پنجشنبه 6 مهر 1391-0:4

نگاهی دیگر به هشت سال دفاع مقدس

  امروز هم باید در بین مردم و مسئولان امور و زمامداران اجرایی،از خودگذشتگی قوت پیدا کند.به جای اینکه مشکلات،گرفتاری هاو نارسایی ها را به گردن این و آن بیندازیم باید به دنبال راه حل مناسب بوده و با تجربه و بهره گیری از همه ظرفیت ها و استعدادها و قابلیت ها و امکانات و منابع داخلی ( مادی و انسانی ) به نوعی در پاسداشت،ترویج و نشرفرهنگ ایثار و از خود گذشتگی کوشا باشیم.


مازندنومه،حسین برزگر ولیکچالی:سی و دو سال از وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می گذرد.جنگی ناخواسته، نابرابر و تمام عیار علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی که با تحریک و تحریض نظام سلطه و معاندان انقلاب اسلامی روی داد.

گردانندگان این جنگ و حامیان عقیدتی و سیاسی بر این باور بودند که می توانند در واپسین روزهای شکل گیری نظام با توجه آرایش و پیکربندی داخل انقلاب، اصل حرکت مردمی و دینی را دچار وقفه و اختلال کنند و به تمامیت ارضی و استقلال سیاسی کشوری با پیشینه مشخص، تعرض و تعدی کنند.

 این تحلیل با توجه به تحولات و اتفاقات ماه های اول انقلاب اسلامی و درگیری های صورت گرفته در داخل نیروهای انقلابی،چندان غیرمنطقی نبود اما به موازات حرکت اصیل و جوهری انقلاب در راستای تثبیت نظام و حمایت و همراهی ملت و افکار عمومی از نوع مدیریت و دیدگاه ها وآرمان های بنیانگذار نظام جمهوری اسلامی و گفتمان غالب و و اصلی انقلاب یعنی راهبرد محوری«استقلال،آزادی و جمهوری اسلامی» به تدریج زمینه های بیشتری از همراهی و حمایت مردم و آحاد جامعه از حرکت های انقلابی فراهم شد و اوج این همراهی و حرکت را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم.

همانطور که عوامل علی و چیستی شناسانه در پیدایش نهضت اسلامی ایران به رهبری امام خمینی (ره)نقش داشته اند،این عوامل نیز در دفع تجاوز و عقب راندن متجاوزین از مرزها و مناطق اشغال شده بی تاثیر نبود.

 نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، ارتش مکتبی و سپاه پاسداران برآمده از متن انقلاب و نیروهای مردمی بسیج در قالب اقشار وصنوف مختلف توانستند در نخستین گام به موفقیت خیره کننده و چشم گیری دست یابند.

*یک وجب خاک از دست نرفت

حفظ تمامیت ارضی یکی از بارزترین و اصلی ترین دستاوردهای دوران دفاع مقدس است.در این جنگ حتی یک وجب از خاک میهن به رژیم متخاصم بعثی عراق واگذار نشد و این حادثه در 200 سال اخیر استثنایی و نادر است.

در طی جنگ های مختلف ایران که جنبه برون مرزی داشته است به خصوص پس از دولت نادرشاه افشار، هربار که جنگی روی می داد، بخش هایی از سرزمین ایران در نواحی و مناطقی چون آسیای مرکزی،قفقاز،افغانستان و عراق امروز از گستره و شمول سرزمینی و جغرافیایی ایران خارج و نقشه ایران کمتر و کوچک تر می شد.

این اتفاق در دوران قاجار تشدید پیدا کرد به گونه ای که طرفین درگیر و جنگ افروز با ایران مثل روس ها،عثمانی ها، افاغنه و حتی اقوام و قبایلی چون ترک ها و تاتارها و ترکمن ها توانستند به واسطه انفعال و ضعف شدید دولت مرکزی و حضور نداشتن مردم در صحنه و نادیده گرفتن نقش و جایگاه ملت در اداره امور کشور، بخش هایی از مرز ایران را جدا کنند.همین طور کشورهای همسایه چون عراق در آغاز دهه 1350و اواخر دهه 1340که قلمرو جغرافیایی کشور تغییر نکرداما برخی ایرانی های مقیم عراق به کشور بازگردانده شدند.

دستاورد ملموس هشت ساله عراق با ایران و دفاع مقدس مردم مسلمان و میهن دوست کشورمان در این کارزار،حفظ تمامیت ارضی بود.

*اوج وحدت و همراهی مردم

 در مقطع دوران هشت ساله ، اوج وحدت و همراهی مردم را شاهد بودیم. این وحدت ملی،سن،جنس،رنگ،نژاد، قوم، تیره، قبیله، شهر و روستا و مکان خاص جغرافیایی نداشت و از همه جای ایران، ملت به صحنه آمده بودند تا از کلیت و یکپارچگی وطن و نظام نوپا دفاع کنند و شاهد صدق این ادعا شکل گیری ارتش مردمی و بسیج توده های انقلابی بود.

حفظ انسجام، همبستگی و وحدت ملی توانست به یکی از دستاوردهای گران سنگ دوران دفاع تبدیل شود.

این میراث را باید جاودانه دانست و بر این باور هستیم که توسل و تمسک به وحدت ملی باز هم می تواند نظام و انقلاب را از گذرگاه های پرخطر و پرحادثه عبور رساند.

