جمعه 19 آبان 1391-22:7

ده سالی که گذشت

یادداشت 11 سالگی مازندنومه/در سالگرد تولد یازده سالگی مان ترجیح دادیم برنامه ای فرهنگی را جایگزین مراسم جشن تولد کنیم/بخشی از هزینه های مربوط به مراسم جشن تولد 11 سالگی مازندنومه را جهت کمک به سیل زده های بهشهر اختصاص دادیم.


مازندنومه،سردبیر:پاییز که می شود و آبان که می آید حسی نوستالژیک نهیب می زند که چند خطی را صرفا" برای خودمان بنویسم و به خود و مخاطب بگویم که یک سال بزرگ تر شدیم و صد البته وظایف مان سنگین تر.

ده سال گذشته است.امسال هم قرار بود بسان سال گذشته،جشن تولد کوچکی بگیریم و همکاران و وابستگان مازندنومه را گردهم آوریم و دور هم باشیم،ولی بنا به چند دلیل ترجیح دادیم این مراسم را برپا نکنیم:

1-صبغه مازندنومه بیشتر فرهنگی است و خیلی کاسبکارانه به خبرها و مطالب و روند کار نگاه نمی کنیم.از سوی دیگر به سودجویی های مرسوم برخی رسانه ها نه فکر می کنیم و نه به این روش ها آشنایی داریم.(مثلا" تعداد معدودی از همکاران ما انتشار یا عدم انتشار مطلب یا خبری را وجه المصالح دریافت رپرتاژ و پول می کنند!)حال طبیعی است که با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی،صرفه جویی در هزینه های نگاهداری سایت،اولویت ما باشد.

2-در سالگرد تولد یازده سالگی مان ترجیح دادیم برنامه ای فرهنگی را جایگزین مراسم جشن تولد کنیم.شامگاه پنج شنبه گذشته آیین رونمایی و بررسی کتاب«نگاهی نو به تاریخ مازندران باستان»تالیف درویش علی کولاییان به همت مازندنومه در هتل بادله ساری برگزار شد که تصور می کنیم حداقل بار فرهنگی و علمی این کار بیشتر باشد.

3- با توجه به سیل اخیر بهشهر و وضعیت هم چنان نامناسب هم نوعان سیل زده مان،بهتر دیدیم امسال جشن تولد نداشته باشیم و بخشی از هزینه های مربوط به مراسم جشن تولد 11 سالگی مان را جهت کمک به سیل زده ها اختصاص دهیم.

اما چند نکته:

الف-در آستانه ورود به 11 سالگی،به زودی مخاطبان مازندنومه تغییراتی را در صفحه آرایی و گرافیک سایت شاهد خواهند بود.

یکی از همکاران فنی مشغول آماده سازی طرحی تازه برای سایت است که صفحه ها و ستون های جدیدی نیز ایحاد خواهد شد. به محض آماده شدن پروژه و در همان زمان اعمال تغییرات ،صفحات تازه را معرفی خواهیم کرد.

یکی از تغییرات 11 سالگی ما ، نسخه آنلاین و روزنامه ای مازندنومه است که تاکنون 10 شماره از آن با فرمت پی دی اف در دسترس قرار گرفته است.با این اقدام مطالب ما شبیه روزنامه ، صفحه آرایی شده و به راحتی امکان پرینت و آرشیو دارند.

ایجاد نسخه پی دی اف را مدیون هنر و اهتمام سیدروح الله شجاعی هستیم که دوستانه به ما دست یاری داده اند.

ب-سال 1391 را با شکایت و حضور در راهروهای پلیس فتا و بازپرسی و دادگاه شروع کردیم(نخستین شکایت امسال علیه ما 5 فروردین وصول شد! )

تا چند ماه پس از انتخابات گذشته مجلس(اسفند 1390) هم مشغول پاسخگویی و ارایه توضیح به برخی شبهات و سم پاشی ها و نامرادی ها بودیم که البته همان زمان فهمیدیم بعضی از این فشارها به خاطر دروغ پردازی ها و گزارش های نادرست و ناحق تعداد اندکی از مدیران رسانه های استان است که به ظاهر دوست ما هستند اما دوست داشتند این صدا خفه شود و بمیرد!فشارها را تحمل کردیم اما نگذاشتیم مخاطب متوجه شود که چه بر ما می رود.

هر چند اکنون دامنه فشارها و بازخواست ها کم رنگ تر شده ،اما می دانیم تمام نشده است. همیشه عده ای هستند که اثبات خود را در نفی دیگران می دانند و برای این که قدشان بلندتر شود،پای دیگران را می بُرند!

با همه دشواری ها و فشارها و تنگ نظری ها و سم پاشی های برخی سیاسیون و رسانه چی ها یک سال دیگر گذشت و ما مثل روز نخست -اخوان وار- می گوییم:«هم چنان تا جاودان در راه.»

ج-دست همه خبرنگاران و دوستان و همکاران دیده و نادیده ام را می بوسم و از همه مخاطبان مازندنومه قدردانی می کنم که یک سال دیگر را با ما سپری کردند.

من بهتر از هر کسی به ضعف ها واشکالات کار خود آگاهی دارم،اما اگر مازندنومه پسند افتاده و مورد اقبال شما واقع شده به خاطر همت و تلاش و معرفت و دانش همکارانم است و اگر ضعف هایی دارد-که دارد- از من است و نه دوستانم؛چه توانایی و بضاعت ام اندک است.