چهارشنبه 11 مرداد 1391-9:20

نقد یک یادداشت/نماینده بابل به دنبال عوام فریبی نیست

همشهری خوب ما مصادیق متعددی را درکشور سراغ دارند که خارج از ضابطه و سیاست های اعلامی به فرصت های فراوانی دست پیدا نموده اند که تقسیمات کشوری محل سکونت برخی مقامات ازجمله شهرستان شدن شهری با جمعیت اندک در استان سمنان نمونه ای از آنهاست ، لذا فرمانداری ویژه شدن شهرستان بابل دور از دسترس نیست!


مازندنومه؛یادداشت مهمان،ایرج نیازآذری:هفتم مردادماه امسال جناب بهمن صادقی لاریمی-کارشناس مازنی استانداری اصفهان- طی یادداشتی درسایت وزین مازندنومه مطالبه فرمانداری ویژه برای ارتقای ساختار و تشکیلات سیاسی و اداری شهرستان بابل را یک شوخی و طنز بزرگ و عملی احساسی خطاب کرد.

(http://www.mazandnume.com/?PNID=V13975)

این کارشناس محترم در ابتدای نوشته خود با انتساب چند اتهام به مقامات شهرستان بابل نوشت:" وقتی دست یابی به کارهای اساسی و زیربنایی سخت باشد، یا حداقل راه رسیدن به آن دشوار و به پشتکار فراوان نیاز داشته باشد،تعدادی ازانسان های نه چندان قوی و توانمند درعرصه مدیریت اجرایی و نمایندگی درمجلس ، برای رسیدن به اهداف خود،دنبال راه های شعارگونه ،غیر کارشناسی ،عوامانه وغیر قابل دسترس می روند. این گونه ادعاها دستاوردی نداردکه هیچ ،بلکه باعث سردر گمی افراد، اتلاف منابع و .... می شود".

 ازآنجایی که طرح ایجاد فرمانداری ویژه توسط حسین نیازآذری -نماینده مردم شهرستان بابل در مجلس شورای اسلامی- مطرح شد ، نکاتی چند جهت تنویر افکار عمومی تقدیم می شود.

البته موارد مطروحه نظر شخصی نگارنده به عنوان یک شهروند بابلی است و هیچ ارتباطی با برادرم که نماینده مردم شریف بابل است،ندارد.

 1-از یک کارشناس محترم استانداری با بیست وپنج سال سابقه کار بعید بود بدون شناخت کافی به مسوولانی که برای پیشرفت زادبوم خود دغدغه دارند ، اتهام "عوام زدگی" بزند؛ ضمن آنکه سیاست ها ، برنامه ها ، تصمیمات و اقدامات هر فرد حقیقی و حقوقی قابل نقد وبررسی است،اما استخدام ادبیات توهین آمیز و قضاوت یکسویه روش درستی نیست.

 شاید مسیر تامین مطالبات مردم حوزه انتخابیه به مذاق شما خوش نیاید یا روش او متفاوت با سلیقه تان باشد، اما تحت هیچ عنوان نماینده شریف بابل به دنبال عوام فریبی نیست. چرا که ایشان در طول ایام تبلیغات انتخاباتی یک وعده فردی یا گروهی وحتی منطقه ای نداده است که حالا بخواهد در مقام اجرای وعده ها برآید.

 2- یکی از چالش های اساسی توسعه در کشور ما تناقض در سیاست های اعلامی و تصمیمات اعمالی دستگاه های اجرایی است که منجر به توزیع ناعادلانه امکانات ، اعتبارات و فرصت ها شده است،چه آنکه به استان مازندران که می رسند ضابطه و دستورالعمل ملاک می شود ولی وقتی نوبت اصفهان(!)می شود هزار و یک علت سرهم می کنند تا تخصیص منابع صورت گیرد.

 3- همشهری خوب ما مصادیق متعددی را درکشور سراغ دارند که خارج از ضابطه و سیاست های اعلامی به فرصت های فراوانی دست پیدا نموده اند که تقسیمات کشوری محل سکونت برخی مقامات ازجمله شهرستان شدن شهری با جمعیت اندک در استان سمنان نمونه ای از آنهاست ، لذا فرمانداری ویژه شدن شهرستان بابل دور از دسترس نیست!

4- اگرنظام توزیع منابع و فرصت ها در کشورکارشناسی، منطقی ، سیستمی و عادلانه باشد کسی دنبال راه های میانبر نمی رود و رفتن راه های میانبر به منزله بی توجهی به اقدامات کلان و زیربنایی نمی باشد،چه آن که نماینده بابل در انتخابات با شعار گام های زیربنایی و اهتمام به کارهای سخت و بلندمدت رای گرفت.

 5-به نظرمی رسد جناب صادقی لاریمی تحت تاثیر آب و هوای اصفهان مقاله نوشت و هنوز در زادگاه خود فعالیت اجرایی نداشته که ببیند در کشور ما کارکارشناسی ،بخشنامه ها و شاخص ها بعضی مواقع برای تریبون ها و مصاحبه ها مصرف دارد(!) و می شود در بدترین شرایط اعتباری از آب هم کره گرفت؛به نحوی که نظام توزیع اعتبارات و ارائه تسهیلات چنان ناعادلانه هست که مقامات معاونت برنامه ریزی در فصل بودجه برای استان هایی چون اصفهان معجزه می کنند ولی در کارگروه ها نسخه های کارشناسی برای استان ما می نویسند.

برادر عزیز! ما هم با ادبیات قشنگ وشکیل آمایشی ، انواع برنامه ریزی ، بودجه ریزی ، قانون برنامه ، اسناد بالادستی و توسعه آشناهستیم،اما واقعا در عمل به مباحث کارشناسی توجه کامل می شود؟ یا می توان با لابی گری و انواع ترفند ها و کلاه شرعی مقامات ملی را مجاب کرد واز آنها اعتبار و امکانات گرفت؟

 6- بنده هم با نظر جناب صادقی لاریمی در توانمندسازی واحدهای شهرستانی از طریق افزایش اختیارات موافقم ،اما ارتقای ساختاری به فرمانداری ویژه نیز یکی از راه های افزایش اختیارات دستگاه های اجرایی شهرستان است.

ازطرفی فرمانداری ویژه انسجام تقسیمات جغرافیایی بابل را تثبیت می کند و با ارتقای ساختاری و سازمانی بخشداری های تابعه برخی منویات درون شهرستانی و اراده های استانی ( پیگیری مطالبات اجرایی در مرکز استان) شهرستان بابل تامین می شود.

لذا باید به استحضار مخاطبان فهیم برسانم که پشت سر درخواست فرمانداری ویژه ادله های قانونی، منطق و دغدغه های کارشناسی نهفته است و مشاوران دانشگاهی ووزارت کشوری نماینده با سال ها تجربه کاراجرایی بی گداربه آب نمی زنند.

 وخود نماینده ای با هشت سال مسوولیت بخشداری و فرمانداری وسال ها مدیریت عالی در پایتخت بی اطلاع از قوانین و مقررات نیست.

7- طرح فرمانداری ویژه برای بابل هدفی درجهت تامین مطالبات حوزه انتخابیه است و به دنبال تضییع حقوق وکسر منافع هیچ شهری نیست.

ایمیل نویسنده:(irajniaz@yahoo.com)