دوشنبه 17 خرداد 1389-0:0

نقدي بر نقد هنرمندانه

جوابيه روابط عمومي استانداري مازندران به يک يادداشت مازندنومه:ستاد برگزاري همايش با عوامل اجرايي مشخص با حساسيت، مسئول نظم حاكم بر جلسه بودند كه به نظر مي رسد ديدگاه ما با نگارنده قدري متفاوت است.


مازندنومه:روز يازدهم خرداد ماه،يادداشتي به قلم ايرج نياز آذري با عنوان"نقدهنرمندانه"در مازندنومه انتشار يافت.ايِن مطلب نقدي بود بر همایش ارتباط هنرمندانه که 29 اردي بهشت ماه در بابلسر برگزار شد.روابط عمومي استانداري مازندران توضيح و جوابيه اي براي اين مطلب فرستاده که در پي مي آيد.

----------------

ارسال جوابيه و يا نقد بر نوشتار مقاله نه تنها از ارزش هاي يك انتقاد كارشناسانه كم نمي كند بلكه در اكثر مواقع بر تحليل رويداد كمك مي كند.

روابط عمومي استانداري ضمن قدرداني از نگارنده نقد هنرمندانه كه با ظرافت تمامي جزئيات مراسم را موشكافي كرده است، ديدگاه هاي خويش را بدين شرح بيان مي دارد:

 نگارنده محترم در برخي از امور، اقدامات انجام شده را قابل قدرداني دانسته، كه با احترام به نظر ايشان، به مواردي مي پردازيم كه نسبت به انجام آن انتقاد داشتند.

 - جناب آقاي مهندس طاهايي استاندار محترم مازندران در ابتداي حضورشان در استان تمامي مسئولان استان را به برگزاري مراسم و جلسات خارج از وقت اداري رهنمود كردند و ساعات اداري را وقت پاسخگويي به مردم شريف تعيين نمودند.

 همان گونه كه مستحضريد اگر همايش مذكور در ساعت اداري اتفاق مي افتاد حجم وسيعي از مديران در يك روز كاري از جوابگويي به مراجعين باز مي ماندند و يكي از وظايف ذاتي روابط عمومي كه پل ارتباطي بين مسئولين و مردم مي باشد به واسطه همايش ويژه روابط عمومي ها به نام اطلاع رساني هنرمندانه مغفول مي ماند.

 - در خصوص عنوان همايش نيز از آنجا كه بيانات رهبر معظم انقلاب اسلامي افق چشم انداز تمامي مسئولين بايد باشد و اعتقاد راسخ ما بر اين است كه تمامي فرمايشات گوهربار ايشان بايد احصا شود و مسئولين به سمت آن حركت كنند.

در شرايطي كه حضرت آيت ا.. العظمي خامنه اي مدظله العالي با چنان حساسيتي مشخصا روابط عمومي ها را به سمت " اطلاع رساني هنرمندانه "رهنمود مي نمايند، حركت به سمت اين مهم بايد از دغدغه هاي روابط عمومي ها باشد .

 - در دنياي امروز كه با شيوه هاي گوناگون ارتباطي و تبليغاتي مواجه هستيم تكرار مكررات بر خلاقيت مي كاهد و نتيجه معكوس مي دهد. در طراحي بنرها بايد مخاطبان شناسايي شوند . از آنجا كه مدعوين اين همايش مسئولين استان بودند و چندين دعوت نامه براي ايشان ارسال شد و نيز در چندمرحله طي تماس هاي مكرر بر حضور اين عزيزان تاكيد شد. كمابيش تمامي مسئولين با نام همايش مذكور آشنايي داشتند لذا ترجيح داده شد در بنر هاي طراحي شده تنها به دادن المان هايي از همايش اكتفا شود و يك تصوير آشنا مديران را به روابط عمومي هايشان پيوند بزند.

