شنبه 21 آبان 1390-7:17

معجون مازندراني!

می توانستیم این جشن را بهتر سازماندهی کنیم/به نسبت پارسال بهتر بود/پس از محرم و صفر برنامه ای هم در غرب استان پیش بینی می کنیم و از هنرمندان در مقیاس ملی مانند عبدالحسین مختاباد استفاده شود/ برنامه معجونی از آیین های مختلف بود/شجاعي مهر بارها عنوان کرد که جراحي لثه داشته است/اسلامي به نشانه اعتراض به فارسي صحبت کردن مجري برنامه سمت استاندار رفت.(گزارش+حاشيه هاي مازندنومه از جشن روز مازندران)


شامگاه جمعه با نيم ساعت تاخير جشن روز مازندران در سالن سيدرسول حسيني ساري با تلاوت قرآن و پخش سرود ملي و پيام به نسبت طولاني آيت الله جوادي آملي آغاز شد.

به گزارش مازندنومه،در ادامه مراسم شيخ عباسعلي ابراهيمي-مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي مازندران-دقايقي براي حاضران سخنراني کرد و از علويان و تشکيل اولين دولت شيعي در منطقه مازندران گفت.

 حجت الاسلام عباسعلی ابراهیمی اظهار داشت: به احترام نیاکان مان باید این زبان را پاس بداریم.

 وی با اشاره به اینکه بالاتر از زبان ما ، زبان زندگی است که همان زبان دین و قرآن است ، افزود: باید به زبان زندگی با حساسیت بیشتری توجه کرد.

 ابراهیمی یادآور شد: اگر به زبان زندگی که همان تحت لوای پرچم ولایت است توجه نکنیم ، صرف گویش و زبان،ما را ارضا نمی کند.

وی با اشاره به اینکه نیاکان ما به استقبال حسن بن زید رفته و او را به مازندران آوردند، ادامه داد: این کار برای حفظ جایگاه رفیع ولایت بود و امروز پس از 14 قرن با این ارزش و اعتبار ، گرد هم آمده ایم تا یاد آنها را گرامی بداریم.

مديرکل ارشاد با این پرسش که آیا ما میراث دار خوبی برای اجدادمان بوده ایم و توانسته ایم این جایگاه را حفظ کنیم، خاطرنشان کرد: در بالاترین تراز توانسته ایم این جایگاه را حفظ کنیم اما چند آسیب هم وجود دارد.

 وی با بیان اینکه در تقویم کشور جای روز مازندران خالی است ، بیان داشت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی باید بر این موضوع حساسیت داشته باشند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران با اشاره به اینکه مازندران نقشه راه جامع ندارد، افزود: مازندران نیازمند احداث فرهنگستان و موزه تاریخ تشیع است.

وی اظهار داشت: پس از 32 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ، گردآوری دانشنامه مازندران ، روزهای آغازین خود را طی می کند.

 ابراهیمی با بیان اینکه در سطح استان یک نمایشگاه عرضه محصولات فرهنگی و هنری نداریم ، تصریح کرد: اکنون باید برنامه روز مازندران را در سالن تربیت بدنی برگزار کنیم و اگر بخواهیم کنگره یا همایشی در مازندران برگزار کنیم ، دغدغه فضا و مکان داریم.

 وی با اشاره به اینکه باید به این خلاها توجه کرد ، گفت: در غیر این صورت باید به نسل های بعدی پاسخگو باشیم.

 ابراهیمی ابراز امیدواری کرد که هر سال جشن روز مازندران ، با عظمت و شکوه بیشتری برگزار شود.

به گزارش خبرنگار ما،حاضران که خود را آماده کرده بودند تا مراسم شاد و با ضرباهنگ مناسبي را مشاهده کنند،تا اين جاي کار چيز خاصي نديدند! قرار بود استاندار هم سخنراني کند که به گفته مجري مراسم،طاهايي به درستي دستور داد ديگر کسي سخنراني نکند تا حاضران برنامه هاي شاد مراسم را تماشا کنند.

پس از اجراي پيش نوازي با سازهاي سرنا و دهل به وسيله گروه طالبا که باعث تغيير سکون و ايستايي مجلس شد، نوروزخواني توسط احمد رضانژاد و مهران اسماعيل تبار-هنرمندان بابلي- اجرا شد که شعرهايي را در توصيف غديرخم خواندند.

