پنجشنبه 12 آبان 1390-22:42

روز مازندران شوخي مسوولان با مردم است

سخنراني در روز مازندران فرهنگ نيست و اثر معكوس خواهد داشت/ مردم مازندران از نامگذاري اين روز بي اطلاع هستند/برگزاري روز مازندران در حد يك شوخي است و مسوولان از اين شوخي ها با مردم مازندران زياد مي كنند/اولين بي حرمتي را به روز مازندران خود مسوولان مرتكب شده اند/ روز مازندران برگزاري مراسم عروسي نمادين و آيينه به دست گرفتن و دو كاسه آش و پشت زيك نيست.به بهانه روز مازندران؛گفت و گو با دو نماينده مجلس و دو پژوهشگر:سيدرمضان شجاعي+علي کريمي فيروزجايي و دکتر زين العابدين درگاهي+محمد عظيمي(گزارشي از:ربابه حسين پور،خبرنگار-ساري)


 دو سه سالي است 14 آبان را روز مازندران نامگذاري کرده اند،روزي كه قرار است فرهنگ و آداب و رسوم مازندران احيا شود.

 سال گذشته روز مازندران به دليل كمبود اعتبار در روز خودش برگزار نشد و 6 روز بعد يعني در 20 آبان در مراسمي با سخنراني هاي ملال آور و پذيرايي با آش دوغ و شيريني کنجدي خلاصه شد، امسال نيز با عنايت به تصميمات اتخاذ شده در جلسات مختلف روز مازندران با تاخيري يك هفته اي برگزار خواهد شد.

در همين خصوص معاون سياسي امنيتي استاندار اعلام کرده: به دلیل تقارن دهه امامت و ولایت با روز ملی مازندران مراسم ویژه این روز در این دهه با شکوه خاصی روز جمعه بیستم آبان ماه در سالن سید رسول حسینی ساری برگزار خواهد شد.

 ابراهيمي معتقد است اين روز با شكوه خاصي برگزار مي شود، با استناد به گفته هاي وي و مدير كل ارشاد و مدير حوزه هنري مازندران قرار است در رور مازندران با تلفقيق برنامه هاي اين روز و دهه امامت برنامه هاي فرهنگي متنوعي مانند عصر شعر و موسيقي بومي با حضور هنرمندان پيشكسوت استان ، برپايي نمايشگاه هنر هاي تجسمي و عكس و اجراي دو نمايش برگزيده جشنواره استاني تئاتربومي تيرنگ در غرب و مركز مازندران ، سفر يك روزه هنرمندان نقاش و عكاس به طبيعت مازندران ، همایش های علمی، جشنواره های فرهنگی وهنری، مسابقه کتابخوانی غدیر، تجلیل از خادمان و یاوران غدیر، حمایت از پایان نامه های دانشگاهی، طرح وبلاگ نویسی، جشن غدیر در مساجد، ، نام گذاری هفت کتابخانه عمومی جدید التاسیس به نام امیرالمومنین اجرا شود ، ليكن برپايي اين روز به عنوان يك جشن بزرگ منطقه اي با توجه به اينكه ما كمتر شادماني مي كنيم و شادي جمعي را بلد نيستيم،مستلزم برنامه ريزي هاي خاصي است كه مي بايست مسوولان فرهنگي از مدت ها پيش به اين مهم مي پرداختند!

برنامه هايي كه اكنون مديران از برگزاريش خبر مي دهند و در بوق و كرنا كرده اند خيلي چنگي به دل نمي زند و فاقد ابتکار و نوآوري خاصي است! از اينها گذشته مردم عادي از برگزاري همين برنامه ها و حتي نامگذاري چنين روزي بي خبرند و فقط عده اي خاص از اين حرکت،آن هم در يك روز مطلعند و اين برنامه مي رود تا سالي ديگر در 14 آبان كه نه 20 آبان و شايد هم 20 آذر و يا....

 البته شايد دليل تلفيق دو مراسم صرفه جويي در اعتبارات در سال جهاد اقتصادي باشد كه به احتمال  مسوولان سرلوحه كار خود قرار داده اند.

 البته هادي ابراهيمي از تلاش براي گنجاندن اين روز در تقويم ملي كشورمان خبر داده و گفته:فعالیت‌های روز ملی مازندران بسیار گسترده است و برای عمق بخشی ایجاد دبیر خانه دائمی ضرورت دارد، لذا با تاکید استاندار دبیر خانه دائمی روز ملی مازندران در استان تشکیل می‌شود تا برنامه‌ریزی برای این روز در طول سال مستمر باشد.

