شنبه 18 تير 1390-16:32

راه که را مي خواند؟!

گزارش راه:بازخواني چند انتقاد؛ انتقاد معاون عمراني استاندار از مديرکل راه و ترابري استان،انتقاد نماينده ساري از معاون عمراني استاندار و انتقاد مديرکل راه و ترابري استان از معاون عمراني استاندار!(از:اعظم کردان،خبرنگار-ساري)


 استان مازندران با 24091 كيلومتر مربع مساحت و 2602008 نفر جمعیت در مسیر راه هاي مهم ارتباطي كشور قرار گرفته، به طوري كه اين راه ها ، مازندران را به استان هاي گلستان در شرق ،گيلان درغرب و تهران و سمنان در جنوب متصل مي كند .

 مازندران تنها استاني است كه با سه محور هراز، كندوان و فيروزكوه با مركز كشور مرتبط بوده و سه فرودگاه ساري، رامسر و نوشهر ارتباط هوايي آن را با بقيه نقاط برقرار ساخته و راه آهن سراسري نيز از آن عبور مي كند. مازندران بنا بر موقعيت طبيعي خود،کوهستاني و جلگه اي بودن حاصلخيزترين منطقه كشور ايران به شمار می رود كه همه گونه نعمت و فراواني در آن گنجانده شده است.

راه هاي اصلي و فرعي معمولاً در مناطق جلگه اي و بعضاً كوهستاني قرار دارد. از مجموع 7503 كيلومتر راه استان ، 2475 كيلومتر آسفالته، 3510 كيلومتر شوسه و 1518 كيلومتر شني است که اين راه ها به عنوان زیر ساخت توسعه نقش مهمي در اقتصاد منطقه ، استقرار صنایع ، توسعه و رونق کشاورزی و جذب گردشگر دارند، بنابراین به نظر می رسد مسولان امر در این زمینه باید نهایت تلاش خود را برای ساخت ، تجهیز و نگهداری راهها انجام دهند.

 نخستین گام در راستای توسعه راه ها، جذب اعتبار و منابع مالی در سطح استانی و ملی است که نگاه همگان را به سمت مدیریت راه و ترابری مازندران سوق می دهد،موضوع مهمی که چندی پیش در جلسه شوراي فني استان مطرح شد و در آن معاون استاندار از مدير كل راه و ترابري مازندران در خصوص ضعف در جذب اعتبارات انتقاد کرد.

 معاون عمرانی استاندار در آن جلسه با اشاره به رقم بودجه جذب نشده اداره راه و ترابري مازندران كه حدود 11 ميليارد تومان عنوان شده بود، گفت : مديركل راه و ترابري مازندران قول داده بود اسناد مربوط به جذب بودجه را طي دو هفته به نصف برساند ولي نه تنها رقم بودجه به نصف نرسيد بلكه با افزايش هم روبه‌رو شد.

مهندس هاشمی تاكيد كرد: با ادامه یافتن روند جذب نشدن بودجه ،عملكرد راه و ترابري در حال حاضر در این زمینه راضي‌كننده نيست .

 وی همچنین از مدیرکل راه‌ و ترابري مازندران خواست شرايط جذب بودجه پايان سال خود را تسريع بخشد و تاکید کرد : شيوه جذب بودجه دستگاه‌هاي اداري استان بايد به گونه‌اي باشد كه در پايان سال مالي ادارات استان مشكل جذب نشدن بودجه نداشته باشند.

اما این سخنان معاون استاندار مازندران و در پی آن تحلیل های رسانه ای ،واکنش یکی از نمایندگان مرکز استان را در پی داشت.

سید رمضان شجاعی در واکنش به سخنان هاشمی با انتقاد از کمبود اعتبارات استانی تصریح کرد : متاسفانه هر ساله در تخصیص اعتبارات همه فکر می کنند استان مازندران از استان های برخوردار است و به همین دلیل اعتباراتی که هر ساله برای این استان پیش بینی می شود اعتباراتی ناچیز است.

 عضو کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه تاکید کرد : برخلاف دیدگاهی که وجود دارد درآمدهای این استان کم و در واقع ناچیز است.

 وی با بیان اینکه راه های مازندران به دلیل فقر و کمبود اعتبارات با مشکلات فراوانی روبه رو است گفت : جاده های فیروز کوه ، هراز،کندوان، ساری به گرگان و ساری به سمنان از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و از پرحادثه ترین راه های کشور محسوب می شوند.

