شنبه 21 مرداد 1391-10:15

لیست کردن چند سوال مشابه و پراکنده که تحقیق و تفحص نمی شود

در انتقاد از طرح تحقیق و تفحص  از استانداری مازندران/سال پایانی دولت و ماه سوم فعالیت مجلس و نمایندگانی که هنوز انسجام استانی خود را تثبیت نکرده اند،زمان مناسبی برای طرح مسائل خانودگی از جایگاه ملی نیست.امروز گرانی و تورم امان مردم را بریده است،تحولات خاورمیانه و سوریه بر امنیت ملی کشورمان سایه افکنده ،تحریم ها ی بین المللی مملکت را دچار بحران کرده است و بیکاری روان خانواده ها را پریشان کرده،آیا با این اوصاف تصمیم نمایندگان دردی از مردم حل می کند یا داستان چیز دیگری است!؟


مازندنومه؛یادداشت مهمان،ایرج نیازآذری:طرح تحقیق و تفحص از استانداری مازندران پس از مراسم روز خبرنگار به مهمترین سوژه خبری و سیاسی استان تبدیل گردید.

تحقیق و تفحص از ابزارهای نظارتی مجلس شورای اسلامی می باشد که برای اولین بار در یک سطح استانی توسط اکثریت نمایندگان مازنی اقدام شده است.

 دراین که نظارت حق قانونی نمایندگان محترم می باشد شکی درآن نیست اما باید بررسی شود که نظارت فوق الاشاره طی چه مکانیزمی و براساس چه منطقی عملیاتی می شود وچه الزاماتی نمایندگان را برآن داشت تا در این مقطع زمانی دست به این تجربه بزنند.

 1- تجربه تحقیق و تفحص های گذشته نشان داده است این اهرم نظارتی مجلس از کارایی و کارآمدی لازم برخوردار نبوده و نوعی اتلاف منابع ( مالی و زمانی) صورت می گیرد.

 از سویی هزینه وفایده طرح تحقیق و تفحص فقط مالی و زمانی نیست و بار سیاسی و پیامدهای اجتماعی آن را هم باید محاسبه و سنجید.

هرچند که اصل طرح تحقیق و تفحص درصورت انجام به موقع مدیران استان را ملزم به پاسخگویی ، شناخت بیشتر ناظر از فعالیت ها ،تحرک بیشتر اداری، رفع نقاط ضعف و شتاب در خدمت رسانی می کند.

 2- زمان انجام تحقیق و تفحص و اثرات ناشی از آن را باید مد نظر داشت چه آنکه نتایج تحقیق و تفحص در هر صورت چگونه استفاده می شود.عمردولت نهم رو به پایان است .پس از تغییر دولت علاوه برمدیران ؛ سیاست ها ، برنامه ها و روش ها بهم می ریزد ومتاسفانه توجهی به نتایج تحقیق و تفحص نمی شود.

 3- بایداعتراف نمودکه نقاط قوت و ضعف ، کمبود و کاستی ها ، قصور ها و تقصیرها، موانع و اشکالات وحتی توانمندی ها درطرح های تحقیق و تفحص بررسی و مستندسازی می شود به شرطی که اصل طرح بر اساس سازوکاری علمی وطی مطالعات حساب شده تنظیم شده باشد اما آنچه را که در اراده طراح و محتوای طرح مذکورمشاهده می کنیم شاهد شتاب زدگی و اتخاذتصمیمی عجولانه هستیم.

 لیست کردن چند سوال مشابه و پراکنده که تحقیق و تفحص نمی شود ! برای طرح چنین موضوع مهمی آن هم از جانب مجمع نمایندگان استان باید راهبرد،منطق ، چرایی وادله های مهمتری را مد نظر قرار داد.

 4- مخالفت با زمان و محتوای طرح تحقیق و تفحص از استانداری مازندران به معنی نادیده انگاشتن اشکالات و ضعف های استانداری مازندران نیست بلکه بهتر بود ناظرین و نمایندگان محترم از سایر روشها و ابزار های نظارتی استفاده می نمودند.

 سال پایانی دولت و ماه سوم فعالیت مجلس(!) و نمایندگانی که هنوز انسجام استانی خود را تثبیت نکرده اند زمان مناسبی برای طرح مسائل خانودگی از جایگاه ملی نیست.

