سه شنبه 24 مرداد 1391-0:7

سرمایه سوزی نکنیم/ تحقیق و تفحص عامل پسرفت استان است

در انتقاد از طرح تحقیق و تفحص از استانداری مازندران/با توجه به عمر کوتاه مجلس نهم،تحقیق و تفحص،حرکتی احساسی بود و در این بحث اساسی،همگرایی و وحدت رویه در راه توسعه و آبادانی استان دیده نشد/موجبات این موضوع فراهم نشود که ابرو را نگرفته چشم را کور کنید/آیا صلاح است استانداری در اذهان دولتی ها بی اعتماد جلوه داده شود و در گوشه ای رینگ به مبارزه با استاندار مشغول باشیم؟


مازندنومه،بابک شمس ناتری: چند روزی است بحث تحقیق و تفحص از استانداری مازندران در فضای رسانه ای تبدیل به بحث روز شده است.

پیشرفت این روند از دو جهت برایم قابل هضم نیست، اینکه همکاران رسانه ای ما و اهالی قلم که عمدتا نخبگان و فرهیختگان جامعه هستند،چگونه دغدغه های اساسی مردم را فراموش کرده و به بحثی داخلی پرداخته اند و به واسطه همین است که سال ها از نظر توسعه و آبادانی از استانهایی مانند اصفهان، فارس، آذربایجان و ... افتاده ایم.

بحث دومی که مرا متعجب کرد و انتظار چنین چیزی را نداشتم بحث طراحی تحقیق و تفحص از سوی عده ای از نمایندگان مجلس نهم است که علی رغم احترام ویژه ای که برای تعدادی از این عزیزان قایل هستم،احساس می کنم که با توجه به عمر کوتاه مجلس نهم از آغاز تاکنون حرکتی احساسی بود و در این بحث اساسی، همگرایی و وحدت رویه در راه توسعه و آبادانی استان دیده نشد.

در خصوص ورود رسانه ها به این بحث چون نیازمند بحث های کارشناسی هستیم و مباحث باید به صورت تخصصی مطرح شود مطمئنا خارج از حوصله مخاطبان است و بهتر می بینم که در یک فضای چهره به چهره این موضوع را مورد تبادل نظر قرار دهیم، اما...روی صحبت من با نمایندگان طراح این موضوع است.

دولت دهم و عملکرد استانداری مازندران در دوره جدید دارای نقد هست و مطمئنا بهتر می دانید که هیچ دولتی و هیچ دوره ای از استانداری بدون نقد نیست.

تحقیق، تفحص و نظارت حق طبیعی همه نمایندگان است و طبق قانون شما نماینده همه ملت ایران هستید اما در این ماه مبارک رمضان از خدا می خواهم که با این مسئله موجبات این موضوع فراهم نشود که ابرو را نگرفته چشم را کور کنید.

چند سوال از نمایندگان عزیز استان که طراح و پیگیر این بحث هستند دارم، نمایندگان محترمی که اغلب نیز از ورودی های جدید مجلس نهم هستند.

طبق آمارها سهم مازندران در بحث تصویب پروژه های مهرماندگار 38 پروژه است و این در حالی است که برخی شهرستانها مانند تنکابن حتی یک پروژه هم ندارند، تاکنون برای افزایش پروژه های مهرماندگار به 50 پروژه یا بیشتر چقدر تلاش کردید؟ پروژه ای که در نهاد ریاست جمهوری مصوب می شود و وزرا در آن دخل و تصرف دارند، آیا نمی توان در این زمینه، جلسات مستمر کارشناسی در قالب کارگروه های مختلف با هیئت دولت و شخص رییس جمهور برگزار کرد؟

امروز دغدغه مردم معیشت است، تورم و پایین بودن درآمد گریبان مردم را گرفته، ای کاش عزیزان طراح این موضوع تمرکز خود را برای خروج از این فشارها بر روی مردم مازندران معطوف می کردند.

