سه شنبه 11 مهر 1391-1:15

يادداشت های پراکنده/حرف این روزها فقط سکه و دلار است!

سه یادداشت کوتاه/بالارفتن لحظه ای قیمت ها و این که اصولگراها شکست خود را در اداره کشور بپذیرند+بازاریان و اصناف ریاضی دان+ادامه بحث و جدل درباره مازندران غربی


مازندنومه،سردبیر:داغ ترین بحث این روزهای ایرانی ها،بالا رفتن لحظه ای طلا و سکه و دلار است.ساعت حدود 17:30 دوشنبه دوستی پیامک داد که دلار شده 3400 تومان! نیم ساعت بعد دوستی دیگر را در محل کارم ملاقات کردم که می خندید و می گفت:دلار شده 3510 تومان!متعجب شدم که چگونه قیمت دلار نیم ساعته 110 تومان کشیده بالا؟!

در این قضیه آن قدر منعطف و بد عمل کردیم و دست ها را برابر افزایش ها بردیم بالا که یک افغانی شده است نزدیک 50 تومان ایران!یعنی ارزش پول افغانستان جنگ زده هم 50 برابر بیشتر از مال ما شده است!

شنیده بودم که پس ازجنگ جهانی دوم،در آلمان برخی اقلام غذایی مثل شکر گران شد و مردم یک کیسه پول می بردند و یک کیلو شکر می خریدند؛حال در ایران هیچ جنگی رخ نداده از شیر مرغ تا جان آدمیزاد ساعت به ساعت بالا می رود!هر چند ما یک کیسه پول نداریم که بدهیم و در ازایش مواد خوراکی بخریم!

بالا رفتن لحظه ای دلار و سکه تاثیرش را در همه جا گذاشته حتی در اخلاق و روحیات مردم!همه به فکر نفع شخصی و منفعت آنی اند!یکی می گفت:وام گرفته و در حال فروش منزلش است تا سکه و طلا بخرد و بعد بفروشد و یک شبه پولدار شود!دیگری به خود من پیشنهاد کرد که هر چه پول دارم به او بدهم تا سکه و طلا بخرد،می گفت سودش 70 -30 به نفع تو و ضررش 50-50!

این روزها همه به فکرند تا از این بازار آشفته،کلاهی برای خود بدوزند و منفعتی ببرند!داد بزرگانی چون آیت الله جوادی آملی هم درآمده که بحران کنونی را ناشی از سوءتدبیر دانسته اند،نه تحریم!

احمد شیرزاد-فعال اصلاح طلب و نماینده اسبق اصفهان-نیز در همین رابطه به ایلنا گفت:«به دست گرفتن امور کشور پس از دولت نهم و دهم کار دشواری است و اصولگراها شکست خود را در اداره کشور بپذیرند.»

خبری نیز از دفتر امام جمعه بابل به مازندنومه رسید که طی آن شیخ مجتبی روحانی به شدت از گرانی ها انتقاد کرد و گفت:موج بی حساب و افسار گسیخته ای به سمت بازار هجوم آورده و متأسفانه مردم را درگیر خود کرده است.

وی افزود: بسیاری از مردم و صاحب نظران این امر را ناشی از بی توجهی و عدم اشراف بر بازار و رها سازی امور و سامان ندادن این مسئله می دانند و معتقد هستند مسئولان کمتر به آن توجه می کنند.

روحانی تصریح کرد: طبقات متوسط و کم درآمد و حتی افراد متمکن جامعه هم از این موضوع نگران هستند و تصور آنها این است که مسئولان در این زمینه توجه جدی ندارند و آن را رها کرده اند و این ابراز نگرانی مردم همان امری است که دشمنان خبیث نظام اسلامی منتظر آن هستند.

امام جمعه بابل یادآور شد: مردم اسپانیا و یونان و کشورهای اروپایی با پلیس مقابله می کنند تا از حق خود دفاع کنند و فریاد خود را به مسئولان کشورهای خود برسانند، آیا خدای ناکرده برخی در کشور ما منتظر چنین صحنه هایی هستند؟

*حتک یا هتک؟!

از گرانی های کمرشکن اخیر گفتیم که یک سر آن مردم اند و البته سر دیگر نیز در دست بازار است.برخی بازاریان برای فروش اجناس شان مجبورند،لحظه ای قیمت بگیرند و روزی چند بار قیمت کالاهای داخل فروشگاه شان را بالا می برند!

انصاف و عدالت هم عنصر کمیابی است که در مواقع سختی ها و بروز بحران هایی این چنینی،کیمیا می شود.

از این ها گذشته صبح دوشنبه تجمع بازاریان و اصناف ساری در اعتراض به فیلم موهن ضد پیامبر اسلام(ص)برگزار شد.