 وي در بزرگداشت اين روز حتي از پیگیری براي تاسيس بنیاد و یا موسسه‌ای با عنوان روز ملی مازندران در وزارت ارشاد در راستاي فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی هم مي گويد كه اگر اجرايي شود جاي بسي قدرداني و خرسندي است و موجب مي شود تا گردشگران و مسافران در چنين روزي براي حضور در مراسم روز مازندران به اين خطه سفر كنند و مطمئنا استان ما از اين قبل سود سرشاري خواهد برد.

 * شجاعي:سخنراني در روز مازندران فرهنگ نيست و اثر معكوس خواهد داشت

شجاعي-نماينده مردم ساري و مياندرود در مجلس-معتقد است: نامگذاري روز مازندران كه يك نامگذاري فرهنگي تلقي مي شود تداعي گر خاطرات ،دست نوشته ها،آثار كتبي و شفاهي،داستان ها،قصه ها و آثار فرهنگي است كه در اين روز بازخواني و به نسل هاي آينده منتقل مي شود.

 وي مي گويد: وقتي يك روز در سراسر استان به صورت جشن برگزار شود و محصولات فرهنگي سخت افزاري و نرم افزاري در بزرگداشت و كرامت اين روز در اختيار مردم و علاقه مندان به تاريخ مازندران قرار گيرد بي شك مي تواند در معرفي هويت تاريخي اين استان نقش آفرين باشد.

وي با بيان اين که من از اين روز استقبال مي كنم،افزود: زماني كه مدير كل صدا و سيماي مازندران بودم يكي از آرزوهاي ديرينه ام احيا و باز خواني آثار ، فرهنگ و زبان، آيين و رسوم ، سنت ها و مفاخر مازندران بود كه در آن زمان مسوولان وقت همكاري چنداني نداشتند.

نايب رييس كميسيون فرهنگي مجلس معتقد است :در روز مازندران تمام مراكز فرهنگي و سينماها بايد با حضور هنرمندان در اختيار اين جشن بزرگ قرار گيرد و در روستاها مراسم شادماني با حضور معتمدان و قصه گويي پدر بزرگ ها و مادربزرگ ها و تجديد خاطرات گذشته ها و بازسازي شيوه زندگي گذشتگان،نحوه پخت و پز محلي،موسيقي و بازي هاي محلي برپا شود كه در جايگاه خود هم خلق اثر فرهنگي ماندگار است و هم جاذبه فراواني دارد.

وي با اشاره به اين که سخنراني در روز مازندران فرهنگ نيست و اثر معكوس خواهد داشت،گفت: بايد آداب و رسوم مردم اين ديار در گذشته زنده سازي و به نمايش گذاشته شود.

وي اميدوار است آرزوي ديرينه اش با توافق و همكاري مسوولان و صدا و سيما و رسانه ها تحقق يابد و ماندگار شود .

*کريمي:براي برگزاري روز مازندران هنوز در آغاز راهيم

علي كريمي فيروز جايي- نماينده مردم بابل در مجلس- برگزاري روز مازندران را يك كار فرهنگي و سمبليك مي داند و معتقد است:نامگذاري 14 آبان به نام روز مازندران به اين معنا نيست كه يك روز در سال به آن پرداخته شود بلكه بدين معناست كه اين روز در فرهنگ كشور جايگاه ويژه اي دارد.

 وي مي گويد: در تاريخ كشور اصلي ترين ويژگي كه مردم مازندران را از ساير استان ها ممتاز مي سازد مردانگي،همت و نوعدوستي مازني هاست و در ادبيات و فرهنگ كشور همه جا ردپاي مازندراني ها ديده مي شود.

كريمي معتقد است :زيبايي و شرايط اقليمي مازندران اين استان را به همه كشور متعلق كرده است و اگر بگوييم مازندران مختص 3 ميليون جمعيت مازنيست كم لطفي كرده ايم،چرا که مازندران با تمدن چند هزار ساله متعلق يه 75 ميليون ايراني و پيشاني و تارك كشور است.

وي مي گويد:14 آبان نوعي احياي آموزه ها و سنت هايي است كه به نام مازندران در تاريخ ثبت شده است و اقدام جديدي است كه سابقه ديرينه اي ندارد.

كريمي معتقد است: براي برگزاري روز مازندران در آغاز راه قرار داريم و برگزاري روزي كه در شان مازندران و مردمان مازني باشد برنامه ريزي منسجم و هدفمند و همكاري همه مردم را مي طلبد.

وي مي گويد: مازندران در طول سه دهه گذشته در بهره مندي از بودجه ملي حتي از سطح متوسط كشوري پايين تر بوده تا اينكه در دو دولت اخير حركتي رو به جلو و جهشي داشته است و دغدغه ما به عنوان خدمتگزاران يكسري مسائل بديهي بوده است در صورتي كه اصلي ترين مشكل مازندران مسائل زيربنايي است و در گذشته متناسب با پتانسيل ها به مازندران توجه نشده است.

