دوشنبه 28 فروردين 1391-14:12

طاهایی:حمایت های بودجه ای مورد استدعا است

استاندار مازندران گفت:‌ما کارگزاران، اذعان می کنیم که نمی توانیم مانند شما خدمت کنیم/‌سد هراز یادمان شماست/ وزیر نیرو گفت: رئیس جمهور علاقه ای به کلنگ زنی ندارد/‌باید وزیر نیرو باشید تا با تمام وجود حس کنید این کلنگ زنی چه معنا و مفهومی دارد.


مازندنومه،کلثوم فلاحی:سید علی اکبر طاهایی در مراسم کلنگ زنی پروژه خط انتقال آب دریای خزر به مناطق مرکزی ایران اظهار داشت: رئیس جمهوری حقیقتا آموزگار کار و تلاش برای ما و همه کارگزاران انقلاب اسلامی است.

 استاندار مازندران ادامه داد:‌در سال های دولت های نهم و دهم کار و خدمت بی منت را آموختیم و دیدیم که می توان شب و روز را به هم پیوند زد.

 وی خطاب به رئیس جمهوری تصریح کرد:‌ما کارگزاران، اذعان می کنیم که نمی توانیم مانند شما خدمت کنیم.

 طاهایی از رئیس جمهوری درخواست کرد تا سد گلورد در ردیف پروژه های الف مهر ماندگار قرار گیرد و این یکی از مطالبات جدی مردم است.

 وی به رئیس جمهوری یادآور شد:‌سد هراز که بزرگترین سد تاریخ مازندران است، یادمان شماست و در دولت نهم و دهم عملیات اجرایی آن آغاز شد و به همت بچه های قرارگاه خاتم، در دست اقدام است.

 طاهایی بیان داشت:‌تقویت بودجه های این سد می تواند سرعت عمل را ، موجب شود، مقداری حمایت های بودجه ای مورد استدعا است.

 وی گفت:‌خدمتگزاری که از دولت شهید رجایی تاکنون خدمت کرده، می تواند منصفانه تر قضاوت کند و ظرفیت قرارگاه خاتم در دولت احمدی نژاد عملیاتی شد.

*سالی که نکوست از بهارش پیداست

 وزیر نیرو با تبریک سال نو و عرض تسلیت به مناسبت ایام سوگواری فاطمیه، اظهار داشت: این پروژه با نام حضرت مهدی (عج) کلنگ زنی شد.

مجید نامجو با اشاره به اینکه سالی که نکوست از بهارش پیداست، تصریح کرد:‌اتفاقات بزرگی در بخش آب کشور رخ داده و کلنگ زنی سه پروژه بزرگ و استراتژیک را در دست داریم.

 وزیر نیرو افزود:‌از رئیس جمهوری قول گرفته ام تا در کلنگ زنی هر سه پروژه حضور یابد، هرچند که رئیس جمهور علاقه ای به کلنگ زنی ندارد.

 وی در ادامه خاطراتی از سفر اخیر دولت به تاجیکستان در جشن نوروز بیان کرد.

 نامجو با بیان این که طرح بزرگ ترین سد بتونی دنیا را با 315 متر ارتفاع، امسال کلنگ می زنیم، بیان داشت: سال گذشته 5/12 میلیارد متر مکعب به حجم ذخایر سدها اضافه شد.

 وی متذکر شد:‌امسال 50 سد، 26 طرح آب رسانی و 23 نیروگاه را در لیست پروژه های مهر ماندگار داریم.

نامجو ادامه داد:‌همانطور که در اجرای فاز نخست قانون هدفمندی یارانه ها در خدمت دولت بودیم، برای اجرای فاز دوم هم در خدمت دولت هستیم.

 وی تصریح کرد:‌باید وزیر نیرو باشید تا با تمام وجود حس کنید این کلنگ زنی چه معنا و مفهومی دارد.

نامجو با بیان اینکه در کشوری قرار داریم که با یک سوم بارندگی میانگین دنیا، به سمت تنش های آبی پیش می رود، بیان داشت: تغییرهای اقلیم در دنیا جدی است.

وی با اشاره به اینکه همه دوست دارند منابع آبی خود را برای خودشان استفاده کنند و عدالت هم این است، خاطرنشان کرد:‌به همین منظور، مدیریت آب کشور تصمیم گرفته منابع آب را ابتدا برای همان استان استفاده کند.

