سه شنبه 24 آبان 1390-9:55

صلاحي:براي 40 دقيقه سخنراني،120 ساعت مطالعه کردم!

رييس کتابخانه ملي در ساري گفت:از طریق محیط مجازی تلاش داریم تا هر آنچه در مخازن کتابخانه ملی از میراث گرانبهای این سرزمین موجود است در دسترس عموم قرار دهیم/ما نمی توانیم برای همیشه تاریخ بگوییم که گذشتگان ما چه کسانی بودند/برای سخنرانی 40 دقیقه ای در همایشی 120 ساعت مطالعه کردم/اگر امکانات و تجهیزات در اختیار ما قرار دهند همین امسال آمادگی داریم تا نمایندگی کتابخانه ملي در ساری ایجاد شود.


اسحاق صلاحی در حاشیه سفر به مازندران در جمع خبرنگاران اظهار داشت:به عنوان سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور تلاش ما ضمن حفظ میراث این مرز و بوم این است که آنچه در متون خطی ، نفایس، چاپ های سنگی و سربی موجود است به نسل جدید برسانیم.

به گزارش کلثوم فلاحي-خبرنگار مازندنومه-رييس کتابخانه ملي یادآور شد: تلاش ما در بازخوانی متون ، ساده کردن محتوا به زبان امروز و در عین حال حفظ سند برای محققان و پژوهشگران است.

 وی ادامه داد: از طریق محیط مجازی تلاش داریم تا هر آنچه در مخازن کتابخانه ملی از میراث گرانبهای این سرزمین موجود است در دسترس عموم قرار دهیم.

صلاحی با اشاره به اینکه تفکر گذشته بیشتر حاکم بر حفظ ، نگهداری و جمع آوری این اسناد بود، خاطرنشان کرد: امروز علاوه بر ماموریت جمع آوری ، حفظ و نگهداری آثار ، تفکرمان بر اطلاع رسانی بیشتر این محتوا به نسل جدید و نسل های آینده است و قطعا در این مسیر شاهد تولید علم و افزایش سرانه مطالعه خواهیم بود.

 وی اظهار داشت: برای اینکه بتوانیم سرانه مطالعه را در کشور افزایش دهیم متناسب با نیاز امروز جامعه باید بیندیشیم .

 صلاحی ادامه داد: زندگی ما ناخودآگاه در بحث تغذیه به سمت مواد غذایی فست فود کشیده می شود ، نشان دهنده کمبود وقت است.

وی با اشاره به اینکه قرار است از وقت به نحو مطلوب استفاده شود، گفت: با کتاب های حجیم و با تعداد مجلدات زیاد ، فرصت مطالعه را برای آحاد جامعه فراهم نمی کنیم.

 صلاحی با بیان اینکه می توانیم کتاب ها را در حجم کم و در تایپ های بسیار زیبا برای شرایط استفاده در محیط های انتظاری نیم ساعته مانند ایستگاه اتوبوس ، هواپیما و در محیط کاری تهیه کنیم، افزود: به این طریق می توان سرانه مطالعه را افزایش داد.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور ، ادامه داد: دسترسی به منابع هم از دیگر نکاتی است که باعث کاهش سرانه مطالعه می شود چراکه اگر فردی در شهر شلوغی مانند تهران بخواهد دسترسی به منابع داشته باشد باید مسافت طولانی در شهر را طی کرده و وقت بسیار زیادی را در تردد صرف کند تا به منبع دسترسی یابد.

 وی یادآور شد: برای اینکه بتوانیم این منابع رادر اختیار دیگران قرار دهیم ، به جای مراجعه پژوهشگر و محقق به کتابخانه ، ما کتاب ها و منابع را در دسترس مصرف کننده قرار می دهیم و این یک نوع تغییر نگاه است.

صلاحی خاطرنشان کرد: ما با تغییر این نگاه می توانیم بخشی از سهم سرانه مطالعه را در جامعه افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه امروز قشر مخاطب ما در مطالعه بیشتر دانش آموز و معلم و دانشجو و استاد است ، گفت: باید به فکر جمعیتی که در خانه و کارخانه و در محیط کار و منزل و یا جای جای کشور حضور دارند باشیم و با توجه به تاریخ و تمدن این مرز و بوم شایسته این ملت نیست که سهم سرانه مطالعه ما تا این اندازه ناچیز باشد.