كريمي برگزاري روز مازندران را فرصتي براي احياي همه آداب و رسوم و سنت هايي مي داند كه رو به فراموشي رفته و معتقد است:اصلي ترين اشكال در برگزاري روز مازندران به ساز و كار تبليغي بر مي گردد، بسياري از مردم مازندران از نامگذاري اين روز بي اطلاع هستند و اين ضعف تبليغاتي و اطلاع رساني را مي رساند،بنابراين مراكز دولتي و سازمان هاي مردم نهاد بايد در وارد شوند همان گونه كه اخيرا در راستاي احياي فرهنگ مازندران مراسمي در تهران برگزار شد.

 اين نماينده مجلس معتقد است :براي برگزاري روز مازندران بايد نمادهايي همانند جنگل،دريا و و چيزهايي كه مردم با آنها انس و الفت دارند و به نوعي با فرهنگ مازندران عجين شده است به صورت هدفمند و مشاركت همه آحاد مردم به كار گرفته شود.

*درگاهي: برگزاري روز مازندران شوخي مسوولان با مردم است

 دكتر زين العابدين درگاهي -نويسنده و پژوهشگر قائم شهري-برگزاري روز مازندران را در حد يك شوخي مي داند و معتقداست: مسوولان از اين شوخي ها با مردم مازندران زياد مي كنند، سالي يك بار دور هم جمع مي شوند و مي خواهند پولي خرج كنند و يادشان مي افتد كه چنين روزي وجود دارد!

وي گفت: آقايان در جلسه رسمي و بر اساس روابط دوستانه 100 ميليون تومان براي تدوين دانشنامه مازندران اختصاص مي دهند كه فرد خاصي بگيرد و اين دانشنامه را بنويسد و معلوم است آخر كار چه چيزي در مي آيد،در صورتي كه اين همه متخصص فرهنگي در استان داريم اما آقايان مسوول قبول ندارند!

 اين کتاب شناس مازندراني تصريح کرد:در جلسه اي با حضور يكي از كارشناسان فرهنگي سخنراني ها مي كنند كه در روز مازندران بايد ارج و قرب اين روز را به عرش اعلا ببريم و بعد هم صلوات هاي مكرر به بهانه تاييد مي فرستند كه البته اگر حضور آن فعال فرهنگي و گزارشگران و خبرنگاران نبود همين مقدار هم انجام نمي گرفت.

 وي گفت:طي اين همه سال كه گيلان پيشرفت چشمگيري درحوزه فرهنگ و هنر داشته و حتي گلستان- كه زماني جزء مازندران بوده- طي 14 سال جدايي كارهاي فرهنگي زيادي كرده و بسيار از ما جلوتر است،آقايان در مازندران چه كردند؟ آيا واقعا بودجه ندارند؟پس اين همه پول كجا مي رود و همسايه هاي ما از كجا مي گيرند؟اگر بگويند كارشناسان فرهنگي كاربلد ندارند،که اين همه كارشناسان علاقه مند و دلسوز و فعال در استان وجود دارد! مساله اين نيست بلكه مسوولان همت كارهاي فرهنگي بزرگ را ندارند.

درگاهي از عقيم ماندن فعاليت هاي فرهنگي در مازندران تاسف مي خورد و مي گويد: 44 جلد كتاب 150 صفحه اي حاصل پژوهش درباره استان گيلان است كه شايد دهمين كار فرهنگي در اين استان باشد،شهرنامه هاي گلستان ،پژوهش در خصوص گلستان از منابع تاجيكستان و ...از جمله كارهاي فرهنگي اين استان نوپاست در صورتي كه در مازندران طرح هاي مفصلي توسط كارشناسان فرهنگي و حوزه هنري نوشته شد اما مسوولان توجهي به اين طرح ها نكردند و به كناري انداختند و اكنون حاصل اين همه تلاش و خون دل خودن در ميان انبوه طرح هاي طرد شده خاك مي خورد.

اين پژوهشگر برجسته و نويسنده چندين جلد کتاب درباره مازندران مي گويد:ما كه مدعي اسلام و دفاع مقدس هستيم چند كتاب راجع به روحانيت و علماي مازندران داريم؟بنياد حفظ آثار و ارزش هاي دفاع مقدس در اين خصوص چه كرد؟

 وي مي گويد :شايد انتظارات ما توقعات زيادي تلقي شود، اما معتقدم توقع ما بر اساس فعاليت هاي فرهنگي همسايه هاي مان زياد نيست،ما نبايد به نمره 4 و 5 قانع شويم وقتي بهترين نمره 20 است.

