يکشنبه 5 شهريور 1391-22:40

چرا آب خزر بالا و پایین می رود؟

خبر درگذشت مهندس سید عباس معصومیان+مقاله ای از او درباره علت بالا آمدن و پایین رفتن ادواری آب دریاچه خزر


مازندنومه:مهندس سیدعباس معصومیان، طراحان اتوبان های شهید چمران در تهران، و کرج – قزوین اواخر مردادماه امسال به علت کهولت سن، در منزلش در تهران درگذشت.

 درگذشت این فعال پیشکسوت حوزه راه و ترابری کشور، بازتاب خبری چندانی نداشت و مراسم هفتمین روز درگذشت وی نیز بی سر و صدا برگزار شد.

 سید عباس معصومیان که قبل از انقلاب اسلامی بازنشسته شده بود در دوران پس از انقلاب به عنوان یک نیروی خدوم و انقلابی و با تمام توان برای آبادانی و رشد و تعالی ایران اسلامی تلاش کرد. از جمله کارهای ماندگار این پیشکسوت حوزه راه ها می توان به طراحی و نظارت بر ایجاد بزرگراه شهید چمران و نیز مسیر مواصلاتی کرج – قزوین اشاره کرد.

این پیشکسوت عرصه راه‌ها که به گفته بسیاری از دست اندرکاران وزارت راه و ترابری سابق از نیروهای ارزشمند ایران بود در سال ۱۳۰۸ در قم متولد شد و پس از پشت سر گذاشتن دوران سخت کار و تحصیل همزمان در سال ۱۳۳۶ از دانشگاه تهران با اخذ درجه ممتاز در مهندسی عمران فارغ التحصیل شد.

سید عباس معصومیان همچنین در یک نظریه علمی معتبر به بیان علت بالا آمدن و پایین رفتن ادواری آب دریاچه خزر اشاره کرده که در مراکز علمی جهان مورد توجه صاحب نظران قرار گرفته است.

خلاصه گزارش تحقيق و بررسي علت بالا آمدن و پايين رفتن ادواري سطح آب درياي خزر


اندازه گيري و ثبت مقادير پايين رفتن و بالا آمدن سطح آب درياي مازندران از حدود 174 سال قبل ( از سال 1830 ) شروع شده و از آن تاريخ تا كنون طي سالهاي 1933 تا 1941 سطح آب دريا حدود 170 سانتيمتر پايين رفته و طي سالهاي 1987تا 1994 حدود 225 سانتيمتر بالا آمده.


در 50 سال قبل كه بمدت 8 سال در سازمان بنادر و كشتيراني بكار اشتغال داشتم و 15 سال از زمان پايين رفتن سطح آب به ميزان 170 سانتيمتر مي گذشت ، سازمان بنادر و كشتيراني با مشكل كم شدن عمق آب درپاي اسكله ها و صرف هزينه هاي سنگين لایروبي مواجه بود و وزارت راه و ترابري هم با مشكل خالي شدن اطراف پايه پلها و ساير ابنيه فني راه كناره شمال و رفع آسيب ديدگي و تحكيم آنها روبرو بود كه هزينه هاي بسيار بالائي را به همراه داشت.


از همان 50 سال قبل و تا 29 سال قبل كه با سمت مدير كل راهسازي و آسفالت وزارت راه بازنشسته شدم به دنبال علت مي گشتم كه متاسفانه هر چه گشتم كمتر يافتم – تا اينكه در 12 سال قبل كه سطح آب درياي خزر حدود 225 سانتيمتر بالا آمد و خسارات زيادي به اراضي ساحلي و تاسيسات ساحلي 5 كشور ساحلي وارد ساخت ، با تصميمي راسخ تر به كنجكاوي و پي گيري خود ادامه دادم و تا آنجا كه ممكن بود اطلاعاتي از منابع داخلي و خارجي كسب كردم.

با كمال تعجب تمامي اطلاعات حاصله حاكي از مجهول باقي ماندن مسئله بود ، از جمله ، دانشمند معروف و مشهوري از نهاد علمي يونسكو كه سمت و مسئوليت معيني در موضوع مورد بحث به عهده داشته با صراحت كامل اظهار و اذعان نموده كه عليرغم سالها بررسي و مطالعه ، هنوز دانش لازم جهت كشف علت محدود است و امكان پيش گوئي رخدادهاي نظير براي آينده مقدور نيست.

مع هذا از تحقيق و پي گيري مايوس نشدم و با كوشش مناسب اولين نتيجه ايكه عايدم شد اين بود كه پايين
رفتن و بالا آمدن ادواري سطح آب درياي مازندران ناشي از نقصان و افزايش حجم آب دريا نيست و علت ، تغيير شكل، g سطح كروي آب دريا با 3000 متر خيز در وسط دريا مي باشد كه اين تغيير شكل در اثر تغييرات نيروي جاذبه زمين و عامل تغييرات نيروي جاذبه زمين نيز وجود توده هاي متمايز و عظيم مواد خميري و مذاب داخل زمين با وزن مخصوص هاي كاملا متفاوت ، همراه با حركت بسيار كند اين توده ها مي باشد – و بالاخره به اين نتيجه رسيدم كه بالا آمدن سطح آب در باند ساحلي درياي خزر همراه با پايين رفتن سطح آب در قسمت مياني دريا مي باشد و بالعكس.


در مقاله مشروح ، پريود يا تناوب اين پايين رفتن و بالا آمدن آب درياي خزر را يكصد سال اعلام و با توجه به قرائن و شواهد گذشته توضيح داده ام و پيش بيني كرده ام كه نوبت پايين رفتن بعدي سطح آب درياي خزر در اواسط قرن بيست و يكم ميلادي ، و نوبت بالاآمدن بعدي آن در اواخر همين قرن فرا مي رسد كه امكان رديابي آن هم ميسراست.

در متن مقاله مشروح و در آخر خلاصه مقاله ام ، طريقه كاملا مطمئن جهت كنترل صحت و سقم نظريه ام را اعلام كرده ام.


در نظريه ام اشاره اي هم به اثر تغييرات نيروي جاذبه زمين در پديده مربوط به منطقه مثلث برمودا نموده ، و تاثير تغييرات نيروي جاذبه زمين در زلزله را هم تا حد يك عامل هشدار دهنده يادآور شده ام - و اگرعلت افت و خيزبدون اراده باشد “ g ” هواپيماها در قسمتهائي از بعضي مسيرهاي هوائي ( پديده موسوم به چاه هاي هوائي ) ناشي از تغييرات (كه احتمال آن زياد است) , علاوه بر يافتن علت واقعي پديده مذكور, راهنماي بسيار خوبي براي تهيه نقشه جغرافيائي و جهاني تغييرات نيروي جاذبه زمين فراهم خواهد بود.(یازدهم آذر ماه 1383)

اصل مقاله زنده یاد معصومیان درباره دریای خزر در زیر آمده است:

*گزارش تحقيق و بررسي علت بالا آمدن و پايين رفتن ادواري سطح آب درياي خزر