ادامه برنامه اجراي چند قطعه موسيقي مازندراني به وسيله برادران محمدي بود که گروه ترجيح داد چند قطعه قديمي اش را دوباره در سالن اجرا کند.

بر اساس اين گزارش،گروه پارپيرار که از غرب استان آمده بودند،به صورت نمادين مراسم عروسي مازندراني را به همراه کشتي لوچو و رقص ويژه مردم غرب استان(دروم)اجرا کردند.

پايان بخش مراسم نيز پلي بک هاي مجيداخشابي بود که تعدادي از قطعات قديمي و جديد خود را خواند.

*طاهايي:به نسبت پارسال بهتر بود

در حاشيه مراسم کلثوم فلاحي-خبرنگار مازندنومه-با استاندار مازندران گفت و گو کرد.سید علی اکبر طاهایی  جشن روز مازندران را یک گام به جلو دانسته و این برنامه را مثبت ارزیابی کرد و گفت:از نقطه نظر برنامه های هنری ، می توانستیم این جشن را بهتر سازماندهی کنیم.

وي ادامه داد: چنانچه حضور هنرمندان کشوری را در این مراسم از قبل بیشتر اطلاع رسانی می کردیم ، مورد استقبال بیشتری قرار می گرفت.

استاندار افزود: برگزاری مسابقه فوتبال تیم ملی هم مقارن با این برنامه بود که ممکن است در حضور افراد در این برنامه تاثیر گذاشته باشد اما در مجموع نسبت به سال گذشته ، برنامه بهتری انجام شد.

 طاهایی با اشاره به پخش پیام تصویری آیت الله جوادی آملی در این برنامه ، یادآور شد: این پیام سندی در رابطه با روز مازندران است.

وی با بیان اینکه باید موضوع روز مازندران در تقویم ملی را هم دنبال کنیم ، گفت: البته نه به عنوان یک استان چراکه 31 استان دیگر هم ممکن است خواهان چنین روزی باشند بلکه باید این روز ویژه را روز ایران از دریچه مازندران و دلدادگی به مکتب غدیر نشان داد.

طاهایی در پاسخ به این سوال که آیا برنامه هایی در راستای ایجاد نشاط اجتماعی در آینده هم برگزار می شود ، اظهار داشت: برای سال آینده هم می توانیم فضایی شاد و نشاط آور در حد جمعیتی که در سالن اجتماع کرده بودند داشته باشیم و دیدید که به علت نداشتن سالن بزرگ ، از سالن ورزشگاه استفاده کردیم.

استاندار مازندران افزود: اگر صداو سیما این برنامه را به صورت کیفی ضبط کرده باشد می تواند با بازپخش آن ،توجه اقشار جامعه را معطوف کند.

 وی ادامه داد: از اخشابی هم دعوت کردم تا برنامه ای در قالب نماهنگ به زبان گیل – ماز که همان زبان تنکابنی است اجرا کند و پروپزال این کار را به ما بدهد تا پشتیبانی کنیم.

طاهایی تصریح کرد: پس از ایام محرم و صفر برنامه ای هم در غرب استان پیش بینی می کنیم تا هنرمندان با گویش مازنی در تنکابن برنامه اجرا کنند و از موسسه پارپیرار که تلاش دارد فرهنگ و زبان مازندران را حفظ کند و سایر هنرمندان در مقیاس ملی مانند عبدالحسین مختاباد استفاده شود.

*ابراهيمي:شاید اشکالاتی هم بر کار بوده است

 معاون سیاسی استانداری مازندران هم در پايان مراسم به خبرنگار ما گفت: همه تلاش کردند تا این برنامه به خوبی برگزار شود.

هادی ابراهیمی افزود: برنامه های روز مازندران در قالب ستاد انجام شد و شاید اشکالاتی هم بر کار بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که در خصوص ایجاد نشاط اجتماعی چه برنامه هایی دارید ، اظهار داشت: باید برنامه ها را به سمت برنامه های شاد و فرح بخش ببریم و از این مناسبت ها هم استفاده کنیم.

