يکشنبه 16 مهر 1391-4:12

شب مازندرانی

گزارش+گزارش تصویری+حاشیه نگاری مازندنومه از مراسم افتتاحیه هفته هنر مازندران


مازندنومه،کلثوم فلاحی:آیین افتتاحیه هفته هنر مازندران،شامگاه شنبه 15 مهرماه در فرهنگ سرای نیاوران تهران برگزار شد.چکیده ای از اظهارنظر سخنرانان و حاشیه های این مراسم به همراه گزارش تصویری مازندنومه در زیر آمده است.

-------------------

-آیین افتتاحیه با سرنانوازی و مراسم نمادین عروسی مازندرانی آغاز شد.سالن اجتماعات فرهنگسرای نیاوران مملو از جمعیت بود و تعداد زیادی از مخاطبان ، در سه طرف سالن، ایستاده، برنامه را دنبال می کردند.

-مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران به عنوان نخستین سخنران قرار بود تنها خیرمقدم بگوید که سخنانش به درازا کشید و حوصله بر شد.به همین دلیل هرمز شجاعی مهر-مجری برنامه- بعد از سخنرانی کسل کننده حجت الاسلام ابراهیمی گفت:در ده دقیقه اول شنونده هم گوش می دهد و هم دل می دهد؛در ده دقیقه دوم فقط گوش می دهد و دل نمی دهد و در ده دقیقه سوم نه گوش می دهد و نه دل می دهد و شاید فحش هم بدهد!مجری برنامه از سایر سخنرانان خواست مطول سخنرانی نکنند.

-حجت الاسلام ابراهیمی گفت:هنوز یک مجتمع فرهنگی مناسب در مازندران وجود ندارد و دانشگاه هنر باید در مازندران راه‌اندازی شود.‌وی افزود: مازندرانی ها 20 میلیون ظرفیت مسافرخیزی را دارند اما آمایش فرهنگی و سرزمینی مازندران هم نباید از دست برود.

-استاندار مازندران با قدردانی از حضور هنرمندان حاضر در مراسم گفت:‌ هنرمندان مازندرانی امروز در عرصه ملی می درخشند.علی اکبرطاهایی افزود: از حسینی وزیر ارشاد و مشایی باید تقدیر کرد چراکه  مشایی در دورانی که میراث فرهنگی را مدیریت می کرد گام های اساسی در عرصه فرهنگ برداشت.

-وی گفت:‌از کیوس گوران که امروز در جمع ما نیست تشکر می کنم اما این شاعر پرتوان مازنی، با احیای ادبیات مازنی همواره در میان ما است و عنصر موثر در فرهنگ و زبانی مازنی با زبان شعر است.طاهایی با تشکر از فرهود جلالی افزود:‌ او خادم هنر و فرهنگ مازندران برای مازندرانی ها است.

-پس از سخنان استاندار سید عبدالحسین مختاباد به همراه نی جمشید قلی نژاد قطعاتی از موسیقی مازندرانی را اجرا کردند.پس از پایان اجرا به درخواست حاضران مختاباد و قلی نژاد دوباره به اجرای چند قطعه شاد مازندرانی از جمله آهنگ معروف گل نسا پرداختند.در پایان نیز به درخواست مجری برنامه برای بار سوم روی صندلی نشستند و تصنیف تمنای وصال را اجرا کردند.

-مختاباد گفت:جز ردیف جلو که مسئولان قرار دارند و مشکلات مملکت را حل می کنند، همه شما دارید با موسیقی حل می شوید.(خنده حاضران)

-وزیر ارشاد گفت: در مدتی که وزیر ارشاد هستم بارها در شهرهای مازندران حضور یافتم  و مازندران به اندازه برخی کشورها افتخارات و مشاهیر دارد.

-سید محمدحسینی اظهار داشت:‌در خصوص بزرگان این دیار کارهای خوبی انجام شده و استاندار مازندران چهره فرهنگی است و بزرگداشت بسیاری از این بزرگان را داشتیم که به نسل جوان معرفی شوند.

-او تصریح کرد:‌ به عنوان شهروند افتخاری در خدمت مردم مازندران هستیم و امیدوارم هنرمندان ما بتوانند آداب و سنت ها را حفظ کنند و این هفته های هنری تابلویی از زیبایی های استان هاست.

-حسینی با بیان اینکه در خدمت هنرمندانی که روح تعهد را در مردم می‌دهند هستیم، گفت:‌رهبری مازندرانی ها را پیشرو و پیشگام در همه مسائل می دانند.

-در پایان مراسم از ده چهره هنری مازندران از جمله احمد طاهرپور،خسرو معصومی،منوچهر ستوده،علی اصغر جهانگیری،عبدالحسین مختاباد،هرمز شجاعی مهر،فردوس حاجیان،علی عمرانی و داود رشیدی قدردانی شد.

-تعدادی از نمایندگان مجلس از جمله:هادی حسینی،سید رمضان شجاعی،علی اکبر ناصری و حسین نیازآذری در جلسه حاضر بودند.

-احمد ناطق نوری نماینده سابق نور  و محمودآباد کنار استاندار نشسته بود که با ورود عبدالوحید فیاضی-نماینده کنونی-فوری سالن را ترک کرد.

-برخی از چهره های مسئول در دوره اصلاح طلبان از جمله داود کشاورزیان-استاندار اسبق مازندران- و دلاور بزرگ نیا-مدیر کل اسبق ارشاد و گردشگری مازندران-نیز در مراسم حضور داشتنند.

-در محوطه فرهنگسرا چندین غرفه برپا شده که در آن لباس های محلی،ابزار سنتی و کار مردم مازندران،مطبوعات،مشاهیر،غرفه آثار موسیقی و کتاب و...در معرض دید علاقه مندان قرار داده شده است.

-ویژه نامه هفته هنر مازندران در قالب یک مجله 52 صفحه ای،حاوی چندین مقاله و یادداشت و گفت و گو پیرامون فرهنگ و هنر و تاریخ مازندران که به همت تیم مازندنومه تهیه و تدوین شده،در هزار نسخه چاپ و بین حاضران توزیع شد.

-هفته هنر مازندران که از 15 مهرماه آغاز شده تا 19 مهر ادامه دارد.ساعت بازدید 10 صبح تا 8 شب و مکان آن فرهنگسرای نیاوران تهران است.