شنبه 8 مهر 1391-23:36

اراده بر جدایی نیست/طاهایی:تجزیه مازندران خیانت است

گزارش خبری مازندنومه از موضع تازه استاندار مازندران در قبال موضوع جدایی طلبی در غرب مازندران/با وجود پی گیری های نمایندگان مردم غرب استان در مجلس،آرای نسبی مردمی و تقاضای مسئولان بومی میان مدیران رده بالای کشور و استان اراده ای مبنی بر جدایی وجود ندارد/ استاندار کنونی مازندران نیز اهل چالوس است و اگر در این دولت که به ظاهر همه شرایط برای جدایی فراهم است،نتوانند استان مازندران غربی را تشکیل دهند بعد از این،مشکل بتوانند کارشان را پیش ببرند.


مازندنومه،سردبیر:قصه جدایی غرب مازندران و تشکیل استانی تازه با حضور شهرهایی چون رامسر، تنکابن،عباس آباد،نوشهر،چالوس،نور،رویان و محمودآباد از سال 88 جدی تر شد.زمانی که ستادی موسوم به ستاد پیگیری استان جدید در غرب مازندران تشکیل شد و فردی به نام سید کریم بنی هاشمیان مسئول آن شد.

البته اصل جدایی خواهی غرب استانی ها به سال ها پیش برمی گردد و در تاریخ پر فراز و نشیب این خاک،بارها این قضیه پر رنگ و کم رنگ شد تا رسید به دولت کنونی که در راس آن پس از رییس جمهوری، اسفندیار رحیم مشایی قرار داشت که به جهت داشتن اصالتی رامسری، می توانست کاتالیزوری برای این موضوع باشد.

*مملکت پدرسالارانه!

مردادماه سال 89 بود که بنی هاشمیان یادداشتی را برای مازندنومه ارسال و در آن اوضاع مملکت را به سریال پدرسالار تشبیه کرد و نوشت:« زمزمه ی جدایی و استقلال غرب مازندران چیزی شبیه به همین قضیه(سریال پدرسالار) است. آری دیگر قانون تقسیمات کشوری که در گذشته تدوین شده است ، جوابگوی نیازهای جامعه امروزین نیست .مازندران وسیع،خراسان گسترده و تهران بزرگ سازگار با خواست ها و مطالبات مردمان شان نیستند .

ببینید ١٩ استان در زمان استقرار جمهوری اسلامی ایران پس از سه دهه به ٣١ استان تبدیل شده است. مسلماً با لحاظ دلایلی ١٢ استان جدید ایجاد گردیده و به مجموعه ی استان های کشور افزوده شده است . طبیعتاً به استناد همان دلایل یا دلایل دیگر می تواند استان های بعدی نیز تاسیس گردد...»

او با این استدلال که اگر ایجاد استان های جدید، کار بد و ناپسندی باشد، نباید مسئولان کشوری طی سه دهه، تن به ایجاد ١٢ استان می دادند،نتیجه گرفت:مردمان غرب مازندران باید خود را برای لجاجت های سرسختانه آماده کنند و بعضا بی ادبی های برخی از افراد که روحیه سرکش دارند و معلوم الحال اند را تحمل نموده و با سعه صدر به کار خود ادامه دهند.

فعالیت جمعی از اعضای شوراها و خبرنگاران و تصمیم گیرندگان غرب استان برای جدایی با تشکیل جلسات و همایش های بعضا" علنی ادامه یافت و حتی در ارديبهشت سال 1390 در پایان همایش شوراها و دهیاران و ذی حسابان شهرستان نوشهر،تومار استان شدن غرب مازندران مهر و امضا و براي رييس جمهوري فرستاده و از او درخواست شد تا با توجه استعدادها و پتانسیل های بالای غرب مازندران و همچنین بروز برخی مشکلات برای شهروندان با تاسيس استان جديد در غرب مازندران موافقت کند.

آبان ماه سال گذشته هم اعلام کردند برای تسریع در جداشدن،مشاوری را انتخاب خواهند کرد.

*دوری راه بهانه است!

از این سو مخالفان جدا شدن غرب استان نیز به ارایه ادله و برهان پرداختند و با نوشتن مقاله ها و یادداشت های گوناگون به اثبات این قضیه پرداختند که جدایی غرب مازندران به سود مردم آن منطقه و کل استان نیست.

این گروه باور دارند دوری راه از رامسر تا ساری بهانه ای بیش نیست و در برخی استان های دیگر نیز چنین فاصله هایی-حتی بیشتر- وجود دارد لیکن آن ها هرگز از جدایی سخن نمی گویند.

