يکشنبه 24 مهر 1390-20:56

هفته اي که با تجمع آغاز شد

تجمع در قائم شهر و کلاردشت؛کارگران نساجي مازندران به خاطر 13 ماه حقوق عقب افتاده و رانندگان تاکسی کلاردشت دراعتراض به توجه نکردن شهرداری به امرساماندهی تاکسیرانی تجمع کردند.(ويرايش دوم)


صبح يک شنبه کارگران نساجي در شهر قائم شهر يک بار ديگر در ماه جاري به تجمع جلوي کارخانه نساجي طبرستان دست زدند و حقوق معوقه خود را خواستار شدند.

به گزارش مازندنومه کارگران که تعداد آن ها حدود 200 نفر تخمين زده مي شد،در پي عمل نشدن وعده هاي مسئولان از جلوي کارخانه به سمت فرمانداري قائم شهر حرکت و به بستن خيابان اصلي شهر اقدام کردند.

پيش از ظهر يک شنبه خبرنگار ما با علي پيرفلک-فرماندار قائم شهر-ارتباط تلفني برقرار کرد که وي بيان داشت:فعلا" قادر به مکالمه و پاسخگويي در رابطه با موضوع تجمع کارگري نيست،اما لحظاتي بعد پيرفلک در جمع کارگران معترض حاضر شد و از آن ها دلجويي کرد.

کارگران مدعي بودند بين 13 تا 15 ماه است که حقوق نگرفته‌اند.آن ها با شعارهایی مانند«فرماندار با غیرت حمایت حمایت» مسیر خیابان ساري تا فرمانداری قائم شهر را پیاده پیمودند.

به گزارش سکينه مريخ-خبرنگار مازندنومه در قائم شهر-نماینده کارگران با اشاره به وعده عزت الله اکبری-نماينده شهر- در مهر 88 مبنی بر احیای کارخانه نساجی یادآور شد: دو سال از آن وعده‌ها گذشته ولی حال و روز کارگران نساجی روز به روز رقت‌بارتر و دردناک‌تر می‌شود و معوقات بانکی و بدهکاری‌های این افراد سنگین و کمرشکن شده است.

وی با اظهار نگرانی شدید از آینده کارگران تاکید کرد: وقتی کسی پاسخگوی مطالبات ما نیست و هیچ حرکت مثبتی برای دلخوشی ما انجام نمی‌پذیرد،آيا ما کارگران حق اعتراض، انتقاد و فریاد الله اکبر نداریم؟!

 وی با بيان اين که آستانه تحمل ما به پایان رسیده،افزود: اینکه خانواده کارگران هم برای فریاد دردمندی و زجر همسران شان به خیابان و فرمانداری روانه شوند،عمق فاجعه است که اگر معضل حل نشود این روند افزایش خواهد یافت.

 بر اساس اين گزارش،برخی از این کارگران خواستار تامین امنیت شدند تا خود را به تهران رسانده و موضوع را در آنجا پیگیری کنند.

همچنین آنها خواستار حضور نماینده مجلس و سرمایه‌گذار خارجی این شرکت شدند و تقاضا کردند آن ها از پشت دیوار آهنی که راه نزدیک شدن به آنان را مسدود کرده،خارج شوند و به صورت علنی و شفاف با کارگران صحبت کنند.

در ادامه فرماندار قائم شهر با بیان اینکه درد دل شما را به استاندار و خواسته شما را به نامبردگان ابلاغ خواهم کرد، اظهار داشت: تا احیای نساجی چاره‌ای جز تحمل و قبول وضعیت نداریم.

 علی پیرفلک افزود: اگر سرمایه‌گذار امروز به تعهدات خود عمل نمی‌کند بخشی به ضعف مدیریتی و بخشی نیز به بحران‌های مالی شرکت برمی‌گردد.

وی با 3 تا 4 برابر خواندن هزینه‌های شرکت نسبت به درآمد آن تصریح کرد: هزینه جاری و حقوق کارگران شرکت در ماه حدود 520 میلیون تومان و درآمدش 80 تا 100 میلیون تومان است که 420 میلیون باقی باید از جیب دست اندرکاران پرداخته شود تا کارخانه سر پا بوده و تعطیل نشود.

ديگر صحنه هاي تجمع کاگران نساجي در قائم شهر به عادت تبديل شده است و مردمي که همه روزه از جلوي کارخانه نساجي در خيابان ساري اين شهر عبور مي کنند،با ديدن کارگران معترض تعجب نمي کنند؛چرا که بارها با اين صحنه ها مواجه شده اند!

خبرنگاري مي گفت:ديگر انگيزه پوشش تجمعات کارگري قائم شهر را ندارم و خبررساني در اين زمينه تکراري و ملال آور شده است:چند کارگر معترض که دنبال معوقات خود هستند،چند پارچه نوشته و شعار و تقاضا از مسئولان و حضور يک مقام استانداري يا فرمانداري که آن ها را به دعوت و آرامش فرا مي خواند و وعده مي دهد...آغاز و پايان همه تجمعات کاگري در قائم شهر در همين يک خط خلاصه شده است!

اما درکلاردشت هم اعتراضي ديگر صورت گرفت،اين بار از سوي رانندگان تاکسي،به خاطرقطع بنزین و بی توجهی به خواسته های صنفي آن ها.

 رانندگان تاکسی دراعتراض به توجه نکردن شهرداری به امرساماندهی تاکسیرانی شهر،با توقف تاکسی های خود در ایستگاه تاکسی دست ازکار کشیدند.

یکی از رانندگان تاکسی کلاردشت به خبرنگار ما گفت: نزدیک به دوماه است که بنزین حمایتی تاکسی های کلاردشت قطع شده است و مامجبوریم از بنزین آزاد استفاده کنیم که این برای ما با توجه به مشکلات زندگی به صرفه نیست.

وی با اشاره به نبود ایستگاه  CNG درمنطقه افزود: تقریباً همه تاکسی های شهردوگانه سوزند که برای استفاده ازسوخت گازCNG  تاکسی های خود باید 60 کیلومتر تاچالوس را طی کنیم و همین مقدارمسافت را هم برگرديم.  

راننده دیگری ضمن تأیید اعتراض همکارخود با بيان اين که منطقه کلاردشت یک منطقه گردشگری و مورد توجه گردشگران ایرانی و خارجی است،افزود: مردم و گردشگران درجابجایی به تاکسی اطمینان دارند، بنابراین اگرتاکسی ساماندهی نشود و راننده تاکسی نگران کارش باشد نقل و انتقال در شهرمختل می شود.

این راننده با انتقاد از بی توجهی شهرداری کلاردشت در ساماندهی تاکسی های شهرگفت: مسئول ساماندهی تاکسی شهرداریست،درعوض شهرداری و شورای شهرکلاردشت نه تنها به خواسته های رانندگان تاکسی-با توجه به جلسات متعددی که با آنان داشته ایم- بی توجهند و 10 تاکسی را بین کسانی توزیع کرده اند که شرایط داشتن تاکسی را ندارند.