ابراهیمی بابيان اين که اگر زمینه برگزاری برنامه های این چنینی فراهم شود مردم هم از برنامه های فرهنگی هنری استقبال می کنند،افزود: در روز مازندران تلاش کردیم واقعیت های روز مازندران را از فرهنگ ، ارزش ها ، آداب و رسوم و موسیقی مازندران بگوییم.

وي با اشاره به تقدیر از خانواده های شهدا ، ورزشکاران ، نخبگان علمی و ورزشی و چهره های فرهنگی و هنری استان در جشن روز مازندران ، خاطرنشان کرد: این برنامه معجونی از آیین های مختلف بود.

معاون استاندار با بیان اینکه این برنامه با محوریت استانداری و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران ، برگزار شد، ادامه داد:استاندار مازندران 2 تن از چهره های فرهنگی استان را به عنوان نماینده انتخاب کرده تا برای بزرگداشت روز مازندران در سال آینده برنامه ریزی کنند و کارشان از همین امروز آغاز شده است.


حاشيه ها

-پيام تصويري آيت الله جوادي آملي که در تايمي به نسبت طولاني تهيه شده بود،با کيفيت صدا و فني نامناسبي پخش شد که محتواي بيانات آيت الله براي اکثر حاضران مفهوم نبود.طولاني بودن پيام نيز برنامه را در همان ابتدا از ريتم انداخت.مديرکل ارشاد استان وعده داد اين سي دي را تکثير و در اختيار مردم قرار خواهد داد.

-گروهي از دانش آموزان يکي از مدارس ساري که با لباس متحدالشکل در قسمتي از سالن حضور داشتند با صداي بلند-گروهي-با جمله" استاندار بيا اين جا"طاهايي را به سوي خود فراخواندند که استاندار بلند شد و همراه چند از تن از مسئولان سمت بچه ها رفت.

-هرمز شجاعي مهر-مجري بابلي برنامه که از تهران آمده بود-بارها عنوان کرد که جراحي لثه داشته و به خاطر اصرار معاون سياسي استاندار آمده است.او دندان پزشک و سردبير مجله خود را نيز همراه خود آورده بود و در بخشي از برنامه از ميکروفن را به مهدي اسماعيل تبار که از بستگان نزديکش است سپرد تا او هم براي حاضران حرف بزند.سردبير مجله خانواده سبز گفت:نوازنده کيبورد(که جزو گروه شجاعي مهر بود و بدون هماهنگي قبلي از پاي تخت آمده بود)،کتابي نوشته که سب بلاتر براي آن مقدمه اي نوشته است.اسماعيل تبار افزود: مازنی صحبت کردن دشوار است اما تلاش می کنم که بتوانم مازندرانی صحبت کنم.

-دکور برنامه را گروه آييني زندگي به سرپرستي علي حسن نژاد تدارک ديده بود که مهم ترين ويژگي آن زنده بودنش بود.دکور،ماکت هايي از فضاي روستايي مازندران بود با وسايلي مثل تلم،کيمه،کرس،لتکاو...که درون فضاي دکور،چند دختر و پسر خردسال گردو بازي مي کردند و زنان عضو گروه هم مشغول گل-گويي ديوار بودند.مجري برنامه که بارها از دندان پزشک و فاميلش که از تهران آمده بودند،تشکر کرده بود،يک تشکر خشک و خالي از تهيه کنندگان اين دکور زنده نکرد!

-صدابرداري مراسم چنگي به دل نزد و نقطه ضعف بزرگ جشن بود.غير از پخش پيام تصويري آيت الله جوادي آملي که نامفهوم بود،اولين پلي بک خواننده پاپ-مجيداخشابي-نيز دوفازه شد که مجري برنامه ترجيح داد کيفيت صدا بهتر شود تا اخشابي بتواند قطعات بعدي را پلي بک کند.هيچ باندی هم سمت صدابردار مراسم نبود و او صداي موسيقي ها را به خوبي نمي شنيد.گروه موسيقي پارپيرار نيز قطعاتي را اجرا کردند که صداي خواننده آن را کسي نشنيد!گفتني است باندهاي اکتيو مناسب صدابرداري در فضاهاي بزرگ و سالني نيست و بهتر بود برگزار کنندگان،از صدابردارهاي حرفه اي و باتجربه استان براي بالا بردن کيفيت صدا استفاده مي کردند.