تحقیق و تفحص خوب است ولی در شرایط کنونی که همه به دنبال این هستند که در سال پایانی دولت به نفع حوزه های انتخابیه خود و استان های شان اعتبار و بودجه بگیرند آیا صلاح است استانداری در اذهان دولتی ها بی اعتماد جلوه داده شود و در گوشه ای رینگ به مبارزه با استاندار مشغول باشیم و عده ای تماشاچی شرط بندی کرده و از حواس پرتی ما هوشیاری خود را به کار گرفته در راه توسعه استان خود قدم بردارند؟

ما یکی از استان های پرافتخار در بحث افزایش مشارکت حضور در انتخابات هستیم، مطمئنا حضور سرشار از دغدغه خدمتگذاری شما عزیزان در این مسئله تاثیرگزار بوده است، چرا کشاورزان، باغداران و دامدارانی که این روزها و در سال تولید ملی با مظلومیت تمام شاهد فروش نارنگی پاکستانی، گوشت برزیلی، برنج هندی و ... هستند و خود در راه افزایش این مشارکت ها مثمر ثمر بودند را در حاشیه قرار داده و تحقیق و تفحصی به میان بیاید که می توان با حکمیت و آرامش و به دور از سر و صداهای آن چنانی آن را مدیریت و تدبیر کرد؟

در شرایط کنونی استان نیازمند آرامش است و وحدت بهترین عامل برای کمک به مردم مازندران بزرگ است.

مازندران دیار علویان است، تاریخی بزرگ دارد، با مردمی دارای اندیشه، ای کاش در کنار نظارت هایی که ما از شما انتظار داریم، در حوزه خدمت به مردم جوانان را هم ببینید، دوست داشتیم که طراح و پیگیر اتفاقاتی بزرگ مانند فعال سازی شهرک های صنعتی در استان باشید تا در حوزه اشتغال این چنین آسیب پذیر نباشیم، تمرکز بر روی جذب سرمایه گذاران برای همه نقاط استان باشید، از شرقی ترین تا غربی ترین که هم سرمایه وارد استان شود و هم شاهد جذب نیروی انسانی باشیم و مهاجرت به پایتخت را شاهد نباشیم.

البته هیچگاه نخواسته ام در یادداشت هایم یکطرفه به قاضی بروم و در حوزه استان هم حرف های بسیاری وجود دارد، یکی از حرف ها دغدغه استاندار و معاون سیاسی را شامل می شود که از برخی مدیران کم کار و ناکارآمد نالان هستند و بارها به زبان آورده اند اما مسایلی این چنینی هم می تواند با در نظر گرفتن فرمایش مقام معظم رهبری در شرایطی مطالبه شود که نمایندگان مردم خود را در تعامل با دولت دیده و در صورتی که جوابی حاصل نشد از راه هایی این چنینی ورود پیدا کنند.

سوالی که در ذهن دارم این است که تاکنون چند جلسه نقد و بررسی فضای مدیریتی و اجرایی در استان با حضور استاندار و معاونینش برگزار شده است؟

ای کاش چند جلسه فوق العاده از سوی طراحان این قضیه با مدیریت ارشد استان برگزار شود و موارد در اختیار ایشان قرار گرفته و مطمئنا با این همه تجربه و سابقه ای که از مهندس طاهایی سراغ داریم در صورتی که موضوعی عامل تنش، سوء استفاده، بی مدیریتی و دارای کوتاهی باشد شخصا پیگیر می شود.

خداوند منان را شکر می کنم که تاکنون هیچ مطالبه شخصی از استاندار محترم نداشته ام و بارها در یادداشت ها و نقدهایم ایشان را مورد خطاب قرار دادم و چندین بار هم در همکلامی ها با معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران، معاون عمرانی استانداری و ... در خصوص مسایلی گلایه کرده، نقد زده و حتی نکته جالب این مباحثه همکلامی های منطقی و گشاده رویی پاسخ آنها بود.

مهندس طاهایی سرمایه و نیروی قابل اتکای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است،نه صرفا دولت دکتر احمدی نژاد، سرمایه سوزی نکنیم، این سید بزرگوار در سالهای بعد از انقلاب منتصب دولت بود، منتخب مردم بود و به جرات می توان گفت مورد تایید مذهبیون و متدینین این استان است، خداکند که پرسر و صدا شدن این تحقیق و تفحص چنین سرمایه ای که سالها در دولت های مختلف نیز مسوولیت داشته و این حکایت از دلسوزی اش برای نظام است را سوخت نکند.

نمایندگان عزیز استان مازندران که اغلب چهره های فرهیخته، دلسوز و دارای دانش اجرایی و مدیریتی هستند کارگروهی را در پایتخت تشکیل داده از توان سرمایه هایی مانند، حجت الاسلام و المسلمین علی اکبرناطق نوری، شمس الدین حسینی، محمد رویانیان، حجت الله ایوبی، عبدالرضا شیخ السلامی، نعمت الله پوستین دوز، محمد عباسی، احمد توکلی، اسحاق صلاحی، ابوطالب شفقت، و... که در بدنه دولت و نظام دارای جایگاه و اعتماد هستند و حتی نمایندگان سابق و اسبق مردم در مجلس که ارتباطاتی ملی دارند بهره ببرند. جهت کار برای مازندران و مازندرانی ها حتی یک روز معطلی هم دیر است.