 امروز گرانی و تورم امان مردم را بریده است، تحولات خاورمیانه و سوریه بر امنیت ملی کشورمان سایه افکنده ، تحریم ها ی بین المللی مملکت را دچار بحران کرده است و بیکاری روان خانواده ها را پریشان کرد. آیا با این اوصاف تصمیم نمایندگان دردی از مردم حل می کند یا داستان چیز دیگری است!

5- برای مردم استان مازندران این پرسش مطرح می شود با شکل گیری مجلس نهم وضیعت "مجمع نمایندگان مازندران "از لحاظ ساختاری و تشکیلاتی در چه شرایطی است.

 مجمع تاکنون چند جلسه داشته ؟ و چند موضوع از مسائل کلان استان بررسی شده است . دبیرخانه مجمع در کجا مستقر می باشد ،پیش از طرح تحقیق و تفحص چند جلسه کاری بین مجمع نمایندگان و مسوولان ارشد استان برگزار شده است و اگر برگزار شده محتوای مذاکرات چرا رسانه ای نگردیده است.استراتژی ، رویکرد و برنامه مجمع نمایندگان در قبال الویت های استان چیست و مواردی از این دست که تاکنون اطلاع رسانی نشده است.

 6- ضمن محترم شمردن حق قانونی نمایندگان برای اعمال وظایف نظارتی و تائید برخی اشکالات و کاستی ها در استانداری و سایر دستگاه های اجرایی استان به امضاکنندگان طرح تحقیق و تفحص از استانداری مازندران پیشنهاد می شود با تشکیل کارگروه های تخصصی مسائل مطروحه رابصورت داخلی بررسی نمایندو مانع از فضاسازی سیاسی و رسانه ای شوندهمچنانکه رهبر معظم انقلاب تاکید بر رسانه ای نشدن اختلافات مسوولان نظام دارند.

 7- برای نگارنده و خیلی از مخاطبان این سطور وجه سیاسی فعالیت های پارلمانی محرز است ،چه آنکه سیاست ورزی و قواعد بازیگری در میدان سیاست ایجاب می کند در تحصیل منافع ، خواه شخصی باشد خواه گروهی ، برخی روشها و تاکتیک ها مورد استفاده قرار گیرد وشاید بازی برد برد راهبرد مجمع نمایندگان در این عرصه مد نظر باشد تا امتیازاتی از مقامات ملی برای استان کسب نمایند اما در هر صورت انتظار مردم مازندران از دوطرف ماجرا پرهیز از تنش زایی و فرصت سوزی می باشد وامید همه این است که نمایندگان و مسوولان استان با برادری و صمیمیت اختلافات فی مابین را با تاکید بر حداکثرسازی وجه خدمتگزاری برطرف نمایند.

 8- واما سخنی با آقای طاهایی: بزرگی از زادگاه مهندس طاهایی می گفت ایشان در این دوره مسوولیت خود مدیریت ندارد بلکه دارد زندگی می کند!

وی تصریح داشت با سخن رانی و تعارف با صدر و ذیل مازندران نمی شود استان را اداره کرد. مدیری که تشر نمی زند و بیش از اندازه اخلاقی هست به درد استانداری نمی خورد او باید سر کلاس موعظه بنشیند.

همین برادر که در وزارت خانه حساس مسوولیت معاونت وزیر داشت تاکید داشت استاندار باید سخت گیر و قاطع باشد ومثل مربی هنگام تمرین و مسابقه مرتب بر سر بازیکنانش داد بکشد.

 این مدیر باسابقه ملی معتقد بود عموما زیردستان از آدم های سخت گیر و قاطع خوش شان نمی آید چرا که طبیعت انسان این است که از سختی ها فرار می کند.

 هنر مهندس طاهایی این باید باشد که با اقناع نمایندگان نگذارد طرح اجرایی شود و با تجدید نظر در شیوه مدیریتی خود جان دوباره ای به جریان خدمت در استان ببخشد و خیلی دلش را به گزارش ها وآمارهای دستگاه های اجرایی خوش نکند.

مدیران کم کار را برکنار نماید حتی سفارشی نمایندگان باشند.طاهایی باتجربه بجای اینکه مدام خود را بدهکار مردم مازندران معرفی کند از مدیران استان طلبکار باشد و امان آنان را بگیرد. بطور حتم جناب طاهایی دغدغه های نمایندگان را می داند و از انتظارات مردم از نمایندگان باخبر است.

 لذاشایسته هردو طرف ماجرا به نفع مردم صفر – صفر نمایند و با هم افزایی توان ها برای توسعه استان منسجم و متحد شوند.

ایمیل نویسنده:(irajniaz@yahoo.com)