 توسعه اقتصادی،افزایش تولید ملی و سازندگی ویرانی های ناشی از جنگ خانمانسوز و خرابی ها و محرومیت های بجا مانده از دوران گذشته در نواحی و مناطق آسیب دیده و کمتر توسعه یافته و توسعه نیافته دستاورد ارزشمند دیگری بود که در دوران دفاع مقدس شکل گرفت.

جهاد سازندگی که با فرمان امام راحل(ره) و با هدف محرومیت زدایی و عمران و آبادانی روستاها تاسیس شد علاوه برانجام این ماموریت خطیر در زمینه پشتیبانی از جبهه های جنگ نیز کارنامه درخشان و عملکرد موفقیت آمیزی را از خود برجای گذاشت.

در حوزه دینی و عقیدتی نیز مسلط شدن گفتمان ایثار ،از خود گذشتگی و جان فشانی و روحیه شهادت طلبی ،جلوه بارز و شکوهمندی از دستاورهای دوران به یادماندنی دفاع مقدس بودکه تمام و بیشتر نیروهای حاضر در صحنه جنگ و پشت صحنه با تمام وجود به میدان آمده بودندتا رژیم متجاوز و اشغالگر نتواند به اهداف ظالمانه خود دست یابد و ازهمین روی بود که خلق صحنه هایی از ایثار،گذشت،مقامت دلیرانه و حماسه گونه توانست تصویر زیبا و روح بخشی را در نزد افکار عمومی به نمایش گذارد.

*وظیفه امروز ما

امروز هم می طلبد پس از گذشت نزدیک به سی و دو سال از وقوع جنگ وبیست وچهار سال ازخاتمه آن و پایان دوران دفاع مقدس تمام نیروهای انقلاب ومردم مسلمان و وطن دوست با حفظ روحیه از خود گذشتگی ایثار ودیگرخواهی وکنار نهادن امیال و تمنیات شخصی ومنافع فردی و گروهی به یاری همنوعان خود بشتابند و بار دیگر گفتمان غالب و مسلط انقلاب اسلامی یعنی گفتمان ایثار ونوعدوستی وگذشت را به صفحه اجتماع وسیاست باز گردانند.

اما وظیفه پیش روی برای نسل پس از جنگ این است که ارزش اصالت و اعتبار کسانی که در این راه وارد صحنه شوند اعم از آن عزیزانی که شهید شدند،اسیر و مجروح و مفقود و جانباز شدند و یا سالم برگشتند،قدرشناسی شده و مورد منزلت قرارگیرند.

 البته آرمان عمومی این قشر ایثارگر و ورزمنده در واقع تحقق هدف نهایی انقلاب اسلامی بوده است.انقلاب می خواست که سطح زندگی مردم بهبود یابد و رفاه همگانی شکل بگیرد و هدف اصلی نظام جمهوری اسلامی نیز ارتقای مادی و معنوی زندگی مردم بوده است.زندگی در پرتو معنویت،عدالت،آزادی،پیشرفت و رفاه و تامین اجتماعی شکل بگیرد.

 آنچه که امروز باید به موضوع دفاع مقدس توجه کرد در واقع تعریف مشخص و تبیین آشکار از مفهوم دفاع مقدس برای کسانی است که این عرصه ها را تجربه نکرده اند.

باید نسل جدید با فرهنگ ایثار و از خودگذشتگی پیوند عمیق پیدا کنند واین اهتمام و دغدغه در دستور کار سیاستگذاران و برنامه ریزان حوزه نشر آثار و ارزش های دفاع مقدس قرار گیرد و از برخوردهای کلیشه ای و رفتارهای تکراری و یکجانبانه گرایانه و احیانا سیاسی و با اهداف جناحی و جریانی احتراز شود.

 امروز هم باید در بین مردم و مسئولان امور و زمامداران اجرایی،از خودگذشتگی قوت پیدا کند.به جای اینکه مشکلات،گرفتاری ها و نارسایی ها را به گردن این و آن بیندازیم باید به دنبال راه حل مناسب بوده و با تجربه و بهره گیری از همه ظرفیت ها و استعدادها و قابلیت ها و امکانات و منابع داخلی ( مادی و انسانی ) به نوعی در پاسداشت،ترویج و نشرفرهنگ ایثارو از خود گذشتگی کوشا باشیم.

در وسط میدان دفاع مقدس هشت ساله ایران اسلامی،نام آوران و نامدارانی از خیل سرداران دلیر و رشید بودند که از خطه ایمان و معرفت و دلیری - استان مازندران – به پا خاستند.

جا دارد یاد و خاطره فرماندهان نام آور و سرداران شهید این دیار،شهیدان سرافراز و والامقام : علی اکبر شیرودی،احمد کشوری، علیرضا نوری،حسین بصیر،حجت الله مستشرق،برادران قاسمی طوسی،جعفر شیرسوار،بردبار،خنکدار،ابوعمار،نژاد اکبر،ذبیح الله عالی،گلگون،علیرضا بلباسی،موسی عمویی،ناصر بهداشت،سید علی دوامی،سید منصور نبوی و ... را گرامی داشته و به ارواح طیبه این سرداران فاتح خبیر و بصیر و مومن درود می فرستیم.

ایمیل نویسنده: (h..barzegar52@gmail.com)