دوشنبه 15 شهريور 1389-11:17

بام مرده هاي شهر

آيا در پاييز امسال آرامستان جديد ساري-علی رغم مناقشات به حق برخي مسئولان و مردم-در جوار مکان تفریحی و توریستی بام شهر،به بهره برداری مي رسد؟!(ربابه حسين پور،خبرنگار-ساري)


بالاخره پس از کشمکش های فراوان در راستای انتقال آرامگاه ساری به تنها تپه مشرف به شهر و اظهار نظرهای متفاوت کارشناسان ومسولان در این خصوص، آرامستان بهشت رضا ساری در جوار بام شهر تا 2 الی 3 ماه دیگر به بهره برداری می رسد.

 در 3-2 کیلومتری شرق شهرستان ساری تپه ای زیبا ودیدنی وجود دارد که از فراز آن تا دوردست ها پیداست .

در این منطقه، پارک جنگلی زارع با مبلمانی زیبا احداث شده که درتمام فصول سال به خصوص ایام نوروز وتابستان پذیرای مسافران و گردشگرانی است که دل به طبیعت می سپارند اما در این مکان تفریحی بیمارستان سوانح و سوختگی نیز ساخته شده که از 3 تا 4 استان همجوار بیمارانی با ضایعات سوختگی بالا راپذیرش می کند؛گرچه احداث چنین بیمارستانی همراه با صدای آژیر آمبولانس وناله و شیون بیماران وهمراهان شان در این مکان تفریحی وآرام بخش که از نوع تصمیم گیری و نبود آینده نگری مسولان وقت حکایت می کند، جای حرف وحدیث بسیار داشت اما ناگهان تصمیم عجیب دیگری بر این شگفتی افزود و برخی از مسولان تصمیم به احداث آرامگاهی در تنها تپه مشرف به شهر وانتقال آرامگاه ملامجدالدین به این مکان را گرفتند.

 سال74 زمینی 20 هکتاری درجوار این منطقه موصوف به" بام شهر" -که مکانی تفریحی وتوریستی است-برای احداث آرامگاه درنظر گرفته شد،لیکن این طرح هم به سرنوشت بسیاری از طرح های دیگر استان دچار شد، تا اینکه پس از چند سال عملیات احداث این آرامگاه با صرف هزینه ای بالغ بر 5 میلیارد تومان شروع شد.

 هنوز نیمی از کار به اتمام نرسیده بود که میان مسولان و کار شناسان مبنی بر مناسب نبودن این منطقه برای آرامگاه مناقشه ای ایجاد شد که البته در رسانه ها نیز انعکاس یافت.

 اعتراض مسولان و مردم این بود که در تنها مکان تفریحی و توریستی شهر نباید آرامگاه احداث شود. البته این مساله علاوه براعتراض مردمی، واکنش برخی از مسولان از جمله سيد رمضان شجاعی -نماینده مردم ساری در مجلس- را نيز در پی داشت.

شجاعي با ارسال نامه ای سر گشاده به استاندار وقت از مهندس کریمی خواست جلوی این اقدام را بگیرد.

وي که نسخه هایی از این نامه سرگشاده را برای قضاوت آیندگان به مرکز ساری شناسی ارسال کرد، ضمن شکوه از نوع تصمیم گیری برخی از مسولان تصریح کرد: دراکثر شهرهای بزرگ و کوچک از تپه مشرف به شهر به عنوان مکان تفریحی وتوریستی استفاده می کنند،مانند دربند تهران ،صفه اصفهان،تپه شیراز،تپه ارومیه،کوه سنگی مشهد...اما متاسفانه در شهر ما تنها تپه مشرف بر شهر در کناره پارک شهید زارع تبدیل به قبرستان می شود،یعنی از این پس مسافران باید هر لحظه صدای فریاد و ناله مصیبت دیدگان را بشنوند،ثانیا" از نظر شریعت مقدس اسلام قبرستان مومنین باید در جوار و محل زندگی آنان باشد تا هم عبرت وتذکری باشد و هم تشییع جنازه و فاتحه ای جهت تکریم اموات صورت گیرد.

شجاعی در بخش هایی از آن نامه پیشنهاد کرد که از زمین های اطراف آرامگاه ملامجدالدین به دو منظور توسعه آرامگاه و بازگشایی خیابان های مجاور برای حل معضل ترافیک یا از زمین های اطراف شهر که زیرکابل فشار قوی قرار دارند، استفاده شود و تنها تپه مشرف به شهر در اختیار سرمایه گذاران جهت اجرای طرح های توریستی قرار گیرد.

در همان زمان برخی ازاعضای شورای شهر با اشاره به صرف هزینه 5میلیارد تومانی در راستای عملیات احداث این آرامگاه،جبران این اعتبار را همراه با فشار مالی زیادی عنوان کردند و حل و فصل این قضیه را در گرو فراهم شدن زمینی وسیع و مناسب دراطراف شهر خواندند.

 از سویی دیگر برخی از کارشناسان با اذعان بر نبود هماهنگی احداث آرامگاه در جوار مکانی تفریحی وتوریستی معتقد بودند که وجود آرامگاه در داخل شهر موجب ایجاد مشکلات زیست محیطی و آلودگی آب های زیر زمینی خواهد شد بنابراین آرامگاه باید به مکان دیگری انتقال یابد.

 با تمام این تفاسیر و پس ازجنجال مسولان در سال 87 تا کنون این مساله مسکوت مانده، لذا درصدد پیگیری خبر برآمدیم تا مطلع شویم بالاخره سرانجام مناقشات مسولان به کجا کشید.

در همین راستا صالحی نیا- نائب رییس شورای شهر ساری و نماینده شورا در آرامستان- از اتمام عملیات آماده سازی آرامگاه خبر داد و گفت:بیشتر مقدمات آماده سازی این آرامگاه مانند سالن اجتماعات هزار نفره ،سرویس بهداشتی،انتقال آب وبرق وحصار کشی اطراف آرامگاه به اتمام رسیده است.

 وی افزود:در حال حاضر مشغول انتخاب پیمانکار برای جاده سازی ،ایجاد فضای سبزواحداث پارک هستیم که در صورت مساعدت مالی شهرداری 2 تا 3 ماه دیگر آرامگاه بهشت رضا ساری آماده افتتاح و بهره برداری می شود.

 وی در پاسخ به سوال سرانجام مخالفت های صورت گرفته از احداث آرامگاه درتنها مکان تفریحی شهر تصریح کرد:شهرداری و شورا در این آرامگاه میلیاردی هزینه کردند، با این وجود قراربود زمینی را اطراف شهر تهیه کنند و هزینه های صرف شده را به ما پرداخت کنند اما این مساله تا کنون تحقق نیافت و ما در آستانه بهره برداری از این پروژه هستیم.

به نظرشما آيا در پاييز امسال اين پروژه،علی رغم مناقشات به حق برخي مسئولان و مردم در جوار مکانی تفریحی وتوریستی به بهره برداری مي رسد؟!
ايميل نويسنده: (Heyran55@yahoo.com)