صلاحی با اشاره به اینکه مطالعه فرهنگ ساز است و جامعه ای که فرهنگ ساز باشد دارای تمدن است ، افزود: جامعه در قرن 21 و بعد از آن می تواند دوام و بقا داشته باشد که خود دارای تمدن باشد.

وی یادآور شد: ما این سوال را مطرح می کنیم که امروز ما چه کسانی هستیم و نسل بعدی قرار است چگونه باشند.

وی اظهار داشت : در پاسخ به این سوال ، همه مسئولان حوزه فرهنگی ، ناشران ، مولفان و دستگاه ها و نهادهای فرهنگی باید دست در دست هم دهند و با همکاری،همه زمینه های سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی ، این نقیصه را از دامن این ملت فرهیخته بزدایند.

صلاحی با بیان اینکه ما شاخص های مطالعه نیستیم ، افزود: این شاخص را باید در بدنه ی جامعه جست و جو کرد چراکه استاد و دانشجو و کسانی که در حوزه فرهنگ هستند لاجرم باید مطالعه کنند.

صلاحی از طراحی نرم افزار برای استفاده از اسناد و کتاب های کتابخانه ملی از طریق گوشی های همراه خبر داد و اظهار داشت: کتابخانه کنگره امریکا با نرم افزار اپل و صرفا از طریق تبلت و گوشی های همراه اپل و کتابخانه بریتانیا هم صرفا با یک نرم افزار می تواند این خدمات را ارائه دهد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران که سومین کتابخانه جهان است می تواند همه فهرستگان کتاب و اسناد ، یعنی 5/2 میلیون جلد کتاب و 25 میلیون فهرست اسناد را از طریق گوشی همراه که صرفا به نرم افزار اندروی مجهر باشد، جست و جو کند و این یعنی کاهش مراجعه به کتابخانه ملی و فرصت جست و جو برای افراد در هر شرایطی ممکن خواهد بود.

 این مسئول ، افزود: چهارشنبه جاری نرم افزار سایت مرجع مجازی سازمان اسناد و کتابخانه ملی رونمایی می شود و صاحبان اندیشه می توانند از طریق این سایت به کلیه کتاب های مرجع دسترسی داشته باشند.

وی ادامه داد: تحول مدیریتی عرصه دیجیتالی قرن 21 را در لایه لایه سازمان ایجاد می کنیم و تا پایان امسال هم 2 خدمات دیگر ارائه خواهیم کرد.

صلاحی با بیان اینکه در روز 29 آبانماه مصادف با آخرین روز از هفته کتاب ، یازدهمین همایش حامیان نسخ خطی در مشهد برگزار می شود که در این مراسم از همه کسانی که در عرصه نسخ خطی کشور تلاش کردند تجلیل می کنیم ، یادآور شد: امسال برای نخستین باز برگزاری این همایش را به شهرستان بردیم تا ضمن حفظ عدالت ، بتوانیم بیشتر به نخبگان و اندیشمندان استانی بپردازیم.

از لابه لاي اظهارات کتابخانه ملي

-ما نمی توانیم برای همیشه تاریخ بگوییم که گذشتگان ما چه کسانی بودند.

-مطالعه ، شرایط اقتصای کارم است و برای سخنرانی 40 دقیقه ای در همایشی در 22 آبان سال جاری ، 120 ساعت مطالعه کردم.

-این نوید را به مردم مازندران بدهم که با مجوزی که از رئیس جمهور گرفتیم تا در مراکز استان ها طی 2 سال مرکز کتابخانه ملی را افتتاح کنیم

-در نخستین نشستی که با مسئولان اجرایی مازندران داشته باشم اگر امکانات و تجهیزات در اختیار ما قرار دهند همین امسال آمادگی داریم تا این نمایندگی در ساری ایجاد شود و حتی آمادگی داریم در یک ماه آینده این کار را انجام دهیم