يکشنبه 9 مهر 1391-1:26

یادداشت های پراکنده/کاربران جی‌میل می توانند شکایت کنند!

سه یادداشت کوتاه/ افزایش خیانت همسران به یکدیگر+ماجرای غم نان یک نخبه/شکایت از کسانی که گوگل و جی میل را مسدود کردند!


مازندنومه،سردبیر:روزانه هر کدام از ما به موضوعات مختلفی در اجتماع برمی خوریم که به راحتی نمی توانیم از کنارشان بگذریم.

این موضوعات به ظاهر کوچک و معمولی گاه می تواند حامل پیام و تلنگر باشد،به همین دلیل تصمیم دارم از این پس هر وقت که فرصت دست داد در قالب یادداشت های پراکنده به این گونه مسایل اشاراتی داشته باشم.

در زیر طی یادداشت های کوتاهی به 3 موضوع پرداخته ام.

*زیر چتر خیانت!

شنبه شب حدود ساعت 21:30 برنامه ای از یکی از شبکه های رادیویی کشور(رادیو جوان) پخش می شد که موضوع آن خیانت همسران به هم بود.

خیلی خوشحال شدم که بالاخره یک شبکه رادیویی جسارت به خرج داده و از خط قرمزهای مسخره و اعمال سلیقه های شخصی تصمیم گیرندگان رسانه ملی خارج شده و درباره موضوعی که حداقل در استان ها خط قرمز است،برنامه پخش می کند.

کارشناسی هم در برنامه حضور داشت که دلنشین صحبت می کرد.او در بخشی از حرف هایش معمایی طرح کرد.می گفت:پادشاهی به جنگ رفته بود.وقتی برگشت وزیرش به او گفت:زمانی که نبودی ملکه به تو خیانت کرده و شخص خیانت کار هم الان در این صندوق زندانی است.

کارشناس برنامه می گفت:وزیر،نماد عقلانیت ماست و همه ما ممکن است در زندگی زناشویی گرفتار چنین وضعی شویم،نمی توانیم در صندوق را باز نکنیم و اگر هم باز کنیم اتفاقات دیگری می افتد.

یک معادله با چند مجهول است و تصمیم گیری دشوار است و اصلا" این معما پاسخ ندارد و بسته به شرایط راه حل ها تفاوت می کند.

خیانت به همسر، یکی از آسیب‌های دردناک زندگی است. روان‌شناسان آسیب دردناک (تروما) را رویداد منفی بزرگی می‌دانند که باورهای اساسی انسان را درباره جهان و افرادی خاص ویران می‌کند و بر افکار، احساسات و رفتار او به شدت اثر می‌گذارد.

متاسفانه، در سال‌های اخیر، به گواهی گزارش‌های مراجع قضایی، روان‌شناسان و مشاوران امور خانواده، پدیده زشت خیانت به همسر افزایش یافته است و هیچ کس در امان نیست،حتی آن هایی که هنگام خواندن این متن به خود نهیب می زنید که "من جزو این جماعت نیستم"!خیلی ها ابتدا این گونه راجع به خودشان قضاوت می کردند لیکن،روزی خود گرفتار خیانت شدند.

 در ایران برخلاف کشورهای دیگر آمار شفاف و درستی از آسیب‌های اجتماعی و از جمله این نویسندگان کتاب «بازسازی پس از خیانت» (2007، انتشارات گیلفورد) می‌نویسند: «در آمریکا حدود 20 درصد مردان و 10 درصد زنان در بخشی از دوران زندگی زناشویی خود، با فردی غیر از هسمرشان رابطه جنسی برقرار می‌کنند و 45 درصد مردان و 25 درصد زنان از طریق سرمایه‌گذاری عاطفی با دیگران به همسران خود خیانت می‌ورزند.»

همسرم می گفت:زمانی که دانشگاه می رفت یکی از هم کلاسی هایش که متاهل بود،دوست پسری هم داشت و مرتب با او صحبت می کرد و قرار می گذاشت!من هم نمونه هایی از این دست دیده ام.فعلا"تا همین جا برای طرح موضوع بس است.

