جمعه 17 شهريور 1391-9:33

باهنر:اصلاح طلبان می آیند/نباید از جریان اصلاح طلب غفلت کرد

متن سخنرانی محمدرضا باهنر در نشست جامعه اسلامی مهندسین مازندران/جمهوری اسلامی در اوج فشار است/متوسط فروش نفت ما نسبت به سال گذشته به 60 درصد رسیده/مذاکرات نم الطاف الهی را پشت سر داشت/دعا می‌کنیم در دولت بعدی رئیس جمهوری قوی و مخلص بر سر کار بیاید/ترکیب مجلس نهم بهتر از مجلس هشتم است/در میان برخی اصلاح طلبان هم می‌تواند انسان متعهد پیدا کرد/ممکن است اصولگرایان در یک فرد متمرکز نشوند/رییس جمهور آینده باید ولایت پذیر بوده و اهل اما و اگر نباشد.


مازندنومه:محمدرضا باهنر (زاده ۱۳۳۱ در کرمان) دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

او نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های دوم، سوم، چهارم، پنجم، هفتم و هشتم و نهم بوده ‌است. باهنر رئیس فراکسیون اکثریت مجلس پنجم و نایب رئیس مجلس هفتم و هشتم و نهم بر عهده داشت.
 
وی برادر دکتر محمدجواد باهنر - نخست‌وزیر سابق ایران که در سال ۱۳۶۰ ترور شد - و دایی سید مجتبی ثمره هاشمی ثمره دستیار ارشد محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران است.(ویکی پدیا)

محمدرضا باهنر صبح جمعه در نشست جامعه اسلامی مهندسین مازندران در هتل اسرم ساری سخنرانی کرد.همکارمان کلثوم فلاحی متن این سخنرانی را تنظیم کرده که در پی می آید.

---------------------

*می خواهند ما را به انزوای سیاسی بکشانند

برخی معتقدند غرغرهای حمله به ایران، جنگ روانی است و جنگی در پیش نداریم، به اصطلاح گذشته‌ها جنگ سرد. دشمن تلاش می‌کند از همه امکانات استفاده کند تا ایران را از پیگیری مواضع خود باز بدارد، می‌خواهند ما را به انزوای سیاسی بکشانند.

 الان جمهوری اسلامی در اوج فشار است و اگر یک مقدار بخواهیم منصفانه فکر کنیم، می‌بینیم که دشمن و استکبار حق دارد،چراکه در ظرف یک سال و نیم گذشته در همین کشورهای منطقه مساله بیداری اسلامی و اتفاقات مهمی افتاد که اگر دشمن بخواهد اینها را جبران کند حالا حالاها باید تلاش کند و اگر زورشان برسد اقدام نظامی کند. همه این کارها را در اذهان خود دنبال می‌کند چون حادثه‌ای که در منظقه اتفاق افتاده، تعیین کننده است.

*آمریکا قدرت 20 سال گذشته‌اش را ندارد

مقوله آنها در خصوص هسته‌‌ای بودن، حقوق بشر، تروریسم و ... بهانه است، می‌خواهند ما نباشیم و به چیزی کمتر از این هم رضایت نمی‌دهند. آنها می‌خواهند ما آن قدر کوتاه بیاییم که نباشیم.

این جنگ، جنگ جدی است، آنها از همه توان استفاده می‌کنند، فشارها جدی و سنگین است. شاید ظرف پنج ماهی که از سال ، گذشته متوسط فروش نفت ما نسبت به سال گذشته به 60 درصد رسیده و ممکن است در کشوری که بر پایه اقتصاد نفت است، این فشار سنگین باشد؛ اما برنامه‌ریزی های خوب و پیش‌بینی‌های لازم شده است.

بسیاری از این تحریم‌ها را دور می‌زنیم و کار می‌کنیم. آمریکا قدرت 20 سال گذشته‌اش را ندارد و از طرفی ظرفیت ایران هم طی 20 سال اخیر بسیار بیشتر شده است و به همین دلیل بسیاری از فشارهای آنها اصلا جواب نخواهد داد.

*برگزاری نم فضل الهی بود

 تهدیدهایی که دشمن شروع کرده تبدیل به فرصت شده و ارتقا می‌یابد و نمونه آن هم اجلاس نم بود. خیلی تلاش کردند این اجلاس برگزار نشود و یا کمرنگ برگزار شود، مذاکراتی که در این اجلاس انجام شد الطاف و فضل الهی را پشت سر داشت.

بیانیه این اجلاس شاید از نظر تاثیر حقوقی تاثیر نداشته باشد اما از منظر تبلیغی و افکار عمومی بسیار موثر بود.

 تحریم‌ها جدی است، در بحث نفت، حمل و نقل بین‌المللی، بیمه‌ها و بانک‌ها؛ بانک مرکزی را هنوز اعلام رسمی نکرده‌اند اما عملا تحت تحریم ها قرار گرفته است.

