پنجشنبه 3 آذر 1390-9:19

بوي علف مي ده تنم

 50 سال گياهخواري؛گفتگو با احمد اکبری،داستان نويس فريدون کناري،که 5 دهه گوشت نخورده است!


مازندنومه: احمد اکبری تنها شهروند خام گیاهخوار شهرستان فریدونکنار است.او خالق داستان هایی چون زندگی پر ماجرای تئودورا، زیر درخت آلبالو، فرشته ای در آتش، زن جوان و دریا، گرگ ها و آدم ها، ماه عسل در ژنو، محاکمه انسان در محکمه حیوانات، ستون های کاغذی، وسوسه، سال های سیاه خان سالاری، جستجو، بامداد خونین، گرگ های گردنه و چگونه می توان بیش از یک قرن زندگی کرد،است.

خبرنگار ما در فريدون کنار-عظيم غلامی-با اين هم استاني،که تاکنون گوشت نخورده و گياهخوار است، گفت و گو کرده که در پي آمده است.

--------------------

*آقای اکبری بيشتر از خودتان بگوييد و توضيح بدهيد چه نوع غذایی را مصرف می کنید و اين غذا چه تفاوتی با غذاهای دیگران دارد که در سرمای زیر صفر درجه زمستان هم پوشش تابستانی به تن دارید و احساس سرما نمی کنید؟


بنده در اسفندماه سال 1312 در فریدونکنار متولد شدم و الان بیش از 50 سال است که خام گیاهخوارم و به گوشت، چای، نوشابه هایی از خانواده کولاها و قند و شکر سفید لب نزده ام و در طول این مدت بیمار نشده ام و دارو هم مصرف نکرده ام.

ناهار مرا برنج قهواه ای (سبوس دار) و شام مرا جوانه گندم با مغز گردو تشکیل می دهد و صبحانه ام در تمام فصول سال شیر یخ زده با خرما و یا عسل و نان قهوه ای سبوس دار است. به نظرم به همین دلیل است که سرما در من اثری ندارد و شهروندان در سردترین روزهای زمستان من را با همان پوششی می بینند که در روزهای گرم تابستان بر تن دارم و در فصل زمستان در اتاقم وسیله گرم کننده وجود ندارد.

*گوشت که غذای اصلی 95% مردم کره زمین است چه زیانی می تواند برای مصرف کننده ایجاد کند که شما از خوردن آن پرهیز می کنید؟ دیگر اینکه شما علاوه بر گوشت، چای، کولاها، قند و شکر معمولی از برنج سفید هم استفاده نمی کنید! لطفا علت آن را بیان کنید.


بنده معتقدم خداوند انسان را گوشتخوار خلق نکرده و ساختمان فیزیکی بدن انسان هم برای گوشتخواری ساخته نشده است، زیرا انسان همانند جانوران گوشتخوار، چهار دندان نیش مانند در آرواره ندارد تا گوشت را با آن تکه پاره کند.
از طرفی اسیدی که باعث هضم غذا می شود، در معده جانوران گوشتخوار بیشتر از جانوران گیاهخوار می باشد که انسان هم از نظر طبقه بندی علمی در دسته دوم قرار دارد.

همچنین طول روده جانوران گوشتخوار کوتاه تر از جانوران گیاهخوار می باشد تا گوشت را که غذای صقیل و دیرهضمی است، زودتر هضم کند زیرا از خاصیت گوشت این است که باید زود هضم شود.

علاوه بر این ها جانوران گوشتخوار آب را با زبان می لیسند که تا از حرارت بیش از حد زبان خود را که از گوشتخواری ناشی می شود،بکاهند در صورتی که حیوانات گیاهخوار آب را قورت می دهند، زیرا گیاهخواری ایجاد حرارت نمی کند.

 عده ای بر این باورند که بدن انسان نیاز به پروتئین حیوانی دارد اما باید بدانند که در اشتباه هستند، زیرا حیوانات گیاهخوار بدون آنکه از پروتئین حیوانی بهره ببرند به مراتب نیرومندتر و مقاوم تز از جانوران گوشتخوار هستند. برای مثال یک شیر و یا ببر و پلنگ هیچگاه قدرت و توانایی اسب یا شتر ندارند.

