دوشنبه 27 شهريور 1391-17:46

آمار در سرزمین عجایب!

تفاوت 1431 کیلومتر مربع وسعت شهرستان بابل در وب سایت استانداری مازندران باعدد 1578کیلومتر مربع در سالنامه آماری،حدوداً 147 کیلومتر مربع است که قابل اغماض نیست!/ تعداد 2 شهر، 3 بخش و 10 دهستان ( وب سایت استانداری) و تعداد 7 شهر، 6 بخش و 13 دهستان ( سالنامه آماری ) نیز خیلی قابل تامل است!+جوابیه روابط عمومی استانداری مازندران+توضیح نویسنده مطلب+جوابیه دوم استانداری+توضیح دوم نویسنده(ویرایش پنجم)


مازندنومه؛یادداشت مهمان،سید عماد جوادی:یافتن مطالب با جستجو در اینترنت به سهولت قابل انجام است.

با یک جستجوی ساده در مورد تاریخچه شهرستان بابل از منابع رسمی از وب سایت های مختلف می توان مطالب مشابه زیادی یافت ، اما از وب سایت استانداری مازندران به عنوان یک پایگاه رسمی که اطلاعات قابل اتکا استان را باید از آن یافت در آدرس http://www.mbomz.org/index.aspx?siteid=1&pageid=494 در مورد شهرستان بابل مطالب بسیار جالبی به چشم می خورد که چند سطر از آن را باهم مرور می کنیم( تاریخ مراجعه 27/6/91) :

"بابل یکی از شهرستان های استان مازندران است که با 1431 کیلومتر مربع مساحت ، در قسمت مرکزی استان واقع است.

این شهرستان دارای 2 شهر به نام های بابل و امیر کلا و 3 بخش به اسامی بخش مرکزی ، بخش بندپی شرقی ، بندپی غربی و همچنین 10 دهستان است .

شهرستان بابل دارای 613 روستا و آبادی است . 6 دهستان در بخش مرکزی ، 2 دهستان در بخش بند پی شرقی و 2 دهستان نیز در بخش بندپی غربی استقرار یا فته اند.

تقسیمات سیاسی :بخش مرکزی شهرستان به مرکزیت شهر بابل شامل دهستان های بابل کنار – فیضیه – گنج افروز – گتاب کاری پی لاله اباد و شهر امیر کلا . بخش بند پی شرقی به مرکزیت گلوگاه و دهستان های سجاد رود و فیروزر جاه .

بخش بند پی غربی به مرکزیت خوش رود پی و دهستان های خوش رود و شهید و آباد و...."

باز هم جستجوی بیشتری انجام می دهیم. به سالنامه آماری سال 1386 و برای اطمینان بیشتر به سالنامه سال 1388مراجعه می کنیم و به اطلاعات جالبی بر می خوریم: بابل با مساحت 1/1578 کیلومتر مربع دارای 6 بخش ، 7 شهر و 13 دهستان است.

می بینیم که: تفاوت 1431 کیلومتر مربع ( وب سایت استانداری در تاریخ 27/6/91) با 1578 ( سالنامه آماری استانداری) حدوداً 147 کیلومتر مربع است که قابل اغماض نیست!

تعداد 2 شهر، 3 بخش و 10 دهستان ( وب سایت استانداری در تاریخ 27/6/91) و تعداد 7 شهر، 6 بخش و 13 دهستان ( سالنامه آماری استانداری ) نیز خیلی قابل تامل است!

آیا بروز رسانی اطلاعات وب سایت نمی تواند نشان دهنده پویایی یک سازمان باشد؟ آیا سایر آمار و ارقام از جمله آمار اشتغال استان نیز در همین حد دقت دارد؟

مطالب فوق شاید به خودی خود و به ظاهر اهمیتی نداشته باشد اما اگر مشت نمونه خروار باشد باید خون گریه کرد زیرا مهم ترین عامل برای تصمیم درست، داشتن "اطلاعات درست" است و سازماندهی این اطلاعات می تواند دانش مربوط به یک حوزه را ایجاد نماید که مهم ترین سرمایه سازمان ها دانش است.

