دوشنبه 3 مهر 1391-9:12

بیچاره مازندران!

دوری راه از مرکز استان بهانه است؛درهمین استانی که زندگی می کنم-اصفهان- فاصله دورترین نقطه تا مرکز استان بیش از 700 کیلومتر است ولی هرگز سخنی از جدایی نمی شنوید./به گونه ای از مشکلات غرب مازندران سخن می گویید که هرکس نداند فکر می کند شما در یک کشور دیگری زندگی می کنید یا مستعمره یک کشور بیگانه هستید!(یادداشت+ آمار)


مازندنومه،بهمن صادقی لاریمی:مدت هاست که یادداشت«دنیای کامنت ها/به شعور مخاطب احترام بگذاریم» درصفحه اصلی مازندنومه موجود است. ارتباط متن مقاله و کامنت ها را بررسی و قضاوت کنید، همه اش شده صادقی لاریمی!

قصدم این بود که دیگر دراین زمینه چیزی ننویسم ، متاسفانه مجبورم کردند.تعدادی از وبلاگ نویس ها و تعدادی از خبرنگاران غرب استان با اسامی جعلی و هرکدام برای چند بار،عزم را جزم کرده و هر چه را که دل شان می خواهد نثارم کردند؛حتی این اواخر به مسخره کردن و دست انداختن بنده منتهی شد!

با طعنه و کنایه با روسو،جان لاک ،افلاطون و....مقایسه ام می کنند. ما هیچ ادعایی نداشته و نداریم و دست همه پیشکسوتان دلسوز و منصف را می بوسم.

نمی دانم به این گونه کارها چگونه پاسخ دهم تامجددا متهم به توهین کردن نشوم ! خدا می داند سردبیر محترم سایت،چقدرش را حذف کرد.

خوشحال هستم که باعث فعالیت و بازار گرمی عده ای شده ام ،نارحت نیستم و مثل بعضی ها تهدید کردن را بلد نیستم، در حد بضاعت و توان خواهم کوشید به آنها پاسخ دهم ،این همه کینه و عداوت برای چیست ؟

به گونه ای رفتار شده است که انگار صادقی لاریمی از اصفهان به غرب مازندران رفته و تمامی زمین های با ارزش ساحلی و جنگلی را به دیگران واگذار کرده است،حریم دریا را به روی عموم مردم بسته و باعث تاخیر اجرای پروژه های استراتژیک و دلیل اصلی مشکلات اقتصادی غرب استان شده است !

حتما صادقی لاریمی بوده که در انتخابات مجلس، قبل از انتخاب شدن قول داده و حالا در دوره نمایندگی نتوانسته آنها را عملی کند!

واقعا متاسفم، اسب با بار رفته پی مهارش می گردیم.به گونه ای برخورد می کنند انگار اگر ساکتم کنند همه مشکلات حل می شود، باور کنید اگر با این کار مشکلات شما حل می شود برای همیشه سکوت خواهم کرد،این همه سروصدا و کینه ورزی برای چیست؟

اگر کمی از این وقت های گران بها و با ارزش خودتان را به جای توهین ،طعنه،و مسخره کردن بنده،صرف کارهای اساسی می کردید قطعا حال و روز بهتری داشتید.

فرض کنید بنده از کلمات نامناسب استفاده کردم، شما که ادعا فرهنگ و دانایی می کنید چرا سعی نکردید با انتقادهای سازنده ،پندآموز و...نوشتن و نحوه گفتمان را به من بیاموزید؟

آن وقت برای همیشه ممنون دار شما بودم و هرگز در این زمینه ها چیزی نمی نوشتم. با این نوع کارهای سطح پائین از میدان بیرون نمی روم،به قول قهرمان نامی جهان و آن مازنی بلند آوازه ،عبدالله موحد که گفته بود شمالی هستم و هوای ابری زیاد دیده ام .