*ایمیلی شبیه جوک!

هر سال در چنین روزهایی جشن عاطفه ها برگزار می شود.از آن جایی که خیلی به اقدامات دولتی و سیستمی از این دست اعتقادی ندارم،ترجیحا" کمک ها و صدقه ها را مستقیم به کسانی که می شناسم می رسانم و به افراد و گروه هایی که غیر دولتی اند، اطمینان بیشتری دارم.

طبق آمار در حال حاضر  4 میلیون و 300 هزار نفر تحت پوشش کمیته هستند كه از این میزان حدود یک و نیم میلیون نفر جزو قشر سالمند، بیش از یک میلیون جزو قشر زنان سرپرست خانوار‌، هشتصدهزار نفر جزو دانش‌آموزان و حدود صدهزار نفر نیز دانش‌آموز هستند.

با این وجود فقر هم چنان در کشور ما گریبانگیر افراد و خانواده هاست و بسیاری از خانوداه ها به سختی و با مشقت روزگار می گذرانند.

روز گذشته ایمیلی به دستم رسید که در آن جوان دانشجویی که از قرار نیاز مالی دارد،تقاضایی را مطرح کرد که برایم جالب بود.اصل ایمیل را بخوانید:

این جانب یک جوان دانشجو شهرستانی هستم که در تهران مشغول به تحصیل می باشم و از آنجایی که هزینه تحصیل و زندگی در کلان شهر تهران سخت و بسیار طاقت فرساست، علاقه مندم در ازای جای خواب و مقداری حقوق که مایحتاج روزمره خود را اداره کنم . احتیاج به شغلی پاره وقت از ساعت 6 بعد از ظهر تا 7 صبح دارم.

تخصص این جانب در زمینه IT  می باشد و هم چنین حاضر به نظافت محل کارتان و همچنین نگهبانی و مراقبت از اموال شرکت شما را نیز هستم .

بنده هر روز از ساعت 6 بعد از ظهر در محل کار حاضر خواهم بود .

 شماره تماس :... 

تخصص و مهارت این جانب :

-    آشنایی با شبکه های کامپیوتری

-   تسلط به سرویس های شبکه از جمله : Active Directory – DNS – DHCP – IIS  و ...

-  تسلط به روتینگ های Backup  و Replication   در شبکه

-   تسلط به نصب و مدیریت سیستم های مجازی VM

-   آشنایی کافی با ISA SERVER

-   تسلط کامل به سخت افزار و نرم افزار و Troubleshooting

-  آشنایی کامل با سیستم عامل ها و عیب یابی سیستم

-  آشنایی با Office شامل ...... word – excel.

-  آشنایی با share point

-  آشنایی با نرم افزار SQL Server

-  آشنایی با نرم افزار CRM  ( مدیریت فروش )

-  انجام امور گرافیکی ( فتوشاپ – کورل و میکس و مونتاژ فیلم و کلیپهای کوتاه )

-  آشنایی با دوربین های مداربسته و سیستمهای صوتی و تصویری

-  آشنایی کامل به ویندوز xp ,vista، سخت افزار،

Network ، FTP Server ، Pasive   شبکه

آشنایی کامل  به تمامی پرینترها.

ایمیل بالا شبیه جوک است و امیدوارم صحت نداشته باشد،اما اگر تنها یک درصد واقعی باشد،باید نشست و به حال دولتمردان کشور گریست!

*شکایت از کسانی که گوگل و جی میل را مسدود کردند!

این ماجرای بسته شدن گوگل و جی میل هم در نوع خود جالب است.در حالی که طبق آمارهاي رسمي حداقل روزي پنج بار، ۳۴ ميليون ايراني كاربر اينترنت، نیاز خود را از طریق موتور قدرتمند جست و جوی گوگل برآورده می کنند و  هر کاربر ایرانی از سرویس پست الکترونیک جی میل استفاده می کند،مسدود شدن این دو سرویس معتبر دنیا مشکلاتی را برای کاربران ایجاد کرده است.