منابع انسانی نیز به دلیل دارا بودن دانش، سرمایه سازمان ها هستند ، پس خردمندی ( استفاده از دانش و تجربه) با شایسته سالاری در ارتباط مستقیم است.

غرض مچ گیری نبود، بلکه انتظار این است که استفاده شایسته ای از فناوری اطلاعات در استان شود و نهضت ارتقای سیستم و محتوای وب سایت های اداری در دستور کار تصمیم گیران استان قرار گیرد و ارائه خدمات برخط( آنلاین) به شهروندان توسط سازمان ها با کیفیت بهتری صورت پذیرد.

***

روابط عمومی استانداری مازندران روز چهارشنبه 29 شهریور ماه،جوابیه ای را برای یادداشت بالا ارسال کرد که در زیر آمده است:


جناب آقاي صادقي

مدير محترم سايت خبري تحليلي مازندنومه

 سلام عليكم

 پيرو درج مطلبي با عنوان « آمار در سرزمين عجايب » در آن سايت محترم، ضمن تقدير از دقت نظر و حساسيت نگارنده محترم در باب اطلاعات و آمار استان ، به اطلاع مي رساند كه بخش معرفي شهرستان ها در پايگاه اطلاع رساني استانداري مازندران همواره منطبق بر سالنامه آماري استان به روز رساني مي شود.

 در حد امكان سعي همكاران مجموعه روابط عمومي استانداري برآن بوده تا اطلاعات دقيق در اختيار مخاطبان قرار دهند.

 اما در مورد موضوع مورد اشاره در خصوص آمار تقسيماتي شهرستان بابل ذكر اين نكته لازم است كه آمار مندرج در سايت استانداري دقيقاً مطابق با سالنامه آماري سال 89 استان مي باشد.

 لذا به نظر مي رسد يا نگارنده محترم مدتها قبل سايت استانداري را بازديد نموده و يا اينكه مشكلي در رايانه شخصي ايشان وجود دارد كه قادر به مشاهده اطلاعات جديد پورتال اطلاع رساني نمي باشند.

در پايان بار ديگر از حسن ظن نگارنده محترم مطلب و مديريت محترم سايت مازندنومه تشكر نموده و توفيق روزافزون شان را از خداي سبحان مسئلت مي نمايم.

كمال رستمعلي/رييس اداره روابط عمومي استانداري

***

در پی جوابیه روابط عمومی استانداری مازندران،نویسنده مطلب توضیحی را برای ما ارسال کرد،که در ادامه آمده است:

 بسیار خرسندم از اینکه در یک بخشی از استانداری مازندران، افرادی حضور دارند که سعی می کنند مطالب نشریات را مطالعه نمایند و احتمالا نسخه ای از آن را به اطلاع استاندار محترم برسانند و احتمالاً واکنشی ( مثبت یا منفی) نیز نشان دهند.

 البته انتظار ما نیزهمین است و جای تقدیر و سپاس فراوان دارد. البته اگر کمی عمیق تر، بادقت تر و صبورانه تر مطالب یادداشت این جانب، مطالعه می شد،قطعاً توضیحات ارائه شده قابل اتکا می بود.

در سه جای یادداشت داخل پرانتز به تاریخ مراجعه اشاره شد که 27-6-91 مربوط به بیست و هفتم شهریورماه سال 1391 هجری شمسی است و به آدرس صفحه بازدید شده نیز در متن یادداشت برای مراجعه مخاطبان اشاره شده است که بهتر می بود روابط عمومی استانداری پس از اخذ نظر معاونت برنامه ریزی ( تولیدکننده آمار و متولی واحد تخصصی مربوطه) و مراجعه به لینک یاد شده توضیحات را ارائه می نمودند.

