سه شنبه 15 فروردين 1391-23:20

با حرف كاري پيش نمی رود

كارگراني كه در سال هاي گذشته بيكار شده و يا صنعت و بخش كارگري آنها با ركود مواجه شده است،از نامگذاري امسال خوشحال شده اند/مسئولان براي رفاه حال مردم بايد از خود شروع كنند/بايد برنامه ريزي ها بر اساس شرايط تحريم و وضعيت خاص كشور صورت پذيرد/سمت و سوي بانك ها نيز بايد به حمایت از توليد و توليدكننده باشد.(بسته ويژه سال تولید ملی-1)


مازندنومه،محمد اسماعیل بخشی سورکی: اقتصاد ايران از سال هاي دور تك قطبي بوده و برنامه ريزي براي اداره كشور بر مبناي درآمد حاصله از نفت صورت مي پذيرفت.

از سال هاي گذشته دغدغه مقام معظم رهبري و مسئولان نظام براي خارج كردن محور اين برنامه ريزي و تدوين برنامه ها در راستاي اتكا به در آمد محصولات غيرنفتي شكل جدي تري به خود گرفت و رهبری انقلاب 5 سال پیاپی است که شعار سال را بر محور اقتصاد تعیین می کنند.

در دو سال اخیر نامگذاري سال 90 به جهاد اقتصادي و سال 91 به سال توليد ملي ، حمايت از كار و سرمايه ايراني از سوي مقام معظم رهبري نشان از اين دارد كه كشور در موضوع اقتصادي و توليد ملي علي رغم تمام تلاش ها هنوز به نقطه مطلوب نرسيده است و بايد باز هم در اين حوزه فعاليت ها به گونه اي دقيق تر انجام شود تا خروجي آن ايجاد اشتغال ، اقتصاد پويا و تكيه بر كالا و توليدات ملي باشد.

*دریابیگی:مسئولان براي رفاه حال مردم بايد از خود شروع کنند

دبير اجرايي تشكيلات خانه كارگر مازندران در گفتگو با خبرنگار مازندنومه اظهار داشت: با وجود حمايت هاي بي سابقه رهبري در سال هاي قبل از كارآفرينان، كارگران و توليد ملي در ديدار هاي مختلف و با اقشار گوناگون، ايشان امسال همگان را به حمايت از توليد ملي دعوت كردند.

نصرالله دريابيگي حمايت از توليد، اشتغال و نفي استفاده از محصولات خارجي را معنا و مفهوم درست اين شعار دانست و تصريح كرد: امسال بارقه اميدي در دل جريان هايي كه به توليد كار علاقه مند هستند ايجاد شده است.

وي با اشاره به اينكه كارگراني كه در سال هاي گذشته بيكار شده و يا صنعت و بخش كارگري آنها با ركود مواجه شده است از اين نامگذاري و حمايت دلسوزانه رهبري از اشتغال و سرمايه ايراني خوشحال شده اند ، افزود:مسئولان بايد در عمل توجه جدي به اين موضوع داشته باشند چرا كه با حرف كاري از پيش نخواهد رفت.

دريابيگي برنامه ريزي دقيق استاندار و مسئولان را در اين مورد بسيار موثر دانست و گفت:در مورد نامگذاری امسال، نبايد تنها به تبليغات در رسانه و بيلوردهاي سطح شهر بسنده كرد.

دبير اجرايي تشكيلات خانه كارگر مازندران تاكيد كرد: بايد در رفتار و زندگي هر فرد اين شعار رهبري نمود پيدا كند مثلا مسئولان براي تغيير دكوراسيون اتاق كار يا اداره از محصولات داخل استفاده كنند و با حمايت از بازارچه ها ، نمايشگاه ها و توليدات داخلي سرمايه گذار را تشويق به بالابردن كيفيت محصولات خود كنند.

وي با بيان اينكه مسئولان براي رفاه حال مردم بايد از خود شروع كنند افزود:تدوين برنامه هاي جامع و درست در سطح كلان نقش موثري در پيشبرد و رسيدن به اين هدف خواهد داشت.

دريابيگي با اشاره به حمايت قشر كارگري استان از اين رويكرد و شعار مقام معظم رهبري گفت:انجام اينكار به نوعي امر به معروف است.