مخالفان جدایی غرب مازندران می گویند: با توجه به شرایط عمومی کشور و استان وضعیت آن هاچه از نظر فاصله و چه از نظر اقتصادی، شرایط بسیار خوب و مطلوبی است.

طرفه آن که رییس جمهوری نیز در یکی از سفرهایش به غرب مازندران وقتی با درخواست جدایی روبه رو  شد وقعی ننهاد و این تقاضا را به افزایش جمعیت منطقه موکول کرد.رحیم مشایی نیز با وجود آن که اهل همین منطقه است تاکنون اقدامی عملی درباره جداشدن غرب استان نداشته است.

از قرار با وجود پی گیری های نمایندگان مردم غرب استان در مجلس،آرای نسبی مردمی و تقاضای مسئولان بومی میان مدیران رده بالای کشور و استان اراده ای مبنی بر جدایی وجود ندارد.

از طرفی استاندار کنونی مازندران نیز اهل چالوس است و به قولی اگر در این دولت که به ظاهر همه شرایط برای جدایی فراهم است،نتوانند استان مازندران غربی را تشکیل دهند بعد از این،مشکل بتوانند کارشان را پیش ببرند.

*طاهایی هم به جمع مخالفان پیوست

تیر خلاص و بمب خبری هفته را پیش از ظهر شنبه سید علی اکبر طاهایی-استاندار مازندران-شلیک کرد و در جلسه شوراي اداري استان بر حفظ يكپارچگي استان تاکید کرد.

به نوشته سایت استانداری مازندران،او با اشاره به اينكه مازندران از رامسر تا گلوگاه است، بيان داشت: نگاه همه مديران استان بايد توسعه همه جانبه و یکپارچه مازندران پهناور باشد.

طاهايي با اشاره به اينكه موضع بنده به عنوان استاندار مازندران تا آخرين لحظه خدمتم همين خواهد بود، بيان داشت: روزي كه يكپارچگي مازندران تهديد شود، اولين كسي كه مي رود طاهايي است.

وي با اشاره به اينكه موضع مجمع نمايندگان استان هم مازندران يكپارچه است ، افزود: امروز يكپارچگي استان ضرورتي انكارناپذير و تجزيه آن خيانت به مردم مازندران است.

استاندار مازندران در عين حال از مديران استان خواست تا براي سهولت كار مردم غرب استان، دوشنبه هر هفته برنامه ديدار با مردم آن منطقه و رسيدگي به امور اداري آنها را در دستور كار جدي خود قرار دهند.

*دو ادبیات مشابه!

البته چند ماه پیش از طاهایی،این هادی ابراهیمی بود که در جلسه شورای اداری تنکابن،هنگامی که احمدی لاشکی-نماینده نوشهر وچالوس-روی موضوع جدایی غرب استان تاکید کرد، به صراحت گفت:شعار ما در استان مازندران یکپارچگی و انسجام است و طرح این موضوعات نه تنها مشکلی از مشکلات استان را حل نمی کند،باعث از دست رفتن فرصت ها هم می شود.

ادبیات روز شنبه استاندار بسیار به جمله های آن روز ابراهیمی مانند است؛مثلا" جایی که معاون سیاسی امنیتی استاندار مازندران بااشاره به این که مازندران از گلوگاه تا رامسر است،افزود:چنین ادعاهای بی اساسی درجلسات رسمی باعث به حاشیه رفتن اهداف اصلی جلسه و نشست می شود.

ابراهیمی بابیان این که با زدن تابلو و تشکیل استان جدید مشکل غرب استان حل نمی شود،تصریح کرد:باید به جای جدایی طلبی،با برنامه ریزی و هماهنگی و پی گیری در طرح ها و پروژه های عمرانی بتوانیم برخی نارسایی ها را در غرب استان حل کنیم.

معاون سیاسی استاندار مازندران تاکید کرد:افرادی که به هر شکل ممکن طرح جدایی را مطرح می کنند،درهر مسئولیتی که هستند خیرخواه استان نیستند و استانداری اجازه طرح چنین مباحثی را در جلسات رسمی نمی دهد.

گفتنی است معاون سیاسی استاندارمازندران پیش تر چندبار نسبت به موضوع جدایی خواهی در غرب استان واکنش نشان داده بود،از جمله در جلسه ای در نوشهر گفته بود:این کار،عبث و بیهوده است و استان شدن غرب مازندران تا صد سال دیگر نیز اتفاق نخواهد افتاد.

باید منتظر بود و تماشا کرد که در قبال این موضع گیری استاندار و مواضع پیشین معاون سیاسی امنیتی او،نیز دانستن این موضوع که دولت کنونی تصمیمی به تشکیل استان جدید در سال پایانی کارش ندارد،عکس العمل جمعی که به دنبال تجزیه و جدایی هستند چه خواهد بود.