ضمنا اگر رایانه شخصی کسی مشکل داشته باشد چگونه آمارهای بی ربط کهنه را می توان به صورت مکرر مشاهده نمود؟

 ان شاا... مجموعه استانداری مازندران خود را مکلف به اصلاح اطلاعات کهنه در آدرس زیر می داند:

http://www.mbomz.org/index.aspx?siteid=1&pageid=494

از وب سایت وزین مازند نومه نیز تقاضا دارم آدرس فوق را به صورت لینک جهت روشن شدن موضوع قرار دهد.

علی ای حال ضمن تشکر از روابط عمومی استانداری باز هم تاکید می نمایم که غرض مچ گیری نبود بلکه صرفاً تلنگری بود برای یکی از هزاران.

امید است روابط عمومی محترم استانداری مازندران همانگونه که به سرعت توضیحاتی عجولانه تنظیم نمود به همان فوریت از سایت مازند نومه بابت این تذکر به جا، تقدیر و تشکر نماید. موفق باشید.

سید عماد جوادی

***

در زیر تازه ترین پاسخ روابط عمومی استانداری مازندران به توضیح مجدد نویسنده مطلب درج شده است:

جناب آقاي صادقي

 مدير محترم سايت مازندنومه

 سلام عليكم

 پيرو توضيحات نگارنده محترم مطلب « آمار در سرزمين عجايب » ذيل جوابيه استانداري مازندران، ذكر اين نكته ضروري به نظر مي رسد كه ايشان در مطلب فوق الاشاره نام سايت استانداري مازندران را همراه با لينك سايت معاونت برنامه ريزي استانداري قرار داده اند كه ما متوجه اين اشتباه نگارنده شده بوديم اما چون ايشان نام سايت رسمي اطلاع رساني استانداري را در مطلب خود مورد خطاب قرار داده بودند بر حسب وظيفه، از اطلاعات مندرج در وبگاه رسمي استانداري دفاع كرديم.

شايان ذكر است كه برخي معاونت ها و ادارات كل استانداري مازندران مستقلاً داراي پايگاه اطلاع رساني مي باشند كه بروزرساني آن توسط واحدهاي مربوطه انجام مي شود و روابط عمومي استانداري هيچ نقشي در آن ندارد، لذا پاسخگويي در مورد تناقض آماري در سايت معاونت برنامه ريزي را به همكاران محترم آن معاونت واگذار مي نماييم.

 پايگاه رسمي اطلاع رساني استانداري مازندران تنها به آدرس www.ostan-mz.ir قابل دسترسي است.

در پايان ضمن تقدير از مديريت محترم سايت مازند نومه به دليل انعكاس نظرات و ديدگاه هاي مخاطبان، از نگارنده محترم تقاضا داريم دقت نظر بيشتري در خطاب قرار دادن مسوولين سايت هايي كه در آينده توسط ايشان مورد بررسي قرار مي گيرند ، داشته باشند.

 كمال رستمعلي/ رييس اداره روابط عمومي استانداري

***

توضیح دوم نویسنده یادداشت در زیر آمده است.تصور می کنیم مخاطبان از نوشته های بالا متوجه موضوع شده باشند و از اطلاعاتی که ارایه شد،به قضاوت درستی درباره قضیه رسیده باشند.امیدواریم این جواب ها و توضیح ها در همین جا خاتمه یابد و دو طرف بیشتر به موضوع دامن نزنند:

همانگونه که در یادداشت اشاره شد هدف از نگارش مطلب صرفاً انجام اصلاح و استفاده از نظرات منتقدان و دلسوزان بوده که ظاهراً اثرگذاری مختصری داشته و سایت مربوطه در روز 30-6-91 مطالب را کمی اصلاح نمود( هر چند باید یک بار دیگر ویرایش شود و سایر محتویات وب سایت مذکور نیز مورد بازبینی قرار گیرد) که جای خرسندی فراوان دارد.