 - ديدگاه ما نسبت به مديران محترم روابط عمومي و مسئولين استاني اين است كه آنها همواره به دنبال ارتقاي سطح علمي ودانش امور محوله و مرتبط هستند. اگر از ديدگاه نگارنده سخنراني تخصصي جناب آقاي دكتر انصاري فر مدير كل محترم روابط عمومي جهاد كشاورزي كه در جشنواره روابط عمومي هاي وزارت خانه هاي كشور در سال جاري 3 عنوان برتر را به خود اختصاص داد و انصافا حضور ايشان در استان نعمتي براي روابط عمومي ها بود، خسته كننده مي نمود و يا سخنراني استاندار محترم و معاون محترم سياسي ايشان كه به ترتيب رئيس شوراي روابط عمومي استان و شوراي اطلاع رساني استان هستند كسالت بار بود و يا دل گويه هاي چند تن از مديران روابط عمومي استان كه به نمايندگي از تمامي مديران روابط عمومي هاي استان خواستار پيگيري مطالبات شان شدند بي فايده بود، اين اداره به هيچ عنوان چنين اعتقادي ندارد و مطمئنا ترجيح بر اين اصل است كه در همايش هاي بعدي نيز به جاي اجراي به اصطلاح فوق برنامه كه اصولا فاقد بن مايه هاي هنري هستند و بدون حساسيت بر روي موضوع در برنامه ها گنجانده مي شوند، حوصله مخاطبان را بالاتر برده و سطح برنامه ها را بر اساس جايگاه مدعوين تعريف نمايد.

 ان شاء ا... اگر فرصتي بود و تصميم بر اين بود كه روزي در خدمت خانواده هاي محترم اين عزيزان باشيم حتما تداركات براي اجراي نمايش و فوق برنامه انديشيده خواهد شد.

 - ستاد برگزاري همايش با عوامل اجرايي مشخص با حساسيت، مسئول نظم حاكم بر جلسه بودند كه به نظر مي رسد ديدگاه ما با نگارنده قدري متفاوت است اما در برگزاري همايشي در اين سطح و حجم حضار ، مشاهده برخي از نارسايي ها طبيعي مي نمايد.

- ما همچنان اميدواريم كه روابط عمومي هاي استان از اين فرصت مغتنم بهره برده باشند و از حضور اساتيد روابط عمومي كشور در استان استفاده كرده و اين غنيمت را از دست نداده باشند.

 - اصولا برنامه تجليل در همايش جزو اخرين برنامه ها مي باشد و براي همايش مذكور نيز همين امر پيش بيني شده بود و استاندار محترم قصد داشتند كه با دقت به سخنان گوش كنند و با دغدغه هاي روابط عمومي هاي استان آشنا شوند، به همين منظور 2 سخنران همايش كه از روابط عمومي هاي استان معين شده بودند به دعوت استاندار محترم و به نمايندگي از روابط عمومي هاي استان صحبت كردند كه باعث قدري طولاني تر شدن مراسم شد و همچنين استاندار محترم اصرار داشتند كه بعد از تجليل، بسيار كوتاه سخنان را جمع بندي نمايند.

- در خصوص فرم ارزيابي در همايش ها ، از آنجا كه مدت نسبتا طولاني است كه با دوستان مطبوعاتي و مديران روابط عمومي هاي استان همكاري مي نماييم، رجاء واثق داشتيم كه قلم هاي دوستان با دقت اين همايش را نقد خواهند كرد و مدت مديدي اين نظرات و نقدها بر صفحه هاي ديجيتالي و مكتوب رسانه ها خواهد ماند و منجر به نظرخواهي عمومي خواهد شد. كه خوشبختانه اين نظريه به وقوع پيوست و روابط عمومي استانداري با دقت تمامي نظرات را احصا و آن را براي همايش هاي بعدي مد نظر قرار خواهد داد.

