جمعه 26 آبان 1391-14:0

گرفتار خشم طبیعت شده ایم-احمدی لاشکی

نماینده نوشهر و چالوس گفت:طبیعت فریاد خشم آلود خود را در قالب سیل و زلزله و سایر بلایای طبیعی به نمایش می گذارد/مردم مشکلات فراوانی مانند بیکاری جوانان، تحریم ها، گرانی و تورم را تحمل می کنند اما قرار نیست،ضعف های مدیریتی مسئولان را نیز تحمل کنند/در سیل اخیر بیش از ۲۵۰۰ خانوار متلاشی شده اند.


مازندنومه:قاسم احمدی لاشکی-نماینده مردم نوشهر وچالوس در مجلس-در نطق میان دستور خود به انتقاد از عملکرد مدیریت استان در قضیه سیل اخیر نوشهر و چالوس پرداخت.نطق این نماینده را دفتر ارتباطات مردمی احمدی لاشکی برای ما ارسال کرده که برگزیده آن در زیر می آید:

* مسئولان باید به صورت کارشناسی شده از هزینه های هنگفت و چندین باره ناشی از وقوع سیل و هدر رفتن سرمایه ها و تحمیل هزینه های ناخواسته جلوگیری کنند.

 *استان مازندران با حدود ۲۴ هزار کیلومتر وسعت سالانه بیش از ۷۰۰ میلی متر بارندگی را تجربه می کند که کمتر از ۵ درصد آن توسط سدها و بندها مهار می شود و مابقی آن به هدر می رود و بعضاً موجب خسارت به مردم می شود.

* سؤال ما این است که چرا استان مازندران در فصل تابستان با بحران کم آبی مواجه است و در بهار و پاییز با مشکل سیل روبرو است؟

* در بارش روز ۲۲ آبان ماه امسال ۱۷۲ میلی متر بارندگی در نوشهر و چالوس بارید که نتیجه آن واقعه تلخ سیل برای چندمین بار است.

* سیل کلاردشت، میاندرود، نکا، بهشهر و تنکابن و همچنین سیل اخیر نوشهر و چالوس در کنار تمام مسائل و مشکلات نکات پنهانی را در لایه های خود دارد که توجه به آنها می تواند راهگشا باشد. چرا با وجود جنگل انبوه در استان مازندران به دلیل چند ساعت بارندگی مورد هجوم سیلاب های ویرانگر قرار می گیریم؟

* برخی از افراد با هدف سودجویی از جنگل و با قطع درختان قطور و حتی تجاوز به دامنه جنگل ها موجب بر هم خوردن تعادل اکو سیستم طبیعت شده اند و این گونه است که طبیعت فریاد خشم آلود خود را در قالب سیل و زلزله و سایر بلایای طبیعی به نمایش می گذارد.

* آیا واقعاً نمی توان با یک بار سرمایه گذاری برای انجام تحقیقات دقیق و علمی در مورد چگونگی پیشگیری از وقوع سیل اقدام عملی انجام داد؟

*حفظ، احیا و صیانت از جنگل ها، مراتع و منابع طبیعی و رودخانه ها و برنامه ریزی دقیق شهرداری ها و بخشداری ها در حوزه ساخت و سازها به صورت کارشناسی شده از هزینه های هنگفت و چندین باره ناشی از وقوع سیل و هدر رفتن سرمایه ها جلوگیری می کند.

*امروز مردم مشکلات فراوانی مانند بیکاری جوانان، تحریم ها، گرانی و تورم را تحمل می کنند اما قرار نیست این مردم ضعف های مدیریتی مسئولان را نیز تحمل کنند.

* در سیل اخیر نوشهر و چالوس بیش از ۲۵۰۰ خانوار متلاشی شده اند،ساختمان و لوازم منزل این خانواده ها از بین رفته است و بسیاری از آنان در منازل بستگان خویش به سر می برند.

* برخی از دانش آموزان شهرستان های نوشهر و چالوس به دلیل نداشتن لباس و لوازم التحریر به مدرسه نمی روند هر چند که تعداد آنان محدود است.