دوشنبه 27 تير 1390-22:39

سلام بينندگان عزيز

مدیرآموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز مازندران گفت:براساس نظرسنجی به عمل آمده؛شبکه تبرستان با افزایش مخاطب چشمگیری مواجه شد/63% از پاسخگویان اعلام داشتند بیننده اخبار سیمای استانی هستند/ 62% پاسخگویان بیننده برنامه های سیمای استانی بودند/30%  از پاسخگویان برنامه های صدای استانی را درطول هفته گوش می دهند.


بر اساس خبر رسيده از روابط عمومي صدا و سيماي مرکز مازندران به مازندنومه،مدیرآموزش و پژوهش صدا و سیمای مرکز مازندران گفت: براساس نظرسنجی های به عمل آمده در سه ماهه اول سال 90 با جامعه آماری تعیین شده در سطح شهرستان ساری؛ بعد 20 ساعته شدن برنامه های سیمای شبکه تبرستان؛ میزان بیننده ها و مخاطبان شبکه تبرستان رشد قابل توجهی به همراه داشت.

 رحمت رزاقی،واحد آموزش و پژوهش را از حیث جایگاه سازمانی به عنوان یک واحد پشتیبانی علمی برای تولید برنامه ها دانست و گفت:  مأموریت اصلی این واحد  انجام تحقیقات کاربردی و راهبردی است که به برنامه سازی در صدا و سیما وخبر منجر می شود.

وی به فعالیت های واحد آموزش وپژوهش صداوسیمای مرکز مازندران در سال 1389 و بهار سال 90 اشاره کرد و افزود: پژوهش هایی چون: گیاهان دارویی مازندران، گاز طبیعی،اصلاح الگوی مصرف، تحلیل محتوایی سریال سوز گلام، تحلیل محتوای برنامه رادیویی روستا در مازندران، بررسی توانمندی های صادرات غیر نفتی استان مازندران، صنایع دستی استان مازندران، سرزمین زیبای من مازندران، میزان تأثیرگذاری سیمای استانی بر توسعه فرهنگ بومی و محلی استان مازندران، آیین نوروز در مازندران، انقلاب اسلامی و عوامل و پیامدهای آن، ویژه نامه ماه مبارک رمضان، ویژه نامه ماه محرم، غذای بومی ، محلی استان مازندران با تاکید بر اصلاح الگوی تغذیه، مروری برفرهنگ وآداب و رسوم مردمان سوادکوه از جمله پژوهش هایی هستند که منجر به تولید برنامه شده است.


وی بررسی اثرات زباله بر محیط طبیعی استان، کلوشه(تحقیق برنامه ای)،  نقش زنان در اقتصاد خانواده روستایی،  مردی از خطه مبارک، بررسی شخصیت حضرت آیت الله جوادی آملی، بیان چالش های اشتغال و بازار کار جوانان با تاکید بر کشاورزی  را از پژوهش هایی دانست که برای تولید برنامه به شورای طرح وبرنامه ارسال شده است.

مدیرآموزش و پژوهش مرکز مازندران، پژوهش های در حال انجام را که  تا پایان نیمسال 90 به اتمام خواهد رسید، معرفی چشمه های معدنی مازندران، نقش صنایع تبدیلی کشاورزی در رشد و توسعه کشاورزی مازندران، آداب و رسوم فرهنگ بومی و محلی، عوارض و پیامدهای گردشگری در مازندران،  بررسی توانمندی های گردشگری روستاهای هدف مازندران، شکر قرمز تولید سنتی مازندران، معرفی آب بندهای مازندران و تاثیر آن در وضیعت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی استان، نقش مردم و مسئولان در تحقق جهاد اقتصادی، شناسایی توان مندی های استان مازندران جهت سرمایه گذاری با تاکید بر جهاد اقتصادی،  جایگاه صید وصیادی در اشتغال مردم مازندران، سرمایه اجتماعی استان مازندران، یاران حضرت علی (ع)، بررسی نقش رسانه استانی در تولید و ترویج فرهنگ کار برشمرد.