شگفت این که بازاری های محترم که در حساب و کتاب های شان دقیق اند و مو را از ماست می کشند،در بنرشان گاف دادند و "هتک" را نوشتند:"حتک!"شاید فقط ریاضی و حساب این عزیزان قوی باشد در ادبیات و املا تبحری ندارند!

*از عجایب روزگار!

گمان می کردیم اظهارنظر استاندار مازندران مبنی بر مخالفت جدی با تجزیه استان و تشکیل مازندران غربی،تا مدتی سکوت را بین موافقان جدایی حاکم کند،لیکن ساعاتی پس از صحبت های علی اکبرطاهایی،در جلسه شورای اداری چالوس،وزیر اقتصاد که خود تنکابنی است به اضافه نماینده مردم منطقه در مجلس خلاف نظریه استاندار سخن گفتند و این کشمکش و جدل وارد مرحله تازه ای شد.

نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در این جلسه از دو وزیر غرب استانی-حسینی و شیخ الاسلامی-تقاضا کرد تا خواسته مردم منطقه یعنی تشکیل استان مستقل در غرب مازندران را تحقق بخشند.

قاسم احمدی لاشکی اظهار داشت: استان جدید در غرب مازندران با نام مازندران غربی است و هیچ عنوان دیگری مدنظر نیست.

وی در همین جلسه خاطر نشان کرد: آیا استان خراسان که سه قسمت شد و یا آذربایجانی که به سه قسمت غربی ، شرقی و اردبیل تبدیل شد تضعیف شدند؟

وزیر اقتصاد و دارایی هم در جلسه شورای اداری چالوس،با اشاره به درخواست استان شدن غرب مازندران تصریح کرد: تقسیمات کشوری نیاز به تصمیم گیری ها و ملحوظ داشتن ملاحظات مختلفی است و درخواست مردم منطقه بحق است اما شیوه پاسخگویی نیز باید به موقع و به حق باشد و نباید با طرح زودهنگام آن از مسیر حقوقی خارج شویم.

اما امروز صادقعلی رنجبر-استاد دانشگاه-مطلبی در رد تجزیه خواهی در وبلاگش نوشت که در بخشی از آن آمده:ایجاد گروه های هتاک اینترنتی و فعالیت هدفمند در حوزه کامنت گذاری و بازی با حیثیت اجتماعی افراد از طریق به کارگیری واژه های سخیف به منظور جرات ستانی از مخالفان، از شگردهای جوسالارانه سالهای اخیر برخی از این تشکل های کوچک با تمسک به نام ذی نفوذان مازندرانی در سطوح مدیریتی عالی کشور است و متاسفانه تا کنون برخوردی هم با اینگونه قلم زنی در عرصه رسانه های مجازی با افراد هتاک نشده است.

وی در بخش دیگری از متن خود نوشته:ایجاد فرمانداری ویژه و معاونت استاندار در غرب مازندران در محل فرمانداری تنکابن، تاسیس شهرستان عباس آباد، توسعه محیرالعقول فرودگاه رامسر، تخصیص بودجه همه شهرهای مازندران به تنکابن که موجب تصویب تحقیق و تفحص نمایندگان مازندران از استانداری شده بود، انجام پروژه بزرگراه چهاربانده در غرب مازندران، اجرای پروژه کنارگذر رامسر، فراخوان و گسیل سرمایه گذاران بسیار بزرگ به رامسر و تنکابن جهت اجرای پروژه های کلان اقتصادی و توریستی، تصویب احداث کارخانه کمپوست در غرب مازندران، راه اندازی ایستگاههای رله تلویزیونی و رادیویی، انتصاب مدیران متعدد غرب مازندرانی در سمت های مدیریتی استان، سرکشی های متعدد استاندار از غرب مازندران به همراه مدیران و تخصیص امکانات به آن منطقه، احداث اماکن متعدد رفاهی و درمانی و غیره و تجهیز مدرن اماکنی چون بیمارستانها و کارخانجات و بندرگاهها و فرودگاهها و غیره، تنها و تنها نمونه های معدودی از سلسله خدماتی است که طاهایی به غرب استانی ها اعطاء کرده است!

رنجبر ادامه داده:این جریان نشان داده است که نه تنها به ما، بلکه به مردانی از جنس خودشان هم رحم نمی کنند و اگر منافع آنها تامین نشود، اینگونه او را مورد اهانت قرار می دهند و من گفته بودم که صفت عجیب این عده معدود که البته بی مبناء و اساس، اکثریت نمایی می کنند، این است که وقتی به آنها محبت و توجه نمی شود، داد و هوار راه می اندازند که مظلوم واقع شده اند و وقتی به آنها توجه می شود، باز هم داد و هوار راه می اندازند که با این همه موقعیت و نفرات و امکانات چرا نباید به یک استان مستقل تبدیل شوند و این از عجایب روزگار است!