اما پرسیده بودید چرا از برنج سفید هم استفاده نمی کنم؟ زیرا 60 درصد املاح معدنی برنج از قبیل فسفر، پتاسیم، گوگرد، سدیم، منیزیم، کلسیم، آهن و منگنز را که در سبوس نرم وجود دارد از برنج جدا می کنند و همچنین 40 درصد آن را که حاوی نشاسته و ویتامین A  و B است را با آبکش کردن برنج از بین می برند و در نتیجه می ماند موادی فاقد ارزش غذایی.

 جالب است بدانید در بیشتر مناطق دنیا و حتی در چین و هند که از تولیدکنندگان اصلی برنج هستند هم سعی می شود برنج را آبکش نکنند و اغلب از برنج سبوس دار استفاده می کنند.

متاسفانه چون تهیه برنج سبوس دار برایم مقدور نمی باشد از اینرو برنج سفید مصرفی روزانه خود را با دو قاشق غذاخوری سبوس نرم مخلوط می کنم تا از نظر املاح معدنی و ویتامین ها غنی شود و بعد آن را به صورت کته مصرف می کنم.

*چه تفاوتی بین تغذیه خام خواران و گیاهخواران وجود دارد و چه انگیزه ای شما را بر آن داشت تا به گیاهخواری رو بیاورید؟


خام خواران بر این اعتقادند که هیچ کار خداوند بدون دلیل و حکمت نیست و انسان ها حق ندارند در مواد غذایی که خداوند به منظور ادامه حیات در اختیارشان قرار داده است دستکاری کنند و به همین دلیل غذایی را که با آتش پخته شود و ریشه خونی داشته باشد را مصرف نمی کنند.

یک فرد خام خوار نیاز به آشپزخانه ندارد اما گیاهخواران هم همچون گوشتخوارن از غذاهای پخته شده استفاده می کنند منتها با این تفاوت که از گوشت استفاده نمی کنند.

 برای افرادی که از گوشت استفاده می کنند، بیشتر مزه غذا مطرح است اما برای افراد خام خوار و گیاهخوار، خواص و کیفیت غذا ارزش بیشتری دارد.

اما پرسیده بودید که که چه انگیزه ای مرا بر آن داشت تا به خام گیاهخواری روی بیاورم؟در پاسخ باید بگویم که انگیزه سالم بودن و سالم زیستن و مراجعه نکردن به موسسات درمانی.

 ما در عصری زندگی می کنیم که از هر سو بیماری های نو ظهور به انسان حمله  می کند و به همین دلیل ترجیح می دهم که با مصرف غذاهای طبیعی و سالم از زندگی لذت بیشتری ببرم.

*شما که معتقدید خداوند انسان را گیاهخوار به جهان آفرید پس چطور شد که همین انسان به گوشتخواری روی آورد؟ آیا نهضت خام خواری و گیاهخواری پدیده عصر جدید می باشد؟ یا ریشه در تاریخ گذشته ما دارد؟

میلیون ها سال پیش که انسان های اولیه در غارها زندگی می کردند، غذای آنها را گیاهان و غلات و میوه تشکیل می داد که به وفور در دشت و صحرا و روی درختان روییده می شد. اما به دلیل وقوع آتشفشان های متعدد و طولانی، گیاهان و درختان به خاکستر تبدیل می شدند و انسان های اولیه هنگامی که برای تهیه غذا از غارها بیرون می آمدند همه جا را سوخته و خاکستر شده می دیدند و به ناچار برای رفع گرسنگی به لاشه های سوخته جانوران حمله ور می شدند.

قرن ها بعد دوباره چرخه طبیعت به حالت اولش برگشت اما انسان های غارنشین که دیگر به گوشتخواری عادت کرده بودند به سراغ گیاه و میوه نمی رفتند و غذای خود را از گوشت جانوران عظیم الجثه تهیه می کردند که متاسفانه این شیوه تغذیه نادرست تا به امروز هم ادامه دارد.