از این خبرها نیست که بچه‌های خوبی شوند و تحریم‌ها را لغو کنند، باید به نقطه‌ای برسند که جدی فکر کنند از این تحریم‌ها متضرر می‌شوند.

*ترکیب مجلس نهم بهتر از مجلس هشتم است

 دولت دهم سال پایانی عمرش را می‌گذراند، دعا می‌کنیم در دولت بعدی رئیس جمهوری قوی و مخلص بر سر کار بیاید و همه نقاط مثبت دولت نهم و دهم را داشته، حفظ و تقویت کند. این سیاست راهبردی ما ظرف حدود هشت ماه آینده باید باشد.

ساختار انتخابات ما این گونه است که به طور متوسط مجلس به مجلس بعدی، سه چهارم نماینده‌ها تغییر می‌کنند. این ساختار و ساختار انتخابات باید کمی اصلاح شود. متوسط عمر هر نماینده در مجلس 5/1 دوره است، واقعا کم است. برای همین گاهی منافع ملی و منطقه‌ای با هم در تضاد قرار می‌گیرند.

انتخابات مجلس نهم، بسیار انتخابات خوبی بود و ترکیب مجلس نهم بهتر از مجلس هشتم است. سال پایانی و فرود دولت و سال اوج گرفتن مجلس است.

*سال سخت و بغرنجی است

سال سخت و بغرنجی است. در خصوص انتخابات ریاست جمهوری هم این حدود 15 تا 20 نفری که هستند که خود را گرم می‌کنند وارد انتخابات شوند، ما به همه آنها احترام می‌گذاریم اما هنوز رگه‌ها و جریان‌های سیاسی به مصداق نرسیدند.

 اصلاح طلبان هم کار می‌کنند و از جلسات آنها خبر می‌رسد که بعضی گرایش‌ها تیز و سخت و بعضا گرایش های متنوعی که دارند، هنوز به سیاست راهبردی نرسیدند.

عده‌ای رادیکال هستند و شنیدیم که برخی‌ می‌گفتند باز هم باید میرحسین موسوی را به عنوان کاندیدای ریاست جمهوری انتخاب کنند و در درون خودشان هم به آنها پاسخ دادند که این به معنای ضد انقلاب است.

عده‌ای هم معتقد هستند که کاندیدای صرف اصلاح طلب نداشته باشند و از میان اصولگرایان یک فرد نرم و متعادل پیدا کنند.

 اصلا نباید از جریان اصلاح طلبان غفلت کرد، اینکه می‌گوییم اینها نمی‌آیند، نه، می‌آیند. اما هر کاندیدایی که از اصلاح طلبان می‌آید باید تکلیف خود را با سران فتنه مشخص کرده باشد.

موضع کاندیدای اصلاح طلب باید با حادثه عظیمی که در سال 88 برای انقلاب و مردم به وجود آمد، شفاف باشد و اگر می‌خواهد تحت این عنوان فعالیت کند باید محدوده اصلاح طلبی را تعریف کند.

اگرچه واژه اصلاح طلبی با این خبطی که سران فتنه کردند، لطمه شدیدی خورد و حالا حالاها نمی‌شود که این لطمه را جبران کنند اما در میان برخی اصلاح طلبان هم می‌تواند انسان متعهد پیدا کرد.

*ممکن است اصولگرایان در یک فرد متمرکز نشوند

 ما اصولگراها در مجلس نهم دو گفتمان جبهه متحد و جبهه پایداری را شکل دادیم،در انتخابات ریاست جمهوری هم ممکن است از اصولگرایان سه یا چهار کاندیدا باشد.

ممکن است اصولگرایان در یک فرد متمرکز نشوند، الان رقابت جدی است. در خصوص انتخابات ریاست جمهوری کسانی که مطرح شدند،هیچکدام از طرف تشکل و جبهه‌های اصولگرایان مطرح نشدند بلکه شخصا خود را مطرح می‌کنند.

ما نمی‌توانیم به شورای نگهبان خط دهیم اما بیشتر دقت کنند،به طور مثال رجل سیاسی مذهبی به چه معناست؟ آیا فردی که نماز می‌خواند رجل مذهبی است؟ منظور از رجل این است که فقط مرد باشد؟ این تعاریف باشد مشخص شود.

*بعضی از عزل و نصب‌ها غیرضروری است

 50 درصد از کل درآمد نفت تاریخ ما در دولت نهم و دهم اتفاق افتاده و 50 درصد دیگر هم مربوط به همه دولت‌ها است.

کشتی متلاطم اجرا را باید به دست کسی سپرد که ولایت پذیر بوده و در این زمینه اهل اما و اگر نباشد.

از نکات جدی دولت نهم و دهم، شناور بودن جدی مدیریت‌ها است.بعضی از عزل و نصب‌ها واقعا غیرضروری است. ما در انتصاب و عزل دخالت نمی‌کنیم اما این رفت و آمدها غیر ضروری است.