 نامجو با بیان اینکه طرح مطالعاتی این پروژه از سال 89 آغاز شد، گفت:‌ بیش از 40 هزار نفر ساعت بر روی این طرح کار کردند و بزرگترین مشاور کشور، مسئول کار این طرح است.

 وی با اشاره به اینکه کارهای بزرگ، مردان بزرگ می خواهد، تصریح کرد:‌استان هایی که به شدت تشنه هستند را به این روش آبرسانی می کنیم.

*‌میزان بهره مندی ما از آب شیرین 2 دهم درصد است

معاون وزیر نیرو در این مراسم اظهار داشت:موفقیت هایی که با حمایت محمود احمدی نژاد در حوزه آب فراهم شده ، فرصتی می طلبد تا بتوانیم به صورت گسترده اطلاع رسانی کنیم که چه تحولی در حوزه آب کشور فراهم شده است.

 محمدرضا عطارزاده ادامه داد:‌بودجه اعتباراتی سال های گذشته پنج هزار میلیارد بود که به 10 هزار میلیارد رسید.

وی افزود:‌سوم خرداد ، سد گتوند را به بهره برداری می رسانیم.

 معاون وزیر نیرو با اشاره به اینکه با اعتباراتی که از محل مازاد درآمد نفتی داشتیم تحولی ایجاد شد، تصریح کرد:‌توانستیم 2هزار روستا را در سطح کشور آبرسانی کنیم.

 وی با بیان اینکه جمعیت ما حدود 3/1 درصد جمعیت جهان است، متذکر شد:‌میزان بهره مندی ما از آب شیرین 2 دهم درصد است که عمق نیاز را در کشور نشان می دهد.

 عطارزاده خاطرنشان کرد: در مازندران طرح های گسترده ای داریم که چند مورد مانند سد البرز به بهره برداری رسیده است.

 وی با بیان اینکه به کارها سرعت می دهیم تا نیاز آبی مازندران را کاملا مرتفع کنیم، گفت:‌در سال تولید ملی، فصل جدیدی در حوزه آب کشور باز شد.

 این مسئول با اشاره به طرح عظیم انتقال آب از دریای مازندران و خلیج فارس به فلات مرکزی کشور، یادآور شد:‌سیمای کلی طرح مشخص شده و در 2 پروژه برنامه ریزی کردیم.

 وی با بیان اینکه امروز مرحله نخست پروژه ، یعنی بهره برداری از آب دریای خزر را کلنگ زنی کردیم ، افزود:‌در آینده نزدیک، بهره برداری از آب خلیج فارس ، آب گیری و آب شیرین کن انجام شده و به استان های سمنان، قم، اصفهان و کاشان انتقال پیدا می کند.

 عطارزاده با اشاره به اینکه برداشت 500 میلیون متر مکعب آب را پیش بینی کردیم، بیان داشت:‌200 میلیون از همین منطقه برداشت می شود و حدود 300 میلیون هم از منطقه ای در شرق دریای مازندران برای جنوب خراسان رضوی ، خراسان جنوبی و یزد پیش بینی کردیم.

 وی ادامه داد:‌مسیری پیش بینی کردیم که با کمترین آثار منفی بر محیط زیست این طرح را اجرایی کنیم.

عطارزاده با اشاره به اینکه پروژه سوم از بندرعباس به سمت فولاد گل گهر ، منطقه کرمان و خود استان هرمزگان است، تصریح کرد:‌از مشکلات ما در فلات مرکزی این بود که تامین آب نداشتیم و صنعت توسعه پیدا نمی کرد.

* پنج هزار کیلومتر خطوط لوله به اجرا درآوردیم

فرمانده قرارگاه خاتم در این مراسم اظهار داشت:‌این پروژه مهم، آرزوی دیرینه مردم این مرز و بوم است.

ابوالقاسم مظفری خاطرنشان کرد:‌بیش از پنج هزار کیلومتر خطوط لوله به اجرا درآوردیم یا در دست اجرا داریم.

 وی با بیان اینکه رویکرد ما در این پروژه در فاز نخست ، حداکثر کردن منابع برای مازندران است، افزود:‌مسائل زیست محیطی و جلوگیری از آسیب رسیدن به منابع طبیعی را مد نظر داریم.

 مظفری با اشاره به اینکه منابع مالی این پروژه را وزارت نفت تقبل کرده، متذکر شد:‌ در اجرای این پروژه از کریدور شمال به جنوب شرکت نفت استفاده می کنیم.