پیش از بسته شدن این سرویس ها،پیامک هایی بین مردم ارسال شد که در آن از همدیگر خواسته بودند روزهاي دوشنبه و سه‌شنبه-سوم و چهارم مهرماه- استفاده از سرويس‌هاي اينترنتي گوگل را متوقف كنند.

اما متولیان فیلترینگ گوگل و جی میل با اقدامی شتاب زده مشکلاتی را ایجاد کردند که در نهایت باعث شد برخی نمایندگان مجلس به انتقاد دست بزنند و حتی در صدد برآمده اند تا پای وزیر ارتباطات را به مجلس باز کنند.

آن چه از دل این ماجرا درآمد قبح قانون شکنی حتی در ادارات دولتی است،آن جا که کاربران به استفاده از وی پی ان، پروکسی و نرم افزارهای فیلتر شکن روی آورده اند که طبق قانون استفاده از این نرم افزار ها جرم شناخته شده است.

باید گفت این رفتار غیرمسوولانه باعث شد بسیاری از مردم که علاقه ای به استفاده کردن از فیلتر شکن نداشتند در چنین شرایطی برای انجام کارهای روزمره خود سراغ ابزارهای غیرقانونی بروند.

حتی اس ام اس هایی خنده دار تولید شد و بین مردم چرخید؛مثلا":تور یک روزه ترکیه برای سرچ در گوگل و چک کردن جی میل!

از مردم عادی که بگذریم،با فیلترینگ گوگل و جی میل محققان و دانشجویان ایرانی دچار محرومیت هایی شده اند و به قولی این عمل نه اعتراض به آمریکا،بلکه محرومیت میلیون‌ها کاربر ایرانی بوده است.

به قول محمد صادق افراسیابی-معاون سابق مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال- قطعا فیلتر جی میل در راستای تامین منافع ملی نبود.

او گفته:« بنده پیش از این نسبت به اقدامات غیرکارشناسی برخی نهادها در عرصه رسانه های دیجیتال هشدار داده بودم و پیش بینی می کردم که شاهد اتفاقاتی از این دست باشیم اما متاسفانه این بار اقدامی غیرکارشناسانه در زمانی اتفاق افتاد که قرار بود شاهد یک حرکت خود جوش مردمی در سطح جهان اسلام باشیم.»

پس از این بسته شدن هاست که عده ای از گوگل ملی به نام "فجر" حرف می زنند و یا از اینترنت ملی که  گفته می شود پیاده سازی آن برای 15 درصد کاربران خانگی تا پایان سال اجرا می شود.حداقل آقایان تا آن زمان صبر و بعد به این کار اقدام می کردند.

از طرفی اگر قرار است سرویس مشابه ایرانی در این زمینه‌ها راه‌اندازی شود، شاید بهتر باشد اجازه دهیم خود کاربران تصمیم بگیرند از کدام‌یک از آن‌ها استفاده کنند و به‌جای تلاش برای قطع کامل دسترسی به یک سرویس بزرگ، کیفیت سرویس تازه خود را افزایش دهیم تا طیف بیشتری از افراد به‌سوی آن جذب شوند.

از همه این ها گذشته اظهار نظر یک کارشناس حقوقی حوزه فناوری اطلاعات است که گفته: طبق ماده ۱۰ جرایم رایانه‌ای ممانعت از دسترسی به داده‌ها و مسدود کردن سایت‌هایی که عمل مجرمانه انجام نداده‌اند اختلال در کار شهروندان و جرم محسوب می‌شود و طبق ماده ۱۹ جرایم رایانه‌ای هر شخص حقیقی و حقوقی برای شهروندان در فضای مجازی مزاحمت ایجاد کرده و مانع از دسترسی به داده‌هایی مانند سرویس جی‌میل شوند، مرتکب جرم شده و قابل شکایت است.

دکتر عالی‌پور اضافه کرده: طبق مقررات قانون جرایم رایانه‌ای این عمل باید از سوی مسوولان مدنی مانند دادستان پیگرد کیفری داشته باشد حتی تک‌تک کاربران می‌توانند‌ از کسانی که باعث بسته شدن جی‌میل شدند شکایت کنند!