حداقل ده مقاله ،بالغ بر سی صفحه در مخالفت از جدایی استان نوشتم،ده ها دلیل ذکر کردم ، با این که می دانم این کلمات توهین محسوب نمی شود و روزانه هزاران بار در مطبوعات و... نوشته می شود، اما به پاس احترام به هم استانی های عزیز و هموطنان غرب استان، عذر خواهی کردم، ولی این توهین و کنایه های شما همچنان در اکثر مقالات مرتبط و غیر مرتبط بنده به طرق مختلف ادامه دارد .دریغ از دو خط پاسخ منطقی!

در این مقالات دلایل و توجیه کارشناسی و فنی فراموش شد، فقط سه کلمه کوتوله های سیاسی ،اقتصادی ، جدایی طلب درچاچوب سرزمینی و ... مهم شدند ، فقط می نویسند توهین کرده ،توهین کرده همین ،در عجبم اگر این چند کلمه را نمی نوشتم دوستان چه چیزی داشتند که تقدیم کنند؟

وجود پروژه های نیمه تمام ،نحوه انتخاب پیمانکاران، استخدام پرسنل و....درد مشترک همه ماست، اینها جواب مقاله هایم نیست ،در همان مازندران آن قدر از این لیست های بالا بلند وجود دارد که حوصله خواندن آنها را ندارید،اگر درجایی این لیست ها را ندیدید تعجب کنید،اینها دلایل متعددی دارد که از حوصله این نوشته خارج است.

*دوری راه بهانه است

دوری راه بهانه ای بیش نیست، درهمین استانی که زندگی می کنم فاصله دورترین نقطه تا مرکز استان بیش از 700 کیلومتر است ولی هرگز سخنی از جدایی نمی شنوید ،بیچاره مازندران!

همان گونه که بارها اعلام کردم امروز با اطمینان بیشتری اعلام می کنم به صورت نسبی و با توجه به شرایط عمومی کشور و استان وضعیت شما چه از نظر فاصله و چه از نظر اقتصادی، شرایط بسیار خوب و مطلوبی است. لطفا بروید سر اصل مطلب تا خیال همه را راحت کنید .

بار منفی کوتوله های سیاسی ،اقتصادی اجتماعی،جدایی طلب درچارچوب سرزمینی و... ،هزاران بار کمتر ازبارمنفی اصطلاحاتی چون ،سلطه گران شرق و مرکز استان،مستبدین شرق و مرکزاستان،دیکتاتورهای شرق و مرکز استان،کلاهبرداران ،دزدان شرق استان و....است که بارها توسط تعدادی از وبلاگ نویس ها و تعدادی از خبرنگاران غرب استان بیان شده است.همه اینها موجود است.

به گونه ای از مشکلات سخن می گویید که هرکس نداند فکر می کند شما در یک کشور دیگری زندگی می کنید یا مستعمره یک کشور بیگانه هستید!

باعرض پوزش این من نیستم که از اوضاع مازندران بی اطلاع هستم بلکه برعکس این شما هستید که از دیگر مناطق کشور کمتر خبر دارید .

هرگز منطق را فدای مصلحت اندیشی نکرده و نمی کنم، با کلان شهر شدن ساری و بابل و همچنین با فرمانداری ویژه این دو شهرستان مخالفت کرده و مقاله نوشتم و از فرمانداری ویژه تنکابن، و با واگذاری بعضی از اختیارات حمایت کردم.بارها از سوءمدیریت انتقاد کرده و..... این گونه نیست که مخالف غرب استان باشم، بی انصافی است.

برای دشمنان خودم آرزوی بدبختی ندارم چه رسد به هموطنان و هم استانی هایم،ولی در بیشتر منتقدانم هرگز این بی طرفی ها را ندیدیم،جز ادعا.

