چهارشنبه 28 تير 1391-1:44

چگونه گوش مان را ماساژ دهیم؟

پزشک خود باشیم:سلسله مطالب بهداشتی-پزشکی در کلینیک مازندنومه؛ماساژ گوش برای پیشگیری و درمان بیماری های عمومی و زیبایی مفید است؛از جمله:سردرد – بیماری ماشین – بیخوابی – کم خوابی – بهبود عملکرد مغز – مطالعه مفید –رفع سرگیجه – حمله میگرن مفید-کسانی که زیاد پشت کامپیوتر هستند-ریزش مو-سرفه های خشک و...


مازندنومه؛دکتر دلیله قلی پور،متخصص طب سوزنی و سنتی:ماساژ گوش برای پیشگیری و درمان بیماری های عمومی و زیبایی مفید است .

*ماساژ نرمه گوش

برای چشم مفید است . برای کیسه دور چشم – چشم خسته – دندان – چانه – لوزه – التهاب گلو – زبان – گوش داخلی – مربوط به صورت و جوش و اکنه مورد استفاده است .
نرمه گوش بطور فلکی با نواحی صورت در ارتباط است و ماساژ آن برای پیشگیری و درمان بیماریهای مربوط به نواحی صورت مفید است .
با 2 انگشت اشاره و شست نرمه گوش را از بالا به پایین 20-10 بار ماساژ دهیم روزی 2 بار .

*ماساژ آنتی تراگوس

این قسمت از گوش زیر قشر مغز را کنترل می کند.برای سردرد – بیماری ماشین – بیخوابی – کم خوابی – بهبود عملکرد مغز – مطالعه مفید –رفع سرگیجه – و حمله میگرن مفید است . در عقب مانده ذهنی – برای کنترل استرس و آرامبخش مفید است .
برای درمان اکنه جوانان که ممکن است بر اثر فشارهای روحی باشد – نامنظم بودن سیکل پریود می توان روی گوش کار کرد . نه تنها درمان کننده بود پیشگیری از عود مجدد هم بود .
این افراد نه تنها آرامش پیدا کردند بلکه حس بهتری داشتند پس در کنترل خلق هم نقش دارد . روزی 2 بار به صورت منگنه ای بین انگشت اشاره و شست 20-10 بار ماساژ دهید .

*ماساژ آنتی هلیکس 

 مثل یک آدم سروته . ستون فقرات کمری و شکم – ستون فقرات سینه ای – گردن – ماساژ با انگشت اشاره عقب و جلو 20 بار باعث جلوگیری از مشکلات ستون فقرات می شود .

 در کسانی که زیاد پشت کامپیوتر هستند یا زیاد می نشینند مستعد درد گردن و پشت هستند . یا کرختی و سستی پا چون جریان خون محدود می شود شکم دچار مشکل می شود .

بیماران که لکه های سیاه روی صورت داشتند یا ریزش مو ، یا پوست خشک و خشن یا بیخوابی داشتند و خسته بودند ریزش مو ریشه در مشکلات روحی و مشکلات ستون فقرات دارد .

برخی از آدمها کیف های سنگین روی پشت دارند باعث صدمه به ستون فقرات می گردد . در طب چینی مو با جریان خون در ارتباط هست اگر جریان خون بهتر شود وضع مو بهتر می شود . ماساژ این قسمت در درمان سوء هاضمه و جریان خون بهتر ستون فقرات نقش دارد .

*ماساژ شاخه فوقانی آنتی هلیکس 

 انگشت اشاره جلو شست عقب به صورت منگنه ای 20 بار ماساژ می دهیم باعث بهبود کیفیت جریان خون می شود و اثر ضد دردی دارد . آنهایی که به دویدن و کوهنوردی علاقه دارند اگر از سرفه های خشک شکایت دارند گوش راست را در این قسمت می توان ماساژ داد .
سستی و کسلی و درد را تسکین می دهد . دردهای زانو یا پایین تر را تسکین می دهد . شاخه تحتانی آنتی هلیکس مربوط به باسن – سیاتیک – کمر – اعصاب سمپاتیک لگن است با 2 انگشت به صورت منگنه ای ماساژ می دهیم . روزی 2 بار 

*ماساژ کونشای تحتانی 

 با انگشت اشاره به سمت جلو دایره وار ماساژ می دهیم . شست پشت گوش است.
این قسمت گوش مربوط به قلب – ریه – تراشه – سینوزیت – برونشیت – کم خوابی است برای تسکین سرفه مفید است . برای بچه هایی که ضعیف هستند هر شب مادر قبل از خواب ماساژ بدهد خوب است . بچه سریع به خواب می رود . همچنین ارتباط خوبی بین مادر و بچه برقرار می شود .