اختلاف نظرها و سیاسی کاری ها همیشه مازندران را عقب انداخته است. به نظر نگارنده در حال حاضر هیچ چیزی بهتر از کار، تلاش و برنامه ریزی منطقی برای استان نیست، به کارگیری همه نیروهای فکری، توانمند که بتوانند برنامه ای در اختیار استانداری و دستگاههای دیگر اجرایی قرار دهند که نیازی به تصویر ذهنیت تحقیق و تفحص نباشد.

مردم در شرایط کنونی تحریم ها و تهدیدها نیازمند به آرامش و امید بخشی هستند و یکی از راه های برون رفت ازفضای امیدزدایی دشمن انسجام و اتحاد برای کارمضاعف است.

به نظر نگارنده در حال حاضر هیچ مبحثی مهمتر از پیگیری بسترسازی تقویت خوداتکایی برای اقتصاد شکوفا در استان نیست، اقتصادی بر پایه برنامه های کارشناسی و نگاه های فرا استانی که برای استان آوردها مثبت داشته باشد.

در روز آغازین مجلس به بهانه شروع به کار مجلس نهم یادداشتی نوشتم که مجمع نمایندگان مازندران باید یک مجمع متحد و دارای مشاورین کاربلد از سراسر استان و در حوزه های مختلف باشد تا مطالبات به حق مردم طی 4 سال فرارو به خوبی رصد شده و در یک پکیج کارشناسی شده، به صورت هدفمند و قابلیت عمیلاتی شدن شکل اجرایی و منطقی به خود بگیرد.

مطمئنا این 4 سال نیز گذراست و آنچه مقدم از همه چیز است در نظر گرفتن رضای خداوند متعال و تلاش برای احقاق حق مردم است.

در آن یادداشت پیرامون این مباحث درخواست داشتم: پیگیری بحث اشتغال به ویژه در غرب مازندران، بررسی چالش های وضعیت اقتصادی مردم ، نظارت بر چگونگی انتصابهای احساسی در برخی دستگاه های اجرایی استانی و شهرستانی مازندران، تقویت حوزه گردشگری، تمرکز اصولی و وقت گذاشتن بر حوزه جوانان، ورزش، فرهنگ و هنر مازندران، جایگاه زنان در استان و نقش آفرینی آنان در قبول مسوولیت های اجرایی و سیاسی، احقاق حق و مطالبات قانونی اهالی خبر و رسانه، زیباسازی سیمای شهرهای مازندران، هم نشینی همراه با هم اندیشی مجمع نمایندگان 3 استان شمالی برای پیگیری منافع 3 استان و پیشنهاد پیگیری نقدهایی که در رسانه ها منصفانه مطرح می شود.

البته ناگفته نماند که نارسایی ها در استان وجود دارد، گاهی هم مدیران کل ضعیف باعث تضعیف جایگاه استانداری می شوند و شاید یکی از دلایل محکمی که ما همچنان فریاد مظلومیت غرب استان را داریم به دلیل نگاه همراه با مهری برخی مدیران کل است و این فریادها نیز مطالبه ای بحق است.

درست است گلایه هایی بابت کوتاهی برخی مدیران ارشد به شهرستان های غرب استان داریم ولی آنچه امروز نیاز داریم همدلی و وحدت در سطح استان است.

البته این نکته را هم اشاره داشته باشم که اگر مطالبه بحقی در خصوص جدایی غرب استان مطرح می شود یک حق قانونی برای آزادی در نظر و اندیشه است و در چارچوب قانون آن پیگیری خواهیم شد.

مطمئنا دیده نشدن مردم در غرب استان یکی از گلایه های اساسی است اما در شرایط حال حاضر بهترین راه برون رفت از تنش های حاصل از حواشی تحقیق و تفحص ایجاد وحدت است.

در پایان امیدواریم که با تدبیر همراه با رایزنی نمایندگان مخالف این موضوع و ایجاد حکمیت با حضور شخص ارزشمند روحانی بزرگوار، نماینده محترم ولی فقیه در استان مازندران این مسئله به گونه ای تدبیر شده که موجبات وقت کشی در استان فراهم نشود و کارها در استان با تعامل نمایندگان مردم، نمایندگان دولت و دوراندیشی نماینده محترم ولی فقیه در استان ثمر بخش باشد.