* چگونه دیگران قابلیت منطقه تان را کشف کردند ولی شما نمی توانید؟

یکی از مثال های همیشگی شما استان آذربایجان و خراسان است ، لطفا کمی به خودتان زحمت بدهید، وسعت و جمعیت این دو استان را قبل از تقسیم مطالعه کنید. وسعت و جمعیت آنها چه تناسبی با مازندران فعلی دارد ؟

شما یکی از با جاذبه ترین ، پرطرفدارترین و گران ترین مناطق کشور را که آرزوی هر ایرانی داشتن چند مترمربع زمین در آن مناطق است را محروم می نامید! این عجیب ترین جمله ای ست که به کار می برید!

اگر شما محرومید پس بشاگرد،پشت کوه و پیشکوه ....جازموریان،جاسک ، ساکنین کویر مرکزی و....چه بگویند؟

چگونه دیگران قابلیت این مناطق را کشف کردند ولی شما نمی توانید؟لطفا از آن مناطق خوش آب و هوا بیرون بیایید و گشتی هم به دیگر مناطق کشور عزیزمان ایران بزنید، مطمئن هستم هزاران بار خداوند بزرگ را شکر می کنید که در چنین مناطقی زندگی می کنید و... آن وقت بنده متهم می شوم که دنبال معروف شدن و پست و مقام هستم و...

اگرذره ای در وجودم علاقه ای برای این کارها وجود داشت ، این توانمندی و قابلیت را داشته و دارم که به آنها برسم، بایک تلفن در محل کارم می توانید درستی یا نادرستی آن را مشخص کنید، ضمن اینکه برعکس نظرشما، اعتقاد دارم که بسیاری از ما باید غزل خداحافظی را بخوانیم، و جای مان را به جوانان شایسته کشور و استان مان بدهیم .

بحث های کارشناسی در هر رشته ای فرقی نمی کند از اینکه خبرنگار،اقتصاددان و....باشید، کارشناس هیچ میانه خوبی با کلی گویی ،مبهم نوشتن،دو پهلو صحبت کردن ،هر روز تغییر موضع دادن و...ندارد، باز بنویسید صادقی لاریمی احساساتی شده ، توهین کرده،املا و انشایش خوب نیست ،به یک میلیون نفر توهین شده است و...خسته نشده اید؟

همیشه و در تمامی نوشته هایم گفته ام تعدادی محدود و اندک در غرب استان؛منظورم باعث و بانی و بنیانگذاران این نوع تفکرند که اگرمایل باشند می توان اسامی آنها را رسانه ای کرد.

مظلوم نمایی و بازار گرمی هم حدی دارد ، این کارهای فرسوده و فرصت سوز دستاوردی نخواهد داشت ، کینه و کدورت شما از بنده برای آن دو سه حرف نیست؛بلکه ناراحتید چرا یک پای ثابت در سایت های مجازی، در مخالفت از جدایی مازندران مقاله می نویسم .

با توهین و مسخره کردن راه به جایی نخواهید برد،بلکه به صورت ناخواسته تعدادی را هم وادار کردید که به حمایت از این جانب بنویسند و خواهند نوشت.

شما با دست خودتان چند نفر منتقد جدایی را به چندین نفر تبدیل کردید ،جدایی خواهان اگر فکر می کنند با استان شدن می توانند مردم غرب استان را به سعادت و خوشبختی برسانند، آرزو می کنم تمام نقطه نظرات و تحلیل هایم غلط از آب در آید تا آن ها بتوانند یک میلیون نفر از مردمان خوب و نجیب غرب استان را به ساحل نجات برسانند.سعادت و خوشبختی مردم بسیار با ارزش تر ازاین حرف هاست.