اما در خصوص توضیحات غیر کارشناسی و غیر اد اری روابط عمومی استانداری باید چند نکته را عرض نمایم:

1- استانداری مازندران به عنوان یک نهاد و سازمان دولتی طبیعتاً دارای بخش های مختلف بوده که باید به صورت یکپارچه مدیریت شود و به همین دلیل تمامی معاونت ها و دفاتر زیر مجموعه آنها یک سازمان به نام استانداری را شکل می دهند.

یادداشت نگارنده اشکال وارده را به مجموعه استانداری به عنوان سازمان واحد و منسجم گوشزد نموده و واحد یا شخص خاصی را مورد خطاب قرار نداده بود.

2- آدرس وب سایت و صفحه مورد نظر و تاریخ مراجعه با دقت کافی مورد اشاره قرار گرفت. سالنامه آماری که مطابق پیشگفتار آن محصول دفتر آمار و اطلاعات حوزه معاونت برنامه ریزی است آیا در دسته گزارشات استانداری قرار نمی گیرد؟ سالنامه آماری تولید استانداری است و سایت معاونت ها هم مربوط به استانداری.

3- کسانی که با الفبای اداری آشنا هستند به خوبی می دانند وقتی این گونه مطالب منتشر می شود روابط عمومی یا هر واحد دیگری که متولی امر است باید موضوع را طی نامه ای به واحد تخصصی مربوطه اعلام نمایند و نتیجه بررسی کارشناسی را به عنوان جوابیه و پاسخ منتشر نمایند. در این دو جوابیه فرآیند اداری به چشم نمی خورد و صرفاً فرافکنی قابل مشاهده است.

 4- خواندن و دقت در مطلب، که مورد انتظار نگارنده بوده است رفتار خردمندانه یعنی اصلاح مطلب و انتشار خبر مربوطه بوده که امید است در آینده این گونه عمل شود.

 5- در جوابیه دوم اشاره شده است که این وب سایت مربوط به معاونت برنامه ریزی استانداری مازندران است که به روابط عمومی ربطی ندارد!! اگر به روابط عمومی ربطی ندارد چرا وارد میدان شد؟ در صورتی که اداریون می دانند که روابط عمومی باید این مطلب را به واحد کارشناسی تخصصی ارسال می نمود تا نتیجه اقدام در اختیار روابط عمومی قرار گیرد.

ضمنا در یادداشت کسی مورد خطاب قرار نگرفت که به نگارنده تذکر داده شد در مورد خطاب قرار دادن مسولین دقت داشته باشد!! آن کس که مورد خطاب قرار گرفت سازمان استانداری مازندران بود حال آنکه روابط عمومی در ابتدا تشخیص داد که باید بدون توجه به محتوای یادداشت پاسخ دهد و اشکال در رایانه شخصی و بازدید در مدتها قبل را پایه استدلال!! قرار دهد که باید ذکر نمود، از این حیث محتوای یادداشت پاسخ اشکالات وارده را به همراه داشت ( درج تاریخ بازدید و اشاره به آدرس وب سایت) که متاسفانه دیده نشد.

 آنچه مسلم است نگاه جزیره ای و غیر اداری در این پاسخ ها به چشم می خورد و نگارنده معتقد است اگر شایسته سالاری که نشانه خردورزی است رعایت شود، در بسیاری از امور بهبود پدید خواهد آمد.

قطعاً اگر آقای طاهایی استاندار مازندران نبود نگارنده به خود زحمت نمی داد که یادداشتی بنویسد، زیرا از ایشان که خوش سابقه هستند انتظاری بیش از اینهاست و امید به بهبود اوضاع در دوران مدیریت ایشان دور از ذهن نمی تواند باشد اگر بگذارند.

 سید عماد جوادی