 دكتر درگاهي از شبكه تبرستان هم گله مي كند و معتقد است: اين شبكه چه برنامه جذابي دارد كه مخاطب مازندراني را پاي تلويزيون بنشاند؟

اين پژوهشگر در پايان با انتقاد از عملكرد اداره كل ارشاد مازندران و ميراث فرهنگي استان مي گويد: برگزاري روز مازندران فقط يك قرص مسكن است.

*عظيمي:دچار شعار زدگي عجيبي شده ايم

محمدعظيمي -شاعر و پژوهشگر بهشهري- هم با اشاره به نامگذاري روز مازندران معتقد است:اين نامگذاري بسيار موضوع مهمي است همانند عيد نوروز،اما اولين بي حرمتي به روز مازندران را خود مسوولان مرتكب شده اند كه در روز خودش برگزار نمي شود و مسوولان به روزي كه خودشان به ثبت رسانده اند وفادار نيستند و آن را باور ندارند.

 وي مي گويد: روز مازندران روز هويت ماست اما تا كنون چه كار تحقيقاتي در خصوص روز مازندران انجام شده است و چه فعاليت فرهنگي در استان داريم كه تاريخ،فرهنگ، آداب و رسوم و سنت هاي مازندران را بررسي كرده است؟

اين فعال فرهنگي معتقد است: تمام فعاليت هاي فرهنگي مازندران در حد شعار است و ما دچار شعار زدگي شده ايم.

 نيماپژوه برجسته کشور در ادامه مثالي مي آورد و مي گويد: پارسال در همايش نيما شناسي قرار بود روز تولد نيما به عنوان روز نيما به ثبت برسد اما ارشاد و ميراث فرهنگي مازندران چه كرده اند؟

وي با اشاره به جلسه اي که چندي پيش در استانداري تشکيل شد و در آن يک نويسنده اظهارات عجيبي را درباره زبان و فرهنگ ترکي گفته بود،تصريح کرد:جلسه اي تشکيل مي دهند كه در آن در خصوص ترك ها و زبان مازندراني و چاق و لاغر كردن زبان فارسي بحث مي کنند و اصل موضوع گم مي شود!

عظيمي با انتقاد از نبود باورمندي مسوولان نسبت به فرهيختگان مازني مي گويد: در جلسه اي در خصوص روز مازندران مقرر مي شود خسرو معتضد صحبت كند،مگر وي چه كاره استان ماست كه در مورد روز مازندران از وي دعوت به سخنراني مي كنند؟

 وي افزود:حكايت مسوولان ما حكايت اين شعر زيباي حافظ شيرين سخن است كه: آنچه خود داشت ز بيگانه تمنا مي كرد!

عظيمي معتقد است:در راستاي برگزاري روز مازندران بايدكميته تخصصي شكل گيرد و در هر حوزه اي مسائل به گونه اي كه بايد باشيم تدوين شود .

 اين شاعر و محقق بهشهري مي گويد:بايد مجموعه آثار فرهنگي تدوين و در آن گذشته هاي تاريخ مازندران همانند نيماها،مازيارها،خانلري ها و همه بزرگان و علماي ديني و آداب و رسوم و فرهنگ غني مازندران جاي گيرد نه اينكه مازندران را در دريا و جنگل و ... محصور كنيم و هم چنين اين روز بايد در چندين نقطه از سراسر استان برگزار شود،چرا كه همه مردم استان حق دارند از شادي بهره مند شوند.

عظيمي با صراحت مي گويد: روز مازندران برگزاري مراسم عروسي نمادين و آيينه به دست گرفتن و دو كاسه آش و پشت زيك نيست، حرمت مازندران اين نيست، با اين كار در واقع سر خودمان را شيره مي ماليم!

 عظيمي معتقد است: در خصوص روز مازندران بايد مسولان فرهنگي و در مكاني فرهنگي تصمصم گيري کنند نه در معاونت سياسي و امنيتي استانداري!

 وي مي گويد:متاسفانه گستردگي مازندران باعث شده مسوولان خيلي مقوله روز مازندران را جدي نمي گيرند و در جلسات حرف هاي مساله ساز و يا ساده لوحانه مي گويند وكساني در جلسات فرهنگي حضور مي يابند كه در باغ فرهنگي نيستند و نمي دانند ما اصلا چه مي خواهيم.

 عظيمي معتقد است: اگر در روي همين پاشنه بچرخد اتفاق خاصي در برگزاري روز مازندران و گراميداشت فرهنگ و آيين اين خطه نمي افتد.