امیدوارم آنچه را که خیر و صلاح همه است اتفاق بیفتد که مطمئن باشید بنده هم به آن احترام خواهم گذاشت.امروز آمار سخن می گوید ،بودن یا نبودن در یک محل لزوما نشانه اشرافیت کامل نیست ، لذا سعی کردم چکیده ای ازنتایج دو تحقیقی را که درباره برخورداری شهرستان های مازندران صورت گرفته است،در این یادداشت بیاورم. قطعا حق مطلب در این چکیده ادا نمی شود. خودتان بخوانید و قضاوت کنید.

communicative

educational

health

industrial agricultural

infrastructural

shahrestan

12

14

7

11

8

amol

4

2

4

16

12

babol

7

8

2

9

14

babolsar

11

5

1

1

16

behshar

3

15

3

14

5

chaloos

2

10

10

5

3

galoogah

1

13

6

6

7

jooybar

9

7

16

7

4

mahmoodabad

6

12

15

4

2

neka

10

9

14

8

9

noor

16

16

12

2

6

noshahr

5

11

13

3

15

gaemshahr

15

4

5

10

11

ramsar

13

1

9

15

13

sari

14

3

8

12

1

sevadkooh

8

6

11

13

10

tonekabon

Priorities to development action in respect of each factor 1-

ردیف

وضعیت برخورداری

نام شهرستانها

تعداد

درصد

1

توسعه یافته

رامسر،چالوس،ساری

3

18.7

2

میان توسعه یافته بالا

آمل،بابل،بابلسر،تنکابن،نوشهر

5

31.2

3

میان توسعه یافته پائین

سوادکوه،قائم شهر،نور

3

18.7

4

فروتوسعه یافته

بهشهر،جویبار،محمودآباد،نکا

4

25

5

محروم

گلوگاه

1

6.2

جدول شماره 2- وضعیت شهرستانهای استان مازندران در گروههای مختلف از نظر شاخصهای توسعه یافتگی

1-تحلیل نابرابری های درون منطقه ای توسعه در استان مازندران که در سال 88 توسط آقایان:فرهنگ مظفر،یدالله آقایی،مسعود تقوایی و سرکار خانم رعنا شیخ بیگلو تهیه شد.

در این روش 50 شاخص توسعه با استفاده از روش تحلیل عاملی مورد ارزیابی قرار گرفت که نتیجه آن استخراج 5 عامل مرتبط با 33 شاخص بود که عبارتند از :عامل زیربنایی،کشاورزی و صنعت،درمانی ،آموزشی و ارتباطی البته اصل مقاله به زبان انگلیسی است که به رسم امانت به همان صورت آمده است (جدول شماره 1)


2- تعیین سطح توسعه یافتگی شهرستان های استان مازندران که در زمستان سال 89 ، توسط جناب آقای دکتر اصغر ضرابی و سرکار خانم نازنین تبریزی انجام گرفته است.

دراین تحقیق ابتدا 37 شاخص مورد ارزیابی قرار گرفته که جهت دسته بندی شهرستانها ی استان 8 عامل به دست آمده که از روش تحلیل عاملی از طریق شاخصهای ترکیبی توسعه (ecdi) تلفیق ومورد بررسی قرارگرفت (جدول شماره 2)


3-درتائید نتایج تحقیقات فوق نامه اردیبهشت ماه سال 90 سه تن ازنمایندگان سابق غرب استان به وزیر کشور در خصوص جدایی از مازندران و برخورداری بسیار زیاد غرب استان از امکانات را برای مطالعه پیشنهاد می کنم لطفا بخوانید.

خلاصه نتیجه تحقیق(جدول شماره 1)

شهرستانهای جویبار و گلوگاه محرومترین شهرستانهای استان معرفی شدند.

خلاصه نتیجه تحقیقات دوم (جدول شماره 2)

رامسر،چالوس،ساری مناطق توسعه یافته استان هستند.

تمام شهرستان های فرو توسعه یافته و محروم در نیمه شرقی استان استقرار یافته اند

تمام شهرستانهای مستقر در نیمه غربی استان مازندران در سطوح اول تا سوم سطح بندی توسعه جا گرفته اند.

تاکید می شود حتما جهت اطلاعات بیشتر به اصل تحقیقات یا مقاله رجوع شود تا زحمات پدید آورندگان و حق مطلب به درستی ادا شود.

ایمیل نویسنده: sadeghil_bahman@yahoo.com