-در وسط سالن صندلي هايي براي مسئولان و خبرنگاران تعبيه کرده بودند که نکته جالب،عکس گرفتن و تصويربرداري گروهي از مهمانان ويژه از برخي برنامه هاي مراسم از جمله اجراي مجيداخشابي بود!يکي از تماشاگران به شوخي مي گفت:منتظر باشيد که اين گروه از مهمانان ويژه(!) از اخشابي امضا هم بگيرند!

-مجري برنامه صحبت هاي خود را به زبان فارسي آغاز کرد که با عکس العمل تند حسين اسلامي-نويسنده ساروي و رييس مرکز ساري شناسي-مواجه شد.اسلامي به نشانه اعتراض به فارسي سخن گفتن شجاعي مهر،به طرف استاندار  رفت.در قسمت بعدي برنامه، مجري لابه لاي فارسي صحبت کردن،مازندراني هم حرف زد،اما شرط گذاشت که مسئولان هم وقتي روي سن مي آيند محلي سخنراني کنند.وی در پشت تریبون گفت:"اصرار بر این است که من مازندرانی صحبت کنم". شجاعي مهر البته مازندرانی حرف زد اما بیشتر به فارسی نزديک بود!سخنراني شيخ ابراهيمي نيز به زبان مازندرانی ايراد شد.

-در این مراسم از خانواده های شهیدان غلام نژاد، اسماعیلی ، موسوی ، صفری تبار، نریمانی و فغانی تجلیل به عمل آمد.هنرمندان،فرهیختگان و چهره های ورزشی هم در این مراسم مورد تجلیل قرار گرفتند.

-رونمایی از تمبر یادبود روز مازندران و 38 جلد کتاب ، از دیگر برنامه های این مراسم بود که البته به علت طولاني شدن برنامه،حاضران آيين رونمايي کتاب را شاهد نبودند.

- در مراسم روز مازندران فقط مدیرکل فرهنگ و ارشاد سخنرانی کرد و استاندار و معاون سیاسی استانداری ، وقت سخنرانی خود را به گروه های هنری برای اجرای کامل برنامه ها دادند،اما در پایان مراسم در جمع خبرنگاران گفت و گو کردند.

-وقتي برنامه نوروز خوانی اجرا مي شد،یک خانم میانسال ایستاده ، منتظر بود تا نوروزخوانان سالن را دور زده و به سمت او برود.اين خانم قصد داشت به نوروزخوانان انعام بدهد.

-سالن مراسم کاملا" پر نشده بود و بخش هايي از آن خالي بود.نبود تبليغات مناسب،پخش زنده فوتبال ايران و بحرين،دير شروع شدن مراسم و طويل شدن آن از علت هاي خالي بودن بخش هايي از صندلي هاي سالن رسول حسيني بود.

-خانمي که از آمل براي ديدن برنامه آمده بود و مرتب با دوربين اش عکس و فيلم مي گرفت،ضمن انتقاد از کند شروع شدن مراسم و نداشتن ريتم در ساعت اوليه شروع جشن،گفت:شبيه اين مراسم را در تهران برگزار کردند که مسئولان و مردم در يک جا نشستند و آن ها را جدا نکردند.وي گفت:از آمل نيامدم که سخنراني گوش کنم و حرف بشنوم!

-برخي از حاضران از دستمزدهاي ميليوني شجاعي مهر و اخشابي براي حضور در مراسم روز مازندران مي گفتند و هر کدام رقمي را بين 3 تا 9 ميليون اعلام مي کردند!فشرده بودن برنامه،خيلي به شجاعي مهر امکان مانور نداده بود و حاضران چيز خاصي از شگردهاي اجرا از او نديدند.به قول يکي از حاضران،مجري هاي داخل استان نيز مي توانستند در همين حدبرنامه اجرا کنند.

-آيت الله طبرسي نيز مهمان مراسم بود که پس از سخنراني ابراهيمي،سالن را ترک کرد.مديران کل محيط زيست و ميراث فرهنگي،فرمانداران ساري و گرگان و نمايندگان ساري در مجلس تعدادي ازمهمانان ويژه جشن بودند.