پاسخگو نیست و من به عنوان فرماندار باید جوابگوی مردم باشم.

*فقط حرف مي زنيم

بر اساس اين گزارش ریاست هلال احمر مازندران در این نشست گفت: دریا در مازندران به اندازه حوادث بزرگ کشته دارد و در این جلسات جز حرف،کار دیگری صورت نمی گیرد.

خنجری افزود: وقتی امنیت مردم در دریا برقرار نیست، نمی توان به سایر مسائل دریا پرداخت.

 وی یادآور شد هنوز حق الزحمه ناجیان غریق معلوم نیست و حق الزحمه ناجیان غریق سال گذشته را که باید در شهریور سال گذشته پرداخت می کردیم، یک ماه قبل پرداخت شد.

*حمله با چاقو به ناجيان غريق!

مدیرکل تربیت بدنی مازندران نيز با اشاره به اینکه ناجیان غریق افراد دو شغله نیستند،تصریح کرد: این افراد برای امرار معاش در تابستان در ساحل دریا مشغول به کار می شوند در صورتی که دستمزد آنها با تاخیرهای طولانی پرداخت می شود.

 پریچهره گفت: به جز حق الزحمه ناجیان غریق ، نگرانی هایی در خصوص امینت جانی آنهايي که در نقاط کور هستند،وجود دارد.

وی یادآور شد:امنیت ناجیان غریق در مقابل برخی افراد که در مناطق ممنوعه شنا می کنند در خطر است و در برخی موارد با اسلحه سرد مورد هجوم واقع شده اند.

پریچهره با اشاره به اینکه در خصوص طرح دریا باید بحران کشوری اعلام شود، افزود: سال گذشته 8 هزار و 600 نفر از هموطنان توسط ناجیان غریق نجات پیدا کردند و نباید ارزش کار ناجیان را با حقوق 300 هزار تومان پایین آورد.

*صفر از 28

دادستان مرکز استان هم در اين نشست گفت: تاکنون هیچ یک از 28 مصوبه ستاد سالم سازی طرح دریا اجرا نشده است.

 حجت الاسلام اسدالله جعفری با اشاره به اینکه در خصوص دریا و مسائل مربوط به آن نباید با شتابزدگی عمل کنیم، تصریح کرد: مسئولان استان کارنامه قابل قبولی در این خصوص به مردم ارائه نکرده اند.

 وی با بیان اینکه قصد متهم کردن دستگاه و مسئولی را ندارم یادآور شد: یکی از مسائل دریا مربوط به مسئولان کشوری است و باید از ظرفيت های کشوری در این زمینه بهره مند شویم.

دادستان ساری با اشاره به اینکه هیچ یک از مصوبات ستاد سالم سازی طرح دریا در استان اجرا نشده افزود: صحبت کردن در پشت میز در خصوص دریا فایده ندارد و ارائه گزارش های غیر واقعی در این زمینه تکلیفی را مشخص نمی کند.

 وی با بیان اینکه مسئولان کشور مکلف هستند مسائل مربوط به دریا را مشخص کنند،خاطرنشان کرد: این حق مردم مازندران است چراکه نمی توانیم مردم را به دلیل اینکه نتوانستیم طرح سالم سازی سواحل را اجرا کنیم از شنا کردن باز داریم.

جعفری با اشاره به اینکه در حال حاضر طرح سالم سازی دریا مشکلات فراوانی دارد یادآور شد: نمایندگان مجلس به جای مداخله های غیر مسئولانه ، بهتر است به امور مردم رسیدگی کنند.

 وی با بیان اینکه همه باید مراقب صحبت های خود باشند افزود: قصد تصفیه حساب ندارم اما در حد و اندازه نماینده مجلس نیست که بخواهد در مسائلی وارد شود که به وی مربوط نمي شود و ما نیز اجازه این کار را نخواهیم داد.

حجت الاسلام جعفری با اشاره به اینکه در طرح دریا نقطه کور معنا ندارد تصریح کرد: طرح دریا باید به صورت ضابطه مند در تمام نقاط ساحل اجرا شود .

وی با بیان اینکه هدف ما علاوه بر ارائه تسهیلات جلوگیری از غرق شدن هموطنان است، اظهار داشت : در این خصوص باید کار فرا استانی انجام شود.

 جعفری گفت: امسال نقاط کور و غیر کور در طرح نداریم و نسبت به هر غرق شدگی مسئولان باید پاسخگو باشند. 

 به گزارش خبرنگار ما 13شهرستان ساحلی و 151 دستگاه دولتی و خصوصی در طرح دریا دست اندر کار هستند.

گفتني است کمیته های بهداشت و درمان ، بودجه و اطلاع رسانی ستاد طرح سالم سازی دریا تاکنون هیچ برنامه ای در اين خصوص نداشته اند.