- سخنراني جناب آقاي دكتر انصاري فر و همچنين دوستان شوراي روابط عمومي استان به قدري كارشناسانه بود كه استاندار محترم به دقت از آن نت برداري مي كردند و بعد از مراسم نيز دستور بر احصا و عملياتي شدن اين نكات دادند كه بر خلاف بسياري از مراسم ، يكي از مهمترين دستاورد اين همايش همين امر بود.

 - با مروري به سخنرانان، قطعا به اين نتيجه خواهيم رسيد كه حذف هر سخنراني ، چه خلاء اي در مراسم ايجاد مي كرد اما نگارنده بر اين امر اصرار دارند كه سخنراني ها و همچنين مدت برنامه خسته كننده بود، حال اين سوال باقي مي ماند اگر اين ديگاه را بپذيريم چه طور مي توانيم قبول كنيم كه نويسنده محترم اعتقاد دارند كه جا داشت عزيزي اط خانه مطبوعات نيز صحبت كنند!!

 - ضمن آنكه ما هم با نظر نويسنده در خصوص تجليل از پيشكوستان موافقيم و آن را از افتخارات همايش بر مي شماريم، گفتني است كه نگارنده محترم بر اين امر واقع هستند كه از اعضاي سابق شوراي روابط عمومي استان طي يك مراسمي با حضور استاندار محترم وقت تجليل شد كه ضمن قدرداني از زحمات اين عزيزان در اين همايش ضرورت آن احساس نمي شد.

 - در خصوص پوشش رسانه اي همايش، ضمن تقدير از حضور ارزشمند مدير كل محترم صدا و سيماي مركز استان، علاوه بر انعكاس خبري معمول همايش، نقدها و پيشنهادات فراواني نوشته شد كه براي ما بسيار ارزشمند است و آن را به دور از موج رسانه اي آن نمي دانيم.

- از آنجا كه در بند 8، از روابط عمومي استانداري به خاطر هماهنگي جهت حضور گسترده مديران و روابط عمومي ها تقدير شد، جواب دادن به بند 18 مبني بر حضور تنها ده درصد از مديران استان در همايش ضروري به نظر نمي رسد.

 اما گفتني است بر اساس اسناد موجود در اين همايش بيش از 50 درصد از مديران دستگاه هاي اجرايي، بخشداران، شهرداران، مديران محترم بانك هاو معاونين محترم فرمانداران استان حضور داشتند .

- همان طور كه مستحضريد تعدادي از عوامل اجرايي در ابتداي درب ورودي مسئوليت هدايت حضار را بر عهده داشتند و نيز برخي از اين عزيزان در داخل سالن امور را هماهنگ مي كردند، منظور از تشريفات حرفه اي مد نظر نگارنده مشخص نيست. اما واژه تشريفات در دولت محترم نهم و دهم قدري به دور از انتظار است.

- خوشبختانه همايش مذكور داراي چند مدير توانا در بحث سالن ، سن و هماهنگي بود كه بسيار به برگزاري همايش كمك كردند. اين همايش صرف نظر از بهره مندي از سخنان بزرگان، يك گردهمايي ويژه اي بود تا تمامي روابط عمومي هاي استان در يك محل دور هم جمع شوند.

 دبير شوراي روابط عمومي استان بايد دغدغه اش، انعكاس مطالبات و مشكلات روابط عمومي هاي استان باشد. تردد در ميان اين عزيزان بسيار كمك مي كرد تا اين عزيزان مطالبات خود را طي كاغذهاي يادداشت شده تحويل دهند كه به طور كامل به استحضار استاندار محترم رسانده شد. در آخر از ظرافت ديدگاه نگارنده بسيار تشكر مي نماييم و مطمئنا بسياري از موارد ذكر شده را در همايش هاي آتي مد نظر قرار خواهيم داد.

 دوستان روابط عمومي و رسانه بازوان قدرتمندي هستند، تا كمك كنند خدمت مسئولين به كام مردم شيرين و گواراتر شود.