*ماساژ کونشانی فوقانی

 در گوش روابط رفلکسی با احشاء داخل شکم دارد مانند شانه – کلیه – پانکراس – کبد – طحال – لوزالمعده – انگشت اشاره از بالا به پایین 20-10 بار ماساژ صبح و شب در بی اختیاری ادراری – ریزش و کاهش مو – درد گردن – درد پشت – سردرد – لکه های سیاه صورت – بیخوابی – منگی – روی زیبایی و سلامت مؤثر است .

*ماساژ قسمت کروس هلیکس

 روابط رفلکسی با دهان – معده – دئودنوم – روده کوچک – روده بزرگ دارد. برای درمان درد زخم معده و اثنی عشر یبوست یا اسهال دور تا دور آن را ماساژ می دهیم . با انگشت اشاره روزی 2 بار حرکات رفت و برگشت حدود 20 بار .
قسمت جلوی کونشای تحتانی مربوط به کنترل داخل و خارج بینی – گلو – حلق – حنجره دارد . ماساژ به صورت منگنه ای 20 بار صبح و شب (با 2 انگشت اشاره و شست) در مشکلات مربوط به این قسمتها می توان از این ماساژ کمک گرفت .

ماساژ شیاری که در بالای نرمه گوش وجود دارد در موارد زیر مفید است .
تب یونجه – ترشح غدد داخلی – برای خانمها در دوره یائسگی مفید است . در گُرگرفتگی – سردرد – گیجی – خستگی – اکنه – مشکلات پستان مفید است .


*ماساژ پشت گوش 

 با انگشت اشاره 20-10 بار رفت و برگشت از بالا به پایین و برعکس ماساژ می دهیم برای سردرد – منگی – گیجی و فشار بالا مؤثر است . منطقه پشت گوش منطقه پایین آوردن فشار خون است . 
 
*نحوه ماساژ گوش

1-دستها را بمالیم تا گرم شود . ماساژ با کف دست تمام گوش 10 بار به عقب بچرخانیم .
2-دوباره دستها را گرم می کنیم حالا 10 بار به جلو با کف دست تمام گوش را می چرخانیم .
3-با 2 انگشت اشاره و وسط جلو و عقب گوش به سمت بالا و پایین حرکات برگشتی
4-حالا نرمه گوش از بالا به پایین 20 بار
5-حالا هلیکس با 2 انگشت (شست جلو) از پایین به بالا دست را پرت می کنیم .
6-با انگشت اشاره ماساژ دایره وار در خلاف جهت عقربه های ساعت تمام حفرات گوش را ماساژ می دهیم . روزی 2 بار.

***

گفتارهای پیشین کلینیک مازندنومه:

از دکتر شاکری:

-پايان بي قراري من روزي ست... http://www.mazandnume.com/?PNID=V12847

-درمان بدون جراحی http://www.mazandnume.com/?PNID=V12133

-دیسک یا سیاتیک http://www.mazandnume.com/?PNID=V13729

-آرام باش،نگران نباش http://www.mazandnume.com/?PNID=V13773

-هر دردی نشانه سیاتیک نیست http://www.mazandnume.com/?PNID=V13805

-برای جراحی عجله نکنید http://www.mazandnume.com/?PNID=V13874

از دکتر قلی پور:

-راه سلامت/پیش به سوی طب سوزنی http://www.mazandnume.com/?PNID=V13825


-گوش درمانی http://www.mazandnume.com/?PNID=V13856

از دکتر قدمعلی طالبی:

از وسایل ورزشی پارک ها استفاده نکنید http://www.mazandnume.com/?PNID=V13876