سه شنبه 24 مرداد 1391-12:45

آرزوهای کوچک

مقایسه غرب استان با استان البرز قیاسی است مع الفارق،زیرا کرج به دلیل سال ها همجواری باتهران،پایتخت صنعت ایران محسوب می شود که قیاس آن با غرب مازندران بیشتر یک شوخی است/تعدادی در غرب مازندران که هرگز خود را مازنی ندانسته و آرزوی دیرینه شان هم تجزیه و اضمحلال مازندران بود و هست ، از هرفرصتی برای تجزیه مازندران استفاده می کنند.


مازندنومه؛یادداشت مهمان،بهمن صادقی لاریمی:موفقیت و دست آوردهای انسان ها بستگی به آرمان ها و آرزوهای آنها دارد.

آنهایی که دارای دید بلند و استراتژیک هستند، قطعا موفق تر از آنهایی هستند که باریک بین اند و انتظار و آرزوهای کوچک دارند.

عده ای که بحث جدایی از استان را سر می دهند استدلال شان هم این است که چند استان در کشور وجود دارند که از استان تازه تاسیس آنها کوچک ترند، در نتیجه ماهم می توانیم در عین کوچکی استان شویم؛ به عنوان مثال از استان البرز نام می برند.

مقایسه غرب استان با استان البرز قیاسی است مع الفارق، زیرا کرج به دلیل سال ها همجواری با پایتخت، ،محل استقرار مهمترین صنایع کشور ، به عبارتی پایتخت صنعت ایران محسوب می شود که قیاس آن با غرب مازندران بیشتر یک شوخی است.

استان دیگری که آنها مثال می زنند استان قم است، این استان هم به دلیل ویژگی های خاص خود، مرکز و پایتخت فرهنگی مذهبی ایران بوده و یکی از مهم ترین پایگاه های قدرت معنوی نظام محسوب می شود و هرگز با غرب مازندران قابل قیاس نیست.

بقیه استان هایی که کعبه آمال جدایی خواهان هستند و در مثال ها از آنها نام می برند استان هایی هستند که در بین استان های کشور از نظر شاخص های مهم اقتصادی ،اجتمایی و...از آخر اول هستند!

جای تعجب اینجاست چرا باید آرزوی هم استانی های ما این قدر کوچک باشد؟ کاش دنبال آرمان ها و آرزوهای بزرگتری بودند.

حتما می دانید اگر دانش آموزی برای نمره دوازده درس بخواند هشت هم نمی گیرد. همه دنبال بزرگی و کسب رتبه های بزرگ هستند ولی تعدادی در غرب مازندران که هرگز خود را مازنی ندانسته و آرزوی دیرینه شان هم تجزیه و اضمحلال مازندران بود و هست ، از هرفرصتی برای تجزیه مازندران استفاده می کنند و به نوعی به نام مازندران و مازندرانی حساسیت دارند!

به عنوان مثال فقط از یک نمونه نام می برم ، اگر سری به سایت های جدایی خواهان در همین روزهای اخیر بزنید، در حالی که بیشتر روزنامه های معتبر خارجی و داخلی خبر دلاورمردی های جوانان ایران زمین در المپیک را بازتاب داده بودند که تعدای از این نا آوران هم مازنی بودند، این سایت های جدایی خواه حتی کلامی نگفته و ننوشته اند. اینها نشان دهنده چیست؟

در صورتی که این افتخارات متعلق به همه ایرانیان است نه مختص به مازنی ها ، بنده که در استان دیگری خدمت می کنم تمام رسانه ها و سایت های محلی این جا به این موفقیت ها پرداخته و به آنها افتخار کردند اما آنها که در داخل استان بودند صرفا از روی بخل و حسادت به نام مازندران و مازندرانی کلامی نگفته و ننوشته اند!

این سایت ها دعواهای خانوادگی ، بگو مگوهای معمولی فرماندار،شهردار ،شورای شهر و...در شرق و مرکز استان را که حتی ارزش خبری هم ندارند،با آب و تاب منعکس می کنند و دنبال نقطه ضعف و بزرگ کردن آنها هستند ولی کلامی از این موفقیت های تحسین برانگیز نگفتند!

متاسفانه تعدادی از نخبگان در همان مناطق که دنبال آرزوهای بزرگ برای خودشان هستند(!)شغل و آینده خود را با این درخواست (جدایی خواهی) پیوند زده و از همین حالا متوجه شدند که کارهای بزرگ و اساسی توان و قدرت بزرگ می خواهد و آنها در توان خود نمی بینند که مشکلات اساسی و زیربنایی استان را حل کنند از این رو و بر اساس ناچاری به روش های از مد افتاده و پوپولیستی روی آورده اند.

این عده خاص و معدود، آرزوهای بزرگ را برای خود و آرزوهای کوچک را برای مردم می خواهند و متاسفانه عده ای هم دنبال آنها هورا می کشند!

این جماعت ازبه اصطلاح نخبگان، برای تثبیت شغل شان در آینده ، بسته به نوع و مکان جلسه، زود جو گیر شده و حرفایی می زنند که در حال حاضر با توجه به وجود این همه مشکلات در مازندران اصولی و منطقی به نظر نمی رسد و آنها بهتر از هرکس دیگر می دانند که تکه پاره کردن نقشه استان یا جدایی درمان درد ما نیست و این گونه تبلیغات فقط عوام فریبی است.

هرگز فراموش نکنید که نام، افتخار و غرور مازندران و مازندرانی مربوط به امروز و دیروز نیست که بخواهد به دست شما آسیبی ببیند، قرن هاست که این نام در تاریخ کهن ایران زمین می درخشد و خواهد درخشید، چه شما باشید یا نباشید ،چه بخواهید چه نخواهید.