رزاقی به برگزاری 14جلسه با عنوان اتاق فکر درسال 90 از سوی واحد آموزش و پژوهش یادکرد و افزود: باحضور کارشناسانی از استادان حوزه و دانشگاه و نهادها وسازمان های مرتبط دراین جلسات که همان اتاق سوژه یابی برای تولید برنامه ها درحوزه های صداوسیما وخبر است، به مباحث مهم و کلیدی استان چون: نقش رسانه استانی درغنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان در تابستان 90، راهکارهای مقابله با جنگ نرم دشمن برعلیه جمهوری اسلامی با تأکید برنقش رسانه، بررسی توان مندی ها، قابلیت های اقتصادی، گردشگری، صیادی، بنادرو مشکلات زیست محیطی دریای خزر درایران و کشورهای همسایه، نقش و جایگاه رسانه و پژوهش در توسعه استان، بررسی چگونگی توسعه کشاورزی استان با محوریت سال جهاد اقتصادی با تأکید بر نقش رسانه، دراین اتاق های فکر پرداخته می شود.

رزاقی همچنین ادامه داد:  برای بالا بردن توان علمی و فنی همکاران و نیز تجهیز همکاران به اطلاعات روز و تکنیک های فنی درحوزه صداوسیما و خبر، 70 مورد کلاس و دوره های آموزشی برگزار شد.


مدیرآموزش و پژوهش به 73 مورد طرح های نظر سنجی پیرامون صدا، سیما و خبر در سال 90 یاد کرد و اظهارداشت: طرح نظرسنجی با عنوان: « بررسی میزان مخاطب، رضایت و اعتماد مردم نسبت به اخبار شبکه استانی صدا وسیمای مرکز» با جامعه آماری 15 سال و بالاتر و به تعداد 400 نفر به صورت در منازل در شهر ساری اجرا شد،که 63%  از پاسخگویان اعلام داشتند بیننده اخبار سیمای استانی هستند و مهم ترین موضوع خبری که پاسخگویان از خبر سیمای استانی پیگیر آن بوده اند، به ترتیب  سیاسی، اقتصادی و حوادث، اجتماعی و پزشکی، ورزشی بود.

وی تصریح کرد: 79% مردم اخبار شبکه استانی را در انعکاس اخبار منطقه موفق می دانند و 63% نیز معتقدند که خبرهای پخش شده با واقعیت مطابقت دارد.

 وی ادامه داد: در مجموع 80% مردم به اخبار استان اعتماد واطمینان زیاد داشتند.


رزاقی به  نظرسنجی دیگری با عنوان: «بررسی میزان مخاطب ، رضایت و اعتماد مردم نسبت به برنامه های سیمای استانی» با همان جامعه آماری اشاره کرد وگفت: 62% پاسخگویان بیننده برنامه های سیمای استانی بودند.

وی افزود: در این طرح ده برنامه سیما که در فصل بهار پخش شده مورد نظرسنجی قرار گرفت و سریال سوز گلام 87% بیننده و 59% رضایت زیاد داشت.

برنامه جنگ بهارون با 56% بیننده و 57% رضایت زیاد رتبه دوم و راز سلامت با 39% بیننده و 74% رضایت و برنامه خانواده با 34% و 50% رضایت، نگاه پنج با 19% بیننده و 53% رضایت، سیمای ورزش با 26%بیننده و 54% رضایت، صبح مازندران  با 19% بیننده و 53%رضایت رتبه های بعدی را به خود اختصاص دادند.

  وی ادامه داد: شبکه استانی با پخش برنامه های تفریحی و سرگرم کننده بیشترین درصد موفقیت را از آن خود کرد و در برنامه های خبری، برنامه های ارشادی و تربیتی، برنامه های علمی و آموزشی نیز به ترتیب درصد قابل توجهی از موفقیت را دارا بوده است.

 رزاقی گفت: حدود 64% از پاسخگویان از برنامه های سیمای استانی رضایت زیاد داشتند. 

 مدیر آموزش و پژوهش به بررسی میزان مخاطب، رضایت و اعتماد مردم نسبت به برنامه های صدای شبکه استانی مرکز در طرح نظرسنجی دیگری با همان جامعه آماری اشاره کرد و ادامه داد: 30%  از پاسخگویان برنامه های صدای استانی را درطول هفته گوش می دادند که از میان 73% شنونده برنامه صبح مازندران، 70% از این برنامه رضایت زیاد داشتند.