این نماینده مجلس با انتقاد از کم کاری و کوتاهی مدیران استان برای بهبود وضعیت راه های مازندران تصریح کرد : درست است بخشی از این مشکلات به کم کاری مدیران استان بر می گردد اما متاسفانه بخش دیگر به نحوه محاسبات تملک دارایی استان نیز بر مربوط است.

 نماينده ساري با اشاره به سخنان معاون عمرانی استانداری مازندران مبنی بر اینکه مدیران راه و ترابری استان برای جذب اعتبارات قوی تر عمل کنند ، بیان کرد : اولین شخصی که باید در سطح مدیران استانی برای وضعیت نابسامان راه های مازندران پاسخگو باشد معاون عمرانی استانداری است ،که باید بر کار مدیران راه و ترابری نظارت ، توجه و تاکید کند نه اینکه با فرافکنی توپ را به زمین دیگران بیندازد.

 همزمان با واکنش نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی اداره کل راه و ترابری مازندران در قالب جوابیه ای به اظهارات معاون عمرانی استاندار واکنش نشان داد.

دربخشی از این جوابیه آمده است: اداره كل راه و ترابري استان مازندران به عنوان يكي از نهادهاي فني و اجرايي پيشرو در استان ، به واسطه ي اعتبارات مالي قريب به يكهزار و چهارصد ميليارد ريال ( يكصدو چهل ميليارد تومان) ، متكفل مديريت پروژه هاي عمراني بي شماري در بخش راه هاي اصلي و فرعي و روستايي بوده كه رقم مورد اشاره مشتمل بركمتر از ده درصد كل اعتبارات سالانه اين اداره كل مي باشد.

 این اداره کل تاکید کرد:متأسفانه به دليل تحقق نيافتن اعتبارات ابلاغي در طول سال گذشته و موكول آن به اواخر اردي بهشت و ابتداي خرداد ماه سال جاري تأخير ايجاد شده به منظور طي تشريفات قانوني ؛ همچون برگزاري مناقصه و تهيه اسناد و اوراق قانوني پيمان از جمله نقشه ها و برآوردها و شرايط مناسب كاري در بخش روسازي راه ها بوده است همچنين برخي از اعتبارات مرتبط با پروژه هاي به اتمام رسيده در مرحله انتقال اسناد مالي جهت جذب از محل اعتبارات ابلاغي است كه به طور قطع و يقين مبلغ عنوان شده در فرصت باقي مانده جذب مي گردد.

 اما معاون وزیر راه هم در سفر خود به مازندران اعتبارات تخصیص یافته به مقوله راه را کافی می داند و می گوید : سهم‌بري راه و ترابري مازندران در اعتبارات ملي كم نيست و اختصاص حدود 3 هزارميليارد ريال اعتبار براي توسعه شبكه حمل و نقل جاده‌اي مازندران از اعتبارات ملي تامين شده است.

صادقی با اشاره به اينكه اعتبارات وزارت راه 5 هزار ميليارد تومان است، تصريح كرد: كل اعتبارات اختصاص يافته به حمل و نقل جاده‌اي مازندران در مقابل اعتبار يك ساله وزارت راه نشان مي‌دهد كه سرانه اين استان در سطح كشور مطلوب است.

 هرچند برخی از مسولان عادت کردند کمبود اعتبار و بودجه را سرپوشی بر کم کاری های خود قرار دهند،فرافکني و فرار به جلوي برخي مسئولان در مورد مسايل عمراني و توسعه اي استان-از جمله راه- قابل ملاحظه است.

پاک کردن صورت مسئله و انداختن توپ در زمين ديگران روشي منسوخ و نخ نماست.اين مطلب نيز قابل ذکر است که با نزديک شدن به انتخابات مجلس آتي،نمودار انتقاد و اعتراض نامزدها و نماينده هاي کنوني مجلس از وضعيت موجود،شيب صعودي به خود مي گيرد که اگر تدقق شود باعث و باني بسياري از مشکلات توسعه اي استان، همين معترضان و منتقدان اکنونند که در زمان صدارت شان کاري انجام ندادند و اينک براي جلب آرا بدون سانسور از همه انتقاد مي کنند.

ايميل نويسنده: (karez_60@yahoo.com)