سه شنبه 14 تير 1390-22:13

سه پيشنهاد به استاندار

پیشنهاد می شود تا به فرمانداران و مدیران کل خود توصیه کنيد تا نشست های مشورتی مسئولان سابق را تشکیل دهند .(يادداشتي از محمدجواد خانپور،فعال دانشجویی از دانشگاه مازندران)


در متن پیش رو 3 موضوع متفاوت به صورت مختصر به مدیریت ارشد استان پیشنهاد می شود که به سهم خود می توانند هر چند ناچیز به توسعه ی استان کمک کنند.

اگرچه از نظر نگارنده ارائه پیشنهاد به شخصی همچون جناب آقای طاهایی به عنوان شخصیتی که بیش از نیمی از عمر 57 ساله خود را در سمت های ارشد کشور صرف خدمت به مردم استان های شمالی و ایران اسلامی کرده و دارای کوله باری عظیم از تجارب ارزنده در حوزه اجرایی است، کاری به مراتب دشوارتر از ارائه پیشنهاد به مدیران دیگر است و مطمئناً او بر بسیاری از مسائل اشراف کامل دارد، اما می تواند به عنوان یک یادآوری و به جهت اطمینان از اطلاع مدیریت ارشد استان مطرح شود .

1 ـ بی شک افرادی که در یک منطقه ، استان ، شهرستان و یا یک شهر و بخش به عنوان استاندار ، نماینده مجلس ، فرماندار ، شهردار ، مدیر یک اداره و کلاً به عنوان مسئول خدمت کرده اند، هر کدام دارای ایده ها ، نظرات مثبت و تجارب گران بهایی هستند که می توانند کمک حال  مدیران فعلی متناسب با حوزه مسئولیت شان باشد .

 از طرفی مدیران کنونی نیز همانند گذشتگان خود همه دان نيستند و مطمئناً به تجارب و نقطه نظرات مديران پيشين نيازمندند.بر همین اساس به استاندار محترم پیشنهاد می شود تا به فرمانداران و مدیران کل خود توصیه کنند تا نشست های مشورتی مسئولان سابق را تشکیل دهند .

 این نشست ها برای شهرستان ها می تواند شامل مدیران ارشد سابق شهرستان همانند فرمانداران ، شهرداران ، نمایندگان مجلس ، مدیران ادارات و ... و برای ادارات استانی نیز شامل مدیران کل سابق ، معاونان ، مدیران ارشد ستادی و شهرستانی آن اداره کل باشد.

 مدت زمان تشکیل آن نیز می تواند هر 6 ماه و یا سالی یکبار باشد .( اگرچه از دیدگاه نگارنده مدیری که از تجربیات پیشینیان خود استفاده نمی کند و یا اصولاً اعتقادی به چنین موضوعی ندارد صلاحیت تصدی مسئولیت را نیز نداشته و باید گفت که این پیشنهاد نیار به طرح ندارد)

2 ـ متاسفانه بسیاری از ادارات ما -علی الخصوص در حوزه فرهنگی و اجتماعی- قدرت مانور و فعالیت هاي خود را دست کم گرفته اند و عمده فعالیت های خود را صرف امور پیش پا افتاده می کنند.

 البته این موضوع در اکثر موارد ناشی از ضعف مدیران مربوطه نيست، بلکه منشا آن فکر و تصورات اشتباهی است که از پیشینیان برجای مانده است.نگارنده برای بیان این واقعیت تنها به ذکر یک مثال بسنده می کند:دفتر امور اجتماعی استانداری مازندران می تواند مثال خوبی برای این موضوع باشد . عمده فعالیت های این دفتر در طول سالیان اخیر برپایی همایش ، کمک به افراد نیازمند و مستمند ، چاپ بروشور ، تراکت و کتابچه و ... بوده است که البته این فعالیت ها فی نفسه مثبت است، و کسي نسبت به اصل آن معترض نمی باشد، اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا محدوده ی فعالیت این دفتر فقط در همین حد می تواند باشد ؟


بی تردید جواب این سوال منفی است . این اداره کل و دیگر ادارات و دستگاه های این چنینی می توانند فعالیتی گسترده تر از اینها جهت توسعه استان داشته باشند .

 به عنوان مثال همین دفتر امور اجتماعی می تواند برای رفع مشکلات اجتماعی و فقر فرهنگی محلاتی همچون ترک محله ساری و ... برنامه ریزی و همت نماید و تلاش و فعالیت های خود را معطوف به امور کلان تری کند.

 برای تحقق مثال ذکر شده ارتباط با دانشگاه و ایجاد هماهنگی بین استادان رشته های مرتبط ، معاونت اجتماعی نیروی انتظامی ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره کل بهزیستی ، شهرداری و فرمانداری شهرستان ، NGO ها ، ادارات امنیتی و ... و تشکیل تیمی پژوهشی و سپس اجرایی می تواند راهبردی برای رفع مشکلات محلاتی از این دست باشد .

 البته مثال های متعددی وجود دارد اما اصل سخن بر این است که باید دامنه فکری مسئولان ما برای فعالیت و خدمت گسترده تر شود و به کم ترین ها بسنده نشود .

شاید در وهله نخست گفته شود که این کارها نیازمند امکانات و اعتباراتی فراتر از وضع کنونی است اما باید گفت که که فکر مثبت و بلند زمینه ساز فراهم آوری اعتبارات و امکانات لازم خواهد بود و مطمئناً تا اندیشه ای نباشد امکاناتی هم وجود نخواهد داشت .


3 ـ با فرارسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس، پرکردن اوقات فراغت محصلان جوان ، نوجوان و نونهال یکی از دغدغه های اصلی خانواده ها و مسئولان است. در کنار بسیاری از برنامه های دیگر یکی از راه های اصلی پرکردن این اوقات، فراهم آوردن وسایل و امکانات ورزشی برای دانش آموزان است .

 از طرف دیگر تردیدی بر اثرات مثبت فعالیت های ورزشی و لزوم فراهم آوری دائمی امکانات آن برای جامعه و جوانان وارد نیست .


نگارنده مشاهده کرده که جوانان از مجموعه های روباز آزاد که شامل زمین فوتسال ، والیبال ، بسکتبال و ... است،استقبال خوبی کرده اند، اما در برابر حجم عظیم جوانان مشتاق این امکانات ناچیز است؛ضمن اینکه از نظر کیفیت نیز استانداردهای لازم رعایت نمی شود .


 به همین جهت پیشنهاد می شود اداره کل تربیت بدنی استان با همکاری سازمان ملی جوانان ، دفتر امورشهری و شهرداری های استان اقدام به طراحی الگویی نمونه از مجموعه ی روباز ورزشی کرده و این الگو را به صورت یکسان در سطح شهرها و بعضاً بخش های استان اجرا کنند.

 به جهت اینکه این مجموعه ها به لحاظ هزینه ای به نسبت بسیار کم هزینه اند و قابلیت اجرا در چند نقطه از یک شهر و یا منطقه را دارند، می توانند اثرات مثبت خوبی برجای بگذارند.تعداد مجموعه ها برای هر شهر نیز می تواند متناسب با درجه شهرداری ها برای هر شهر متفاوت باشد .ان شاالله در آینده نکات دیگری برای پیشنهاد از سوی نگارنده مطرح خواهد شد .