اما پرسیده بودید که پدیده گیاهخواری مربوط به عصر جدید است یا ریشه در تاریخ چندین هزار ساله دارد؟در پاسخ باید عرض کنم روش فعلی خام خواری به عصر فعلی مربوط می شود و پایه گذار آن در ایران آرشاویر در آوانسیان می باشد که حدود 50 سال پیش این نهضت را در ایران بنا نهاد و اعضای آن با تغذیه سالم و طبیعی، زندگی سرشار از شادی و نشاط خود را ادامه می دهند.

این کانون در ابتدای تاسیس در خیابان کریم خان شمالی (میدان کامکار) واقع شده بود و در آغاز تشکیل مورد اعتراض نظام پزشکی و انستیتو تغذیه ایران قرار گرفت و کار به مراجع قضایی کشیده شد تا اینکه اعضای آن از موسس انجمن (آوانسیان) حمایت کردند و برای مثال خانمی که با خام خواری سرطان پستانش درمان شده بود، با ارائه مدارک لازم به دادگاه از محکومیت باقی اعضای انجمن خام خواران جلوگیری به عمل آوردند و حکم بر برائت موسس آن صادر گردید و احداث چنین انجمنی را بلامانع اعلام کردند.

اما گیاهخواری ریشه در تاریخ قرن ها پیش ما دارد و افراد مشهور و صاحب نامی چون سقراط، فیثاغورث فیلسوف و ریاضی دان یونان باستان، ابن سینا پزشک نامدار ایرانی، ابوالعلا معری شاعر نابینای عرب، تولستوی نویسنده معروف روس، ژان ژاک روسو نویسنده برجسته فرانسوی و مهاتما گاندی رهبر مبارزان استقلال طلب هند از گیاهخواران بودند و از خوردن گوشت خودداری می کردند. همچنین از فرمایشات امام علی (ع) است که می فرمایند: "شکم های خود را گورستان حیوانات نسازید"

*اگر خاطره ای از خام خواری و یا گیاهخواری خود دارید،برای خوانندگان ما تعريف کنيد.

دو خاطره جالب دارم ؛ خاطره اول اینکه فصل زمستان بود و آقایی از من پرسید: شما با این سن و سال و در این سرمای صفر درجه، با پیراهن تابستانی و بدون کت و شلوار احساس سرما نمی کنید؟من هم در جواب گفتم: چون گوشتخوار نیستم احساس سرما نمیکنم.
طرف گفت: چه بیماری دارید که از خوردن گوشت پرهیز می کنید؟خندیدم و گفتم: شما که یک جوان سالم هستید با پوشیدن کاپشن و بلوز، تحمل سرما را ندارید! پس من اگر بیماری داشته باشم چگونه می توانم سوز سرما را تحمل کنم؟! نه دوست عزیز، بنده چیزی حدود 50 سال است که بیمار نشده ام و پول دارو درمان نداده ام، زیرا گیاهخوارم ...
خاطره دوم اینکه در مجلسی با آقا و خانمی که دو فرزند 10 و 3 ساله داشتند آشنا شدم. هنگام شام وقتی میزبان غذاها را روی میز چید، دختر 3 ساله به بطری نوشابه اشاره کرد و گفت: بابا از این می خوام.
پدر بلافاصله لیوان خالی را پر از نوشابه گازدار کرد و به دست کودک داد و او نیز مشغول خوردن شد. حقیر که با حیرت صحنه را نظاره می کردم به پدر گفتم: چرا یک لیوان نوشابه گازدار که نمی دانید چطور تهیه شده به طفل تان می خورانید؟ ایا می دانید چقدر برایش ضرر دارد؟
در جوابم گفت: آخر می دانم اگر ندهم لج می کند.
گفتم: لج او برای شما دردسر آورتر است یا خدا ناکرده بیماری او؟
خندید و گفت: چه کار می شود کرد آقا، بچه است دیگر ...
متاسفانه پدر حاضر نبود کودک 3 ساله اش به خاطر نوشیدن نوشابه بی خاصیت لج کند اما حاضر بود سلامتی اش به خطر بیفتد، این در حالی بود که دخترک از عینک ته استکانی هم استفاده  می کرد!

*و حرف پاياني شما

دست همه عزیزانم را می فشارم و می گویم:بیایید برای حفظ سلامتی خود حداقل از خوردن گوشت قرمز خودداری کنید و این را بدانید که یک فرد سالم می تواند از زندگی لذت ببرد نه یک فرد مریض.