*هاشم پور:مديريت واردات،گام برداشتن در جهت صادرات و نزديك شدن به بازارهاي هدف

مديركل صنعت،معدن و تجارت استان مازندران نيز در گفت گو با مازندنومه اظهار داشت: فرمايش مقام معظم رهبري در محور قرار دادن توليد ملي ، كليد توسعه و پيشرفت كشور خواهد بود.

مرتضي هاشم پور گفت: مقدمات نامگذاري سنوات گذشته در بحث اصلاح الگوي مصرف،همت مضاعف و كار مضاعف و همچنين جهاد اقتصادي ايجاب مي كرد كه به نتيجه اي چون توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه ايراني منجر شود.

وي با بيان اينكه رويكرد سازمان صنعت،معدن و تجارت استان نيز در همين راستا خواهد بود افزود: با وجود تمامي مشكلاتي كه در اين حوزه به آن مواجه هستيم اما محور كار ما در حمايت از توليد و سرمايه گذار خواهد بود.

مديركل صنعت،معدن و تجارت مازندران ابراز داشت: براي تحقق اين امر ضرورت توجه به اشتغال و سرمايه گذاري پايدار در راس برنامه ريزي هاي كلان استان قرار خواهد گرفت.

وي با بيان اينكه بايد برنامه ريزي ها بر اساس شرايط تحريم و وضعيت خاص كشور صورت پذيرد ، افزود: لزوم توجه به نقدينگي جهت تامين سرمايه در گردش واحدهاي صنعتي استان و حفظ اشتغال موجود از مهم ترين مسايل پيش رو است.

هاشم پور جذب سرمايه هاي سرگردان در جامعه را يكي از مهم ترين اولويت هاي صنعت و معدن استان عنوان كرد و گفت: بايد با مهار و هدايت اين گونه سرمايه ها حالت تورمي موجود را از بين برد.

وي با بيان اينكه اگر اين سرمايه ها سامان دهي نشود موجب افزايش تورم خواهد شد تاكيد كرد: با تدوین برنامه هاي درست مي توان اشتغال موجود را پايدار کرد و به سمت توسعه توليد ملي گام برداشت.

مدير كل صنعت، معدن و تجارت مازندران سرمايه گذاري در بخش صنعت را علي رغم وجود مشكلات و موانع، مناسب ارزيابي كرد و افزود: دولتمردان و مديران بايد فضاي كسب و كار موجود را باز بيني و مهندسي كرده و در راستاي كاهش موانع پيش روي توليد گام بردارند تا شاهد شكوفايي توليد ملي در كشور و استان باشيم.

وي از مديريت واردات و گام برداشتن در جهت صادرات و نزديك شدن به بازارهاي هدف به عنوان رويكرد كلان نام برد و افزود: سمت و سوي بانك ها نيز بايد به حمایت از توليد و توليدكننده باشد تا از اين منظر نيز بتوان بستر لازم براي حمايت از توليد داخل را به شكل عملي فراهم كرد.

هاشم پور وحدت رويه دستگاه هاي مرتبط اقتصادي را نيز به عنوان مهم ترين عامل اثرگذار در توسعه و حمايت از توليد ملي برشمرد و ابراز داشت: اكثر كشورهاي توسعه يافته با همين شعار و با وحدت رويه در هدفگذاري توانستند به رشد و پيشرفت قابل قبولي دست يابند.

وي با بيان اينكه با وجود مشكلات در برخي صنايع و واحدهاي توليدي به هيچ عنوان توصيه نمي كنيم كه سرمايه از اين بخش به بخش ديگري وارد شود،افزود: بايد تلاش كرد تا اين مشكلات و موانع برطرف شود چرا كه سرمايه گذار تمايل دارد به سمتي حركت كند كه به سوددهي قابل قبولي برسد.

هاشم پور ادامه داد: اميدواريم كه با تامين نيازهاي توليدكنندگان از جمله مواد اوليه مورد نياز و تامين ارز به قميت مرجع براي واحدهاي صنعتي و توليدي از حجم مشكلات اين واحد ها كم كنيم.